Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Delta pÃ¥ Brine  (läst 5568 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Magnus.L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tärnaby
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Thermia Diplomat
Delta på Brine
« skrivet: 22 december 2013, 23:17:21 »
Hej!
Har en Diplomat 10 med ca 670 meter slang i marken.
Har haft problem med stor skillnad på brine in och ut! Nu på vintern +1,5 in och -4,5 ut, ganska stort delta 6 grader och ibland mer.
Trodde jag hade pumpen på maxfart men det visade sig att vredet var felmärkt och har nu fått lite mer fart på den och fått ner deltat till ca 3 grader, -0,2 in och -3,4 ut.
Vad är bättre? Köra på det bättre deltat eller varmare in temp och högre delta?
Känns inte bra med - i hela slingan.

/ Magnus

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Delta på Brine
« Svar #1 skrivet: 27 december 2013, 09:12:25 »
(Har du kollat att dina givare visar rätt? Kör köldbärarpumpen utan att kompressorn går, visar givarna samma efter en stund?)

Vad rekommenderar Thermia för delta i manualen? I min Nibe står 3 grader. Ett lägre delta är bättre/effektivare för VP, men drar mer ström i cirkulationspumpen.

Därför tror jag du ska köra på det mindre deltat. Att det är minusgrader in och ut spelar nog ingen roll, så vida du inte har några problem på utgående sida med minusgrader?
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Delta på Brine
« Svar #2 skrivet: 27 december 2013, 12:50:37 »
Delta på tre grader ska det vara för thermia diplomat.
Är ingen fara med upp till ett par minus in.
Skulle vilja säga att det är positivt att du fördelar effektuttaget mer jämnt över slingan och inte stort uttag i början och nästan inget alls mot slutet.
Men som sagt givarna kan vara bra att kolla.
Har du två slingor? 2x335m? Eller en lååång?
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Delta på Brine
« Svar #3 skrivet: 27 december 2013, 13:21:59 »
Vad som är optimalt deltaT beror bland annat pÃ¥ hur mycket el köldbärarpumpen och värmepumpens effekt. Det är inte sÃ¥ enkelt att det är ett och samma deltaT som ger bäst effektivitet för alla värmepumpar. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Delta på Brine
« Svar #4 skrivet: 27 december 2013, 14:23:59 »
Vad som är optimalt deltaT beror bland annat på hur mycket el köldbärarpumpen och värmepumpens effekt. Det är inte så enkelt att det är ett och samma deltaT som ger bäst effektivitet för alla värmepumpar.
Kan bara hålla med, däremot är tre grader deltaT ett bra riktvärde vid normala kollektorlängder om man inte har möjlighet att göra ytterligare mätningar som tex COP.

Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Delta på Brine
« Svar #5 skrivet: 27 december 2013, 14:51:26 »
Provade själv att sänka till 4 :dt: med följd att cp föll till 70-80% istället för 100% och den drog ca 60W mindre än med 3 :dt: 
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Delta på Brine
« Svar #6 skrivet: 27 december 2013, 18:42:19 »
Provade själv att sänka till 4 :dt: med följd att cp föll till 70-80% istället för 100% och den drog ca 60W mindre än med 3 :dt:
Var det cp som drog 60W mindre? Eller vp totalt?
Men den stora frÃ¥gan är väl vad som händer med uteffekten? Vet du det sÃ¥ blir jag glad!  tummenupp
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Delta på Brine
« Svar #7 skrivet: 27 december 2013, 19:29:17 »
Var det cp som drog 60W mindre? Eller vp totalt?
Men den stora frÃ¥gan är väl vad som händer med uteffekten? Vet du det sÃ¥ blir jag glad!  tummenupp
Det var VP totalt. Vad gäller uteffekt eller hur borrhålet påverkas (ex. lägre brine in vid nästa körning vid längre körningar) vet jag inte ännu.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Magnus.L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tärnaby
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Thermia Diplomat
SV: Delta på Brine
« Svar #8 skrivet: 29 december 2013, 12:15:27 »
Hej och god fortsättning  tOOmten
Tack för svaren!
Jag har två slingor! en på ca 290 och en på ca 380 meter. Har monterat en Logger 2020 med givare på alla Brine rör för att kunna justera flödet efter temperatur in eftersom det är olika längd på slingorna. Vattnet ville ta den kortaste vägen så jag fick strypa lite på en slinga.
Har inte mätat hur mycket effekt mer eller mindre pumpen tar.
Men av svaren jag fått så verkar det som det är bättre att köra på det lägre deltat trots lägre in temp.
Och håller med om att det låter vettigt att fördela effekt uttaget över hela slingan.
Kanske man skulle förlänga slingorna lite nästa sommar, har plats att gräva.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Delta på Brine
« Svar #9 skrivet: 29 december 2013, 12:53:46 »
Ja, kör på det lägre deltat. Du kanske inte ens behöver mäta effekten på cirkulationspumpen. Det kan räcka att konsultera manualen; det kan stå där (ifall du vill veta).

Hur ny/gammal är din anläggning? Har du kört någon hel vinter ännu? När du kört minst en hel (representativ) vinter så vet du hur kallt det blir i dina slingor som värst. Det borde de dig dom siffror du och andra här på forumet behöver för att räkna på hur mycket längre slingor du behöver, och vad det skulle betyda för din anläggning. Sånt som också är bra att veta är hur mycket tillsatsel/elpatron som din VP använder (eftersom det är dyra kWh i jämförelse och om du får bort/minskar dom så sparar du pengar).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Magnus.L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tärnaby
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Thermia Diplomat
SV: Delta på Brine
« Svar #10 skrivet: 29 december 2013, 14:06:13 »
Tog den i drift för exakt 1 år sedan!
Installerade ett par dar innan nyåret en begagnad VP så detta är den första hela vintern.
Minns inte var brine hamnade på innan vintern var slut men mellan 0 och +1 °C. Då med det högre deltat.
Ingen tillsats av el, det har varit urkopplat. Blev rek en 6-8 kw pump men köpte en större som jobbar mot acc på 500 l.
Gräva gör jag själv så det är inga problem. Bara cp:n räcker för längre slingor.
Slangen ligger i riktig blöt myrmark så jag tycker att jag borde kunna få lite högre temp.

Utloggad Magnus.L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tärnaby
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Thermia Diplomat
SV: Delta på Brine
« Svar #11 skrivet: 29 december 2013, 14:21:49 »
Tittade på lite siffror!
Sedan uppstart så har VP förbrukat 7546 kwh, Drift tid 2620 tim, VV 698 tim.
Eldade med ved tidigare sÃ¥ har inget att jämföra med. Har inga planer att börja med det igen  :)

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Delta på Brine
« Svar #12 skrivet: 30 december 2013, 05:46:06 »
Om du gräver ed mer slang, gör en tredje slinga, så sparar du både driftskostnad på cirkpumpen (ger lägre mottryck med tre slingor än med 2) och får högre COP tack vare högre KB-temp.
Energibesparingen på cirkpumpen kan bli lika stor som vinsten du får från varmare KB.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!