Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Oljud i köldbärarledning  (läst 5408 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Akilles

  • Gäst
Akilles
Oljud i köldbärarledning
« skrivet: 10 december 2005, 22:25:22 »
Hej!
Två frågor som jag hoppas att forumet kan hjälpa mig med.
Jag har nyss installerat en Atria och nu undrar jag om det är normalt att det i köldbäraren till värmepumpen skall låta något, i mitt fall låter det som ett porlande ljud . Det verkar komma från ventilerna på röret. Är det luft i systemet, eller...?
Nästa fråga: Är det normalt att värmepumpen är i drift 17h på ett dygn? Jag läste av lagrade värden i Atrian och enligt dessa hade pumpen varit i drift dessa timmar mellan två avläsningar, 24h mellan avläsningarna. Vid första avläsningen var det -3 grader ute och vid andra avläsningen + 3 grader. Jag har rumsgivare som är inställd på 22 grader.
Möjligt att det är ok men eftersom det är en nyinstallation så är man lite orolig så här i början, elen är ju inte gratis...

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
SV: Oljud i köldbärarledning
« Svar #1 skrivet: 10 december 2005, 22:57:09 »
Du har förmodligen luft där du hör det porla. Du bör nog vänta ett tag med att dra för många slutsatser vad gäller drifttimmar. Med tiden kommer du se ungefärlig gångtid vid en viss (stabil) utetemp.
mvh
Adam
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Oljud i köldbärarledning
« Svar #2 skrivet: 11 december 2005, 09:38:35 »
Hur länge den går beror på två saker.

1. Ditt hus värmebehov.
2. Värmepumpens uteffekt

(förutsatt att den fungerar som den skall)

Om den går 17 timmar vid ca 0 grader ute så kommer den inte att kunna värma ditt hus utan eltillskott mer än ned till ca -5º, det tyder på att du har antingen en hög energiförbrukning eller en lite väl klen värmepump. (detta i mina ögon, den som dimensionerat anläggningen kanske dimensionerat den för att klara att värma ned till -5º utan tillskott)
Kolla vad som står i kalkylen för värmepumpen, är den dimensionerad för att värma huset ned till ca -5 grader utan eltillskott så verkar allt vara frid och fröjd, men visar kalkylen att den skall kunna värma ditt hus utan tillskott ned till -15º så är nog kalkylen fel eller så fungerar din anläggning inte riktigt som den skall.

Jag tycker dock att Adams tips om att avvakta och se vilka driftstimmarna blir när du kört lite längre. Har du mycket luft i systemet kan detta dock resultera i att flödet genom utedelen blir dåligt och att din anläggning får låg uteffekt och dålig verkningsgrad.

Fortsätter det att porla i ledningarna bör du be din installatör komma till dig och åtgärda problemen, det är då även lämpligt att han visar dig hur du själv skall kunna göra detta i fortsättningen.

Det borde han ha gjort redan första gången, men då din värmepump är relativt ny på marknaden kanske inte han själv riktigt fått kläm på hur det går till.

Lycka till med den fortsatta driften, hör gärna av dig med rapporter framöver.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad H Nilsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tullinge
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oljud i köldbärarledning
« Svar #3 skrivet: 12 december 2005, 12:44:08 »
Hej!

Jag hade också problem med oljud i kb det första dygnet, sedan lyckades jag lufta ur systemet och det blev tyst.

Har däremot problem med att utedelen har en fläkt som inte är perfekt balanserad. Det märks bara på den lägre farten (som egentligen är den mellersta hastigheten på utedelen). Svårt att göra nåt åt detta (utom att byta fläktblad-ska kollas med installatör). Jag ska dock försöka dämpa ut vibrationsljuden i plåten genom lite asfaltmattor och gummipackningar från Biltema.
Samma behandling ska förresten innedelen också få, då det läcker ljud ur springorna på ljudhuven runt pumpen.

På tal om fläktljud: funderar på att prova att koppla om utedelen till de två lägre hastigheterna (samma som Atria 6 och 8 ), undrar hur mycket effekt man förlorar på det? Det kan väl inte vara skadligt att testa i alla fall, jag låg mellan Atria 8 och 10 i effektbehov men valde den större.

