Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Reglerhjälp hysteres Thermia Dipl Opt G2 10kw  (läst 9829 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Reglerhjälp hysteres Thermia Dipl Opt G2 10kw
« Svar #15 skrivet: 20 januari 2010, 23:18:56 »
Kompressorn ska ALDRIG stanna som sagt när du har integralen under -60, så nåt tok är det.
För hög retur och kompressorn stannar,MEN då står det också just efter det på menyn!
Ett sidospår:
Du ska köpa en rumsgivare, i ett stenhus (värmetrögt hus) blir det aldrig bra med enbart utegivare. Och då menar jag aldrig!


Viktigt (nu har jag inte läst allt)  För hög retur kan man fÃ¥ av "misstag" om man har jättehögt flöde i nÃ¥n nÃ¥gra radiatorer.
Vanligt är pyttesmå och ev nån väldigt "nära" värmepumpen! Kolla det.

Sen har jag en sak till som är vanligare än man kan tro!
Felkopplat värmesystem, det gör att värmen kommer in i botten på radiatorn och genast rusar tillbaka genom det som ska va tilloppet. (ger hög retur)

Kolla det just när pumpen startar, håll i båda rören och känn vilket som blir varmt först!

Jag har en fastighet som vi ska koppla om nu snart och har man elaptronen aktiverad då stannar kompressorn stupp i kvarten pga av hög returtemp. Har man elappan eller olja funkar ett felkopplat system bra. Men med värmepump blir det bra precis som du beskriver.... ständigt höga returtemperaturer"!
Rätt kopplat så kommer varma vattnet in i toppen och sprider sig i längsriktningen när det kyls av sjunker det och nytt varmt vatten kommer in! Då avger radaiatorerna mera effekt så att returtempen inte blir så hög!!!!!

Behåll 20 minuter få pumpen att gå HELA tiden som den ska när det är värmebehov istället!!!!!

Hoppas du hittar nÃ¥t...OssÃ¥ e vi ju nyfikna pÃ¥ lösningen  ::)

Det kan ju iofs va för klena radiatorer också, men du kan man ev köpa en rejäl och placera mitt i huset eller byta några stycken!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Reglerhjälp hysteres Thermia Dipl Opt G2 10kw
« Svar #16 skrivet: 21 januari 2010, 09:08:33 »
Hej Nils!

Skulle du kunna beskriva ditt hus lite mera? Hur stort är det, ett eller två rörs system, var finns huset, varmvatten förbrukning, tidigare el/olje förbrukning.

Skriv även vad du har för utetemp när pumpen stannar pga för hög retur. Du skulle ju kunna begränsa el-patronen ngt så skulle kompressorn gå jämnare, men det höjer ju inte rumstempen.

Jag tror fortsättningsvis att dina radiatorer inte klarar av att avge den värme som pumpen+ TS producerar. De kan ju vara fel kopplade eller felstrypta och någon radiator kan ju fungera som bypass!

Tumpi
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad nills

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Reglerhjälp hysteres Thermia Dipl Opt G2 10kw
« Svar #17 skrivet: 21 januari 2010, 20:24:30 »
Tack för alla kloka engagerade råd!
Huset är byggt 1963, tvåplans 175 m2 med varmgarage och förråd på ca 40m2. I garagedelen finns 2 element, bottenplan 9st och övre plan 7st. När en ensam äldre person bor i huset klarade man en behaglig värme och VV på ca 3kbm olja (Pulsonex-panna) + hushållsel.

Över natten gick VPn ställd på 10-min start och aplituden på tempkurvan blev mycket mindre och ingen tillsats verkar ha behövts, dock blev det lika frekventa tempsvängningar som tidigare. Det bästa var att integralen kom igång och rörde sig mellan 0 och -180, vilket jag antar är i rätt riktning. Innetempenverkar oförändrad 19-20 ºC och ute runt -1.

Under dagen återställde jag till 20-min start, men i driftläge värmepump amplituden på tempkurvan blev större igen, integralen verkar pendla inom samma intervall. Integral -150, verkar vara det som triggar startar, men det är nog fortfarande hög retur som stoppar (fast det skälet dyker inte upp i fönstret). Det står dock ibland att ingen värmebehov finns och det brukar ske när returtemp=börvärdet på framledningen, har inte koll på vad integralen är i det läget dock.

Under natten fortsätter jag köra i VP-driftläge men har dragit ner RUM från +22 till 20 för att få lite större differens, kurvavärdet är kvar på 45. Skall se om man får en lugnare kurva så.

