Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1230 hänger sig, startar om och är glömsk  (läst 6916 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rocky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag har en Nibe 1230 som hänger sig ibland och kör ut full värme i värmeslingan, alternativt hänger sig displayen och svarar ej på knapptryckningar och då med utebliven värme som resultat. Ibland startar värmepumpen om sig, och har då tappat alla tidigare inställningar (språk, framledn. temp. VV start/stopp osv.) samt info om drifttid mm. Är det byte av styrkort som gäller? Eller kan man byta mjukvara och ev. något backup batteri om något sådant finns?
Problemen återkommer slumpmässigt 2-3 ggr i veckan, med omstart som mest frekvent.

Mvh Rocky
 :(
Nibe 1230-8, Villa 240m2, Golvvärme 120m2

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
Om värmepumpen börjar ha några år på nacken så kan man också misstänka att elektrolytkondensatorer på styrkortet har åldrats. Prova att byta dem i första hand, i synnerhet om det finns tecken på att de har svällt upp eller börjat läcka.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad cosmos

  • Elektronikk guru
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vestfold, Norge
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1230 hänger sig, startar om och är glömsk
« Svar #2 skrivet: 14 oktober 2014, 22:36:58 »
Vi som har koblet oss på RS485 bussen internt for å logge har sett nettopp de symptomene du beskriver (full reset og glemmer alt) når vi har forstyrret operasjonen.
(kortsluttet buss, invertert RS485 par på logger port, eller enheter som snakker på bussen utenom tur).
Full reset virker som systemets forsøk på å gjøre recovery av en fatal feil.
At displayet ikke gir respons kan skyldes flere ting, selve displayet viser bare det det får beskjed om over bussen, om styrkortet eller kabler er feil så skjer det ingen ting på display eller knapper.

Tørkede elektrolyttkondinger er klart en mulighet men jeg tviler litt siden de fleste styrekortene normalt har det relativt kjølig (under 40C hvertfall) livslengden for kondinger går dramatisk opp (typ 2x for hver 10 grader reduksjon under max)(typisk 85C, og kanskje 3000h som levetid på maks temp)
Ved 25C bør levetiden på kondinger være minst 200000h (~25år), og da har man bare regnet at de er degradert og ikke helt slutt, normalt legger man inn marginer på verdien i designet også.

Mistenker styrkortet, men det best hadde vært å lånt ett for å bli sikker før du evt. kjøper,
virker som de fleste av nibes modeller brukte samme styrkort så kanskje det går å finne en vraket eldre modell med kompressorhavari.
 
Høiax (Nibe) 10kW, alt selvgjort utenom borring.
219m, ~215m aktiv, 300L acc for varme, 200L acc for VV + 200L VV
230m2 over 2 etasjer oppvarmet, + 100m2 kjeller og ~50m2 loft (vind), bygget 1932.

Utloggad Rocky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1230 hänger sig, startar om och är glömsk
« Svar #3 skrivet: 15 oktober 2014, 07:09:53 »
OK. Tack för info. Jag kopplade bort kontakten till loggern från värmepumpen igårkväll, får se om det hjälper. Den har dock inte varit inkopplad till datorn på ett halvår.
Dom som har råkat ut för problemet, har dom slutat att logga, eller bytt till annan loggutrustning?
Mvh Rocky
Nibe 1230-8, Villa 240m2, Golvvärme 120m2

Utloggad cosmos

  • Elektronikk guru
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vestfold, Norge
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1230 hänger sig, startar om och är glömsk
« Svar #4 skrivet: 15 oktober 2014, 08:10:45 »
Jeg haddde ikke nibes offisielle logger i tankene, den burde jo være godt testet og holde produksjons kvalitet.
Men den har helt klart potensial til å være problemet.
Jeg tenkte på de av oss som har egen logge SW og egen koblet bus anslutning.
Høiax (Nibe) 10kW, alt selvgjort utenom borring.
219m, ~215m aktiv, 300L acc for varme, 200L acc for VV + 200L VV
230m2 over 2 etasjer oppvarmet, + 100m2 kjeller og ~50m2 loft (vind), bygget 1932.

Utloggad cosmos

  • Elektronikk guru
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vestfold, Norge
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1230 hänger sig, startar om och är glömsk
« Svar #5 skrivet: 20 oktober 2014, 15:33:55 »
Hur gikk det efter du kopplade bort RCU?
Høiax (Nibe) 10kW, alt selvgjort utenom borring.
219m, ~215m aktiv, 300L acc for varme, 200L acc for VV + 200L VV
230m2 over 2 etasjer oppvarmet, + 100m2 kjeller og ~50m2 loft (vind), bygget 1932.

