Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla  (läst 17859 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Är alla termostater på alla radiatorer vidöppna?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #61 skrivet: 24 januari 2017, 07:47:33 »
Hej ,

Imorse så tycker jag att mina värden ser bra ut , (-4 ute)
Laddpump/cirkpump pÃ¥ lägsta, alla radiatorer fullt öppna,  huskurva 55, innetemp 22 shuntfördröjning 180min max framledning 65,


Stektermometern till vänster mäter aktuell framledning och stektermometer till höger returen
Vad tycks ??

 

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Allt ser bra ut, men två frågor:

1. Har du aktiverat VV-höjning i inställningarna?

2. Vad har du för Min utetemp i inställningarna?

EcoAir stoppas när VPin är 48 grader och som du ser börjar du närma dig det på bilderna. När det sker så är det 10 min startfördröjning för att skydda kompressorn och under den tiden cirkuleras vatten från botten av tanken ut genom VPn och in i toppen av nedre tanken. Då sjunker temperaturen i övre delen och alltså även den temp som står som nedre tank. Framledningen störs eftersom det här håller på i 10 min, shuntfördröjningen börjar räkna ner, efter 10 min startar VPn igen, i bästa fall når den börvärdet i tanken, men troligare är att den inte hinner det innan den stoppas av att VPin blir 48 grader igen, osv.
Nedre elpatronen är spärrad så länge VPn hypotetiskt är tillåten att gå, även om den inte går pga för varm VPin, så övre elpatronen måste ensam sköta värmen i huset och det klarar den knappast i längden.

Så... du måste höja Min utetemp till ett gradtal där VPn int eideligen stoppar därför att VPin blir 48 grader. Med din huskurva och innetemp skulle jag gissa att den gränsen går vid 6-7 minus ute.

Jag har en Polar Edition som stoppar på VPin 51, huskurva 54 justering -4, 21 inne, och med det kan jag inte ha Min utetemp lägre än -10, men jag har satt den på -9 för att inte slita på kompressorn med onödiga korta körningar, startfördröjning, kort körning, osv.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #63 skrivet: 24 januari 2017, 09:23:48 »
Hej Ingen VV höjning har valts aktivt ,
mÃ¥ste kolla ifall den är vald , är den vald default till JA , ska jag i sÃ¥ fall välja bort denna ? 
Min sättning pÃ¥ MIN utetemp är just nu -15 
Förstod inte riktigt hur jag ska förhindra att VPin blir 48 eller mer  ( i och med att VP bara gÃ¥r igÃ¥ng ifall VPin är mindre en 48)

vilka värden bör jag ändra ??

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
VVhöjning ska stå på JA, för då kör VPn till max vid var fjärde körning, året om, och värmer på det viset indirekt även övre tanken. Det spar el, totalt sett. Då kan man dessutom sänka tempen i övre tanken vilket spar ytterligare el. Erp har den på 42 tror jag, min står på 46. Varje grad spar elpatron, men minskar såklart mängden varmvatten. Det räcker till duschar men inte till badkar.

Enda sättet att hindra att VPin blir 48 är att ha golvvärme eller helvetiskt många och stora radiatorer så du kan ha huskurva 30 eller 35 eller nåt sånt. Det enda du kan göra i din situation just nu är att höja MIN utetemp så att VPn spärras och nedre elpatronen blir tillåten att aktiveras. Annars kommer du inte kunna hålla värme i huset om det blir 8-10 minus eller kallare ute. Övre elpatronen kommer slita som en galning för att hålla uppe temperaturen på framledningen samtidigt som tempen i nedre tanken sjunker eftersom ingenting värmer den. Huskurva 55 med justering 0 funkar inte med en VP som vid kyla inte kan leverera vatten som är varmare än 52-53 grader, eller hur? Radiatorreturen är i sämsta fall bara 4-5 grader kallare än framledningen. EcoAir stoppar om VPin blir 48. Hur ska du då ens teoretiskt kunna ha en framledning som är varmare än ca 52 grader?

Om EcoAir ska stoppa därför att börvärdet i nedre tanken är nÃ¥tt sÃ¥ fÃ¥r aldrig VPin bli högre än 47, eller hur? Antag att EcoAir värmer 4 grader. DÃ¥ blir VPut max 51, sÃ¥ börvärdet i nedre tanken fÃ¥r alltsÃ¥ inte vara högre än 51 för att systemet ska fungera utan att EcoAir stoppas pga för hög VPin. Och börvärdet i nedre tanken är framledning+5 grader. SÃ¥  du fÃ¥r problem om framledningens börvärde är 47 eller högre och med kurva 55 har du den framledningen redan vid -5. Om du höjer innetempen till 22 sÃ¥ fÃ¥r du problem redan vid -3.

