Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frun förbaskad nu kopplas VV-beredaren in igen CTC Suger brax vid VV tillv  (läst 43536 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Men att producera en viss mängd varmvatten med elpatron kan inte rimligen förbruka olika mängd el beroende på om elpatronen sitter i den ena eller andra tanken. Om du vill producera 400 liter badvatten så kan du värma en stor VVB till en lägre temperatur än vad som krävs med en liten VVB, men det är totalt sett lika mycket värme som ska produceras. Och i båda fallen är det LVVPn som står för grundvärmningen.

Den enda skillnad jag kan komma på är att om du lägger tempen i EcoEl lägre så blir det bättre cop på VPn, men då går det å andra sidan åt mer elpatron. Sen tillkommer hur ofta du badar. Om man badar väldigt sällan så håller man uppe värmen i VVBn helt i onödan mellan gångerna.

Väntetiden kostar inget. Den är bara en fråga om planering.
Om man måste ha så hög temp som tex 75 grader i övre tanken för att få ok med vv så kommer den ju värmas helt med elpatron och hålla 75 grader även efter badet tills den har kallnat så vp har möjlighet att värma med kompressorn via skiktning och en del av det elpatrom värmda vattnet bör sjunka och värma undre tanken dvs gå till att värma huset. Har man en elberedare efter vp så bör vp kunna värma vv till hyffsat hög temp tex 35-40 grader och elberedaren tar över och värmer de sista 20-25 graderna men det skiljer nog inte många kwh men det är ju helt klart en fördel att inte behöva slå på extra vv. Det bästa jag tyckte det var när vi skaffade vp var att man inte behövde kolla tempen i acktanken före man tog ett bad eller lång dusch och vi var aldrig utan vv heller när vi eldade med ved men ibland var det inte så varmt som man önskade och det var oftast på sommaren när vi inte eldade så ofta men nu har jag blivit så bortskämd så tänker inte på det längre.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
Om man måste ha så hög temp som tex 75 grader i övre tanken för att få ok med vv så kommer den ju värmas helt med elpatron och hålla 75 grader även efter badet tills den har kallnat så vp har möjlighet att värma med kompressorn via skiktning och en del av det elpatrom värmda vattnet bör sjunka och värma undre tanken dvs gå till att värma huset. Har man en elberedare efter vp så bör vp kunna värma vv till hyffsat hög temp tex 35-40 grader och elberedaren tar över och värmer de sista 20-25 graderna men det skiljer nog inte många kwh men det är ju helt klart en fördel att inte behöva slå på extra vv. Det bästa jag tyckte det var när vi skaffade vp var att man inte behövde kolla tempen i acktanken före man tog ett bad eller lång dusch och vi var aldrig utan vv heller när vi eldade med ved men ibland var det inte så varmt som man önskade och det var oftast på sommaren när vi inte eldade så ofta men nu har jag blivit så bortskämd så tänker inte på det längre.

helt rätt Smurfen  tummenupp.
vi sänkte förbrukningen för värme och varmvatten när vi installerade en el-VVB i serie efter pumpen.
tidigare använde vi bara kompressorn, och körde extra VV m,m. men aldrig riktigt nöjd med varmvatten den gav.
Nu är det aldrig några problem med VV och kompressorn jobbar bara mot värmesystemet, ingen VV höjning.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Vi plockade bort badkaret för 2-3 år sen eftersom bara dottern badade och vi andra ville ha en rejäl duschhörna. Bad krävde Extra VV för att fungera (eller ännu hellre att jag eldade en vända i kökspannan) men jag tror aldrig vi använt ExtraVV-knappen som jag installerade sen badkaret försvann. Varmvattnet har alltid räckt till, även när vi haft nån extra ungdom i huset.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det måste vara nåt systemfel om en värmepumpsanläggning blir billigare i drift med en extra elberedare inkopplad?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Ctc hade ju en lite ovanlig konstruktion i dag där elpatron används en del till vv om man vill ha konstant hög temp i övre pannan för hyffsad vv mängd dom ser ju lite annorlunda ut i dag nu har dom ju växelventil men tyvärr är det samma tank till värme samt vv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Finns det någon LVVP som har helt separata system för VV och värme? Det måste ju vara helt separata tankar i så fall.

För mig låter det fortfarande mysko att man skulle spara en massa el på att skicka ut vattnet till en separat VVB och där värma det med elpatron, istället för att låta det stanna i övre tanken på EcoEl och värma det där med elpatron. Enda skillnaden är den lilla sänkningen i cop som blir när man har VV-höjning och låter VPn köra upp temperaturen i nedre tanken till 48 grader vid var fjärde körning.