Utloggad Rocky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1230 hänger sig, startar om och är glömsk
« Svar #6 skrivet: 24 oktober 2014, 20:33:08 »
Jag har ej haft nibes logger, utan en som jag köpt ihop med programmet Husdata. Det är fortfarande samma problem. Jag har startat om pumpen 4 ggr denna vecka eftersom att den har hängt sig. Jag skruvade ner front panelen och såg att det satt ett batteri bakom display enheten, fastlödat på kretskortet. Det kanske kan behöva bytas? Någon annan som gjort det? ML 2430 heter det. Kanske behåller den minnet om man byter det, men kan det verkligen orsaka att den hänger sig, eller är det ett annat problem?
Nibe 1230-8, Villa 240m2, Golvvärme 120m2

Utloggad cosmos

  • Elektronikk guru
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vestfold, Norge
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1230 hänger sig, startar om och är glömsk
« Svar #7 skrivet: 25 oktober 2014, 15:31:01 »
Om du har et multimeter så kan du jo se hva spenningen på batteriet er... bør være 3V eller litt over.
Men jeg tror nok ikke helt på at det du beskriver bare skyldes et svakt batteri.
Men det er jo enkelt å bytte så hvorfor ikke prøve det først.
Du kan også bruke CR20xx som kanskje er enklere å få tag på, de har ikke pinner å lodde fast i kortet men du kan koble det i parallell til det som står der for å verifiere om det gjør noen forskjell.


Siden andre har sett slike feil knyttet til at bussen ikke fungerer 100% så er det nærliggende å tenke på alt som knyttes direkte til den.
For eksempel kan man tenke seg at størninger av noe slag har kommet inn på kabel og at ett av kortenes RS485 transceivers ikke lenger fungerer helt som den skal.

Hva med å kontakte husdata og høre om de har sett slike feil forbundet med sitt utstyr?

Tror jeg nå ville sett etter et "nytt" styrkort å prøve med, hva med å kontakte han på forumet her som nylig har hatt kompressorhavari på sin 360?
Jeg tror at hvertfall kretskortet er likt (muligens bare siden protokollen er lik), og hverfall deler av SW på mitt styrkort sitter i en pluggbar EPROM.

Når ting fungerer som det skal ... fungerer da display (klokken går osv) og knapper responderer umiddelbart?

Høiax (Nibe) 10kW, alt selvgjort utenom borring.
219m, ~215m aktiv, 300L acc for varme, 200L acc for VV + 200L VV
230m2 over 2 etasjer oppvarmet, + 100m2 kjeller og ~50m2 loft (vind), bygget 1932.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
Beträffande batteribyte så finns det hållare för CR2032 som passar i samma hålbild på mönsterkortet som ett litiumbatteri med pinnar för lödning. Enklast är att plocka en hållare från ett skrotat PC-moderkort, annars går det att köpa på t ex Elfa eller Farnell.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rocky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1230 hänger sig, startar om och är glömsk
« Svar #9 skrivet: 26 oktober 2014, 17:41:44 »
Det är 3,09V över batteriet när jag har stängt av VP på strömbrytaren, så batteriet verkar vara OK. När VP fungerar så går det att trycka sig fram och ändra i menyerna, men med viss fördröjning. Ibland kan man behöva vänta upp till 20 sek mellan knapptryckningarna för att displayen skall hinna ändra sig. Klockan fungerar också. När VP har hängt sig så märks det först på att klockan har stannat och att VP inte har värmt något.
Nibe 1230-8, Villa 240m2, Golvvärme 120m2

Utloggad cosmos

  • Elektronikk guru
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vestfold, Norge
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1230 hänger sig, startar om och är glömsk
« Svar #10 skrivet: 26 oktober 2014, 20:55:31 »
Holder med, batteriet virker å være OK.

20 sekunder er lenge, det kan skyldes korrupte telegrammer på RS485 bussen, men kan også være at CPU tilfeldigvis har mye å gjøre.
Oppdateres klokken under de 20 sekundene?

Klokken i displayet oppdateres ved at styrkortet sender ett medelande per linje i displayet, og det skjer typisk en ganger per sekund.
Når klokken ikke endres kan det bety at styrkortets CPU selv henger, at display henger, at medelande på bussen ikke kommer fram, eller at de har feil i checksum.

