Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nackdelar med för stor pump?  (läst 11867 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BiFuel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
Nackdelar med för stor pump?
« skrivet: 16 februari 2010, 09:41:13 »
Jag sitter och river mitt hår angående vilken pump jag ska välja till vårt hus. Husets energiförbrukning är jättesvår att beräkna och de offerter jag fått föreslår 7,5 resp 8,4 kW pump. Tillverkaren med 8,4 kW-pumpen har en mindre som är på 6,9 kW men det blir nog för lite.

Vad händer om jag tar en "för stor" pump? En massa start och stopp? Går väl att lösa med volymtank i så fall?
Andra nackdelar förutom att den kostar en slant mer?

Känns inte som att det vore kul med en för liten pump som spetsar med elpatron mest hela tiden när det är kallt men det KANSKE skulle räcka med den lilla...

Utloggad Lenki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Nackdelar med för stor pump?
« Svar #1 skrivet: 16 februari 2010, 10:46:35 »
Jag sitter och river mitt hår angående vilken pump jag ska välja till vårt hus. Husets energiförbrukning är jättesvår att beräkna och de offerter jag fått föreslår 7,5 resp 8,4 kW pump. Tillverkaren med 8,4 kW-pumpen har en mindre som är på 6,9 kW men det blir nog för lite.

Vad händer om jag tar en "för stor" pump? En massa start och stopp? Går väl att lösa med volymtank i så fall?
Andra nackdelar förutom att den kostar en slant mer?

Känns inte som att det vore kul med en för liten pump som spetsar med elpatron mest hela tiden när det är kallt men det KANSKE skulle räcka med den lilla...
Hej, det lÃ¥ter som du bör ändÃ¥ välja den större. Vad vet jag men dÃ¥ har du i sÃ¥fall möjlighet att utveckla ditt nuvarande boende eller nyttja överkapacitet pÃ¥ annat sätt, om det nu visar sig vara det?? värt att komma ihÃ¥g kanske att det kan vara sÃ¥ att det blir alldeles lagom när det är klart,  lätt att vara säljare och skryta upp sig men det blir du som fÃ¥r stÃ¥ med resultatet, merkostnaden är dÃ¥ underordnad, det mesta efter installation är sedan en inställnings frÃ¥ga.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4357
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nackdelar med för stor pump?
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2010, 10:48:28 »
Ta den större.

Min pump är egentligen lite för stor, men jag har aldrig tyckt det varit ett problem, och framför allt inte denna vinter.  :D

Jag har hittills i vinter gjort av med 25h TS, och jag klarar mig normalt helt utan. -27° är det inte alltför ofta i Uppsala, men när det händer är det gott att se hur bra den klarar sig, med bara lite TS.  Thumbsup

Det skiljer ju väldigt lite mellan 7,5kW och 8,4kW, och om det är olika modeller kan t.o.m. den "svagare" vara den som egentligen är starkast, jämför Nibes gamla och nya pumpar där en gammal 8:a motsvarar en ny 10:a.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Nackdelar med för stor pump?
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2010, 11:56:55 »
Jag sitter och river mitt hår angående vilken pump jag ska välja till vårt hus. Husets energiförbrukning är jättesvår att beräkna och de offerter jag fått föreslår 7,5 resp 8,4 kW pump. Tillverkaren med 8,4 kW-pumpen har en mindre som är på 6,9 kW men det blir nog för lite.

Vad händer om jag tar en "för stor" pump? En massa start och stopp? Går väl att lösa med volymtank i så fall?
Andra nackdelar förutom att den kostar en slant mer?

Känns inte som att det vore kul med en för liten pump som spetsar med elpatron mest hela tiden när det är kallt men det KANSKE skulle räcka med den lilla...

Hej BiFuel!
Det har varit flera trådar på det här temat under de senaste veckorna. Har du inte provat att kontakta energirådgivaren i din kommun. Han skall ha tillgång till ett opartiskt beräkningsprogram som heter PRESTIGE. Det är säkert lättare om man kan ange den tidigare energiförbrukningen men det borde gå att få till en skaplig beräkning genom att bl a jämföra liknande hus på samma ort.

Det där med start och stopp tÃ¥l att fundera pÃ¥.  Sc:,h Anta att man väljer att dimensioner för -10 grader dvs pumpen gÃ¥r hela tiden utan tillsats. Värmebehov i Uppsala skulle jag kunna tänka mig att det finns upp till +12 grader. Eftersom de flesta pumpar bara kan reglera genom stop/start sÃ¥ kommer vp att vara överdimensionerad frÃ¥n +12 och ner mot -10, visserligen i allt mindre grad
vid fallande utetemperatur. Det är vid beräkning en fördel om det programmet använder en varaktighetskurva för vintersäsongen. Dem finns både med uppdelning av året i timmar och i dagar. Det är fortfarande lite tveksamt om tillverkarna har ändrat i sina program. Enligt den forskningsrapport som låg till grund för utvecklingen av PRESTIGE så använder det programmet varaktighetskurvan vid beräkningar av energibehovet.

