Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: vattenrikt hÃ¥l  (läst 7907 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nyborrad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
vattenrikt hål
« skrivet: 26 augusti 2004, 18:59:48 »
Har helt nyligen borrat och det visade sig vara ett synnerligen vattenrikt berg. Började lite svettigt med 33 m till berg då jag bor på en sandås men sedan alltså mycket vatten i berget. Kan man räkna med mindre risk för frysning och bättre värmeuttag ur ett så "vått" hål jämfört med ett relativt torrt?
Thermia Duo 10 , 170m aktiv borra, södra norrlands kustland, 220kvm byggt 1916

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:vattenrikt hål
« Svar #1 skrivet: 26 augusti 2004, 19:37:38 »
då har väll jag raka motsatsen då,
1,5m till berg & rorrar killarna trode inte att det skulle komma någe vattan alls i mitt hål.

Dom har inte borrat klart ännu, men dom har borrat förut här på gatan & då var det ont om vatten.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Thomas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ?
    • webrunner.se
Re:vattenrikt hål
« Svar #2 skrivet: 27 augusti 2004, 08:25:27 »
Har helt nyligen borrat och det visade sig vara ett synnerligen vattenrikt berg. Började lite svettigt med 33 m till berg då jag bor på en sandås men sedan alltså mycket vatten i berget. Kan man räkna med mindre risk för frysning och bättre värmeuttag ur ett så "vått" hål jämfört med ett relativt torrt?

Japp! Det är bara att gratulera!

/Thomas

Utloggad Blend

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:vattenrikt hål
« Svar #3 skrivet: 27 augusti 2004, 08:51:02 »
Hur vet man om det är ett vattenrikt hÃ¥l ? Mäts det nÃ¥tt flöde ? Jag hade 24 m ned till berget (sandÃ¥s även här). Isf hur mycket är ett vattenrikt hÃ¥l?  Under den tid de borrade i berget sÃ¥ flödade vattnet upp ur hÃ¥let,och borrarn sa att det va mycke vatten.. Kompenserar ett högt flöde av vatten för de 24m som jag hade ned till berget ?
IVT E7 - IVT 300 L VB - 140 m borrhål. 2 Vuxna,3 Barn. 144 kvm boyta. 11 st sektionsradiatorer och 2 st "platta" radiatorer. 3-glasfönster. 7kvm vatten-golvärme.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Re:vattenrikt hål
« Svar #4 skrivet: 27 augusti 2004, 12:27:46 »
Alla hÃ¥l blir sÃ¥ smÃ¥ningom fyllda med vatten till grundvattenytans nivÃ¥. GrundvattennivÃ¥n behöver inte ha nÃ¥got att göra med pÃ¥ vilken nivÃ¥ borraren träffar pÃ¥ vatten. En f.d. kollega var missnöjd över att borraren inte träffade pÃ¥ vatten förrän pÃ¥ 60 m djup. En titt pÃ¥ kartans höjdkurvor visade att 60 m djup var ca 30 meter under vattenytans nivÃ¥ i en vik av Östersjön som lÃ¥g  1 km frÃ¥n huset. DÃ¥ lugnade han sig.

För att man skall ha glädje av en massa vatten i borrhålet krävs att det är grundvattenströmmar som transporterar värme till borrhålet. Står vattnet still spelar det ingen roll om det finns massor av det.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:vattenrikt hål
« Svar #5 skrivet: 27 augusti 2004, 13:04:41 »
Var bor nyborrat ? Låter nästan som det berg vi bor på och som ska borras om 1 1/2 månad ..
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Blend

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:vattenrikt hål
« Svar #6 skrivet: 27 augusti 2004, 13:43:08 »
Mäts flödet i hålet under borrning? Står det i borrprotokollet man får ?(hittar det inte nu).
Isf,vet nån vad "bra" flöde är ?
IVT E7 - IVT 300 L VB - 140 m borrhål. 2 Vuxna,3 Barn. 144 kvm boyta. 11 st sektionsradiatorer och 2 st "platta" radiatorer. 3-glasfönster. 7kvm vatten-golvärme.

Utloggad Stand

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Re:vattenrikt hål
« Svar #7 skrivet: 27 augusti 2004, 14:33:30 »
15 000l per timme är bra, mycket bra

Utloggad Norrlänningen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:vattenrikt hål
« Svar #8 skrivet: 27 augusti 2004, 14:38:22 »
Citera
15 000l per timme är bra, mycket bra

Precis den siffra som då står på mitt borrprotokoll ;D ;D ;D
Allt går, det är bara olika svårt

Utloggad nyborrad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:vattenrikt hål
« Svar #9 skrivet: 27 augusti 2004, 17:29:07 »
Sarastro! Jag bor i Hudiksvall.
Något borrprotokoll har jag ännu inte fått då borrningen blev klar för bara någon dag sedan och pumpen skall installeras om två dagar.
Dock kan jag väl räkna med ett hyfsat flöde på det vatten som är ovan berg då kommunen tar sitt vatten ur denna ås?
Däremot undrar jag hur man kan veta hur stort flödet i berget är för det är klart att vatten i rörelse ger bättre effekt än stillastående.
Så att det formligen forsade vatten ur hålet och att man med nöd och näppe klarade av att ta sig ned till 180m är alltså ingen garanti för ett bra flöde?
Thermia Duo 10 , 170m aktiv borra, södra norrlands kustland, 220kvm byggt 1916

