Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad göra om dimensioneringen för liten  (läst 6320 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fallenc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad göra om dimensioneringen för liten
« skrivet: 22 februari 2014, 16:23:47 »
Hej,
Satte in en 1245-12kw i ett 1910 tals hus om 300 kvm i Stockholmsområdet. Det fanns redan en pump och borrhål sedan 1980. Jag bytte pumpen men lät ej borra ny hål då det verkar ju ha fungerat sedan 1980. När det var kallt för någon månad sedan fick jag en varning om effektvakt och pumpen verkade gå konstant och spets upp till 8kw när det var -10 grader ute. Har bifogat nedan två logar från förra veckan pumpen verkar ju gå ok den 17e Feb, eller?, när det är några plusgrader men 18e feb när det är -5 går pumpen för jämnan och använda en hel del spets. Om det nästa vinter blir -25 vill man ju inte frysa ihjäl, vad tror ni är bästa lösningen. Borra ett hål till? vad kostar det (ungefär), sätta in en brasinsats i en av de öppna spisarna (kostar typ 30,000)?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad göra om dimensioneringen för liten
« Svar #1 skrivet: 22 februari 2014, 19:35:07 »
Hej!
Hur stor tomt?
Tror du att du kan gräva ner ett par hundra meter jordvärmeslang?
Men detta hjälper tyvärr bara marginellt, du skulle behöva nått energitillskott, kanske en LLVP?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vad göra om dimensioneringen för liten
« Svar #2 skrivet: 22 februari 2014, 19:50:22 »
Vp verkar klara ca 4 minus utan spets och det är väl inte så ofta det är kallare än så i långa perioder i Stockholm. Lite jordvärme till vp är nog ingen dum ide för du har kall kb. Om effektvakten går in ofta får vp svårt att hålla rätt värme så då kanske du måste säkra upp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad fallenc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad göra om dimensioneringen för liten
« Svar #3 skrivet: 22 februari 2014, 20:15:19 »
Smurfen och Snowman,
Tomten är kuperad och det blir nog inte lätt, har en p plats på typ 50 kvm, räcker inte?
Vad tro ni om ett nytt kompletterande borrhål, vad kostar det typ 100m djupt, installerat och klart? Kamin på bottenvåningen`?
Ser kurvorna bra ut annars?
Med vänlig hälsning,
C

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vad göra om dimensioneringen för liten
« Svar #4 skrivet: 22 februari 2014, 20:27:13 »
Om det går kan du prova att öka hastigheten på kalla cp så kan vp lämna lite mera effekt. Du kan inte tjäna igen ett till borrhål men det kan vara värt det ändå det gör ju inte bara att vp klarar sig utan spets lite längre den ger ju även högre cop stor del av året. Hur ventileras huset en Nibe flm ger en del värme till borran men är ganska dyr runt 15000 kr + installation. En kamin kanske är en bra lösning pellets eller ved eller en luft/luft fast jag tror inte det blir så grymt mycket spets för dig i alla fall och kom ihåg att blir det 2000 kwh spets så hade det kostat ca 600 kr med vp för den går ju inte helt gratis den heller.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Vad göra om dimensioneringen för liten
« Svar #5 skrivet: 22 februari 2014, 20:32:53 »
Min VP 1225-8 var för klen liksom borran till mitt 2x80m2 i 2 ett hus från 1938. När den installerades behövdes eltillskott från c:a -3 °C
Jag isolerade väggar invändigt och på vinden. Det löste mitt problem med (medveten) underdimensionering.
Ditt hus är 300m2 från 1910, har du den isoleringstandarden som då så kanske du kan överväga en liknande åtgärd, i det långa loppet så sparar du mer på det i så fall. Men det förstås, hur ofta är det - 25 Kungliga Hufvudstaden?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad fallenc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad göra om dimensioneringen för liten
« Svar #6 skrivet: 22 februari 2014, 21:43:32 »
Tack för alla svar! Skall kolla LLVP modell mindre som kanske kan värma källaren men det lutar nog åt en kamininsats.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vad göra om dimensioneringen för liten
« Svar #7 skrivet: 22 februari 2014, 23:15:39 »
Det är inga risker med att du kommer frysa. Det är väl extrem fall om det blir kallare än -20 i Stockholm och så fall varar det bara under en del av dygnet. Klarar den -4 grader utan tillsats så klarar den -20 med tillsats. Så länge du inte har 16 A huvudsäkringar. Har du 20 kan du kanske gå upp till 25 A om du märker att pumpen med tillskott inte orkar hålla uppe tempen enligt kurvan. Tänk på att den begränsar när man är hemma och tex lagar mat tvättar eller kör diskmaskin. Men på natten när det oftast är som kallast kommer den i kapp när allt annat är avstängt.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Vad göra om dimensioneringen för liten
« Svar #8 skrivet: 23 februari 2014, 01:10:15 »
Skulle jag stå inför valet att borra ett hål till eller sätta in en kamin så hade jag borrat. Säkerligen tjänar du inte in borrat, säkerligen tjänar du inte in kassetten... ..men du slipper köpa, lagra, bära, tända veden/pelletsen.

