Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: erp
« skrivet: 10 oktober 2011, 22:31:06 »

Vilka inställningar bör jag göra om jag vill att extra VV funktionen endast skall använda värmepumpen?

Sätt tempen så låg som möjligt i inställningsmenyn vid "extra VV elpanna ºC"

Alternativt kan du sätta Elpanna max kW till 0 kW

erp
Skrivet av: erp
« skrivet: 10 oktober 2011, 22:27:48 »

Koden hittar du här: 372

erp
Skrivet av: JGP
« skrivet: 10 oktober 2011, 21:27:03 »

Tack för en hel del bra tips. :)
En del av parametrarna som ni nämner tex VPmin och VPmax ligger ju under de kodade inställningarna. Är det meningen att man som användare skall kunna ändra dessa? Var hittar jag i sådana fall koden?

Vilka inställningar bör jag göra om jag vill att extra VV funktionen endast skall använda värmepumpen?
Skrivet av: rdm
« skrivet: 10 oktober 2011, 08:52:28 »

Sedan gillar jag personligen att HPB300 har returen från värmesystemet kopplad till VPin och tanken för lägre temp på VPin, det vet jag inte om I550 har.

På en normal EcoZenith installation är VPin kopplad till nedre delen på båda tankarna, och sen sitter det en shunt som växlar (precis som på VPut).  Dock går ju returen in i nedre tanken ganska nära där den hämtar vattnet för VPin...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 oktober 2011, 19:16:36 »

I så fall har man inget val bara höja tempen tills vv räcker.
Skrivet av: tommys76
« skrivet: 09 oktober 2011, 19:12:33 »

Elberedare borde vara bäst då nyttjar man hela slingan med billigt värmepums värmt vatten ställer man patron i ecoelen högt så värms inte övre pannan av vp.

Jep, då kan jag hålla med dig.  Thumbsup

Problemet är bara det att alla inte kanske har utrymme för en extra beredare.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 oktober 2011, 19:05:52 »

Elberedare borde vara bäst då nyttjar man hela slingan med billigt värmepums värmt vatten ställer man patron i ecoelen högt så värms inte övre pannan av vp.
Skrivet av: tommys76
« skrivet: 09 oktober 2011, 18:59:34 »

Blir det inte billigare drift att spetsa  med elberedare än att köra vp min 40-45 grader det innebär ju att man värmer huset med sämre cop också eller har jag fel  Sc:,h

Menar du en extra beredare för varmtvatten eller att spetsa övrepannan med ecoelen??
Skrivet av: tommys76
« skrivet: 09 oktober 2011, 18:52:58 »

Om man har nästan noll behov av värme till huset border det ju vara bättre att låta pumpen jobba med bra COP. Vi pratar om utetemperaturer över 5 grader och isolerade hus med golvvärme som inte kräver hög framledning. Vad skulle man annars göra med pumpen under den perioden?? Med hjälp av extra VV får man ju temp upp till närmare 55 grader i nedrepannan som räcker till mer än bara en dusch också. Jag skulle dock låta bli att ha onödigt varmt vatten konstant i nedrepannan om man inte har behov av det. Den har ju ändå värmeförluster. Tycker dock inte min pump går så värst mycket ännu trots att det varit nere i 4-5 grader ibland ute på mornarna och jag kör en gång i dygnet en 55 graders körning (med extra vv) och annars 38-45 graders körningar, totalt blir 1-2 55 graders körningar per dygn. Min pump går för tillfället ca. 0:50 - 1:20 per dygn och ca. 10 starter och ingen spets under den senaste veckan.

Jag tror nog åtminstone jag själv blir tvungen att ha olika inställningar beroende på sommar, höst/vår och vinter. Under kall vintern kan jag hålla med om att det känns onödigt att köra så höga temperaturer med VP:n pga. att dess COP blir sämre vid högre temperaturerna och kölden.

Har någon faktiskt mätt med loggers vad som egentligen lönar sig? :)
Skrivet av: erp
« skrivet: 09 oktober 2011, 10:18:49 »

Jo, visst kommer det att dra mer ström, men det är ju bara att testa. Man kan köra en vecka med VPmin på 40º och övre pannan nollad och en vecka med VPmin på 35º och elpatronen på 1,5 kW och 40-45 ºC inställt på övre pannan.

