Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmelösning i ett nybyggt hus pÃ¥ 75m2?  (läst 3494 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PatSig

  • Jag lär sÃ¥ länge jag lever.........
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hällefors
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Utbildad kortslutningsingenjör
Värmelösning i ett nybyggt hus på 75m2?
« skrivet: 07 februari 2017, 12:26:56 »
Hallå!

Håller på och projar ett nytt extrahus. Frugan ska ha en verksamhet i det som har med hundar att göra. Kanske ett gästhus i framtiden. I grunden är det en öppen planlösning, men det kan ev. bli små rum i huset i framtiden. Huset har måtten 14x4 m + en liten utbyggnad på 4x3,5 m för teknikrum och wc. Platta på mark.

Nu till själva frågan. Vilken värmelösning skulle ni förespråka?

En KA som jag kontaktade föreslog en beg flvp i kombo med golvvärme.

Jag skulle ju vilja kunna styra värmen i vart och ett av det tänkta rummen. Löser man det i så fall?

Tack på förhand /
Patrik
Hus: 2-plans villa med källare, byggt 1928, renoverat 2009, boyta: 110 m2
Värmepump: Thermia Diplomat 8 bergvärme, installerad 2008
Årsförbrukning: ca 13800 kWh tot, ? kWh VP

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Värmelösning i ett nybyggt hus på 75m2?
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2017, 13:59:32 »
Bygg med vattenburna radiatorer under fönstren istället för golvvärme så blir det enkelt att styra värmen med radiatortermostaterna när sedan mellanväggar sätts upp. Begagnad frånluftsvärmepump på ca 2 kW med el-patron finns att köpa billigt på Blocket. Dock kanske måste man byta kompressor och renovera den för ca 15 tkr om den inte fungerar som den ska.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmelösning i ett nybyggt hus på 75m2?
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2017, 18:18:01 »
Om hon skall hålla på med hundar så kan det väl bli rätt mycket lukt (och kanske fukt), så en lite forcerad ventilation kanske är på sin plats.
Kanske skulle ni titta på Nibe 750 eller ComfortZone istället, kanske lite för stora, men med extra krut på ventilationen och hägre uteffekt så behöver de inte vara ett dåligt val.
Vet dock inte hur långt man kan ställa ned ventilationsflödet om/när huset skall användas "normalt" igen.
SÃ¥ kolla upp det.
Det finns en lite mindre modell av ComfortZone också http://www.comfortzone.se/vara-produkter/modeller/ex35.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmelösning i ett nybyggt hus på 75m2?
« Svar #3 skrivet: 08 februari 2017, 11:17:15 »
Med tanke på hundar skulle jag välja golvvärme i palttan utan att tveka.
Med tanke på den stora mängden ytterväggar så kan det behövas kompleteras med radiatorer men jag hadde väntat till jag såg var det blir för kallt.
Kan du inte dra en kulvert från huset?
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad PatSig

  • Jag lär sÃ¥ länge jag lever.........
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hällefors
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Utbildad kortslutningsingenjör
SV: Värmelösning i ett nybyggt hus på 75m2?
« Svar #4 skrivet: 08 februari 2017, 15:49:03 »
Hej!
Tack för input. Radiatorer hade jag tänkt på själv så det får nog bli det.
Sen kollar jag runt på blocket efter en FLVP som är lämplig.

Vet inte om en lösning med FLVP + LVVP kan vara vettigt?
Har seglat på följande annonser:

Admin/ Raderat ej fungerande länkar.

Citera
Med tanke på hundar skulle jag välja golvvärme i palttan utan att tveka.
Av erfarenhet så flyttar ju hundar sig hela tiden till ett svalare ställe. Så jag är lite tveksam till det. Men det är klart , får jag tag i billig slang kan man ju alltid slänga ner den utifallatt..... ::)
Citera
Kan du inte dra en kulvert från huset?

Tänker du på min Thermia Diplomat 8 bergvärme som jag har i huset? Vi upplever att den inte räcker till som det är nu.

/Patrik
« Senast ändrad: 23 november 2020, 16:33:33 av Rickard »
Hus: 2-plans villa med källare, byggt 1928, renoverat 2009, boyta: 110 m2
Värmepump: Thermia Diplomat 8 bergvärme, installerad 2008
Årsförbrukning: ca 13800 kWh tot, ? kWh VP

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Värmelösning i ett nybyggt hus på 75m2?
« Svar #5 skrivet: 08 februari 2017, 18:27:18 »
FLVP + LVVP kan visst vara en bra kombination men huset blir ju nybyggt och på 70 kvm. Då borde det bli mycket välisolerat och ha en låg energiförbrukning med bara en FLVP. Exemplaret av IVT490 i annonsen behöver felsökas ordentligt, går inte att ha en panna som säkringen går på då och då. Kan ta tid och kosta en slant. Åtminstone el-patronen måste fungera även om inte kompressorn startar. Intressant med IVT Air Combo men den går bara ner till -10 °C innan den slår av och numera ska en LVVP klara gå ner till -20 °C även om uteffekten sjunker. Vissa modeller klarar -25 °C eller -28 °C.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 378
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!