Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Förbättra Bahco ACJ Luftvärmesystem för BVP?  (läst 20103 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
Har en fundering... igen....  Sc:,h



Eftersom ACJ med vattenbatteri gärna vill ha varmt vatten (är väl konstruerat för 65ºC vatten), och därför ger lite problem för effektiviteten i kombination med "svinkyla" och BVP då elpatronen får gå in och stötta lite då och då när det blir kallare än -15-20ºC så har jag börjat fundera om det skulle gå att lägga till ett till vattenbatteri och värma luften effektivare och på så sätt kunna få BVP att hänga med bättre vid lägre temperaturer och samtidigt gå ännu effektivare vid mindre kall väderlek mha lägre framledningstemperatur.

På den vackra bilden ovan så ser man då "in" kanalen (grova med blå pil) i luftvärmemodulen (om jag nu förstått det hela rätt) och det lilla röret som kommer ner vertikalt "färsk luft" från det ena ACF (FTX) aggregatet. Bakom stora luckan sitter fläkten och bakom den lilla sitter vattenbatteriet.

Min tanke var då helt sonika att där jag gjort den röda pilen lägga till ett "förvärmningsvattenbatteri" som värmer luften som går in i ACJ, skulle det fungera vettigt att göra så, eller tappar man verkningsgrad på värmningen i ACJ?
Ett vattenbatteri är ju inte så ohemult dyrt och även om man nu inte skulle tjäna in det i rena pengar, så kanske man lättare skulle kunna uppnå en jämn innertemp?

Det optimala skulle väl kanske vara att ha två små vattenbatterier som sitter på tilluftsledningarna mellan varje FTX och ACJ aggregatet, men det innebär en mycket besvärligare ingrepp än att montera ett större batteri vid den röda pilen.

Tacksam för svar!
« Senast ändrad: 22 november 2014, 21:45:03 av Thelemorf »
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Trimma Bacho ACJ Luftvärmesystem?
« Svar #1 skrivet: 14 november 2014, 01:59:55 »
Kan ju Krångla till det hela med att lägga till en till fråga.

Skulle det vara en fungerande lösning att lägga till ett kylbatteri efter ACJ enheten och på så sätt köra frikyla via befintligt värme/ventilationssystem, eller är risken för stor för kondens och fukt/mögel?
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Trimma Bacho ACJ Luftvärmesystem?
« Svar #2 skrivet: 16 november 2014, 13:22:17 »
Hmm bevisligen var det en väldigt dum fråga..
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Anders G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Trimma Bacho ACJ Luftvärmesystem?
« Svar #3 skrivet: 18 november 2014, 11:07:51 »
Har en likadan ACJ med vattenbatteri. Har samma problem med att den vill ha varmt vatten, och inte kyler av det särskilt effektivt. Om jag matar med 90°C från pannan går 60°C som retur... Tur att jag bor lite isolerat!
Förvärmning blir fel. Det är på retursidan man får lägga krutet, tex mata ett konvektorelement med det vatten som gått igenom.
Exempel på vad jag spanat in: http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/inomhusklimat/uppvarmning/vattenburna-radiatorer/flaktkonvektor-416115/
Den borde kunna kyla av vattnet till lämplig returtemperatur. ACJs styrning borde inte påverkas av en sådan koppling. "Det enda" som händer blir ju att när automatiken kallar på varmvatten blir husets svar på värmetillförseln effektivare?
« Senast ändrad: 18 november 2014, 11:10:13 av Anders G »

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Förbättra Bacho ACJ Luftvärmesystem för BVP?
« Svar #4 skrivet: 22 november 2014, 05:32:11 »
Det som är mitt problem är ju att den pga att den körs mot en BVP (och inte el/pellets/oljepanna) inte får så varmt vatten som den är byggd för. Ner till -15 funkar det bra men när det blir kallare än så verkar effekten bli lite lidande med den låga framledningstemperatur en VP vill jobba med.
Det jag ville åstakomma är inte ett större Delta T eller kallare retur, utan att kunna köra med lägre framledningstemp mha större värmeavgivande yta genom att förvärma luften in i ACJ enheten.
I min värld blir ju dubbla vattenbatterier ungefär som att sätta ett dubbelt så stort -> samma effekt vid lägre framledningstemperatur.

Men jag kanske har fullständigt fel, verkar inte som att någon tyckte det var en fungerande idé, eller åtminstonde ett ointressant ämne..
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Förbättra Bacho ACJ Luftvärmesystem för BVP?
« Svar #5 skrivet: 22 november 2014, 09:08:18 »
Om du ska montera extra batteri vilket verkar som en bra ide skulle jag sätta batteriet på slutet efter att ev återvinning är klar och se till att välja rejäla batterier så du får ner framledningen en del när du ändå håller på. Men om det inte är möjligt så bör det vara bättre att ha det i början och missa lite återvinning men få ner framledningen där du ritat på bilden bör det rymmas ett rejält batteri.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Förbättra Bacho ACJ Luftvärmesystem för BVP?
« Svar #6 skrivet: 22 november 2014, 10:57:47 »
Du bör ha ett batteri som är projekterat för det effektbehov du har, och då med max 50° på framledningen. Två batterier kan ge allt för stort tryckfall, vilket i sin tur kan ge ett för lågt totalflöde.

Har du 70 l/s över FTX så är det lämpligt att återluften är 140 l/s. Det gör att du effekten från batteriet kan ge ca: 6,5 kW.

Med roternade värmeväxlare så bör inte transmissionsförlusterna överstiga de återstående 5,7 kW som finns tillgänglig.