Jag har löst det hela i vårt hus genom att ha låg fart på radiatorpumpen så radiatorreturen ligger 7-8 grader lägre än framledningen, genom att höja start/stopp-diffen från 5 till 7 så att VPn får svårare att nå börvärdet i nedre tanken och genom att ha en relativt liten VP (107) som får jobba ganska länge för att nå börvärdet. Från ca -5 och kallare innebär det att min VP går dygnet runt eftersom den inte hinner nå börvärdet mellan avfrostningarna, och vid varje avfrostning sänks temperaturen i tanken igen tillräckligt för att VPn ska få börja om igen.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #65 skrivet: 24 januari 2017, 13:00:34 »
Hej ,

Super tack för mycket bra svar Lunk ,

Uppskattar all den tid som du och alla andra har lagt på att försöka hjälpa mig ,

Så då sänker jag Elpanna °C till 45 och ser hur det funkar ,

Vilket värde tycker du att jag ska sänka Min Utetemp till ( -9 ,-10) ??

Jag väntar med att ändra start/stopp diffen till 7 ( kör 5 ett tag och ser hur det funkar)

jag kommer till våren att byta ut 2 radiatorer som finns i vardagsrummet som idag inte avger någon värme alls , ( kanske det kan hjälpa till lite att få ner returvärdet)

 mvh Kostas

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Håll koll om det blir kallare ute. Jag tror att du måste höja mer än så. -6 eller -7.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #67 skrivet: 24 januari 2017, 14:30:48 »
Vi har haft detta hus i 3-4 år , tidigare ägare hade 2008 bytt ut oljepanna mot ECOEL/AIR ,
att bara byta ut oljepannan som jobbar med högre framledningstemperaturer mot en VP lösning har visat sig är inte bara att byta, många stirrar blint på att ecoair kan jobba mer till -10 eller så, och tror att att man gör en markant besparing , ( detta hus snittar 20.000 kwh per år sedan 2008) har inga uppgifter på hur mycket olja som förbrukades,

jag har fÃ¥tt lära mig mycket i detta forum , och vill tacka alla som har bidragit med felsökning och guidning, och igentligen vad var felet  i mitt fal ??,, (egna slutsattser)

- kanske en för stor VP (109) för detta hus
- har sänkt hastigheten på laddpump och cirkulationspump
- för hög huskurva (55) ger en för hög VPin 
- att VP egentligen bara kan bidra ner till -6 eller -7 ( sedan nedre elpatron som får gå in och jobba)
-  jag kommer att byta ut nÃ¥gra radiatorer som funkar sisÃ¥där till vÃ¥ren och hoppas att  det hjälpa nÃ¥got
- för hög inställd inne temperatur ger höga framledingsvärden som i sin tur ger hög VPin och VP kickar inte igång

Måste fråga
1) ifall jag skulle få tag på en ecoair 107 tycker ni att jag har så mycket att dra nytta av så att jag borde byta ut 109 mot en 107.
2) byta ut fler radiatorer som avger mer värme ?   kan det hjälpa
3) byta ut till en ecoair 406 eller 408 skulle det hjälpa, (vilken i så fall) och köra den med converter mot ecoel V3 ??

 

 

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #68 skrivet: 24 januari 2017, 17:13:44 »
55 gr börvärde är knappast fabriksinställning, att döma av sista bilder? Men roligt att se att du fick till det med fabriksinställningar???
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #69 skrivet: 24 januari 2017, 17:50:19 »
Effektbehovet finns i huset hela tiden. Små radiatorer behöver hög framledning för att avge effekten. Stora radiatorer klarar sig med låg framledning.

Visst, en värmepump som kan arbeta med högre temperatur kan hjälpa, men samtidigt att mata ut 60 grader i framledning när det är -10 ute är inte effektivt. Varken med dagens värmepumpar och troligen inte heller med morgondagens.

Större radiatorer som kan avge energin i huset som värmepumpen producerar är det bästa. Det är ju en investering som lönar sig även med ny värmepump i framtiden.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Jag håller med GabrielH: Större radiatorer! Dubbel- eller kanske rentav trippelpaneler på några ställen.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #71 skrivet: 24 januari 2017, 18:04:36 »
Hatten av för min del ,nu är du i rätta händer utan bakgrund!
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #72 skrivet: 24 januari 2017, 19:43:32 »
Tyvärr Kostas ditt glädje är rätt övergående. Håll i minnet när systemet fungerar.
MVH Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #73 skrivet: 24 januari 2017, 20:31:04 »
Hur fan ska man förmedla kunskaper utan att trampa på andras tår, som har olika erfarenheter, beroende på avlånga land med helt olika behov för stunden, med samma skitpryl(VP) bra att ha?
Helt olika erfarenheter, inget som är fel i användningssätt. Enbart anpassat till egen behov som uppfyller mina krav.
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #74 skrivet: 24 januari 2017, 20:49:16 »
Du Kostas, det är troligen Extra VV till 55gr VP-in som hÃ¥ller pÃ¥, tills den har uppnÃ¥tt den. Har du tur sÃ¥ klar du  dig med väl fungerande VP till VÃ…R. Hoppas att det inte blir strömavbrott.
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!