Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: För varmt inne  (läst 14252 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: För varmt inne
« Svar #15 skrivet: 19 maj 2015, 17:40:36 »
Kopplade loss shunten och misstänker att den fastnat i bottenläge. Eller? Går det att motionera loss den på något sätt eller måste man byta ?

Testa ta lite olja för att se om det släpper men använd inget våld.Testa efter du har olja på stiftet och tryck på stiftet med en typ skruvmejsel.
« Senast ändrad: 19 maj 2015, 17:48:44 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad viktorj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: För varmt inne
« Svar #16 skrivet: 19 maj 2015, 18:23:21 »
Hej! Det är inte ovanligt att man sätter en 3-vägsventil pÃ¥ det sättet för dÃ¥ fÃ¥r man lite bättre kontroll pÃ¥ flödet i källaren   och tror det är därför 3-vägsventilen sitter där.Skillnaden om du ändrar pÃ¥ 3-vägsventilen är att flödet blir konstant och stryper du pÃ¥ termostaterna sÃ¥ blir det större pÃ¥verkan eftersom du har ett nominellt flöde och risken ökar med HP-larm när termostaterna börjar reglera.Om 3-vägsventilen stÃ¥r pÃ¥ exempel 5 sÃ¥ sänk till 3.Det kan ju vara sÃ¥ att smutsfiltret är igensatt och mÃ¥ste göras rent och har man "smutsigt" system sÃ¥ bör man göra rent 1/Ã¥r.

Göra rent smutsfilter.
1.Stäng av maskinen på arbetsbrytaren och stäng dom 2st röda kulventilerna men kolla så att inte cirkulationspumparna matas separat med ström.bryt strömmen till cirkulationspumparna om så är fallet.
2.Det röda kärlet (expansionskärlet) så sitter det en säkerhetsventil och om du skruvar på ratten på sidan så gör du systemet trycklöst.Trycket ska bli noll.
3.Smutsfilter sitter på returen med flexslangen och om du lossar muttern lite försiktigt så kommer det lite vatten och ställ något under men lossa inte muttern helt innan vattnet har slutat rinna.Ta bort muttern och plocka ur filtret och är det svart så är det skitigt och spola rent filtret och sätt tillbaka filtret och sätt tillbaka muttern.
4.Öppna kulventilerna och fyll på systemet och starta maskin och cirkulationspumparna.
5.Nu är det bara lufta systemet och gör det på radiatorerna och börja högst upp i huset och ha lite koll på systemet för luftar du så kommer du säkert att få fylla på mer vatten.

Lycka till..

Du är en klippa. Blir att prova ikväll. 2 frågor Dock. Var bör det sitta någon form av påfyllningsventil? Jag har golvvärme uppe och radiatorer nere. Var bör jag lufta?

Och tack ännu en gång

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: För varmt inne
« Svar #17 skrivet: 19 maj 2015, 18:49:29 »
Du är en klippa. Blir att prova ikväll. 2 frågor Dock. Var bör det sitta någon form av påfyllningsventil? Jag har golvvärme uppe och radiatorer nere. Var bör jag lufta?

Och tack ännu en gång
Du kan börja med golvvärmen och sedan radiatorerna.Påfyllningen sitter(lite svårt att se) mellan 2-rör strax innan expansionskärlet.Man ser den lilla svarta ratten.Verkar shunten fungera eller har den fastnat?
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad viktorj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: För varmt inne
« Svar #18 skrivet: 19 maj 2015, 18:54:22 »
Du kan börja med golvvärmen och sedan radiatorerna.Påfyllningen sitter(lite svårt att se) mellan 2-rör strax innan expansionskärlet.Man ser den lilla svarta ratten.Verkar shunten fungera eller har den fastnat?
Antar att det är den svarta med (pÃ¥fylln) tryckt pÃ¥!? 😂
Vad bör trycket i expantionskärlet vara?

Utloggad viktorj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: För varmt inne
« Svar #19 skrivet: 19 maj 2015, 18:57:17 »
Är det de två "ventilerna" längst bort till vänster?

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: För varmt inne
« Svar #20 skrivet: 19 maj 2015, 19:02:41 »
Antar att det är den svarta med (pÃ¥fylln) tryckt pÃ¥!? 😂
Vad bör trycket i expantionskärlet vara?
Japp det är den.Lägg dig på 1.0.Jag ser att du har automatavluftare så du kan avvakta med att lufta.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad viktorj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: För varmt inne
« Svar #21 skrivet: 19 maj 2015, 19:27:48 »
Vågar man skruva ur shunten nu när systemet är trycklöst?