Mycket "om" i dylik kalkyl.
Borrat kan ju bli snordyrt pga mycket foderrör och mycket omkopplande av KB för att få nya hålet parallellt med befintliga hål, arbetstimmar samt återställande av tomt kan dra iväg. Men det kan bli "billigt om inte mycket mer arbete än hål behövs.
Kassetten kan ju bli snordyr pga reparation av skorsten/murstock, murninginstallation av kassett. Att handla färdigkluven och torkad ved är ju lika dyrt som att handla el. Men det kan ju bli en smärtfri installation av kassetten o du kanske har gratis ved.  dontknow

Om du absolut inte kan tänka dig att köra på lite elspets varje år (medeltemp senaste månaden så här "mitt i vintern" är 1 grad?) hade jag borrat ett hål till(eller två när borrarn ändå är uppställd? Eller riktigt djupt o justerat flödet?) o svalt det ytterligare merjobbet för inkopplingen. Borrat håller en livstid, det gör inte kassetten o borrat har ingen inflationspåverkad driftskostnad och kräver inget extra arbete när kylan kommer utöver att COP på helråt förbättras utöver behovet av elspets.
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad fallenc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad göra om dimensioneringen för liten
« Svar #9 skrivet: 23 februari 2014, 06:56:51 »
Tack igen! Jag har 20 A säkring och helt nytt elsystem med ny extra kabel från gatan. Vad kostar en extra borra, väldigt generellt?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad göra om dimensioneringen för liten
« Svar #10 skrivet: 23 februari 2014, 07:04:44 »
ca 600 kr/meter rördrivning ned till berg, därefter ca 300 kr/meter + lite framkörningskostnader och kostnad för container för borrkax.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vad göra om dimensioneringen för liten
« Svar #11 skrivet: 23 februari 2014, 07:59:38 »
Skulle jag stå inför valet att borra ett hål till eller sätta in en kamin så hade jag borrat. Säkerligen tjänar du inte in borrat, säkerligen tjänar du inte in kassetten... ..men du slipper köpa, lagra, bära, tända veden/pelletsen.

Mycket "om" i dylik kalkyl.
Borrat kan ju bli snordyrt pga mycket foderrör och mycket omkopplande av KB för att få nya hålet parallellt med befintliga hål, arbetstimmar samt återställande av tomt kan dra iväg. Men det kan bli "billigt om inte mycket mer arbete än hål behövs.
Kassetten kan ju bli snordyr pga reparation av skorsten/murstock, murninginstallation av kassett. Att handla färdigkluven och torkad ved är ju lika dyrt som att handla el. Men det kan ju bli en smärtfri installation av kassetten o du kanske har gratis ved.  dontknow

Om du absolut inte kan tänka dig att köra på lite elspets varje år (medeltemp senaste månaden så här "mitt i vintern" är 1 grad?) hade jag borrat ett hål till(eller två när borrarn ändå är uppställd? Eller riktigt djupt o justerat flödet?) o svalt det ytterligare merjobbet för inkopplingen. Borrat håller en livstid, det gör inte kassetten o borrat har ingen inflationspåverkad driftskostnad och kräver inget extra arbete när kylan kommer utöver att COP på helråt förbättras utöver behovet av elspets.
En till borra kommer inte ge så mycket extra effekt så det gör nån större skillnad visst kanske det kan ge 1 kw extra och lite bättre cop resten av året så att vp klarar några minus till men den kommer inte att göra så att den klarar sig utan elspets. Har man en borra som är lite för kall men fungerar utan problem så är det nog bara att luta sig bakåt och gilla läget tills det är dags att byta ut vp då kanske man får ta sig en funderare om man ska dimensionera upp vp samt borra. Har dålig koll på priserna men gissar på att man närmar sig 50000 kr installerat och klart naturligtvis beroende på djupet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad göra om dimensioneringen för liten
« Svar #12 skrivet: 23 februari 2014, 08:46:13 »
Vad menas med "verkar ha fungerat"?
Fungerat med hur mycket eltillskott?
Det låter som om en översyn av isoleringen skulle vara en bra väg fram. En investering där har du alltid gott av.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Vad göra om dimensioneringen för liten
« Svar #13 skrivet: 23 februari 2014, 09:32:29 »
Ett borrhål till hjälper inte mycket. Det är 3 x 70 meter nu till en pump på 12 kW vilket bör betyda några minusgrader på ingående köldbärare. Ett borrhål på 70 meter bör ge ca 2 grader högre KBin vilket höjer pumpens effekt 10 % vilket i sin tur gör att den klarar ca 2 grader lägre utomhustemperatur. Mera borrhålsmeter kräver en kraftigare pump för att man ska ha någon större glädje av dem.

Det är nÃ¥got konstigt med tillsatsen. Om pumpen klarar nÃ¥gra minusgrader utan tillsats ska inte 8 kW tillskott behöva gÃ¥ in vid -10. Var det i samband med större varmvattenuttag det hände? Huset verkar behöva 0,5 kW/grad temperaturskillnad inne/ute. 3 kW tillsats skulle ha räckt. Undrar om det inte är inställningen av tillsatsen som bör ses över. Huset läcker ungefär dubbelt sÃ¥ mycket värme som mitt (ca 0,23 kW/grad). Min pump ger ungefär halva effekten och klarar ungefär samma utetemperatur utan tillsats. Jag tycker att huset ska kunna hÃ¥llas vid +20 inne ner till -15 med 6 kW tillsatseffekt. Detta med reservation för att större varmvattenuttag kan ge tillfälliga problem men varmvattenförbrukningen kan man till stor del styra själv. 

Jag skulle ställa in max tillåten tillsatseffekt på 6-7 kW och sedan inte göra något mer. Skulle det bli en fimbulvinter får erfarenheterna av den bestämma ev. vidare åtgärder.

Är flödena till radiatorerna intrimmade?     
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Vad göra om dimensioneringen för liten
« Svar #14 skrivet: 23 februari 2014, 10:16:54 »
 kW/grad tempskillnad, hur räknar du ut det?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!