Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar och installationsfrågor. => Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar. => Ämnet startat av: Steelis skrivet 19 augusti 2007, 20:54:58
-
jag ska försöka mig på att koppla in min VP nibe 1225-6 nästa vecka,men hur vet jag hur stort expansionskärl jag ska ha?
mvh
steelis
-
Ett tryckexpansionskärl skall ha minst 5% av den totala vattenvolymen i systemet, ett öppet kärl skall ha minst 7% volym av den totala vattenvolymen i systemet.
-
Och ta gärna ett något större för det är inge kul om det blir för litet.
-
jaha då lär man ju ta reda på hur mkt vatten som finns i systemet, hur tar man lättast reda på det? Finns det ngn mätare man kan koppla till när man fyller upp systemet?
//Steelis
-
VA-verkets vattenmätare?
-
VA-verkets vattenmätare?
Egen brunn...
-
Vad hade du innan?
MVH // Rolle
-
kan tilllägga
det är ett nybyggt hus, 20 mm golvvärme 360 meter slang + 25 meter 15 mm pex till 2 st radiatorer.
//Steelis
-
kan tilllägga
det är ett nybyggt hus, 20 mm golvvärme 360 meter slang + 25 meter 15 mm pex till 2 st radiatorer.
//Steelis
Då borde det inte var så svårt att räkna när du har så nogranna uppgifter. Slangar + radiatorer + värmepump.
En mycket grov uppskattning från min sida är att du har mindre än 300 liter i systemet och då skulle ett kärl på 18 liter räcka.
MVH // Rolle
-
kan då någon vänligen tala om för mig hur jag räknar ut vattenmängden i ett rör?
//Steelis
-
kan då någon vänligen tala om för mig hur jag räknar ut vattenmängden i ett rör?
//Steelis
radien * radien * Pi * längden = volymen, där radien är innerdiameter delat med 2.
Exempel innerdiameter 16 mm och längd 360 m. Om man håller alla mått i decimeter så får man svaret i liter.
0,08*0,08*3,14*3600 = 72 liter
MVH // Rolle
-
kan då någon vänligen tala om för mig hur jag räknar ut vattenmängden i ett rör?
//Steelis
radien * radien * Pi * längden = volymen, där radien är innerdiameter delat med 2.
Exempel innerdiameter 16 mm och längd 360 m. Om man håller alla mått i decimetet så får man svaret i liter.
0,08*0,08*3,14*3600 = 72 liter
MVH // Rolle
Tackar
//Steelis
-
Jag har räknat ut att mitt värmesystem innehåller 200L kan det stämma? isåfall borde ett 20L expansionskärl räcka?
//Steelis
-
Om du har 200 liter i systemet och tar 5% av det så skulle du behöva ett på 10 liter. Om jag räknar och väljer ett temperaturområde på 10 -60 ºC hamnar jag på 8,25 liter. Standardstorlek ligger på 12, 18, 25 liter.
Jag skulle välja ett på 18 liter.
MVH // Rolle
-
ok, tack
köper ett 18L då
//Steelis
-
ok, tack
köper ett 18L då
//Steelis
Kom på en sak.
Öppet eller Tryckkärl?
//Steelis
-
Ett tryckkärl, det kan du placera vart du vill. Jag undrar om det förekommer öppna kärl vid nybyggnation av villor idag.
MVH // Rolle
-
Ok
-
Jag undrar om det förekommer öppna kärl vid nybyggnation av villor idag.
MVH // Rolle
Ja det gör det.Vid fast bränsle eldning är tryck kärl inte att rekomendera.
Bara krångel. Fattar inte riktigt varför man går i från öppna kärl.
Jag antar att vvsarna har bra pris på dom och säljer dom dyrt till kund
-
Jag undrar om det förekommer öppna kärl vid nybyggnation av villor idag.
MVH // Rolle
Ja det gör det.Vid fast bränsle eldning är tryck kärl inte att rekomendera.
Bara krångel. Fattar inte riktigt varför man går i från öppna kärl.
Jag antar att vvsarna har bra pris på dom och säljer dom dyrt till kund
Ett traditionellt kopplat öppet expansionskärl behöver rör från pannan, rör för cirkulation direkt under kärlet (så det inte fryser sönder), överkokningsrör upp genom taket ifall pannan skulle koka, överrinningsrör ifall systemet överfylls och uppsamlingskärl med avrinningsrör ifall nåt skulle rinna över kanten. Därtill ska det vara tätt lock på och isolering runt. Det brukar bli problem med rosten in ett öppet kärl.
