Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Berkäkna ytjordvärme kollektorns läng  (läst 5145 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larsland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skänninge
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad!
Berkäkna ytjordvärme kollektorns läng
« skrivet: 15 juni 2005, 19:48:11 »
Hur beräknar man längden kollektor som behövs vid ytjorvärme installation ?

/Lars
Konverterar just nu från direktel till vattenburet värmesystem i samband med tillbyggnad av huset. Ytjordkollektor 2x350m nedgrävd och VP installation plannerad till slutet av september när det nybyggda garaget ska vara klart. 25m kulvert nedgrävd mellan garage och hus. Huset består av 145kvm gammalt trähus med radiatorer + tillbyggnad med vattenburen golvvärme 45kvm.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Berkäkna ytjordvärme kollektorns läng
« Svar #1 skrivet: 15 juni 2005, 20:27:39 »
Hur beräknar man längden kollektor som behövs vid ytjorvärme installation ?

/Lars

det finns smarta program som räknar fram rätt längd då man matar in husets alla värden
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad larsland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skänninge
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad!
SV: Berkäkna ytjordvärme kollektorns läng
« Svar #2 skrivet: 15 juni 2005, 21:01:18 »
Men om man vill räkna lite själv. Någon som vet ? Hur mång kWh/m kan man tex ta ut per år ? Vilken effekt W/m kan man ta ut utan att få för låga värden in ?
Konverterar just nu från direktel till vattenburet värmesystem i samband med tillbyggnad av huset. Ytjordkollektor 2x350m nedgrävd och VP installation plannerad till slutet av september när det nybyggda garaget ska vara klart. 25m kulvert nedgrävd mellan garage och hus. Huset består av 145kvm gammalt trähus med radiatorer + tillbyggnad med vattenburen golvvärme 45kvm.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Berkäkna ytjordvärme kollektorns läng
« Svar #3 skrivet: 15 juni 2005, 21:22:35 »
Hej

Mellan ca 10-15w/m tror jag med markkollektor, berg det dubbla ca 30w/m.

/Sune73
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Berkäkna ytjordvärme kollektorns läng
« Svar #4 skrivet: 15 juni 2005, 21:52:36 »
man kan få extremt olika svar märkte jag.
mata in lite siffror & valde den absolut bästa marken, deta gav 205m slang & 82 kWh/m i energiuttag & effektutag på 17w/m
sen mata jag in sämsta tänkbara mark & dåvart det 938m slang & 18 kWh/m i energiutag & effeltutaget hamna på 4W/m
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Pjotor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar (tror jag)!
SV: Berkäkna ytjordvärme kollektorns läng
« Svar #5 skrivet: 19 juni 2005, 00:47:31 »
Nu vart jag lite nyfiken.....
Vad är dålig resp bra mark?
Från olja till VP under försommaren. Japp nu står den där; TWS 8
1 1/2 plan 170 m2. Byggt -72. 2,2 m3 olja + 5 m3 ved.
2 vuxna, 2 barn.
Ett par mil norr om Karlstad.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Berkäkna ytjordvärme kollektorns läng
« Svar #6 skrivet: 19 juni 2005, 19:07:25 »
VÃ¥t lera = bra mark
Grov sand/grus eller sten (mycket luft, lite vatten)= dålig mark
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Pjotor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar (tror jag)!
SV: Berkäkna ytjordvärme kollektorns läng
« Svar #7 skrivet: 19 juni 2005, 23:20:13 »
Alltså borde våt finkornig sand vara hyfsad?

Jag pratade med han som borrade hos oss och han tyckte att 90 cm djup var bra.
Kan man tjäna på att lägga djupare?
Hur stor är tjälhävningen i mitt fall (våt finko.....) ? Kommer gräsmattan att växa sen eller får man klara sig med ogräs?  :(

Han talade också på att gräva ned en typ av element på 2 m djup. Någon som känner till dess för och nackdelar? Kanske vet hur mycket de kostar t.o.m.
Från olja till VP under försommaren. Japp nu står den där; TWS 8
1 1/2 plan 170 m2. Byggt -72. 2,2 m3 olja + 5 m3 ved.
2 vuxna, 2 barn.
Ett par mil norr om Karlstad.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Berkäkna ytjordvärme kollektorns läng
« Svar #8 skrivet: 20 juni 2005, 12:41:46 »
Jag har själv samma typ av finkorniga sand som du uppger att du har, det syns inget av vare sig tjälhväning eller försämrad växtlighet på gräsmattan, jag har 500 meters slinga till min nibe 7 kW, inkommande KB som kallast ca -0.5 grader.