Varken EcoEl eller EcoZenith i250 har för övrigt "samma tank till värme samt vv". Nedre tanken är huvudsakligen till för värme och den övre huvudsakligen för vv. Men nedre tanken förvärmer vv, ungefär på samma sätt som när man skickar ut till en extern VVB (förutom att elpatronen sällan behövs för att hålla tillräcklig temp i övre tanken), och övre tanken spetsar värmen när det är riktigt kallt, inte annars.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad japp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Pite
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
Ctc hade ju en lite ovanlig konstruktion i dag där elpatron används en del till vv om man vill ha konstant hög temp i övre pannan för hyffsad vv mängd dom ser ju lite annorlunda ut i dag nu har dom ju växelventil men tyvärr är det samma tank till värme samt vv.
Fungerar  hur bra som helst för mig.. Har i och för sig inget badkar sÃ¥?
Genomgående för de som har problem verkar vara att dom har en bristande system kunskap och (eller) har en övertro på maskinen som dom har installerat. :)
CTC EcoHeat 406 med 180 meters borrhål, Installerad hösten 2015, Värmer 130+40m3.
Värme och varmvatten 2016 - 2023 <4000kWh/år.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Finns det någon LVVP som har helt separata system för VV och värme? Det måste ju vara helt separata tankar i så fall.

Ja, dom flesta förutom CTC eftersom dom inte har nån tank för värmesystemet. Min VP är antingen kopplad direkt till värmesystemet eller till varmvattenberedarens mantel.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Finns det någon LVVP som har helt separata system för VV och värme? Det måste ju vara helt separata tankar i så fall.

För mig låter det fortfarande mysko att man skulle spara en massa el på att skicka ut vattnet till en separat VVB och där värma det med elpatron, istället för att låta det stanna i övre tanken på EcoEl och värma det där med elpatron. Enda skillnaden är den lilla sänkningen i cop som blir när man har VV-höjning och låter VPn köra upp temperaturen i nedre tanken till 48 grader vid var fjärde körning.

Varken EcoEl eller EcoZenith i250 har för övrigt "samma tank till värme samt vv". Nedre tanken är huvudsakligen till för värme och den övre huvudsakligen för vv. Men nedre tanken förvärmer vv, ungefär på samma sätt som när man skickar ut till en extern VVB (förutom att elpatronen sällan behövs för att hålla tillräcklig temp i övre tanken), och övre tanken spetsar värmen när det är riktigt kallt, inte annars.
Nu tror inte jag man spar en massa el på separat beredaren men kanske nån krona per år och bättre vv komfort på köpet om man har behöv av lite större vv mängd har man inte det bör det bli billigare utan beredare. Det är samma tank fast dom är tänk att ha olika funktioner. När de lite nyare Ctc vp som har växelventil växlar till att göra vv mot övre tanken så trycks det med sämre cop tillverkade varma vattnet ner från övre tanken mot undre tanken och används till värme det blir så eftersom returen till vp tas från botten av nedre tanken hade vp haft dubbla växelventiler eller ännu hellre helt skilda tankar hade det inte blivit på det viset utan då hade returen tagits från botten av övre tanken vid vv beredning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad japp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Pite
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
Ja, dom flesta förutom CTC eftersom dom inte har nån tank för värmesystemet.

Dom har ingen inbyggd tank för varmvatten  menar du förhoppnings vis.. :)
CTC EcoHeat 406 med 180 meters borrhål, Installerad hösten 2015, Värmer 130+40m3.
Värme och varmvatten 2016 - 2023 <4000kWh/år.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Nja, jag menar att dom flesta saknar tank för värmesystemet. Undantaget är CTC. Deras lösning är ju lite unik där både värme- och tappvatten värms i samma tank. De flesta andra tillverkare har ju system med växelventil(er) som växlar mellan att antingen värma huset eller tappvattnet.
« Senast ändrad: 06 april 2016, 16:41:14 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Fungerar  hur bra som helst för mig.. Har i och för sig inget badkar sÃ¥?
Genomgående för de som har problem verkar vara att dom har en bristande system kunskap och (eller) har en övertro på maskinen som dom har installerat. :)
Just vv delen är inte ctc styrka även om den blivit bättre så ger dom mindre vv än de flesta andra cp men det räcker ju bra ändå i många fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Ja, dom flesta förutom CTC eftersom dom inte har nån tank för värmesystemet. Min VP är antingen kopplad direkt till värmesystemet eller till varmvattenberedarens mantel.

Om den är kopplad till varmvattenberedarens mantel så är det väl inte separata system? Det är ju i princip samma sak som EcoEl, med den skillnaden att på EcoEl är "varmvattenberedaren" extremt långsmal (slingbredare) medan den på "din" är stor och rund, typ. Men det är inte två separata system.

Det jag ser som fördelen med EcoEl+EcoAir är att om VPn krånglar så finns ju elpannan kvar i funktion.

Växelventiler förändrar i princip inget, såvida du inte menar att du har ett köldbärarsystem med två separata kretsar som VPn växlar mellan med en växelventil. Annars är det ju samma vatten som bara slussas lite olika vägar vid olika tillfällen.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
I värmedrift i en CTC så går väl värmen från EcoAir in till EcoEl och sedan shuntas värmen ut till radiatorerna i huset från Ecoel.

I värmedrift på andra värmepumpar så går värmen från värmepumpen direkt till radiatorerna i huset
Man tar inte vägen via någon tank och shunt
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Och hur gör en sån VP tappvarmvatten, utan att blanda in vattnet som cirkulerar i radiatorkretsen? :)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!