Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lite frÃ¥gor och funderingar  (läst 1311 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kurik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
Lite frågor och funderingar
« skrivet: 16 februari 2008, 11:43:16 »
1. Då jag inte har riktigt koll och behöver ta bort ett element så skulle jag vilja veta hur man tömmer och fyller systemet, och om man sedan behöver göra något mer för att slippa luftbubblor i systemet.

2. Angående antal starter, finns det en normvärde för antal starter vid +5, 0 eller -5 grader?

3. Har 2 olika temp. mätningar på framledninge, den ena är kopplad till eco elen och den andra är en manuell klocka. De sitter med ett avsånd om ca 40 cm oc den manuella klockan sitter efter cirkulations pumpen. Så till min fråga de skiljer 3 grader på tempraturerna på framledningen, är det normallt eller är bara en felaktig?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Lite frågor och funderingar
« Svar #1 skrivet: 16 februari 2008, 12:31:41 »
Hej

1: Systemet töms normalt via ventilen i botten där värmepumpens laddpump är kopplad nu. Systemet fylls när du öppnar ventilen där kallvattensystemet är inkopplat, samma ventil som används om man vill höja systemtrycket.

2: Vid minus 5 grader startar min pump 10-15 gånger och går cirka 20 timmar. Pumpen startar väl normalt cirka 5000 gånger under ett helt år.

3: EcoEl mäter också efter cirkulationspumpen, annars kan den inte mäta framledningstemperaturen, dom borde visa samma temp så en av dom visar nog fel, förmodligen då klockan.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Uddo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Lite frågor och funderingar
« Svar #2 skrivet: 25 februari 2008, 12:12:55 »
Hej

Förutsatt att det är ecoel:
Man kan mäta framledningen var som helst efter shunten men mäter man efter pumpen får man med dennes uppvärmning. Någon meter efter shunten har man oftast stabilare temp.
Ecoel givaren har ingen högre noggranhet och är av anliggningstyp, man kan räkna med ca -2 gr felvisning med en sådan givare.


Ska du inte kapa bort rör utan bara ta bort elementet och ha rören kvar behöver du inte tappa ner systemet. Stäng anslutningarna till radiatorn tappa ur den via kopplingen, ta bort den och proppa ansutningarna. det finns speciella proppar för rad.koppel att använda. Ev. kan du sänka trycket i systemet lite om rad.ventilerna/avst. inte är helt täta.

Skulle du tappa ner systemet så kör upp det i maxtemp någon timme (efter att du fyllt på igen) för att frigöra syret, lufta sedan ordentligt.


Du kan uppskatta driftcykeln så här vid en viss temp:

Ta maskinens nominella effekt - husets effektbehov.
Resultatet är den effekt du värmer ecoel vattenvolym med, ca 150l (den övre delen "ser" inte värmepumpen).
Har du hög pumphastighet blir det mkt liten skiktning och du kan då räkna med hela volymen, är den mindre får du ett bälte mitt i tanken som gör att nman inte nyttjar hela volymen eftersom samma givare används för start och stopp.

Exempel:
Antag att maskinen ger 6 kW och huset drar 3. Du har då 3 kW "över".
Att värma 150l 5 grader bör då ta 17 min, att kyla ner den igen tar lika lång tid eftersom kyleffekten från radiator är lika stor (3kW).
Du bör då få ca 40 starter/dygn. I praktiken blir det något färre eftersom maskinen gör en fullkondensering var fjärde start.

« Senast ändrad: 25 februari 2008, 12:42:25 av Uddo »
1 plan med källare (95+95m²) 1959
1997: Olja. - 4 m³.
2004: Olja intrimmat. - 3 m³.
2005: Olja + Beg. LVP. - 2m³ + 6000 kWh 
2007: 0,91m3 Olja + 14746 kWh.
2008: CTC Ecoel 1550 + EcoAir 107. - 16098 kWh (VP prod 21313 kWh)
2009: 21581 kWh (VP prod 21560 kWh)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!