Elementen verkar jämnvarma över hela ytan, men jag har inte kollat vid start hur de verkar vara kopplade.

Tycker att temperatursvängingar iförhållande till börvärdet på plus-minus 10 ºC verkar onödigt stora, det känns i huset. Plus-minus 5 ºC är mer behagligt. Är det hysteresvärdet som tillåter dessa stora svängningar?
Inställningarna:VP hysteres =10, integral A1=150 och Tllsats hysteres=20, integral A2=600; Optimum Tempdiff cirk 8K.



Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Reglerhjälp hysteres Thermia Dipl Opt G2 10kw
« Svar #18 skrivet: 21 januari 2010, 21:08:09 »
Citera
RUM från +22 till 20 för att få lite större differens
Är det någon nytta att ändra detta när du inte har någon rumsgivare??? Kanske någon mera Villapumpskunnig kan svara!

Kan du ändra på integral A1? Ändra isåfall till typ 50 eller ännu mindre så startar kompressorn tidigare! A2 startar TS.

Höj på VP Hysteres till 15 (tror att guldmedlemarna brukar föreslå ngt sådant)

Jag behöver en systemframledningstemp på ca 50 vid -20...-22 ute, för att hålla ca 22 inne och dessa värden tror jag inte det är något ovanligt med. Bara som jämförelse

Billigaste och enklaste i ditt fall för att få varmare i huset och lägre returtemp skulle väl vara en fläktkonvektor.
« Senast ändrad: 21 januari 2010, 21:10:19 av Tumpi »
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Farbror Sven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa pÃ¥
SV: Reglerhjälp hysteres Thermia Dipl Opt G2 10kw
« Svar #19 skrivet: 21 januari 2010, 21:20:26 »
Hej!

Citera
Har bara utegivare.
Citera
Därefter försökte jag öka Rum till 23

Är nu inte helt säker på detta men har det någon betydelse att ändra på "rums-tempen" när du inte har någon innegivare!
Visst har det betydelse även om man inte har innegivare! Förändring av rums-temp innebär en parallellförkjutning av värmekurvan. Rekommendationen är att systemet trimmas in med rums-temp 20 ºC. Tanken är sedan att man använder höjning/sänkning av rums-tempen för att göra tillfälliga justeringar t ex när mycket folk kommer på besök eller om det blåser kallt.. (Allt deta under förutsättning attt innegivare saknas.)
Hus i Göteborg  2 vÃ¥ningar 138m2 boyta och källare 70m2. Totalt 6 personer varav tvÃ¥ har sina rum i källaren.
Thermia Diplomat TWS8 med 150m borrhål varav 144 i berg, installerad december 2005

Tidigare värmdes huset med en gasbrännare som tillverkades innan verkningsgrad
var uppfunnet ;-). ca 16000 kWh/Ã¥r
TvÃ¥ elraddar i källaren och varmvattnet värmdes i el-beredare pÃ¥ 300liter.  Total el ca:17000kWh/Ã¥r.

2006 total el:13850 kWh/Ã¥r + gas till matlagning ( ej ugn)
2007 total el: 12743 kWh/Ã¥r

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Reglerhjälp hysteres Thermia Dipl Opt G2 10kw
« Svar #20 skrivet: 21 januari 2010, 21:39:19 »
Farbror Sven

Tack för informationen om rumstempen!!

I min Robust är det nämligen så: Rumstemperaturens börvärde. (gäller endast om rumåterkoppling är aktiverad) och det torde kräva innegivare
« Senast ändrad: 21 januari 2010, 21:48:22 av Tumpi »
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Reglerhjälp hysteres Thermia Dipl Opt G2 10kw
« Svar #21 skrivet: 21 januari 2010, 21:55:03 »
Det är temperatursvängningarna inomhus du ska fundera på inte värmepumpens.
Trots att cirkulationspumparna är varvtalsstyrda är inte värmeeffekten steglös.
Det innebär att värmepumpen kommer att pendla mellan att ge för lite värme och att ge för mycket värme. Men medelvärdet ska vara det som huset behöver. Tack vare värmetrögheten i ett hus med möbler och allt annat som lagrar värme så brukar inte värmepumpens pendlingar märkas så mycket på innetemperaturen.