Man måste ju prova sig fram om inte fabriksinställningarna funkar. Eftersom det går att ändra vissa parametrar, är det väl meningen att de ska ändras om inte grundinställningarna är bra. Sedan kan man väl ta en diskussion med CTC om hur pumpen tar mer eller mindre stryk vid olika inställningar på VPmin till exempel.

erp

Edit: Sedan håller jag med Smurfen om elpannan, jag tror att många är lite väl rädda för att spetsa med patronen. Jag kör med VPmin 38º och elpatrinen på 1,5kW och det blir inte så många kWh som går åt. Hittills i oktober har min patron tagit 1 kWh och när den går hjälper den ju pumpen.
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 09 oktober 2011, 09:31:03 »

Jag har också den uppfattningen att det är bättre att spetsa VV med lite elpatron och låta VP gå så mycket som möjligt mot systemets vb bör. Spar antagligen lite på kompressorn också.
Vp drar betydligt mycket mer ström vid 55 ºC i förhållande till 40 ºC
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 oktober 2011, 09:22:18 »

Visst kan övre delen laddas av VP. Jag har en EcoAir 107 kopplad mot EcoEl och sist elpatronen var inkopplad var i början av maj.
Jag har haft runt 50º i övre pannan hela sommaren och nu när pumpen inte går i sommardrift längre har jag fortfarande upp mot 50º i övre pannan när pumpen kört till 55º, sedan sjunker temperaturen ner under 45º innan nästa varmvattenhöjning.

Jag använder aldrig elpatronen för att göra varmvatten, det är först när den behövs för husvärmen som den kommer in i bilden. Har man bekymmer med varmvatten, beror det ofta på att man har låg framledningstemperatur, men då finns många sätt att ordna varmvatten med pumpen. Det enklaste är att helt enkelt höja VPmin till 40-45 grader.

erp

Blir det inte billigare drift att spetsa  med elberedare än att köra vp min 40-45 grader det innebär ju att man värmer huset med sämre cop också eller har jag fel  Sc:,h
Skrivet av: Värmeslösaren
« skrivet: 09 oktober 2011, 09:13:02 »

Visst kan övre delen laddas av VP. Jag har en EcoAir 107 kopplad mot EcoEl och sist elpatronen var inkopplad var i början av maj.
Jag har haft runt 50º i övre pannan hela sommaren och nu när pumpen inte går i sommardrift längre har jag fortfarande upp mot 50º i övre pannan när pumpen kört till 55º, sedan sjunker temperaturen ner under 45º innan nästa varmvattenhöjning.

Jag använder aldrig elpatronen för att göra varmvatten, det är först när den behövs för husvärmen som den kommer in i bilden. Har man bekymmer med varmvatten, beror det ofta på att man har låg framledningstemperatur, men då finns många sätt att ordna varmvatten med pumpen. Det enklaste är att helt enkelt höja VPmin till 40-45 grader.

erp

Hej igen!

Naturligtvis har du helt rätt i detta, stänger man av elpatronen så måste värmen från VP ledas runt i pannan och då blir även övre delen varm. Detta räcker tyvärr inte för alla om framledningen är optimal, medan EcoZenith med sina växelventiler värmer de båda delarna med VP var för sig "utan" behov av elpatron. Vad jag försökte förklara men tyvärr missade att skriva är att med EcoEl så värmer inte VP VV aktivt utan indirekt (i vissa lägen).

Den stora skillnaden är alltså:

  • I EcoEl värms övre delen av undre delen men så fort elpatronen värmer övre delen till högre temp än nedre delen så blir det tvärtom (på ett ungefär pga skiktning). Vid låga framledningar utanför sommardrift måste övre delen spetsa VV med elpatron men med höga krävs det eventuellt inte. EcoEl bör funka bra sommar och vinter, sämre höst och vår, men detta beror på fastigheten.
  • I EcoZenith värms övre delen aktivt av VP med växelventil. Spetsvärmen för VV, så länge pumpen har kapacitet att värma fastigheten och ha tillräckligt hög temperatur VPns retur, är direkt värmd av VP och elpatronen går bara in i nödfall.

Just av denna anledningen fungerar EcoEl väldigt bra för vissa men inte för andra och det är ju det som hela tråden handlar om. Vill man prompt ha VV på 54ºC ur en EcoEl och/eller tillverka stora mängder VV så måste elpatronen kopplas på alt. VP värma värmevattnet till onödigt hög temperatur.

I EcoZenith I550 väljer man fritt, VP växlar mellan att tillverka VV och värmevatten. Här används därmed VP fullt ut utan att elpatronen behöver stängas av. Mängden varmvatten är också mycket större tack vare pannans större volym. Längre gångtider för VP etc, möjlighet till större VP dessutom. Men den är dyrare och är väldigt platskrävande.