Husdatas logger kan kanskje brukes til å se på trafikken direkte (med et terminal program), jeg har aldri sett inni en husdata logger ... går det å åpne og ta et foto?
Høiax (Nibe) 10kW, alt selvgjort utenom borring.
219m, ~215m aktiv, 300L acc for varme, 200L acc for VV + 200L VV
230m2 over 2 etasjer oppvarmet, + 100m2 kjeller og ~50m2 loft (vind), bygget 1932.

Utloggad Rocky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1230 hänger sig, startar om och är glömsk
« Svar #11 skrivet: 28 oktober 2014, 20:07:47 »
Jag provade att koppla in loggern idag. Då hänger VP sig och jag måste starta om den. Efter omstart så står det bara Connecting på VP:ns display, blinkande, tills jag stänger av igen. Kopplar ur loggern och då startar VP:n upp som den skall (men med fabriksinställningar som vanligt). Återigen börjar jag fundera på om Styrkortet har börjat gå i pension. Eller kan det vara någon annan signal som får VP:n att starta om med fabriksinställningar?
Mvh Rocky
Nibe 1230-8, Villa 240m2, Golvvärme 120m2

Utloggad Rocky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1230 hänger sig, startar om och är glömsk
« Svar #12 skrivet: 02 december 2014, 22:08:43 »
Liten uppdatering.
Jag har märkt att VPn mestadels verkar hänga sig. Det sker oftast i viloläge, men ibland under kompressordrift. Ibland startar den om sig själv, men oftast får vi bryta strömmen på den.
Idag hängde den sig under kompressordrift och då passade jag på att knacka lite amatörmässigt med en skruvmejsel på reläer och dyl för att se om den skulle stänga av sig. Inget hände. Dock märkte jag att transformatorn på reläkortet verkade vara extra varmt. Tryckte sedan på resetknappen på styrkortet och så tog det ca 1 minut innan den hade startat om och sedan stängde den av kompressorn.
När displayen har hängt sig och och VP inte fungerar som den skall, så blinkar dioden på styrkortet som den brukar göra när den inte "jobbar".
Är det någon som har en ide? Styrkort? Displaykort? Reläkort?
Mvh Rocky
Nibe 1230-8, Villa 240m2, Golvvärme 120m2

Utloggad Rocky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1230 hänger sig, startar om och är glömsk
« Svar #13 skrivet: 03 december 2014, 18:20:27 »
Verkar som om den har fått kämpa lite idag. Till vänster i grafen lite mer normal gång innan den hängde sig. Jag startade om kl. 6 imorse. Därefter ser det ut som om att den har startat om sig själv efter ca 5 min gångtid.
KB-pumpen startar fint 1 min innan kompressorn går igång.

Nibe 1230-8, Villa 240m2, Golvvärme 120m2

Utloggad cosmos

  • Elektronikk guru
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vestfold, Norge
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1230 hänger sig, startar om och är glömsk
« Svar #14 skrivet: 03 december 2014, 22:18:23 »
Er det bare jeg som ser dårlig eller har du ganske store delta T i systemet ditt?, synes jeg ser deltaT på over 6C på KB og over 10-12C på VB.

Et bra tegn på at VP har gjort reset er å plotte gradminutter (om du har dom), det synes godt når den går til 0 ved reset.
Jeg undrer om din vekselventil henger igjen, se på hvordan GV varm følger med opp når den gjør varmvatten (03.12.) ... du kjører også ganske hardt (tenker jeg som glad amatør) som kjører VV over 60C på kompressor.

litt tanker omkring reguleringen.
før kl 23 ser det ut til at den bruker ønsket framledning på ca 40C og at den regulerer, men fra midnatt slutter kompressoren å gå selv om framledning og GV varm ligger 5C lavere, fra 06:00 er diff enda større... men VP går forsatt bare noen få korte burst midt på dagen ... Det er mulig det var store variasjoner i ute temp som forårsaket noe av dette.
Høiax (Nibe) 10kW, alt selvgjort utenom borring.
219m, ~215m aktiv, 300L acc for varme, 200L acc for VV + 200L VV
230m2 over 2 etasjer oppvarmet, + 100m2 kjeller og ~50m2 loft (vind), bygget 1932.