Skriv gärna villans storlek och placering i landet alternativt DUT. Har du betäckning på ditt batteri, så är den också intressant.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Förbättra Bacho ACJ Luftvärmesystem för BVP?
« Svar #7 skrivet: 22 november 2014, 21:44:50 »
Du bör ha ett batteri som är projekterat för det effektbehov du har, och då med max 50° på framledningen. Två batterier kan ge allt för stort tryckfall, vilket i sin tur kan ge ett för lågt totalflöde.

Har du 70 l/s över FTX så är det lämpligt att återluften är 140 l/s. Det gör att du effekten från batteriet kan ge ca: 6,5 kW.

Med roternade värmeväxlare så bör inte transmissionsförlusterna överstiga de återstående 5,7 kW som finns tillgänglig.

Skriv gärna villans storlek och placering i landet alternativt DUT. Har du betäckning på ditt batteri, så är den också intressant.

Borohus byggt 91/92, suteräng villa på 125kvm/plan. I Norrbotten strax utanför Boden.
Bahco ACJ med vattenbatteri, ser tyvärr ingen märkning på det, där styrningen av temperatur sköts av värmepumpen och all elektronik i ACJ är "förbikopplad" (eller körs på fast fläkthastighet).
FTX är 2st Bahco ACF med tvärströmsvärmeväxlare (heter det så?) med luftförvärmning frånkopplad/ställd på MIN.

Det ena röret från FTX till ACJ enheten skulle vara lätt att dra om så det passerade ett eventuellt förvärmningsbatteri, det andra tror jag blir lite svårare och bökigare men det skulle nog gå det med med lite god vilja...
« Senast ändrad: 22 november 2014, 21:58:51 av Thelemorf »
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Förbättra Bahco ACJ Luftvärmesystem för BVP?
« Svar #8 skrivet: 23 november 2014, 03:02:58 »



Om man nu antar att det är originalbatteriet som sitter där så är det ju bara på 4.4kw enligt specen?
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Förbättra Bahco ACJ Luftvärmesystem för BVP?
« Svar #9 skrivet: 23 november 2014, 20:37:31 »
Din villa bör ha ett frånluftflöde på 87 l/s. Det ger ventilationsförluster på 2,5 kW med 50% återvinning. Med ett medel u-värde på 0,25 W/m² ger transmissionsförluster på 4,3 kW.

Det  i sin tur gör att du har ett effektbehov lÃ¥ngt över maxkapacitet pÃ¥ din ACJ-anläggning. Du behöver troligtvis bÃ¥de för och eftervärmare pÃ¥ FTX-aggregaten för att fÃ¥ tillräckligt varmt. Samtidigt som du lägger pÃ¥ effekt pÃ¥ FTX-värmarna tappar du verkningsgrad.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Förbättra Bahco ACJ Luftvärmesystem för BVP?
« Svar #10 skrivet: 23 november 2014, 21:34:15 »
Men fungerar anläggningen hyffsat i dag sÃ¥ bör ju allt du gör leda till att framledningen sänks. En frÃ¥ga till Lexus som kan sÃ¥nt här hur mycket sämre blir det om man monterar en värmare där ts ritat in den pÃ¥ bilden eftersom det var en enkel lösning även om det inte är optimalt  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Förbättra Bahco ACJ Luftvärmesystem för BVP?
« Svar #11 skrivet: 23 november 2014, 22:21:05 »
Men fungerar anläggningen hyffsat i dag sÃ¥ bör ju allt du gör leda till att framledningen sänks. En frÃ¥ga till Lexus som kan sÃ¥nt här hur mycket sämre blir det om man monterar en värmare där ts ritat in den pÃ¥ bilden eftersom det var en enkel lösning även om det inte är optimalt  Sc:,h

Jag tror att det tar ut varandra d.v.s. det högre tryckfallet gör att flödet blir lägre, som i sin tur kanske gör att framledningstemperaturen måste bibehållas. Dessutom minskas kastlängden från varje tilluftsdon. Det är ju en fördel om värmen kommer ner till golven.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Förbättra Bahco ACJ Luftvärmesystem för BVP?
« Svar #12 skrivet: 24 november 2014, 02:55:27 »
Men om man drar om tilluftsrören från FTX så de går genom "förvärmningsbatteriet"?

Utifrån resonemanget så låter det ju lite som att enda förbättringspotentialen är att kasta skiten och montera in fläktkonvektorer och/eller golvvärme i kåken?
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Förbättra Bahco ACJ Luftvärmesystem för BVP?
« Svar #13 skrivet: 24 november 2014, 08:45:35 »
Belastar du tryckfallet på fläktarna i FTX-aggregaten så bör du kunna bibehålla flödet.

Jag ser två problem. Det ena är att du har för stor villa för ACJ-aggregatet. Det andra är att batteriet i ACJ ger lägre effekt när du förvärmer luften.

Men visst....med förvärmd luft kan du säkert höja lufttempen samt den totala effekten som lämnar ACJ, men då får du inte sänka tempen på värmebäraren.

Utloggad Anders G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Förbättra Bahco ACJ Luftvärmesystem för BVP?
« Svar #14 skrivet: 24 november 2014, 08:48:12 »
OK, jag fattade lite trögt. Att meka med förvärme osv verkar krångligt. En grenledning på det varma framvattnet till en fristående konvektor/aerotemper vilken får blåsa fritt ut i något väl valt rum bör ge mer och enklare värme. Då matas både det gamla och nya värmebatteriet med så varmt vatten som värmepumpen orkar ge.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!