Då är det enklare med ett slutet kärl och säkerhetsventil.
Jag har gjort så att jag använt en varmvattenberedare som "öppet kärl". Kärlet sitter på vinden. Kallvattenröret är kopplat till pannan, och har cirkulationsrör nära anslutningen (vattnet cirkulerar nära anslutningen). Varmvattenröret används som överrinningsrör / luftningsrör. Då räcker det med tre rör upp till vinden. Nere har jag monterat en säkerhetsventil ifall överrinningsröret skulle blockeras eller frysa igen.
-
Jag undrar om det förekommer öppna kärl vid nybyggnation av villor idag.
MVH // Rolle
Ja det gör det.Vid fast bränsle eldning är tryck kärl inte att rekomendera.
Bara krångel. Fattar inte riktigt varför man går i från öppna kärl.
Jag antar att vvsarna har bra pris på dom och säljer dom dyrt till kund
Ett traditionellt kopplat öppet expansionskärl behöver rör från pannan, rör för cirkulation direkt under kärlet (så det inte fryser sönder), överkokningsrör upp genom taket ifall pannan skulle koka, överrinningsrör ifall systemet överfylls och uppsamlingskärl med avrinningsrör ifall nåt skulle rinna över kanten. Därtill ska det vara tätt lock på och isolering runt. Det brukar bli problem med rosten in ett öppet kärl.
Då är det enklare med ett slutet kärl och säkerhetsventil.
Lock? uppsamlingskärl. rinna över kanten?
Dom flesta sätter väl in rostfria kärl i dag och enligt dom vvsare jag känner är det mycket snack om att öppna kärl ska gå sönder.
Men vid värme pump skulle jag nog sätta ett tryck kärl oxå.Om jag inte hade ett underhålsfritt öppet kärl redan
-
Ruskar igång en gammal tråd här då jag avser att byta ut mitt gammla kärl på kallvindan, som är i plast?
Skulle tippa på maximalt 250L i systemet inkl VP, skall jag ta ett 25L eller ett 35L för att vara på säkra sidan, prisskillnaden är marginell
Sc:,h
-
25L räcker ju till den volymen och tempskillnaderna.
Men du kanske vill sätta in en volymsförstorare på 200-300 liter för att optimera livslängden på vp eller bygga till i framtiden så jag skulle nog köra på en 35L om plats finns.
Edit: volymförstorare på 300L menar jag.
-
Ett traditionellt kopplat öppet expansionskärl behöver rör från pannan, rör för cirkulation direkt under kärlet (så det inte fryser sönder), överkokningsrör upp genom taket ifall pannan skulle koka, överrinningsrör ifall systemet överfylls och uppsamlingskärl med avrinningsrör ifall nåt skulle rinna över kanten. Därtill ska det vara tätt lock på och isolering runt. Det brukar bli problem med rosten in ett öppet kärl.
Då är det enklare med ett slutet kärl och säkerhetsventil.
Lock? uppsamlingskärl. rinna över kanten?
-
Förklaring till föregående bilder.
Första bilden är ett traditionellt öppet expansionskärl på kallvind.
På bilden saknas isolering runt kärlet.
1. lock
2. kärl
3. uppsamlingskärl
4. överrinningsrör
5. rör till uppsamlingskärl
6. överkokningsrör (upp genom taket)
7. tillrinningsrör
8. cirkulationsrör (för att förhindra att kärlet och rören fryser sönder)
Andra bilden är hur jag har kopplat expansionskärlet, som gjort av en varmvattenberedare. Kan tilläggas att jag har en säkerhetsventil (övertrycksventil) vid pannan för säkerhets skull.
1. expansionskärl
2. tillrinningsrör
3. cirkulationsrör
4. överrinningsrör
Jag vet inte om termerna är fackmässiga.
Hoppas detta klarar upp vad jag menade, och kanske
leder till fortsatt diskussion.
mvh
Sebbe
-
Vanligtvis är väl inte "öppna" expnationskärl öppna i den bemärkelsen att dom har ett lock utan dom är "öppna" genom att ett rör i toppen på behållaren (överkokningsröret) ej kan stängas och oftast går ut genom taket.