Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Scandinavia vs Nibe/Daikin  (läst 2606 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickepip

  • Montör
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hultsfred
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vaillant geoTHERM plus 10kW
Scandinavia vs Nibe/Daikin
« skrivet: 14 oktober 2014, 17:32:15 »
Hallå,

Mitt första inlägg här. Jag tänkte höra med er lärda hur Scandinavia 9000 modellerna står sig gentemot de nyare inverter-pumparna från Nibe och Daikin. Är i färd att samla in offerter för byte av värmekälla och har sökt lite angående Scandinavia men inte funnit någon information vare sig från personer som äger dom eller hittat något COP-värde.

NÃ¥gon pÃ¥ detta forum som kan upplysa mig om detta märke?  Riskabelt att köra pÃ¥ det kontra etablerade/stora märken som Nibe/Daikin?

Mvh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Scandinavia vs Nibe/Daikin
« Svar #1 skrivet: 14 oktober 2014, 22:44:08 »
De har ju en hemsida med in/ut-effekt, bara att räkna ut COP.
http://www.kylovarmepumpar.se/varmepumpar.htm
Men som sagt finns inte mycket information om dessa, jag skulle nog överväga ett etablerat märke istället.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Scandinavia vs Nibe/Daikin
« Svar #2 skrivet: 17 oktober 2014, 09:45:56 »
Jag har aldrig hört talas om scandinavia. Precis som med många andra inköp så brukar jag fundera "är här det lönt"?

Räkna med att de ingående komponenterna kanske inte är så väl anstämda, kvalitén är kanske inte rikigt säkrad, den är kanske inte rikitigt anpassad för svenska förhållanden, hur är styret.

Köper du en maskin från en känd tillverkare så får du en stor trygghet.

Kan du inte lösa styr, värmesystem o kyltekniska problem så hade jag nog köpt ett välkänt märke.

Karrestahl

  • Gäst
Karrestahl
SV: Scandinavia vs Nibe/Daikin
« Svar #3 skrivet: 16 maj 2016, 21:35:47 »
God afton. Vad blev det för värmepump?
Kan varmt rekommendera en Scandinavia, har en hemma som funkar hur bra som helst. Kvalitén är nog minst lika bra som de stora tillverkarna om inte bättre. Står på deras hemsida att dom är verksamma i jönköpingstrakten så det är nog därför inte många hört talas om dom. Eftersom. Det inte finns mycket problemtrådar här borde det betyda att det är bra grejer?
Numera är väl allt testat av statensprovningsanstallt så det borde väl gå att få tag på hur dom står sig.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!