Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Effekttäckningsgrad 89% idiotiskt?  (läst 9939 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Effekttäckningsgrad 89% idiotiskt?
« Svar #15 skrivet: 28 januari 2006, 21:34:34 »
Säljaren har nu meddelat att han drar tillbaka offerten med motiveringen att han inte kan stå för den överdimensionering som en Nibe 1130-8 skulle innebära för mig.

Vad tror ni om detta mot bakgrund av ovanstående resonemang från er alla?

???
SVEP-skäl. Välj tolkning själv.

Jag tror inte det beror på teknik eller VP-modell utan på annat från hans sida.
Han hittade säker någon annan som inte frågade lika mycket och där han slapp bli ifrågasatt.  Och som inte ifrågasatte priset.
Eller han kanske är här på forumet och fick kalla fötter?



kan ju varaså att han märkte at kunden kan mer än han själv = han kan få problem att hjälpa kunden att ställa in allt rätt.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Effekttäckningsgrad 89% idiotiskt?
« Svar #16 skrivet: 29 januari 2006, 10:45:13 »
Säljaren har nu meddelat att han drar tillbaka offerten med motiveringen att han inte kan stå för den överdimensionering som en Nibe 1130-8 skulle innebära för mig.

Jag trodde att en offert är bindande tills datumet har gÃ¥tt ut.  Sc:,h

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Effekttäckningsgrad 89% idiotiskt?
« Svar #17 skrivet: 29 januari 2006, 16:56:57 »
Citera
Har också gått igenom de senaste månadernas elförbrukning och ser att sedan FLVP'n gick sönder (6 månader sedan) har förbrukningen ökat 10,5% jämfört med samma period året innan. Visserligen kort period för att utjämna för vädervariationer och för att vi var 2 personer extra i hushållet under denna period, men ändå.


Här pÃ¥ västkusten  var december mÃ¥nad knappt 10 % kallare än förra Ã¥ret och temp lÃ¥g därmed relativt nära normaltemp.  För jan har jag inte siffrorna än men även jan var kallare än förra Ã¥ret.
Hur vädret var i Stockholm vet jag inre. Men det är tänkbart att temp för dec 2005/ jan 2006 ligger närmare normaltemp än för 2004/2005
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Effekttäckningsgrad 89% idiotiskt?
« Svar #18 skrivet: 29 januari 2006, 17:16:01 »
Citera
Har också gått igenom de senaste månadernas elförbrukning och ser att sedan FLVP'n gick sönder (6 månader sedan) har förbrukningen ökat 10,5% jämfört med samma period året innan. Visserligen kort period för att utjämna för vädervariationer och för att vi var 2 personer extra i hushållet under denna period, men ändå.


Här på västkusten var december månad knappt 10 % kallare än förra året och temp låg därmed relativt nära normaltemp. För jan har jag inte siffrorna än men även jan var kallare än förra året.
Hur vädret var i Stockholm vet jag inre. Men det är tänkbart att temp för dec 2005/ jan 2006 ligger närmare normaltemp än för 2004/2005


Jag har svÃ¥rt att tro att ditt hus, i och för sig stort hus, men  byggt 91 behöver 26.000 kwh.
+ hushållsel. Normalbehov för hus i din storlek byggda efter 90, brukar hamna på 27-28.000 kwh inklusive hushållsel.
Jag undrar om inte din FLVP hart varit trasig längre tid än du känt till. Min var trasig utan att några felsignaler visades. Det blev dyrt både i repararation och elförbrukning.

Hur har elförbrukningen varit tidigare år?
Ett hus byggt 91 bör inte dra så mycket energi.
Hela din besparingskalkyl beror ju på hur mycket du egentligen förbrukar.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Effekttäckningsgrad 89% idiotiskt?
« Svar #19 skrivet: 29 januari 2006, 18:13:13 »
Säljaren har nu meddelat att han drar tillbaka offerten med motiveringen att han inte kan stå för den överdimensionering som en Nibe 1130-8 skulle innebära för mig.

Vad tror ni om detta mot bakgrund av ovanstående resonemang från er alla?

En offert är ensidigt bindande från det tillfälle som mottagaren får ta del av offerten. Den tid som den är bindande gäller tills vidare eller fram till det datum som anges för önskat svar.
Som anbudsgivare har man ingen möjlighet att i efterhand dra tillbaks anbudet utan att mottagaren accepterar detta.
Det enda som egentligen kan vara skäl till att ett anbud kan återtas är om mottagaren lämnar en sk. oren accept. Dvs mottagaren av anbudet vill ändra på villkor eller leverans.

Men å andra sidan vem vill ha en installatör som inte vill göra jobbet så det är ju inte lönt att bråka.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Spangek

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Effekttäckningsgrad 89% idiotiskt?
« Svar #20 skrivet: 05 februari 2006, 22:27:25 »
Nu är allt beslutat och klart. Jag har beställt den stora pumpen och 170m borra från en annan leverantör. I samband med det fick jag även den mest trovärdiga förklaringen till att den första säljaren drog sig ut med motiveringen att det var överdimensionerat. Den nya säljaren sa nämligen att just 8kW-versionen är slut hos grossisten och min tolkning är att detta skulle kunna förklara varför den första säljaren drog tillbaka sitt erbjudande om installation på en uppkommen lucka i planeringen bara några dagar bort.

Jag funderade också ett tag på att utnyttja att jag hade en giltig offert från den första säljaren, men jag vill ju ha en leverantör som jag kan återkomma till och känna att man kan lita på varandra. Dessutom fick jag ett mycket bra pris av den jag nu anlitat. Nu börjar väntans tider på att installationen och borrningen ska bli klar.

Mot bakgrund av ovanstående inlägg känner jag mig dock trygg med valet av utrustning. Dock ska jag nog försöka hitta ngn form av volymökningskärl för att få bättre ekonomi i systemet.

Det ska vidare bli intressant att få se hur mycket anläggningen kan spara i el-energi mot bakgrund i diskussionen på denna tråd om hur mkt energi som borde vara normalt för mitt hus.


Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Effekttäckningsgrad 89% idiotiskt?
« Svar #21 skrivet: 05 februari 2006, 22:50:23 »
Vi väntar redan på fortsatta rapporter, bra början minst sagt. Få kollar upp innan, då kan det bli elände.
Men nu blir det toppen.  Thumbsup  *roflmao* ;D *vinkar*
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!