Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är det vettigt att uppgradera min pump ?  (läst 1975 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad greven79

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Är det vettigt att uppgradera min pump ?
« skrivet: 31 juli 2010, 21:27:21 »
Hej,

Jag har en enplansvilla från 68 med källare. Idag finns en IVT Greenline 4 som installerades nån gång kring 94-95. Den verkar vara lite väl klen för huset då den tar tillskottsvärme redan vid -7 grader utomhus.

Jag sitter och funderar lite på vad som är bäst att göra. Byta ut pumpen verkar vettigt, men då är det ju detta med borrhålet. Tyvärr vet jag inte exakt hur djupt det är men det bör vara 70-80 meter. En modern kraftigare pump vill väl ha det dubbla djupet. Kan man i så fall fördjupa hålet eller är det nytt som gället ? I så fall är det ju i princip en nyinstallation det rör sig om och då börjar det dra iväg.

Alternativet vore i så fall att byta ut elpannan (tillskottet) mot en pelletspanna alt ved som går in istället ?

Nån som har några förslag ?

//Karl

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Är det vettigt att uppgradera min pump ?
« Svar #1 skrivet: 31 juli 2010, 22:35:11 »
Inte helt säker pÃ¥ detta men du kan undersöka det vidare.  Jag hade som du en för liten pump.  Men min har samma kondensor och förÃ¥ngare som en strl större pump.  SÃ¥ jag böt bara kompressor och expventil.

Märker du att hålet blir för litet så kan du komplettera med en utedel.

inget är lätt men billigare än en ny inst

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Är det vettigt att uppgradera min pump ?
« Svar #2 skrivet: 31 juli 2010, 22:43:34 »
Spetsa från -7 är väl inte så illa. Vart bor du har du riktigt kalla vintrar eller ? hur många kwh spets har du på ett år.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Är det vettigt att uppgradera min pump ?
« Svar #3 skrivet: 31 juli 2010, 22:50:15 »
HÃ¥ller med smurfen.   Min pump kickade in spets vid -3  Och jag sysslar med detta sÃ¥ det blir inte dyrt för mig.
Skulle jag varit i ditt läge, vet jag inte om jag skulle gjort något.

Men om du vill så finns det MASSOR av olika alternativ, gäller bara att hitta en bra inst.

Utloggad greven79

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Är det vettigt att uppgradera min pump ?
« Svar #4 skrivet: 31 juli 2010, 22:58:56 »
Jag bor 4 mil norr om Uppsala.

Senaste vintern fick man ju smaka pÃ¥ skaplig elräkning av tillskottet  :( och det var dÃ¥ jag började fundera.

Experimenterade lite då med att vrida av elpatronerna i elpannan för att se hur kallt det vart. När det sjönk ner imot 12 grader inne var det dax att slå på igen. Men jag har märkt att den klarar ner till -10 iaf utan tillskottet på men den plockar in det redan vid -6 ibland. Kan man styra detta ?

Sen är pumpen installerad med utomhusgivare enbart, men det ska gå att ansluta en inomhusgivare också. Borde inte det vara det bättre alternativet då det ju är tempen inne som är det viktiga ?

Jag är rookie på detta men tekniknörd i övrigt och detta verkar vara ett område som är intressant och som det går att "dyka ner i" rätt ordentligt.

Är det förresten någon form av översyn som bör göras av systemet ? Såvitt jag vet så har det stått och gått som det installerades.

Kan också nämna att bredvid pannan står en Olje/Vedpanna (Sundsvallspannan från 68). Den har aldrig använts sedan värmepumpen installerades men sitter ihop med systemet och ska teoretiskt kunna värma vattnet istället för elpannan. Dock har folk jag pratat med sagt att den pannan har kass verkningsgrad om man skulle elda med ved i den alternativt sätta in en pelletsbrännare.



Utloggad greven79

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Är det vettigt att uppgradera min pump ?
« Svar #5 skrivet: 31 juli 2010, 23:05:43 »
Kan lägga till att fönstren är relativt nyligen bytta till 3-glas (2004 tror jag). Dock inte i vardagsrum samt att ytterdörren är kass och isolerar som en japansk pappersvägg.

Kommer satsa på att byta resterande fönster och dörr också för det blöder en hel del värme därigenom. Speciellt i v-rummet där det sitter 4 stora fönster i rad med en tunn utterväggstump under samt en vind/otät altandörr. Så i princip är hela den väggen kass och behöver bytas/tilläggsisolerad.

Detta är ett dödsbo som jag samägt med mina syskon sedan ett par Ã¥r. Dock sÃ¥ kommer jag att flytta  in permanent snart. Därav har mitt intresse för detta ökat sÃ¥ att säga. Efterssom man inte fÃ¥r göra rotavdrag pÃ¥ dödsbo sÃ¥ kan jag dock inte göra nÃ¥t innan allt pappersmässigt är klart.

Det är ju lite med detta som med pengar i övrigt, det är lättare att spara/tjäna pengar om man har mycket pengar.  :) I en ideal värld sÃ¥ skulle man väl installera en helt ny anläggning och komplettera med solpaneler för varmvatten pÃ¥ sommarhalvÃ¥ret. Men som sagt allt det skulle kosta mer än det smakar.

Minns dock vad som sas när farsan installerade pumpen 94 att man då skulle tjäna in den på 10 år eller så, men jämför man med dagens elpriser så går det fortare och jag är heller inte naiv och tror att det inte kommer vara sjukt mycket dyrare med el om 10 år. Som sagt, det vi fick smaka på i vintras var nog bara en föraning. Har även för mig att han ångrade att han satte in en så klen pump efteråt, men på den tiden var ju elen mycket billigare än nu så att köra tillskottsel 3-4 månader om året var mycket billigare än att lägga pengar på en större pump. Men det är ju alltid lätt att vara efterklok.
« Senast ändrad: 31 juli 2010, 23:11:06 av greven79 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!