Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Frun förbaskad nu kopplas VV-beredaren in igen CTC Suger brax vid VV tillv  (läst 43544 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
Synd att man behöver övertyga förståsigpåare vad det gäller CTC-system. Man får ändå ta saker som dom är utan massa OM?
Självklart att man blir till sig med nonsens påståenden av folk som har ingen erfarenhet och utgör sig för att vara STOREXPERTER.
Själv ägare av CTC-system som framgår av signatur.
Så hur kommer det sig att med CTC Totalt använd som ren ELPANNA från begynnelse med årligt totalt elförbrukning på ca 28000kWh till dagens 14000kWh med nyinstallerat CTC-system? CTC EcoAir VP kopplat till EcoEl använd som ELPANNA med samma komfort av VV !
Är det inte så enkelt att systemet är tänkt att användas på det sättet utan massa OM.(tänk OM man hade arslet fram?).
Om man nu är så överlägsen och förstår sig på VP så borde det inte vara så svårt att prångla ut egen manick som överglänser alla andra idioter?
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Det är väl ingen som pÃ¥stÃ¥r att ett Ctc system inte skulle spara kwh jämfört med en elpanna  Sc:,h Att du fÃ¥r lika mycket vv nu som med elpanna beror ju helt pÃ¥ inställningarna du har nu och vilken temp du hade i Ecoelen när du körde den som elpanna men jämfört med de flesta (alla) konkurrenter ger en Ecoel kopplad mot vp sämre med vv om man inte spetsar med elpatron det visar bÃ¥de test samt Ctc egna uppgifter. Att man förstÃ¥r sig pÃ¥ grejerna betyder ju inte att man kan eller vill tillverka dom jag kan tex med radion men kan och vill absolut inte tillverka nÃ¥n kan du ? Gratis till bra besparing lite beroende av hushÃ¥ls el ligger du runt 3 i cop det är det inte mÃ¥nga luft vatten vp som slÃ¥r och framförallt inte anläggningar som aldrig jobbar med framledning under 40 grader.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
Hej Smurfen!
Det är stämpel och uppfattning av förståsigpåare att CTC -system klarar inte av varmvatten. Är det egentligen inte det tråden handlar om från början? I stället OM arslet fram och enkelhet att använda skitpapper?
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Det är ingen som påstår att Ctc inte gör vv men den levererar mindre vv än konkurrenterna om du inte använder elpatron eller tror du både energimyndigheten samt Ctc själv har fel i sina mätningar ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
Smurfen, gillar dina inlägg, kunskaper att du försöker hjälpa till så gått det går.
Men tyvärr är jag inte så beroende av några liter av VV hitt eller ditt.
Jag tar mitt system som den är och valde den på grund av tidigare erfarenhet av CTC och enkelt möjlighet att kunna installera den själv med bibehållen garanti.
Nu är hela installation som experiment, upplåten som referens objekt. Bara att se vad som är möjligt med rätt dimensionerad system.
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad allroadrolle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Wow vilket gensvar det blev, jag som varit bortrest och allt a:g
Såg att man funderade på min nedre temp, den var inställd på 52gr ändå gav det en väldigt låg VV mängd.

Nu har jag inga problem alls med VV och Metron värmer snabbt och effektivt= kortare tid patron än all skjutsa på
6Kw i övre panna i tid och otid.

Nu är detta problem för oss borta frun är nöjd, dock har jag problem med extremt många starter som Lunk mfl ska få svara på i en anna tråd, ja jag vet Lunk för stor VP ::)




Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Såg att man funderade på min nedre temp, den var inställd på 52gr ändå gav det en väldigt låg VV mängd.

Inställd hurdå? Nedre temp blir det som är högst av antingen framledning+start/stopp-diff, alternativt VPmin+start/stopp-diff.

MÃ¥nga starter – höj start/stopp-diff. Det sänker visserligen cop men sliter mindre pÃ¥ kompressorn. 
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad allroadrolle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Inställd hurdå? Nedre temp blir det som är högst av antingen framledning+start/stopp-diff, alternativt VPmin+start/stopp-diff.

Många starter – höj start/stopp-diff. Det sänker visserligen cop men sliter mindre på kompressorn.

Alltså det värde jag hade satt nedre patron till inte vad den för tillfället tilläts producera.
//Rolle

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Det värde du hade satt för nedre pannan gäller ju bara när VPn är spärrad pga kyla, inte annars.
Så vad hade du för temp i nedre pannan när du inte fick tillräckligt med vv? Vad har du för huskurva och justering?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!