DVUT används till effektberäkningen. Programmet räknar ut effektbehov och energibehov för ett hus. Men det jämför också om det är godkänt enligt gällande byggregler. Nuförtiden är det även en gräns för hur mycket installerad eleffekt för uppvämning som man får ha. Det är max 4,5 kW för ett småhus i södra Sverige.
När man beräknar effektbehovet måste man veta hur kallt det är ute (och hur varmt det är inne). DVUT (dimensionerande vinterutetemperatur) är efterföljaren till DUT. DVUT baseras på en internationell standard. Beräkningen av de olika temperaturerna har gjorts av SMHI för ett antal orter i landet. Men för ett värmetrögt hus kan man öka denna temperatur något, vid beräkning av husets effektbehov. Man räknar då fram en tidskonstant för huset. Med denna i hand kan man sedan räkna fram, eller läsa av i tabell, den utetemperatur som skall användas vid effektbehovsberäkningen.
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad BiFuel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
SV: Nackdelar med för stor pump?
« Svar #4 skrivet: 16 februari 2010, 12:15:01 »
Tack för era svar!

Energirådgivare har jag inte tänkt på - ska ringa och kolla.
Jag vet att vårt hus är väldigt energikrävande eftersom det är gammalt och inte tilläggsisolerat. Har också en oisolerad källare som jag vill kunna värma lite. Lutar nog åt den större pumpen jag har diskuterat detta en del med installatören. Han tycker inte att vi ska riskera en underdimensionerad pump om vi t.ex vill bygga ut. Vår ambition är att klara oss utan tillskottsel så långt det går.

För närvarande (ca -5 ute) så går det ungefär en m3 staplad ved i veckan till värme och varmvatten. Då har vi innetemp på mellan 19 och 20 (men närmare 19).

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nackdelar med för stor pump?
« Svar #5 skrivet: 16 februari 2010, 13:56:03 »
kan du inte ange var huset ligger och hur stort det är mm. sÃ¥ gÃ¥r det att räkna pÃ¥ kan du fÃ¥r en hel hög med rekommendationer sedan bara dra ett medel pÃ¥ dem  Thumbsup
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad BiFuel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
SV: Nackdelar med för stor pump?
« Svar #6 skrivet: 16 februari 2010, 15:07:19 »
Jag har redan såna detaljer i den här tråden:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=30606.0

Ville därför inte blanda in såna beräkningar i ännu en tråd. Det jag undrade nu var mest vad som kan vara nackdelarna med en för stor pump eller om det kanske alltid är bra att överdimensionera lite.

Dock är det ju inte förbjudet att titta lite i den trÃ¥den och ge tips här i alla fall  ;)

Utloggad NibeFighter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Nackdelar med för stor pump?
« Svar #7 skrivet: 21 februari 2010, 15:29:25 »
En för stor pump kommer att ha fler start och stopp plus att den ger en högre framledning med sämre cop jämfört med en något mindre pump. En större pump kommer rimligtvis att dra mer ström så en uppgradering av huvudsäkring kan vara aktuellt. Själv har jag nog en pump i minsta laget. Har haft 50h tillsatsel med 3kw altså 150kwh på två månader som har varit långt kallare än normalt. När det är runt -13ºC går min pump konstant. Hade jag valt en större pump hade jag inte behövt eltilsats och då sparat ca 200kr på vinterns kallaste månader. Pumpen hade blivit ca 5000kr dyrare i inköp så efter 20år hade det lönat sig.
Nibe 1235-8 150m borrhål värmer 114+190m². Total årsförbrukning (första året med vp) 13115kwh

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nackdelar med för stor pump?
« Svar #8 skrivet: 21 februari 2010, 18:26:26 »
En för stor pump kommer att ha fler start och stopp plus att den ger en högre framledning med sämre cop jämfört med en något mindre pump. En större pump kommer rimligtvis att dra mer ström så en uppgradering av huvudsäkring kan vara aktuellt. Själv har jag nog en pump i minsta laget. Har haft 50h tillsatsel med 3kw altså 150kwh på två månader som har varit långt kallare än normalt. När det är runt -13ºC går min pump konstant. Hade jag valt en större pump hade jag inte behövt eltilsats och då sparat ca 200kr på vinterns kallaste månader. Pumpen hade blivit ca 5000kr dyrare i inköp så efter 20år hade det lönat sig.

Vad gäller huvudsäkringens storlek så håller jag inte med, om pumpen drar 2200W eller 2700W gör nästan inget (500W = 0,72A på 3-fas). När det blir kallt så kommer den klenare pumpen att behöva koppla på tillskott tidigare och då börjar det går åt mera ström och huvudsäkrings storlek börjar bli intressant.

