Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad är bästa sättet för att fÃ¥ varmare i källaren?  (läst 5919 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ralphot

  • Entusiast
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Surte Sverige
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inget varar för evigt - inte ens dina problem
    • VÃ¥rt hus i Bulgarien
Jag önskar få det lite varmare i källaren genaom att strypa flödet genom radiatorerna
i entré- och övervåning. Nu undrar jag hur det ställer sig med temperaturen i de
båda dessa våningar om jag har kvar samma värmekurva, sas inte rör pumpens inställningar.

Då blir det förmodligen svalare där samt samma temperatur i källaren, eller ökar temperaturen
där? Om inte måste jag ju höja kurvan. Blir det inte mer förbrukning då? För om jag ökar
kurvan blir det ju varmare i källaren såklart. Har jag då använt mina termostatrattar i
entré- och övervåningen ställda på säg 21 grader bör ju dessa, om de fungerar, hålla
den temperaturen. Har fått rådet att inte använda rattarna utan att strypa med nån
skruv i kopplet, varför?

Då är frågan, ökar jag energiförbukningen då? Om inte hur kommer det sig? Om jag skall
montera min rumsgivare som ligger här i hyllan, var är då bästa placeringen? Helst vill
jag ju att den skall känna av vårens solinstrålning och då borde det bli vardagsrummet
men dÃ¥ blir det ju kallare i källaren......  Medge att det är lite komplicerat, hur man än
vrider och vänder sig har man ändan bak... ^-^

Många frågetecken blir det...

Ralph
Gavelradhus två plan plus uppvärmd källare, 210 kvm tot. Tidigare elpanna, ca 30000 kwh tot. el. NU bergvärme med Termia Diplomat TWS 8, 140 m borra, varav 3 m till berg. I drift sedan 2006-08-17.
Se min temperaturmätning: http://temperature.fabolo.us/

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hmmm.... Sc:,h

Stryper du flödet med termostater så varierar tempdiff VB över VP:n, i värsta fall kan flödet bli så lågt att VP: löser på högpressostaten. Dessutom så sjunker COP då VP:n måste göra varmare vatten än vad som behövs för att värma kåken. Därför bör man alltid ha så många radiatorer öppna som möjligt och ha en rumsgivare till VP:n istället.


Är det en betongkällare så är det rätt så värmetrögt, du kan nog sätta in din rumsgivare uppe utan att oroa dig för att källartempen sjunker så jättemycket soliga dagar.

Kan du strypa in flödena på radiatorerna uppe till ca 9-10 ºC (fast instrypning) och ha fullt öppet nere så kommer du förhoppningsvis inte behöva öka på kurvan, en del av värmen nere stiger ju uppåt.

Energiförbrukningen kan öka eftersom källare brukar vara dåligt isolerade, en högre temp där gör värmeförlusterna genom källarväggarna större.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Montera du din rumsgivare, det blir bra.
Höja värmekurvor och minskade flöden är inget bra för COP.

Men varmare i källaren med bibehållen ekonomi blir det nog bara med större radiatorer där nere.

 Det kan va sÃ¥ att du kastar ut den minsta, tar frÃ¥n ett rum med en lite större. Sen hämtar en ännu större frÃ¥n ett annat rum.
Osså där köper du en fläktkonvektor.

Nu fick du lite vÃ¥rjobb  >:D

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
Är det inte så att det ibland inte går att få det att fungera bra med källare och innegivare?
Jag minns att jag förra våren hade > 24 ºC på entreplan samtidigt som det var 17 ºC i källaren.
I det läget vill man ju stänga av värmen helt på entreplan och fortfarande ha visst värmetillskott i källare.

Jag kände mig tvungen att strypa på termostater och skruva upp parallellförskjutninging på kurvan. Det fungerade bra även om flödet i källarraddar blev väl stort (visst oljud).
Med innegivare och ingen strypnng på termostater hade jag antingen fått värmetillskott på entreplan eller kallt i källare.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Källare och värmepump med flytande kondensering ÄR problematiskt.

Jag skulle faktiskt råda de som prioriterar jämn värme i källaren att köpa en fläktkonvektor vars termostat styr fläktvarvtalet för att nå inställd temperatur, det påverkar inte vattenflödet i systemet och ser till att tempen hålls bra även om innegivaren justerar ned framledningstempen på vårkanten.
Även denna lösning kan dock falera om vårsolen värmer så mycket att värmepumpen helt slutar producera värme.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ralphot

  • Entusiast
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Surte Sverige
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inget varar för evigt - inte ens dina problem
    • VÃ¥rt hus i Bulgarien
Montera du din rumsgivare, det blir bra.
Höja värmekurvor och minskade flöden är inget bra för COP.

Men varmare i källaren med bibehållen ekonomi blir det nog bara med större radiatorer där nere.

 Det kan va sÃ¥ att du kastar ut den minsta, tar frÃ¥n ett rum med en lite större. Sen hämtar en ännu större frÃ¥n ett annat rum.
Osså där köper du en fläktkonvektor.

Nu fick du lite vÃ¥rjobb  >:D


Ja du Bertil, det var nog det bästa tipset hittills! I rummet där jag sitter har jag en
dubbelt så stor radiator som de båda i min biolokal i källaren. Samma är det i det
sovrum intill detta. Swappa dessa båda mot de i bion är nog det bästa jag kan göra.
Då måste jag tömma hela systemet förstås... suck... lufta-lufta-lufta

Det är ju bara en mutter (enrörssystem) på varje. Ska passa på en mild dag framöver,
vi har -10 nu.

Håller förresten på att uppdatera min temperatursida, lite flashigare, inte helt klar ännu,
version 1.00 kallar jag den  ;)

http://temperature.fabolo.us/

Ha en fortsatt trevlig helg!

Ralph
Gavelradhus två plan plus uppvärmd källare, 210 kvm tot. Tidigare elpanna, ca 30000 kwh tot. el. NU bergvärme med Termia Diplomat TWS 8, 140 m borra, varav 3 m till berg. I drift sedan 2006-08-17.
Se min temperaturmätning: http://temperature.fabolo.us/

Utloggad 12man

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man

snyltar lite på tråden, har lite samma problem

skulle det fungera med en separat cirkulationspump på källarslingan?

har ett-rörs system med lite svalare(2-3 grader) i källaren, tror jag har (minst) 2 rörslingor, en för varje våning, sitter från början en strypning för källarslingan, den är nu helt öppen,

har en omonterad fläktkonvektor ståendes men vill hellre använda den till frikyla uppe..

tacksam för tips

Carrier NQC9 xp, 175m hål souterräng(1971), 240m2, sollentuna, inst 2007-01

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.

snyltar lite på tråden, har lite samma problem

skulle det fungera med en separat cirkulationspump på källarslingan?

Du får ungefär samma effekt om du stryper in radiatorerna uppe (fast instrypning) och öppnar upp nere så att flödet i huvudsak går till radiatorerna nere.

Det enda som ger mer effekt är större radiatorer eller en fläktkonvektor nere. Snikvarianten är att montera såna här fläktkassetter under radiatorerna nere.

http://www.pyrox.se/pdf/FLK.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!