I övrigt perfekt drift i flera dagar  ::) , so far so good!

mvh
/HÃ¥kan
« Senast ändrad: 12 december 2005, 12:48:36 av H Nilsson »
Thermia Atria 10, uppvärmd yta 135m2 + 65m2 källare. Pumpen startad 2005-12-07.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oljud i köldbärarledning
« Svar #4 skrivet: 16 december 2005, 15:39:47 »
Har däremot problem med att utedelen har en fläkt som inte är perfekt balanserad. Det märks bara på den lägre farten (som egentligen är den mellersta hastigheten på utedelen). Svårt att göra nåt åt detta (utom att byta fläktblad-ska kollas med installatör). Jag ska dock försöka dämpa ut vibrationsljuden i plåten genom lite asfaltmattor och gummipackningar från Biltema.

Kolla detta, lite trist om lagren kring fläkten ger upp i förtid.
/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Oljud i köldbärarledning
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2006, 18:59:41 »
HÃ¥kan,

Blir lite intresserad av dimensionen du har på anläggningen kontra husets storlek. Hur mycket olja/el gjorde du av med före installationen av Thermian? Orsaken till frågan är att jag har ett hus på 170 m2 i 1½ plan + 80 m2 källare (som jag i för sig inte värmer). Det är i vid kusten i Skåne men jag har fått offert på Atria 8. Jag gör av med 4 m3 olja idag och pannan har en effektivitet på ca 85 %. Jag undrar bara om den är dimensionerad för att klara av det?

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad H Nilsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tullinge
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oljud i köldbärarledning
« Svar #6 skrivet: 09 januari 2006, 19:56:05 »
Jag gjorde tidigare av med ca 28000kWh (exkl hushållsel) i vårt trähus i Stockholmsområdet som är från 1926 i två plan plus källare med tvåglas och i princip obefintlig isolering så när som på 25 cm kutterspån i vindsbjälklaget och ungefär lika mycket i taket (brutet tak som utgör väggar för övervåningen).

Dimensioneringen ca Atria 10 men idag hade jag nog isolerat lite extra och valt en Atria 8 för att få ner ljudnivån på utedelen  >:(, men det är bra drag i 10'an när det behövs  8).

Som sagt, dimensioneringen beror på många parametrar men en Atria8 skulle kunna vara riktig för dig i Skåne, trots att ditt hus är större.

mvh
/HÃ¥kan
Thermia Atria 10, uppvärmd yta 135m2 + 65m2 källare. Pumpen startad 2005-12-07.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Oljud i köldbärarledning
« Svar #7 skrivet: 09 januari 2006, 22:18:23 »
Låter som om Atria 8 kan räcka. Vi har stenhus och isolerglas. Problemet för oss är inte kylan utan blåsten. Vi har precis lösullsisolerat vinden, hade tidigare ingen isolering alls där. Man kunde riktigt känna draget när värmen försvann ut! Hade konstant 1 - 2 grader kallare på övervåningen innan. Numera är det samma temperatur eller t o m 1 grad mer. Med lösull på plats skulle jag tro att vi gör av med ca 3½ m3 olja.

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad Mange03

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Oljud i köldbärarledning
« Svar #8 skrivet: 11 januari 2006, 10:00:15 »
Jag har precis satt in en atria 10 i mitt hus.
Huset är ett gammalt trähus från 1929 med i princip obefintlig isolering.
Under de här två veckorna som pumpen varit inkopplad har den gått i genomsnitt
16h/dygn. Tidigare ägare gjorde slut på 3 kubikmeter olja. Låter detta normalt
tycker ni? Under den här perioden så har utetempen legat på 3-4 minus med någon topp
neråt 12-13 grader kallt. sen har jag ytterligare en fråga.
Jag hör ett ljud jag tror att det är från cirkulationspumpen. (den går på högsta hastigheten)
Det känns som det kommer ifrån elementen. Ytterligare en fråga.
Kan man minska antalet drifttimmar av pumpen(= billagare drift) om man skulle sätta in fler element?
110m3 gammalt trähus termia Atria 10

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Oljud i köldbärarledning
« Svar #9 skrivet: 16 januari 2006, 22:02:23 »
Citera
Det känns som det kommer ifrån elementen. Ytterligare en fråga.
Kan man minska antalet drifttimmar av pumpen(= billagare drift) om man skulle sätta in fler element?

Jorå pumpen kan ofta höras lite i läge 3.

Med en lägre framledningstemp så får man en lägre energiförbrukning även med bibehållen rumstemp!

Kolla lite här tex under konvertering

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2727.0.html

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!