Sedan gillar jag personligen att HPB300 har returen från värmesystemet kopplad till VPin och tanken för lägre temp på VPin, det vet jag inte om I550 har. Oavsett: i min värld är det ingen tvekan, ska man ha CTC och vill ha ett shuntat system så är EcoZenith I550 en riktigt snygg lösning!  :)

Mvh,

Marcus
Skrivet av: tommys76
« skrivet: 08 oktober 2011, 23:10:28 »

I just min anläggning kommer det minst 7 månader om året vara tappvarmvatten som är det huvudsakliga behovet.

Vore tacksam för lite tips om vad man bör kolla och vilka inställningar som bör göras om radiatorvärmebehovet är mindre och tappvarmvattenbehovet större. Jag gissar att man skall få värmepumpen att göra så mycket jobb som möjligt.

Kör in pumpen först de 72 driftimmar det krävs av kompressorn enligt erp innan du börjar mixtra. Det är en viss skillnad mellan att köra 50 graders och 55 graders körningar. Pannan blir inte tillräckligt varm med bara 50 graders körningar.

Sen kan du prova börja leka lite med åtminstone  följande under de varma månaderna:
Övrepanna: 37 (<-- bidrar att du inte mera spetsar i onödan)
VP min: 38 (räcker det inte så höj den försiktigt, tycker dock man inte bör sätta den alltför högt)
Diff start/stop: 7 (bör antagligen minska under kallare perioder, gör att pumpen inte går för ofta, typ höga start/stop värden)

Husvärme från: 10 (hjälper under hösten att radiatorn inte går in i onödan när du egentligen inte behöver värme som kan tänkas komma igång pga. kallare nätter, får du problem med värme så höj. Obs jag har ingen inomhus temp, så det kan vara olika om man har en installerad). Det här är dock husspecifikt och bör tilläggas att jag får in en hel del sol under dagarna som värmer bra.

Aktivera extra VV:n när du behöver den (speciellt under vår och höst när utomhus temp blir under din sommardrift). Själv kör jag schedulerad extra vv dagligen åtminstone 1h när jag vet att nån kan tänkas ta en dusch. Alternativt sänk sommardriften till något lägre än 16 grader så går den längre i sommardrift även på hösten och våren (har ej själv provat).

Under de varma månaderna kan du bra ha extra vv elpanna satt till 37 eller så lågt du får den, så går den inte och spetsar ionödan när du vill ha mera varmvatten. Under den kalla perioden kan det hända att du får tänka om. Får du problem med varmvatten så kan du höja den efter behag.

Jag skulle gissa att man åtminstone under de 7 varmaste månaderna borde klara sig helt utan spets och endast köra för fullt med VP:n. Men det kräver nog att man kör extra vv eller sänker sommardriften så att pumpen kör fler än bara en 55-graders körning per dygn. Själv fick jag problem med att värmepumpen körde endast en 55 graders körning under hösten på grund av den låga börvärdet på framledningen vilket i sin tur bidrar att nedrepannan inte värms tillräckligt för att få hygligt med tappvatten.

I övrigt kör jag nog ganska nära de inställningarna som erp brukar ge. Extra VV löste mina varmvattenproblem till en stor del för då kan man vara säker på att den kör igång en 55 graders körning åtminstone fler än bara en gång i dygnet eller iallafall vid rätt tid när man behöver det.
Skrivet av: erp
« skrivet: 08 oktober 2011, 17:29:40 »

Hej!

Jag hade faktiskt VV-diskussionen uppe med två personer på Enertech/CTC och den första hävdade att VV-produktionen var hur god som helst. Å andra sidan påstod denne person också att övre delen på pannan laddades av VP vilket jag har svårt att tro på...

Visst kan övre delen laddas av VP. Jag har en EcoAir 107 kopplad mot EcoEl och sist elpatronen var inkopplad var i början av maj.
Jag har haft runt 50º i övre pannan hela sommaren och nu när pumpen inte går i sommardrift längre har jag fortfarande upp mot 50º i övre pannan när pumpen kört till 55º, sedan sjunker temperaturen ner under 45º innan nästa varmvattenhöjning.