Du har hört talas om kompaktkollektorn, dess nackdelar är att den bygger på att man sänker tempen lite mer i KB-kretsen, med kompaktkollektorer skall man dessutom helst ha en värmepump som är överdimensionerad, samt någon form av återladdning av kollektorn, t.ex. Nibes FLM 30, den återför då energi till kollektorn så att den värms under värmepumpens stilleståndstider. (därav krävs överdimensionering av värmepumpen, för att få stilleståndstider även vid riktigt kallt väder.

Kompaktkollektorn borde dock kunna användas som komplement till den vanliga markslingan, låt i så fall utgående KB passera kompaktkollektorn innan den passerar den vanliga mark-kollektorn.

Enda fördelen med kompaktkollektor är att du kan sätta in en värmepump även om du har liten tomt pch/eller inte kan eller får borra.

Enligt vad jag hört blir det lite billigare med kompaktkollektor än med ett borrhål.

Billigast blir dock en vanlig mark-kollektor, har du plats för en vanlig tycker jag inte att du skall mickla med nåt annat.

90 cm räcker till, om du inte bor norr om Umeå, du tjänar inget på att gräva ned den djupare. det kostar bara mer att gräva djupare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Pjotor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar (tror jag)!
SV: Berkäkna ytjordvärme kollektorns läng
« Svar #9 skrivet: 20 juni 2005, 23:20:49 »
Ok.
Jag har installerat en TWS 8. Togs i drift i fredags. Eftersom jag beställde borrning av en och installation av en annan ville jag ha både hängslen och livrem när jag bestämde borrdjup.

Klantigt nog kollade jag aldrig vad för kompressor han hade. Det visade sig för sent att den var för klen. 350 s/l och 26 bar.

Berget är gnejs och du hjälpte mig på en annan tråd med effektuttaget 3,25.
Jag beställde 180m borra. De 31 första var sand och lera. När han kommit till 130m kom han på en vattenåder för 4:e ggn. Det fullkomligen sprutade vatten och på 1/2-timme kom han ingen vart. Borraren sa såklart att han aldrig tidigare stött på sånt vattentryck "hela Klarälven kommer upp ur hålet" och att han inte kommer djupare.

Med en häftigare komp borde han kommit djupare anser jag.

Vi diskuterade (sansat) via tel. och kom fram till att sluta borra där. Han lovade att om jag inte är nöjd med brinetempen hjälper han mig med en markkollektor. De 50m i berg som ej blev borrade borde alltså kompletteras med 150m slinga(?). Det var i den vevan han kom in på kompaktkollektorn. Jag har inte planerat för återladdning.
Jag har inte varit hemma och kollat brinetempar än så va de är blir en senare överraskning.
Själv lutar en ev kompl mot slang. Någon av annan åsikt??

Från olja till VP under försommaren. Japp nu står den där; TWS 8
1 1/2 plan 170 m2. Byggt -72. 2,2 m3 olja + 5 m3 ved.
2 vuxna, 2 barn.
Ett par mil norr om Karlstad.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Berkäkna ytjordvärme kollektorns läng
« Svar #10 skrivet: 21 juni 2005, 07:25:21 »
Jag skulle försöka få en mark-kollektor med sådan längd att den totala kollektorlängden (inkl. slangen i borran) på 400-420 meter, sätt markslingan före borran, den för ta den kallaste brinen, sedan ned i borran, upp igen och in i huset.

