Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Att köpa värmepump utan att gÃ¥ pÃ¥ pumpen......  (läst 1652 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rex

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Veberöd
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sniff sniff.... BioBränsle eller VärmePump ?
Att köpa värmepump utan att gå på pumpen......
« skrivet: 27 september 2005, 23:25:44 »
Har funderat på vp ett antal säsonger, samlat några offerter, läst inlägg på olika ställen.
Bor i 1-planshus med bebodd källare 100+100m2, nuvarande årförbrukning ex hushåll: ~22MWh
Resultat: desto mer info ju större beslutsångest :-\
Under tiden tuggar vår gamla elpatronsbestyckade TMV-oljebrännare årgång-76 vidare, dock bara på el.
Fördelar: Här finns inget larm eller stopp som har löst ut de senaste 10 åren (bara nån propp eller så eftersom den bare ä säkrad med 16amps)
Nackdelar: ja den tuggar ju mycke el ::)
Som sagt, beslutsångesten är fullständig !
Du som läser detta, ge mig en rekommendation, vilket märke/modell/leverantör är bäst.
Skåne/Lund, Myresjöhus 1976, 1-plans med källare 100+100m2, elpatronsbestyckad (6+3kW) TMV-oljepanna med TA-styrning, enrörs-system med 4st slingor, tot 16st element, årförbrukning ex hushåll ~23MWh (tom oljetank sen -99)

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Att köpa värmepump utan att gå på pumpen......
« Svar #1 skrivet: 28 september 2005, 00:29:35 »
Det är nästan omöjligt att ge ett objektivt råd eftersom de flesta av oss enbart har erfarenhet av ett märke.

Själv har jag CTC EcoAir och är mycket nöjd med den. För din förbrukning rekommenderar CTC sin modell EcoAir 105, men jag tror inte det blir fel om du väljer en modell större, EcoAir 107.

De nya pumparna går ner till -15 grader och då är det ju bra om pumpen ger en del effekt även vid dessa temperaturer.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!