Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Optima  (läst 3608 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad virre

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
IVT Optima
« skrivet: 12 oktober 2013, 21:35:58 »
Luft / Vatten, IVT Optima 900 med Rego 800 styrskåp

Problemet
Elförbrukningen har ej gått ner som förväntat.
Höga värmeförluster både utomhus och i pannrum.

Nuvarande inställningar
Fast kondensering, 51gr mot 500 l ack.tank.
Varmvatten värms genom 3st slingor i tanken.
Enbart golvvärme i huset.
Shunt ändras manuellt till 1 under vår/höst och 2-3 under vintern, av 10.
El-patron inställd strax under 50gr, startar om vp inte orkar eller när vp slår av vid -20 ute.
Båda cirkulationspumparna går året runt.

Detta har jag förändrat
Ställt om till flytande kondensering med golvvärme-kurva, 25/38 istället för 51/51.
Ställt om kulventiler och startat befintlig elektrisk varmvattenberedare 50 liter.
Öppnat shunten till 10.
Stängt av el-patron, tillsvidare.
Varmvatten förvärms till golvvärmens temperatur i tanken.
Varmvatten slutvärms sedan i el-vvb till 60gr.

Nu till frågorna
1. Har jag tänkt rätt med förändringarna såhär långt?
2. Sparar man så mycket el med lägre kurva så det lönar sig att slutvärma varmvatten med direkt el?
3. Under sommaren då ingen värme produceras förvärms inte varmvatten nånting längre, hur löser man det?
4. Hur kopplar jag in el-patronen till styrskåpet? Tillvalskort för tillskott finns, men ej inkopplat.
5. Om jag kopplar cirk.pumpen till styrskåpet, förstår rego att den kan gå i viloläge så länge det är plusgrader?


Bifogar en skiss över systemet.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: IVT Optima
« Svar #1 skrivet: 12 oktober 2013, 21:38:29 »
På sommaren eller när det är mycket lågt värmebehov borde du kunna köra på fast kondensering och ställa om till flytande när det går mera värme än vv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad virre

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
SV: IVT Optima
« Svar #2 skrivet: 12 oktober 2013, 21:49:28 »
Jag man borde nästan ha en omvänd värmekurva, så vp tillverkar hög temp när det är varmt ute och låg temp på vintern.
Men då måste man ställa ner shunten till golvvärmen.
Kan styrskåpet styra en extra shuntmotor?
« Senast ändrad: 12 oktober 2013, 21:51:19 av virre »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: IVT Optima
« Svar #3 skrivet: 12 oktober 2013, 21:51:19 »
Ingen aning men finns säkert andra som vet får hoppas på fler svar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Optima
« Svar #4 skrivet: 12 oktober 2013, 22:18:33 »
1. Ja
2. Skulle nog tro det, skillnaden mellan fast och flytande märks mest då det är kallt ute.
3. Som smurfen skriver så får du manuellt ställa om till fast kondensering och stänga shunten på sommaren.
4. Tyvärr har jag ingen manual till rego 800 och ingen finns att ladda ner på ivt.se, kontakta IVT support och fråga.
5. Har för mig att IVT inte har denna funktion.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT Optima
« Svar #5 skrivet: 14 oktober 2013, 05:54:59 »
Manualer finns på Bosch hemsida iallafall.
http://www.bosch-climate.se/pages/dl.asp?file=media_archive/big/380006.pdf
http://www.bosch-climate.se/pages/dl.asp?file=media_archive/big/380009.pdf

Det stämmer kanske inte exakt med din inkoppling, men det mesta är nog användbart.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: IVT Optima
« Svar #6 skrivet: 14 oktober 2013, 06:45:32 »
Ganska likt hur jag kopplat mitt system

1. Har jag tänkt rätt med förändringarna såhär långt?
Ja det har du
2. Sparar man så mycket el med lägre kurva så det lönar sig att slutvärma varmvatten med direkt el?
Ja det gör man eftersom man får lägre förluster på tanken med en lägre temperatur och bättre COP på värmepumpen
3. Under sommaren då ingen värme produceras förvärms inte varmvatten nånting längre, hur löser man det?
Man ställer varmvattentempen på önskat gradtal (har du T3 givaren? annars får man kanske göra en fuling och paralellkoppla T1 med T3) och låter REGO sköta det själv
4. Hur kopplar jag in el-patronen till styrskåpet? Tillvalskort för tillskott finns, men ej inkopplat.
Du måste ha ett mellan relä/kontaktor om du skall koppla in elpatronen i REGO eftersom ingången bara klara 1300W om jag inte minns fel
5. Om jag kopplar cirk.pumpe till styrskåpet, förstår rego att den kan gå i viloläge så länge det är plusgrader?
Ja! Man ställer vilken temperatur som är sommartempen, När utetempen går över "Sommartempen" så stannar pumparna
Laddpumpen startar när systemet kallar på varmvatten


IVT manualen finns här
http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Manual_IM_Optima_500_700_Shunt_sv_2.1.pdf

Men Bosch är samma och eftersom den är nyare har den lite bättre beskrivningar
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!