Jag tycker inte att du skall avvakta och se om du får problem med låg brinetemp, se till att allt fixas på en gång, inte vill du få din tomt söndergrävd och lerig en sommar till!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Berkäkna ytjordvärme kollektorns läng
« Svar #11 skrivet: 21 juni 2005, 23:20:23 »
det är ju inte fören när det är dom kallast i vinter du ser om du får en kb-in temp som du inte är nöjd med. & då kan man inte göra nåt fören till sommaren där på + att ni då ska tvista om var som är en normal kb-temp.

försök att fÃ¥ markslingan nu & om det inte gÃ¥r sÃ¥ ska du ha papper pÃ¥ att du fÃ¥r en markslinga  pÃ¥ X-antal meter om kb-in sjunker nuder X-grader & kostnaden ska vara X- kronor för dig.
(om firman läggs ner eller kursar får du ingen markslinga även om du har papper på det)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Pjotor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar (tror jag)!
SV: Berkäkna ytjordvärme kollektorns läng
« Svar #12 skrivet: 22 juni 2005, 00:06:40 »
Just kul sits jag satt mig i. De 50m borra jag "missade" hade kostat 12 500:-
Vad kan 150m kollektorslang kosta att gräva ner. Jag är ju inte speciellt sugen på att slanta ut mer :(
Just nu känner jag mig väldigt klantig  *grina* *grina*
Gräva sönder hela trädgården. Hustrun kommer att bli tokig på mig och mitt försök att spara pengar *grina*
Delad entreprenad. Där fick jag :'(
Från olja till VP under försommaren. Japp nu står den där; TWS 8
1 1/2 plan 170 m2. Byggt -72. 2,2 m3 olja + 5 m3 ved.
2 vuxna, 2 barn.
Ett par mil norr om Karlstad.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Berkäkna ytjordvärme kollektorns läng
« Svar #13 skrivet: 22 juni 2005, 06:02:57 »
Just kul sits jag satt mig i. De 50m borra jag "missade" hade kostat 12 500:-
Vad kan 150m kollektorslang kosta att gräva ner. Jag är ju inte speciellt sugen på att slanta ut mer :(
Just nu känner jag mig väldigt klantig  *grina* *grina*
Gräva sönder hela trädgården. Hustrun kommer att bli tokig på mig och mitt försök att spara pengar *grina*
Delad entreprenad. Där fick jag :'(

Nog räcker 12500 kr i alla fall, räkna med ca 5000 kr + vad det kostar att fixa gräsmattan (kanske 2000 kr), ge hustrun mellanskillnaden 5500 kr och skicka henne på IKEA så blir det nog bra.  ;)

Apropå delad entreprenad...

Du skulle ha följt mitt rÃ¥d sedan tidigare, se till att det är bestämt vad som gäller om borraren inte kommer ned till beställt djup, om du hade gjort det sÃ¥ hade det hela kunnat se helt annorlunda ut idag. (lätt att vara efterklok för en utomstÃ¥ende, javisst)   :-[
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Berkäkna ytjordvärme kollektorns läng
« Svar #14 skrivet: 22 juni 2005, 11:03:29 »
Just kul sits jag satt mig i. De 50m borra jag "missade" hade kostat 12 500:-
Vad kan 150m kollektorslang kosta att gräva ner. Jag är ju inte speciellt sugen på att slanta ut mer :(
Just nu känner jag mig väldigt klantig  *grina* *grina*
Gräva sönder hela trädgården. Hustrun kommer att bli tokig på mig och mitt försök att spara pengar *grina*
Delad entreprenad. Där fick jag :'(

Nog räcker 12500 kr i alla fall, räkna med ca 5000 kr + vad det kostar att fixa gräsmattan (kanske 2000 kr), ge hustrun mellanskillnaden 5500 kr och skicka henne på IKEA så blir det nog bra.  ;)

Apropå delad entreprenad...

Du skulle ha följt mitt råd sedan tidigare, se till att det är bestämt vad som gäller om borraren inte kommer ned till beställt djup, om du hade gjort det så hade det hela kunnat se helt annorlunda ut idag. (lätt att vara efterklok för en utomstående, javisst)   :-[

bra att du skriver detta igen Ricard!
inte för att stackars Pjotor ska känna sig mislyckad, utan för att andra som läser tråden inte ska hamna i samma sits.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!