Har du hyggligt med vatten i systemet och känner dig osäker kring storlek på pumpen så ta en större även om det är svårt att räkna hem just nu. Får vi en framtida debitering för el som straffar max effekt mycket mer än konstant lägre förbrukning så kommer varje timme tillskott blir dyrt på ett annat sätt än idag.

Men framför allt sÃ¥ känns det alltid bättre med mera pulver under durken och man sover bättre när tillskottslampan är släckt där nere i maskinrummet  ;)

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Nackdelar med för stor pump?
« Svar #9 skrivet: 21 februari 2010, 21:51:16 »
Har du en elpatron kan du kolla både vilken temp radiatorkretsen når vid viss effekt och vilken utettemp du klarar med viss effekt.
Kör tex 9 kw på max och mät!! Nu har du ju kallt eller hur!
Helt suveränt test!!

Mycket mindre felrisker än kalkyler där många variabler (tyvärr) är gissningar!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Inloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Nackdelar med för stor pump?
« Svar #10 skrivet: 22 februari 2010, 05:42:55 »
Jag delar 944_Drivers synpunkter.Jag har konsekvent haft 100% effekttäckning under tillsammans 50 värmepumpsår. Jag har inte haft något problem som förorsakats av dimensionering. Har någon annan det???? Det pratas väldigt mycket på starter, mest från Nibeägare som tycks vara mer intresserade av dessa än något annat. Jag har prioriterat god värmekomfort och att jag kan använda stekugnen ochså utan att känna på huvudsäkringarna.
Det är tillskottet som avgör huvudsäkringsstorlek eller hur? Det kostar väl 1000 kr/ år?
Med de inställningsmjligheter som finns samt knäpptank går det att få normala antal starter.
Kom ochså ihåg att när eltillskottet på t.ex 3kW slår till försämras ochså COP. Vid en enkel mätning fann jag att vid 3kW tillskott fick jag ut 2 kW mer från vpn!!!Någon som mätt noggrannare?
Mitt tips från erfarenhet av vp sedan 1982 är att man skall ta till rejält.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3886
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nackdelar med för stor pump?
« Svar #11 skrivet: 22 februari 2010, 06:33:29 »
Jag köpte en 6a, men borde ha skaffat en 10:a.

Det är elpatronen som kostar...................jag hade kunnat köpt massor av nya skjortor istället för att göda EON:s aktieägare.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad BiFuel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
SV: Nackdelar med för stor pump?
« Svar #12 skrivet: 22 februari 2010, 09:26:56 »
Har testat med elpatroner men mer på nivån hur många kWh som går totalt under en viss tid. Jag får nämligen sätta på elpatronerna och välja vilken temp jag vill ha i acktanken där de sitter. Sedan går de kontinuerligt och slår till och från beroende på tempen i tanken. Jag kan alltså inte styra vilken effekt de ska ha.

Har tidigare mätt upp cirka drygt 7kW kontinuerlig effekt för huset under en 12-timmarsperiod när det var 12-15 minus ute. Då ingår hushållsel.

Om jag då väljer en pump som ger 6,9 kW (modellen under den jag fått offert på) känns det som att det kan bli för klent om det är neråt -20 som nu.

Min andra offert gäller en 7,5 kW men det är ett annat märke och en dyrare offert. Samt en sämre firma som jag helst inte vill ha.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Nackdelar med för stor pump?
« Svar #13 skrivet: 22 februari 2010, 10:14:24 »
Jag hade det som du, vedeldning , olja och el i en salig blandning omöjligt att räkna. Prova som det föreslogs med bara el kassett ett tag .
Endera väljer du  en " för stor "stor pump med  scroll +varvtalsreglering eller som jag Varmitek som har med tvÃ¥ kompressorer. DÃ¥ är alltid driften optimal . Har dock en hel del interferens ljud som hörs i  nästa hela huset. Vilket enl tillverkaren är ovanligt.

Är snart döv av Ã¥ldershörsel sÃ¥ det är bara att tav  hörapparaten när man kommer hem problemet är övergÃ¥ende.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad BiFuel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
SV: Nackdelar med för stor pump?
« Svar #14 skrivet: 22 februari 2010, 10:32:43 »
Ett problem i sammanhanget är att jag mÃ¥ste bestämma mig inom en vecka - annars gÃ¥r vi miste om 10000 kr i rabatt. FÃ¥r väl köra elpatroner veckan ut dÃ¥... även om det bär emot att köra el när vi har en massa ved som vi mÃ¥ste bli av med  ::)

Lutar dock åt den den större som ger 8,4/8,9 kW. Vill i största möjliga mån undvika eltillskott.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!