Jag använder aldrig elpatronen för att göra varmvatten, det är först när den behövs för husvärmen som den kommer in i bilden. Har man bekymmer med varmvatten, beror det ofta på att man har låg framledningstemperatur, men då finns många sätt att ordna varmvatten med pumpen. Det enklaste är att helt enkelt höja VPmin till 40-45 grader.

erp
Skrivet av: Värmeslösaren
« skrivet: 08 oktober 2011, 17:18:09 »

Hej!

Jag hade faktiskt VV-diskussionen uppe med två personer på Enertech/CTC och den första hävdade att VV-produktionen var hur god som helst. Å andra sidan påstod denne person också att övre delen på pannan laddades av VP vilket jag har svårt att tro på...

Person 2 på CTC var mer öppenhjärtlig kanske inte minst för att jag berömde dem för den väldigt smarta konstruktionen på storebror EcoZenith I550. Det kröp också fram att de var väldigt medvetna om begränsningen i EcoEls konstruktion och samtidigt hintades det om att den konstruktionen "kan komma att ändras".  ;)

EcoZenith har (minst) tre stora fördelar över EcoEl:
1. Den laddar även övre delen av tanken, spetsen för VV, med VP. Elpatron minimeras.
2. Dockningsmöjligheter sol etc.
3. Större volym. Kanske hänga på en 110 istf en 107 utan korta gångtider?

EcoEl+EcoAir 107 verkar vara omkring 20000 billigare än EcoZenith I550+EcoAir 110. Men samtidigt kostar exempelvis en Nibe Eminent 55 VVB drygt 5000 och det är något åt detta hållet som behövs om inte EcoElens övre del (som värms av elpatronen) ska läcka ner värme till undre delen när framledningen är låg. 110-modellen har dessutom något högre verkningsgrad och den högre effekten gör spetsbehovet ännu mindre kalla vinterdagar. Hur stor är årsförbrukningen idag?

Jag hade gärna köpt en EcoZenith I550 men har nu beställt HPB300 från Mecaterm istället. EcoZenith får inte plats i mitt pannrum (går inte ens in genom dörren) och samtidigt är HPB300 mer eller mindre en "EcoEl 2.0". Denna laddar övre övre delen med VP men nackdelen är att den är ganska dyr.

Billigare alternativ är kanske att sätta snålspolande duschmunstycken? Ett munstycke som tar 6 eller 9 liter/minut måste rimligtvis göra det lättare för pannan att hålla uppe temperaturen än ett som tar 12 l/min.

Lycka till!

Mvh,

Marcus
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 08 oktober 2011, 11:38:32 »

I våran familj så räcker aldrig varmvattnet till. Har följt detta forumet rätt länge och kört mina egna inställningar och kört samma som erp's fast med samma resultat. Har två vänner som har samma system som vi ( eco el och eco air 107). Med samma resultat som vi med för lite vv.

Fick tipset att koppla på en extra vv beredare men frågan är varför man ska göra det när man har köpt en helhetslösning? 

Dessutom köpte vi en värmepump för att slippa att utnyttja elpatronen.
Om du höjer värmen i övre tanken räcker inte vv ändå ? Har du provat extra vv ? Vv mängden är ctc svaghet men det går att lösa tex med extra spetsberedare men håller med om att man har köpt vp för att slippa elpatron men det funkar inte så alla gånger.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 08 oktober 2011, 11:35:55 »

CTC EcoHeat är bergvärmemodellen som redan finns.
Du menar kanske om det kommer någon EcoAir med liknande funktioner, i så fall finns det nog fler som undrar.

erp
Precis flockade till det (igen)
Skrivet av: krilet
« skrivet: 08 oktober 2011, 11:34:41 »

I våran familj så räcker aldrig varmvattnet till. Har följt detta forumet rätt länge och kört mina egna inställningar och kört samma som erp's fast med samma resultat. Har två vänner som har samma system som vi ( eco el och eco air 107). Med samma resultat som vi med för lite vv.

Fick tipset att koppla på en extra vv beredare men frågan är varför man ska göra det när man har köpt en helhetslösning? 

Dessutom köpte vi en värmepump för att slippa att utnyttja elpatronen.
Skrivet av: erp
« skrivet: 08 oktober 2011, 11:07:40 »

CTC EcoHeat är bergvärmemodellen som redan finns.
Du menar kanske om det kommer någon EcoAir med liknande funktioner, i så fall finns det nog fler som undrar.

erp
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 08 oktober 2011, 09:29:44 »

Kommer det inte komma en ny ctc ecoheat av samma typ som bergvärme modellen med växelventil som lär de mera vv.
Skrivet av: tommys76
« skrivet: 07 oktober 2011, 23:19:09 »

Med hjälp av elpatronerna från ecoelen kommer du nog inte att få något problem alls. Är man van vid att alltid använda väldigt hett vatten så kan kanske en annan dockning än eco elen eller en extra varmvattenberedare som erp säger ger bättre resultat. Det finns vissa här på forumet som har satt in en extra beredare efteråt.

