Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: GÃ¥r vattnet tillbaka?  (läst 2642 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ola igen

  • Gäst
Ola igen
GÃ¥r vattnet tillbaka?
« skrivet: 05 maj 2004, 12:51:26 »
Borraren har precis lämnat min numera slagfältslikknade trädgård. De satte på ett lock, men en gång var tionde minut hör jag ett ljudligt "plopp" så skjuts locket av och det framträder en mindre bäck. Hur är det - kommer vattnet att sjunka tillbaka ordentligt så småningom?

//Ola i vadarbyxor

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:GÃ¥r vattnet tillbaka?
« Svar #1 skrivet: 05 maj 2004, 13:22:07 »
Svårt att sia om... Såg nåt inlägg någonstans om någon som fick leda bort vattnet från sitt hål. Förmodar att det kan vara möjligt att täta om trycket inte är för stort.

Skulle tro att Nelson pÃ¥ brunnsforum eller SVEP kan ge ett bra svar. Du har ju redan frÃ¥gat där sÃ¥ det är bara och vänta!  ;D
« Senast ändrad: 05 maj 2004, 13:23:34 av PerF »
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:GÃ¥r vattnet tillbaka?
« Svar #2 skrivet: 05 maj 2004, 14:41:05 »
Citera
Ola i vadarbyxor

Ser att du är GÄST :) (inget fel i det, man varför inte registrera dig.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

admin

  • Gäst
admin
Re:GÃ¥r vattnet tillbaka?
« Svar #3 skrivet: 05 maj 2004, 15:50:02 »
Försök sätta in nÃ¥gon form av överlöpsrör som du leder bort till avlopp  :-X PÃ¥ sÃ¥ sätt säkerställer du att du har vattenomsättning i ditt borrhÃ¥l, det mÃ¥ste vara optimalt.

Speciellt om ditt hål var torrt till ett relativt stort djup nåddes, det skulle innebära att du får ett flöde från botten av hålet och ända upp i toppen... Kanon!!!

Observera att jag egentligen inte kan något om detta, det är bara ett antagande från min sida. Men rent logiskt kan jag inte se annat än att det måste var en fördel om du har ett visst flöde genom borran.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:GÃ¥r vattnet tillbaka?
« Svar #4 skrivet: 05 maj 2004, 16:39:04 »
Fördelen med ett flödandehål är att du tar inte så mycket energi från omgivande "berg". Vilket betyder att hålet inte "kyls av" på samma sått som ett med stillastående vatten (eller ett torrt där man fylt med sand eller liknande)

Du har mycket större upptagningsyta då vatten värmsupp under sin färd till ditt hål!!!

"Led bort vattnet" sÃ¥ du kanske kan vattna trädgÃ¥rden, tvätta bilen med det, istället för att ta det via Vattenmätaren.  

CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Ola igen

  • Gäst
Ola igen
Re:GÃ¥r vattnet tillbaka?
« Svar #5 skrivet: 05 maj 2004, 22:04:51 »
Aaahhhaa - skall kolla om det finns några sådana "lock" med avtappning. Jag har alltid viljat ha ett växthus och det finns plats 15-20 m nedanför hålet, måste ju vara perfekt - bara man ser till att det finns möjlighet att leda bort vattnet därifrån också.

Tack för tanken!

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:GÃ¥r vattnet tillbaka?
« Svar #6 skrivet: 06 maj 2004, 22:23:16 »
Du verkar ha en artesisk brunn.
Grundvattnet bildar ett övertryck i din brunn.
Det är möjligt att det avtar ,men i princip kan det hålla på hur länge som helst.
Antingen leder man av vattnet eller så får borraren sätta dit ett borrtopp med bättre tätning mot foderröret.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!