Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ljudvolymen?  (läst 2802 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alvar 63

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ljudvolymen?
« skrivet: 21 januari 2012, 11:39:47 »
Ni som har en Zibropump, hur upplever ni ljudvolymen? Gärna både den utvändiga och invändiga.

Utloggad ahma

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Jag kör ryskt!
SV: Ljudvolymen?
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2012, 18:13:15 »
Tur du frågade efter upplevelsen, och inte något värde i db...  Hur du upplever ljudet är såklart väldigt subjektivt, och beror inte bara på värmepumpen utan väldigt mycket på hur rummet är inrett, ytor mm. Samma utomhus, på en asfalterad innergård tror jag den hörts mycket mer än på baksidan av ett hus med gräsmatta och en rhododendron...

Utomhus är Zibron väldigt tyst, TYCKER jag. Fläktsus och kompressorljud som ett gammaldags kylskåp.  Stomljud - nej, inte om du sätter den på plintar i marken.

Inomhus - tja, det susar lite. Pyser ganska rejält nån sekund när den avfrostar - kanske inte så kul i ett sovrum - men i ett vardagsrum/hal/kök så spelar det ingen roll, TYCKER jag. Plasten knäpper lite när den blir varm och svalnar - och jag gissar att det är sådant man slipper på finpumparna.

Ingen i min familj har någonsin sagt något om att pumparna är störande. Hoppas fler här kan lämna vittnesmål om hur man upplever ljudet... 

120 m2 2-plans välisolerad funkisvilla med öppen planlösning i Skåne. 2009: 3,5 kw Coolix på bottenvåningen (60 m2). 2011: Zibro SC1332 i trappan till plan två (50 m2). En lös 400w elradiator till gästrummet (10 m2), vid behov. 2014: Plockat ner Coolixen pga fläktgnissel. Monterat Zibro SCJA25.

Huvudsäkring 16A

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Ljudvolymen?
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2012, 13:05:55 »
Hej  *vinkar*

Upplever inte heller utomhusdelen som störande. Hade faktiskt min vägghängd första året. Då vart det helt klart resonansljud i väggen.
Gjöt en liten platta till den i somras. Ångrar att jag inte gjorde det ifrån början.....

Har min inomhusdel i sovrummet. Tycker den går förvånansvärt tyst.
Skall bara "investera" i en tejpbit som jag skall täcka displayen med gradantalet  ::) då jag störs lite av ljuset.....Visst är det härligt att skjuta upp saker...

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Silber

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ulricehamn
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ljudvolymen?
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2012, 11:05:39 »
Förra vintern började utedelen låta - så pass högt ljud att den höll våra grannar vakna på nätterna.

Kan ha hängt ihop med att vattnet frusit i avledningsslangen? Fick ingen ordning på det så vi stängde av pumpen. I år tog vi bort slangen och ställde en plastbalja under. När den är fylld med is tömmer vi den och börjar om igen. Visserligen kommer tomten vara fylld av isklumpar till våren men det verkar fungera.

Skulle gärna vilja veta om fler haft problem med vattnet från avfrostningen och hur ni i så fall löst det.


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ljudvolymen?
« Svar #4 skrivet: 26 januari 2012, 11:32:36 »
Ljudnivån på utedelen behagligt låg efter rejäl tillägsisolering av kompressorutrymmet.

Grävde en stenkista på ca 1m och stack ner smalaste PEM-slangen med rörisolering runt och göt in detta i betongfundamentet. Skarvade med en bit trädgårdsslang av hög kvalitet, som är mjukare, med rörisolering på och upp till undersidan på utedelen. Sköt in en frostskyddsskabel i slangen.
« Senast ändrad: 26 januari 2012, 11:38:12 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Ljudvolymen?
« Svar #5 skrivet: 26 januari 2012, 12:21:54 »
Förra vintern började utedelen låta - så pass högt ljud att den höll våra grannar vakna på nätterna.

Kan bero på att det bygger is mellan torkfiltret och chassiet eller kompressorn som inte smäter bort.
blir fruktansvärd resonans.
Lösningen kan vara att isolera runt filtret med armaflex alternativt isolera hela kompressorutrymmet så som TUSCONOR gjort på sin coolix.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!