Att integralen går från 0 till -150 är normalt och visar bara att pumpen kan ge tillräckligt mycket värme. Men detta under förutsättning att den också går från -150 till 0.
Så det du i detta skede ska rikta in dig på är att få rätt lutning på KURVA samt att inte få för hög returtemperatur. Man kan minska flödet genom värmepumpen med att öka värdet på TEMP DIFF CIRK ett par grader och det kan ge en lite lägre returtemp samtidigt som framledningstemperaturen ökar. Men viktigast är att se till att det inte är något element där det varma vattnet rusar igenom direkt till returen.

Viktigt också att det inte är på HYSTERES den startar och stannar.

Har du med KURVA fått samma innetemp vid olika utetemperaturer så är du relativt rätt. Om RUM är 20 går det att sedan t ex höja RUM till 21 eller 22 för att få en något högre innetemperatur. Thermia rekommenderar att man återigen justerar kurvan istället om man måste ändra RUM mer än 3 grader för att få önskad innetemp.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Reglerhjälp hysteres Thermia Dipl Opt G2 10kw
« Svar #22 skrivet: 21 januari 2010, 22:03:15 »
Tycker att temperatursvängingar iförhållande till börvärdet på plus-minus 10 ºC verkar onödigt stora, det känns i huset. Plus-minus 5 ºC är mer behagligt. Är det hysteresvärdet som tillåter dessa stora svängningar?
Inställningarna:VP hysteres =10, integral A1=150 och Tllsats hysteres=20, integral A2=600; Optimum Tempdiff cirk 8K.

Du ska börja med som Tumpi skrev att ändra A1. Det är den som ger startvärdet för pumpen!
Ställ den på A1 = 60. Då startar värmepumpen fortare och går inte lika länge varje gång.

IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad nills

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Reglerhjälp hysteres Thermia Dipl Opt G2 10kw
« Svar #23 skrivet: 24 januari 2010, 21:13:35 »
Tack för goda råd som leder förståelsen frammåt.
Utetempen nu är -4- -6ºC och inne ca 19-20ºC. Kör bara pumpen, ingen tillsats, kurva 45.

Prövade att ändra A1 till 60 och fick en lite slätare kurva, tack. Start/stopfrekvensen kändes dock lite tät med 4-5min mellanrum, så jag ändrade till 100 (150 från fabrik) och sänkte hysteres från 10 till 7. Detta fungerade utmärkt och pumpen gick ett dygn tills solen började skina och ett par termostatventiler antagligen ströp flödet lite. Resulterade i att Vpn stannade pga högt tryck (känslig rackare...). Temperaturen hann sjunka ganska mkt innan vi kom hem och läste av larmet och startade om.
När man måste göra omstart med så här stort värmebehov så ligger integralen på -900 och håller sedan på och pendlar mellan -700 och -900 utan att återgå till normalare värden kring -150-0 och resulterar i ojämn gång och temperaturkurvor(startintervall inställt på 20min) . Förra gången fick jag bukt med integralen genom att ändra till startintervall 10min så det prövade jag igen och lyckades få en jämna fina temperaturkurvor med mycket få hack- Bäst hittlls och pumpenverkar jobba kontinuerligt, antagligen för att hysteres nu står på 7.- Kan denna tolkning stämma?

För att klara ännu kallare väderlek med högre framledningstemp utan att överskrida returmax 55, så kan det nog vara vettigt att installera ett par element som sprider värmen bättre och kyler av returen, typ konvektorelement (?). Då kanske man kan köra med lägre kurvavärde också?

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Reglerhjälp hysteres Thermia Dipl Opt G2 10kw
« Svar #24 skrivet: 25 januari 2010, 20:28:38 »
Hej
Citera
och sänkte hysteres från 10 till 7
Du missförstog nog lite här, du skulle höja hystersen för att få jämnare gång och för att kompressorn inte skall stanna för tidigt. Höj till typ 15!

Citera
solen började skina och ett par termostatventiler antagligen ströp flödet lite
Alla termostater skall du sätta på max för att få ordentligt flöde, ställ istället ner framledningskurvan om det blir för varmt, i sovrummet kan man ställa ner termostaten om man vill.

Citera
För att klara ännu kallare väderlek med högre framledningstemp utan att överskrida returmax 55, så kan det nog vara vettigt att installera ett par element som sprider värmen bättre och kyler av returen, typ konvektorelement (?). Då kanske man kan köra med lägre kurvavärde också?

Helt bra ide med en par element till så kan du säkert sänka kurvan så skulle inte pumpen behöva jobba med så höga temperaturer, konvektorelemnt skall ju vara effektiva.

Tumpi
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 759
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!