Själv har jag dock inte upplevt att det varit några större problem om man bara vågar koppla i elpatronen för lite komfort eller kör extra vv. Under sommaren klarade vi nog oss helt bra med endast VP:n och även under hösten med hjälp av extra vv:n. Men det beror ju på vad man är van vid.

Om jag vore i samma sits som du skulle jag kanske tänka på helheten med en gång och jämföra även olika alternativ istället för bara ecoelen. Hur bra allt går att expandera senare ifall du exempelvis i framtiden tänkt koppla in en solfångare. Kolla på t.ex. en EcoZenith I550.

Jag tar dock inte ställning till vad som är mest värt pengarna och vad som funkar dig bäst. Lycka till med investeringen! :)
Skrivet av: erp
« skrivet: 07 oktober 2011, 19:15:38 »

De första 72 drifttimmarna på kompressorn är inkörning och kompressorn värmer bara till 50º. under den tiden kan man kanske behöva hjälp av elpatronen.
När inkörningen är över blir det bättre temperatur i undre pannan, och framför allt under sommardrift då pumpen kör varje start från 50º till 55º är det gott om varmvatten. När den går över till normal drift för värme och man har låga framledningstemperaturer, kan man höja VPmin så att temperaturen ökar i undre pannan eller lägga in schemalagda varmvattenkörningar med enbart pumpen i drift. Den kör då sommardrift under de inställda tiderna.
Men framför allt bör man lära sig allt om hur pump och panna fungerar, så att man kan ställa in alla värden så att det passar var och en.

erp
Skrivet av: JGP
« skrivet: 07 oktober 2011, 18:34:41 »

Har precis överlevt första månaden med en CTC Eco Air 107 och med spänd förväntan längtat efter första el-fakturan så att jag kan börja räkna hem investeringen.

Som så många andra på forumet fick jag ingen grundlig genomgång av installatören, kanske för att varje hus och installation bör ha sina inställningar.

Hade dock varit skönt med några grundläggande tips med avseende på hustyp, värmebehov, varmvattenbehov mm.

I just min anläggning kommer det minst 7 månader om året vara tappvarmvatten som är det huvudsakliga behovet.

Vore tacksam för lite tips om vad man bör kolla och vilka inställningar som bör göras om radiatorvärmebehovet är mindre och tappvarmvattenbehovet större. Jag gissar att man skall få värmepumpen att göra så mycket jobb som möjligt.

Jag kan vid behov självklart skicka mina nuvarande inställningar och avläsningar om någon vänlig själ kan tänka sig att hjälpa mig och andra.

MVH

Janne
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 oktober 2011, 17:30:57 »

Den är sämre på att producera vv än många andra lösningar om man kör utan hjälp av elpatron men med hjälp av elpatron ska den kunna lämna bra med vv.
Skrivet av: erp
« skrivet: 07 oktober 2011, 16:29:09 »

Jag har haft en EcoAir 107 kopplad mot EcoEl sedan 2006. Jag har aldrig haft några problem med varmvatten. Det beror givetvis på hur man använder varmvatten, bosätter man sig i duschen och låter varmvattnet flöda, så kan det nog bli problem.

Men om man ställer in allting enligt sina egna behov så borde det inte vara några problem, och skulle det eventuellt bli problem, så löser en liten 60 liters varmvattenberedare i serie med pannan alla problem. Jag tvivlar faktiskt på att energimyndigheten har bemödat sig om att ställa in pannans värden på bästa sätt.

erp
Skrivet av: gerge
« skrivet: 07 oktober 2011, 15:00:11 »

Hej!
Skriver detta här och hoppas att någon vänlig och kunnig själ kan svara.
Reagerade på en sak i energimyndighetens test utav luft/vatten pumpar eftersom jag är på väg att beställa en ctc eco air 107.
Är ctc så dålig på att producera varmvatten?
Enligt testet så skall den bara producera 81 liter medan andra är över 200liter samt varmare.
Är det någon som har erfarenhet utav ctc eco air och kan svara om den är så dålig?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!