Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Uponor golvvärme, justeringsventilerna stÃ¥r fullt öppna!  (läst 14416 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad p.tegard

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej

Jag har problem med att det är kallare på golvet i de två rummen som ligger i bortre änden av huset, längst från värmecentralen. Jag fick råd att öka flödet på golvvärmacentralen genom att prova med öppna med ett halvt varv på justeringsventilerna med röd hatt.

Men när jag skulle göra detta så märkte jag att alla redan var fullt öppna. Varför är det så och hur går jag nu tillväga?

Värt att nämna är att jag har bott i huset i 1,5 år och värmen har fungerat bra i alla rum förutom de två som ligger längst bort från värmecentralen och det är inte iskallt i de rummen men det är ca 2-4 grader kallare. Alla rumsgivare är på max.

Tacksam för lite hjälp =)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Eftersom alla står max öppna kan du behöva strypa de slingorna som har största flödet det innebär att flödet går över till de med mindre flöde.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Kolla på Uponors hemsida och se om du hittar en manual för just den central du har: http://www.uponor.se/solutions/vvs-for-hus-och-hem/golvvarme/good-to-know-about-your-ufh/manifold.aspx

Om du mäter temperaturen på rören ut från centralen (under den röda hatten), är då rören till de kalla rummen lika varma som de andra rören till andra rum? Det borde de vara. Om inte så kanske dina rumstermostater inte funkar som de ska / eller själva motorn för ventilen för just de problematiska slingorna krånglar.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Eftersom alla står max öppna kan du behöva strypa de slingorna som har största flödet det innebär att flödet går över till de med mindre flöde.
Och normalt brukar väl installatörerna av golvvärme ställa in sånt enligt någon slags projektering av golvvärmen. p.tegard: du kanske ska kolla om du hittar något sånt i någon pärm som följde med huset? Dvs om det finns uträknat hur det ska vara, och så har tidigare ägare varit och rattat bort de fungerande inställningarna...

(Hur fort din cirkulationspump för golvvärmen går har också betydelse, men inte för att det blir för kallt i ett helt rum. Men om cirkulationspumpen går för sakta så kan golvet bli för kallt i slutet av slingan i rummet, dvs ojämn golvtemperatur.)
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Stolle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
I upnors manualer finns ett förenklat strypschema om du vet dina sling längder. Men principen är att den längsta slingan skall vara fullt öppen. och sedan stryps de efter längd. På så sätt får du samma tryckfall över alla slingor och därmed samma flöde.
Nibe F1255-16, installerad 2016-04-10, 204 m2 uppvärmd yta i 2 plan i Lindome, golvvärme i plattan och radiatorer på övre plan, 160 m borrhål med högt grundvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!