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: För varmt inne
« Svar #22 skrivet: 20 maj 2015, 04:21:53 »
Vågar man skruva ur shunten nu när systemet är trycklöst?
Hej! Om du tar lite olja pÃ¥ och rör pÃ¥ den genom att en nyckel som passar pÃ¥ nyckeltaget och dra den fram och tillbaka men titta pÃ¥ utgÃ¥ngsläget som den hamnar pÃ¥  samma läge.Risken är att om du skruvar ur den att den inte hamnar lika och dÃ¥ kan det bli problem och dom brukar bara fastna.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad viktorj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: För varmt inne
« Svar #23 skrivet: 20 maj 2015, 05:33:27 »
Gjorde rent smutsgiltret igår och fyllde på så trycket är
Strax över 1.0, fick motionerat upp shunten så den går. Så långt perfekt.
Men lik förbannat så löser HP-larmet ut. Vad är nästa steg. Alla radiatorer står nu på Max.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: För varmt inne
« Svar #24 skrivet: 20 maj 2015, 05:59:57 »
Gjorde rent smutsgiltret igår och fyllde på så trycket är
Strax över 1.0, fick motionerat upp shunten så den går. Så långt perfekt.
Men lik förbannat så löser HP-larmet ut. Vad är nästa steg. Alla radiatorer står nu på Max.
Hej! Bra.Testa att lufta radiatorerna för att se om du har luft i dom för dom där autoavluftarna ska man inte lita på.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad viktorj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: För varmt inne
« Svar #25 skrivet: 20 maj 2015, 06:02:41 »

Hej! Bra.Testa att lufta radiatorerna för att se om du har luft i dom för dom där autoavluftarna ska man inte lita på.
Kanon. Fixar ikväll. Ska jag även försöka lufta golvvärmen? Vilken är automatluftaren?

Tackar

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: För varmt inne
« Svar #26 skrivet: 20 maj 2015, 06:07:47 »
Hej! Den sitter på bilden på pumpen(ivt energy)ovanpå.Om du tar bort fronten så du titta ovanpå varmvattensberedaren om det sitter en nippel för luftning så lufta den med.HP-larm får du om den inte kan göra sig av med värmen eller flödet blir för litet.Blev det någon skillnad nu på värmen eller är det fortfarande "för varmt"
« Senast ändrad: 20 maj 2015, 06:19:47 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: För varmt inne
« Svar #27 skrivet: 20 maj 2015, 06:33:45 »
Hej!Eller är det den som sitter på varmvattensberedaren,Måste nog rätta mig för det är luftningen till varmvattensberedaren som man ser ovanpå ivt energy.Då har du nog ingen autoavluftare (tyckte det såg ut som en gammal modell avluftare) så lufta både radiatorerna och golvärmen.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad viktorj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: För varmt inne
« Svar #28 skrivet: 20 maj 2015, 19:22:48 »
Hej! Den sitter på bilden på pumpen(ivt energy)ovanpå.Om du tar bort fronten så du titta ovanpå varmvattensberedaren om det sitter en nippel för luftning så lufta den med.HP-larm får du om den inte kan göra sig av med värmen eller flödet blir för litet.Blev det någon skillnad nu på värmen eller är det fortfarande "för varmt"
Nu har jag luftat systemet nere vid pannan med hjälp av nippeln som kom upp genom chassit. Ur radiatorerna kommer ingen luft. Behöver jag även lufta slingorna? Isåfall är det längst till höger på kopplingsplinten. Läst något om att komma på en gardenakoppling och vattenslang eller hur gör man?

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: För varmt inne
« Svar #29 skrivet: 20 maj 2015, 20:47:34 »
Nu har jag luftat systemet nere vid pannan med hjälp av nippeln som kom upp genom chassit. Ur radiatorerna kommer ingen luft. Behöver jag även lufta slingorna? Isåfall är det längst till höger på kopplingsplinten. Läst något om att komma på en gardenakoppling och vattenslang eller hur gör man?
Hej! får du fortfarande HP-larm?Japp du kopplar en gardenaslang på den övre (du ser nyckeltaget som du efter du har kopplat slangen)där tillopp och på undre som du ser nyckeltaget kopplar du returen med en gardenaslang.Du ska mao spola systemet tills det inte kommer någon luft.Du ska ha 2st slangar,En till tillopp (den övre) och den andra(undre) till avloppet (golvbrunn).

PS:Är du säker på att inga ventiler är stängda och termostaterna fullt öppna?
« Senast ändrad: 20 maj 2015, 20:50:47 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!