Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Antal Starter ??  (läst 5348 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Antal Starter ??
« Svar #15 skrivet: 29 oktober 2006, 20:50:32 »
Alltid kul att kunna dela med sig av de erfarenheter man har samlat på sig. ;D

SkÃ¥l pÃ¥ dig Sirius  *roflmao*

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad klemens

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumps-n00b!
SV: Antal Starter ??
« Svar #16 skrivet: 02 november 2006, 18:54:03 »
Jag har väldigt fÃ¥ starter just nu - endast en...  dvs pumpen snurrar dygnet runt.

Är det dåligt för VP??
Är enda nackdelen att antalet drifttimmar drar iväg rejält??

Energimässigt är det väl ok - mer flytande kondensering kan det väl inte bli...

Rädd för att VP:n är underdimensionerad - Nu är det ju bara några minus, VP:n skall väl helst klara ner till -10 innan man spetsar med el...
Men jag är inte säker på det för jag saknar en massa radiatorer pga ombyggnad och har inte trimmat in systemet - kör tex på för högt varv på cirkpumpen etc...

CTC EcoAir 105 + CTC Electronic = Halvbra
Motto: Själv är bäste dräng.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Antal Starter ??
« Svar #17 skrivet: 02 november 2006, 21:02:25 »
Min snurrar nu också dygnet runt har haft -8 i natt och en -2 -4 hela dagen. Min brukar normalt gå dygnet runt när det varit neråt -10. Oftast tar man en dush på morgonen och då brukar tempen sjunka ett par grader i tanken. Ligger då effekturtaget på vad pumpen ger för effekt så kan det ta lång tid att återhämta det. När det börjar stiga i temp så är det dags för en ny varmvatten tappning. Då kan det ta ett dygn att återhämta det och så fortsätter det.........
Har ställt mitt tillskott att gÃ¥ pÃ¥ vid -10  är tempen under längre tid  sÃ¥ kallt sÃ¥ brukar den inte kunna hÃ¥lla tempen pÃ¥ grund av v-vatten tappningarna. dÃ¥ brukar jag slÃ¥ pÃ¥ patronerna och värma upp den till stopptemp. dÃ¥ orkar den hÃ¥lla tempen ett par dagar till utan tillskott.  det är nackdelen att inte ha nÃ¥gon automatik.
Hur funkar det för er som kör med fast kond?  Jag behöver köra elpatronerna pÃ¥ 50 ºC när det är kallare än  -10. skulle jag köra tillskott innan, sÃ¥ har jag sÃ¥ dÃ¥lig skiktning sÃ¥ jag fÃ¥r 50 ºC i retur temp dÃ¥ stannar pumpen.
 Har funderat pÃ¥ att lägga en anligningtermostat pÃ¥ returen kopplat pÃ¥ en utetermostat samt tidrelä kopplat pÃ¥ en fas till kompressorn.  dÃ¥ gäller det bara att hitta balanstempen  tex -6  när kompressorn har gÃ¥tt 6 timmar sÃ¥ slÃ¥r tidreläet till och har man dÃ¥ anliggnings termostaten pÃ¥ 42-44  ºC sÃ¥ nÃ¥r den alldrig stopptemp.( DÃ¥ stänger den av tillsatsen sen när det blivit varmare än -6)  sen kan man köra pÃ¥ den tempen tills det blir kallare än -10 dÃ¥ pumpen stannar och dÃ¥ kan min andra utomhus termostat slÃ¥ pÃ¥ el patronerna för fullt

Är det nån annan som har problem med skiktningen när ni kör fast kond mot panna och behöver tillskott innan stopptemp på pumpen?
Jag tar vattnet till v pumpen på hetvatten returen
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Daysleeper

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Antal Starter ??
« Svar #18 skrivet: 02 november 2006, 21:04:36 »
Jag har väldigt fÃ¥ starter just nu - endast en...  dvs pumpen snurrar dygnet runt.

Är det dåligt för VP??
Är enda nackdelen att antalet drifttimmar drar iväg rejält??

Jag har en IVT och har samma "problem" vid ca 3-7 minusgrader. Jag har inte heller haft min värmepump så länge jag håller på att trimma för fullt! Jag är också nyfiken på hur bra det är att pumpen snurrar dygnet runt...

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Antal Starter ??
« Svar #19 skrivet: 02 november 2006, 22:46:17 »
min är inne på 14 året utan kompressor byte så den har gått några timmar ;D
det märks att den inte ger den effekten som stÃ¥r i pappren antar att den börjar bli sliten lite här och där,  samt att den är konverterad frÃ¥n R22 till r417a som skall ge 10-15% sämre effekt. Antar att utvecklingen har gÃ¥tt framÃ¥t sÃ¥ det är nog dags att byta snart...........
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Antal Starter ??
« Svar #20 skrivet: 02 november 2006, 23:13:22 »
Angående kontinuerlig gång, så är det min uppfattning att det måste vara mycket gynnsamt för kompressorns livslängd, inga starter med tillhörande torra lager och ingen risk förvätskeslag (eller vad det kallas) vid uppstart.

Jag kör fast kondensering och har 2 luft/luft för spetsvärme (ac på sommaren) Om inte detta räcker tänker jag ha min termostat för elpatron i kombipannan på ca 35-40 °. I sista hand eldar jag på med några liter olja. Dock bör mina två luft /luft och 105:an prestera 7-9 kW vid -15°C. Det bör räcka för mitt hus.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!