Utloggad Blend

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:vattenrikt hål
« Svar #10 skrivet: 28 augusti 2004, 13:09:32 »
Vad är det vanligaste flöde folk hamnar på ?
- Vad är ett godkännt värde ?
IVT E7 - IVT 300 L VB - 140 m borrhål. 2 Vuxna,3 Barn. 144 kvm boyta. 11 st sektionsradiatorer och 2 st "platta" radiatorer. 3-glasfönster. 7kvm vatten-golvärme.

Utloggad Norrlänningen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:vattenrikt hål
« Svar #11 skrivet: 28 augusti 2004, 19:49:57 »
Tjena

Blend. Har aldrig hört något snitt, vet bara att det varierar kraftigt och kan göra det med korta avstånd. Då jag borrade hade jag ju som sagt 15.000 liter/timmen ur hålet, då grannen, tre kåkar bort borrade var det kruttort hela vägen ned, samtidigt som en annan granne till mig, snett över gatan har problem med att grundvattnet tränger upp i källaren å skapar swimingpool lite "nu och då" så det kan variera väldigt mycket på korta avstånd.

Nyborrad. Du kan ju prova höra om tekniska i kommunen gjort några tester runt i åsen innan de bestämde sig, alternativt kan SGU veta läget, kan ge en fingervisning i alla fall.

Angående rörelse i vattnet så bedyrade min installatör och ett par andra också att dimensioneringsprogrammen de laborerar med räknar med stillastående vatten.

Nä, för att vara säker på flöde I berget så ska hålet vara artesiskt (eller så ska man ha slantarna att satsa på att kolla det, vet det går, men har för mig att det kostade en skaplig peng) men enl. "min tro" och vad en polare som borrigg säger så ger en stor mängd vatten vid borrningen betydligt bättre odds för att vattnet åsså rör på sig i berget.
Allt går, det är bara olika svårt

Utloggad nyborrad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:vattenrikt hål
« Svar #12 skrivet: 28 augusti 2004, 23:04:36 »
Tack Norrlänningen för bra tips.
Är novis men även jag har en känsla av att mycket vatten vid borrningen troligen innebär hyfsat flöde i berget också. Jag vet inte hur det är med vattenfickor och hur vanligt det är med i princip stillastående vatten i dessa.
Borrkillarna som var här var definitivt inga nybörjare och enligt deras uppfattning skulle mitt mycket vattenrika 180m hål i princip motsvara ett hål på ca 300m i torrt berg.
Om det var skitsnack eller om det ligger något i det lär väl framtiden utvisa.
Jag lovar att meddela i detta forum om det fryser...
Thermia Duo 10 , 170m aktiv borra, södra norrlands kustland, 220kvm byggt 1916

Utloggad Norrlänningen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:vattenrikt hål
« Svar #13 skrivet: 29 augusti 2004, 10:23:16 »
Tjena..

Borrare kan vara rätt roliga "180 meter är som 300, det vet vi för att det strömmar mycket vatten när vi kört ned 200 meter stål å vispar runt.." 180 meter vatten är bättre än 10 st 300-metershål där det inte finns något som för värmen från berget till kollektorn. Men utan mätningar (eller då man kört anläggningen en svinkall vinter å fortfarande har +4/5 grader in, då kan man också räkna med att det rör på sig där nere.)

Mycket vatten=bättre odds för att det rör pÃ¥ sig även nere i berget. I mitt fall sÃ¥ har jag grunnat pÃ¥ om man kanske skulle ta vatten ur hÃ¥let Ã¥ssÃ¥, sÃ¥ slipper man betala kommun för det. DÃ… skulle jag kunna garantera ett flöde i berget i o m den vattentillflödeskapacitet som hÃ¥let har  

Vad gäller ett Torrt borrhål, har aldrig hört om någon som lyckats med den bedriften att ha ett borrhål som håller sig torrt någon längre tid, det brukar sippra in vatten och så småningom så är det vattenpelare till grundvattennivå även i dessa.
Allt går, det är bara olika svårt

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:vattenrikt hål
« Svar #14 skrivet: 29 augusti 2004, 11:38:50 »
Att ta ut vatten ur borran är effektivt, men man rtiskerar att sänka grundvattennivån, då minskar ju effektivt djup.
Men för Ã¥terladdning pÃ¥ sommaren kanske det skulle vara effektivt med tex bevattning biltvätt  mm ur borran dÃ¥ är ju vattennivÃ¥n som högst och uttaget litet.
Kunde man återladda borran helt varje sommar genom detta skule det va en liiiiten vinst.
Viktigare kanske om borran är vek!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!