Utloggad Rocky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1230 hänger sig, startar om och är glömsk
« Svar #15 skrivet: 04 december 2014, 19:42:38 »
Hej,
Tack för kloka tankar.
Delta T brukar ligga på dessa nivåer, men då kör jag också båda CP på lägsta hastighet.
Jag kan inte logga Gradminuter med den loggern jag använder för tillfället tyvärr.
Jag tror att du har rätt i att växelventilen läcker igenom när den gör VV. Syns tydligt vid midnatt (03.12) som du säger.
NÃ¥gon gÃ¥ng mellan 23:20 och 23:30 sÃ¥ hänger styrningen sig och slutar fungera, det är därför som den nÃ¥r 60 grader. Den borde ha slagit över till att värma GV istället, som den gjorde 20:30. 
Kan dessa "felvärden" som den läckande växelventilen ger göra att styrningen hänger sig?
Kl 05:40 startar jag om VP. KL 13:13 hänger den sig igen. Kl 16:45 så startar vi om VP igen. Vad som händer mellan 05:00 och 05:40 förstår jag inte riktigt. Möjligen har den använt tillskott av elpatron när den skulle värma VV?
Mvh Rocky
Nibe 1230-8, Villa 240m2, Golvvärme 120m2

Utloggad cosmos

  • Elektronikk guru
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vestfold, Norge
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1230 hänger sig, startar om och är glömsk
« Svar #16 skrivet: 05 december 2014, 16:36:20 »
Det kjens ikke bra at den fortsetter å kjøre kompressoren uten kontroll til den når 60C.
Jeg tror ikke det at vekselventilen lekker gjør at styrkortet hänger.
Mest trolig er at du behøver et nytt styrkort, men det kan og tenkes at det bare er den interne bussen som slutter å fungere (flere mulige årsaker), da vil ikke noe oppdateres, heller ikke releer, så den kjørere viderer helt uten kontroll.

Du kan jo enkelt kontrollere kablene i bussen, altså de sorte flate som går mellom styrkort, display og relay, se etter korrosjon eller tegn på dårlig kontakt eller avrevne ledere. Du kan også prøve den andre kontakten av de to på hvert kort, meg bekjent er de koblet likt og står i parallel. Om kablene er lange nok kan du bytte rundt på dem også.

Høiax (Nibe) 10kW, alt selvgjort utenom borring.
219m, ~215m aktiv, 300L acc for varme, 200L acc for VV + 200L VV
230m2 over 2 etasjer oppvarmet, + 100m2 kjeller og ~50m2 loft (vind), bygget 1932.

Utloggad Rocky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1230 hänger sig, startar om och är glömsk
« Svar #17 skrivet: 25 december 2014, 20:16:40 »
Här kommer en liten uppdatering.
Senaste gÃ¥ngen som värmepumpen fastnade i sitt läge, sÃ¥ sÃ¥g jag att lysdioden som brukar blinka pÃ¥ reläkortet lös med fast sken. Jag gissade sÃ¥ledes att det var reläkortet som var defekt. Beställde ett nytt frÃ¥n Nibe och fick det hemskickat dagen efter för ca 1500 kr. Jag har kopplat in det nu, och det första jag märker är att displayen svarar direkt när jag trycker mig igenom menyerna för att göra inställningar, sÃ¥ det problemet är löst iaf.  tummenupp
Åtestår att se om övriga problem också är lösta.

Tack för all hjälp! wave
Nibe 1230-8, Villa 240m2, Golvvärme 120m2

Utloggad Rocky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1230 hänger sig, startar om och är glömsk
« Svar #18 skrivet: 08 januari 2015, 22:48:24 »
Med det nya reläkortet så stoppar VP:n när den gör varmvatten. Den börjar köra och värmer varmvatten någon minut, sedan stoppar allt. Efter ca 20 sek så hoppar den igång igen och kör 2-3 sek innan den stannar. Sedan kan den hålla på så ett tag tills jag stänger av den eller varmvattnet kommit upp i temperatur. Om den framledningstemperatur ligger på ca +47 grader, så ligger suggas på +8 och hetgas +85. KB in ca +8
Är det normala värden?
Nibe 1230-8, Villa 240m2, Golvvärme 120m2

Christer Hedman

  • Gäst
Christer Hedman
SV: Nibe 1230 hänger sig, startar om och är glömsk
« Svar #19 skrivet: 14 december 2023, 14:35:44 »
Hej! jag är lite nyfiken pÃ¥ om och hur detta löste sig?  Jag har en 1230 -06 som ocksÃ¥ hänger sig i displayen och är seg och förutom detta sÃ¥ fÃ¥r jag intermittenta LP larm Pumpen startar alltid efter en reset av LP larm och gÃ¥r dÃ¥ allt mellan 1 min till 7 dagar tills den Ã¥terigen fÃ¥r LP larm
Ibland har det även hänt att Displayen ändrat språk till engelska, dock resetar den sig inte helt
Jag har även köpt en begad likadan 1230 som jag provat att flytta över de flesta korten inkl Displaykortet ifrån men får damma problem även i denna
jag är tacksam för all input som kan hjälpa mig att lösa detta!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!