Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fungerar inte 16gb USB minne till 1255:a??  (läst 9605 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fungerar inte 16gb USB minne till 1255:a??
« skrivet: 17 mars 2014, 19:03:16 »
Har köpt ett 16gb USB minne, ett sådant där superlitet som knappt sticker ut, just för loggningen av VP, men den fungerar inte. Det skrivs bara ett t i logg texten, lika så om man sparar inställningar, blir det bara ett t i filen, ingenting annat.
Valde 16gb för den inte var så mycket dyrare än 8gb, och mindre än så fanns inte i den modellen vad jag vet.

Minnet är formaterat till FAT32.

Tar inte 1255:an så stora minnen eller? Det är ju deras nyaste modell och det är år 2014 nu. Vad är detta?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Fungerar inte 16gb USB minne till 1255:a??
« Svar #1 skrivet: 17 mars 2014, 20:44:04 »
Har läst om en del strul med usb minnen sök på forumet så hittar du säkert infon.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fungerar inte 16gb USB minne till 1255:a??
« Svar #2 skrivet: 17 mars 2014, 20:55:15 »
Har läst om en del strul med usb minnen sök på forumet så hittar du säkert infon.

Hittade några enstaka inlägg men det gav mig inget konkret. Eller finns det konkret info från Nibe? I manualen och specs står ingenting om vad som stöds.

Samtidigt var det en som skrev att hans plastfarsa loggade till 16gb usb minne.
« Senast ändrad: 17 mars 2014, 20:57:01 av Flinta »

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Fungerar inte 16gb USB minne till 1255:a??
« Svar #3 skrivet: 17 mars 2014, 21:11:04 »
Jag har nog just inget super-exakt att tipsa om heller, har du bara formaterat det korrekt och sparar/avslutar loggningen innan du sliter ur det så har du ju iaf i teorin gjort rätt.

Vill dock minnas att jag har hört folk gnälla pÃ¥ att de haft svÃ¥rt med stora minnen, men fÃ¥tt det fungera med mindre minne av samma märke...  dontknow Nibe brukar ju skicka minnen till dem som har lite svÃ¥rt att fÃ¥ loggningen att rocka, men de lär inte döljas bakom den lilla luckan...

Tror att mina text-filer för en vecka tar ca 1 MB med loggning en gång per minut. 1 GB räcker då till 1024 veckor... Köp en 2 GB-sticka, torde räcka till år 2050 eller så. :D
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fungerar inte 16gb USB minne till 1255:a??
« Svar #4 skrivet: 17 mars 2014, 23:11:13 »
Jag har nog just inget super-exakt att tipsa om heller, har du bara formaterat det korrekt och sparar/avslutar loggningen innan du sliter ur det så har du ju iaf i teorin gjort rätt.

Vill dock minnas att jag har hört folk gnälla pÃ¥ att de haft svÃ¥rt med stora minnen, men fÃ¥tt det fungera med mindre minne av samma märke...  dontknow Nibe brukar ju skicka minnen till dem som har lite svÃ¥rt att fÃ¥ loggningen att rocka, men de lär inte döljas bakom den lilla luckan...

Tror att mina text-filer för en vecka tar ca 1 MB med loggning en gång per minut. 1 GB räcker då till 1024 veckor... Köp en 2 GB-sticka, torde räcka till år 2050 eller så. :D

Ja det var inte för att få plats med tillräckligt mycket loggar som jag köpte 16gb :D ...utan snarare för att den bara var lite dyrare än 8gb, och mindre minnen än så fanns inte i den modellen. Detta är ett Verbatim. Tänkte att köpa från ett välkänt märke för att allt skulle fungera bra, men så blir det skit i alla fall :D

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Fungerar inte 16gb USB minne till 1255:a??
« Svar #5 skrivet: 18 mars 2014, 01:03:59 »
Utan att resa mig ur liggande läge i soffan så vill jag minnas att jag har ett litet bakom luckan på 4 GB och från SanDisk (måhända än "kändare" i sammanhanget). Fungerar alldeles utmärkt hos mig varenda gång det åker in och ur VP.
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fungerar inte 16gb USB minne till 1255:a??
« Svar #6 skrivet: 18 mars 2014, 02:10:42 »
Utan att resa mig ur liggande läge i soffan så vill jag minnas att jag har ett litet bakom luckan på 4 GB och från SanDisk (måhända än "kändare" i sammanhanget). Fungerar alldeles utmärkt hos mig varenda gång det åker in och ur VP.

Får kolla på en Sandisk då. Till alla digitalkameror har jag Sandisk, och jag kör enbart med Sandisk till applikationer som kräver stabilitet, Sandisk kan man alltid lita på. Har aldrig krånglat för mig.

Det viktigaste är att de är så små så jag kan stänga luckan bara, och så det inte skaver i luckan. Så är det som om minnet inte ens satt där.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Fungerar inte 16gb USB minne till 1255:a??
« Svar #7 skrivet: 18 mars 2014, 06:24:27 »
Kör med litet Lacie storlek ? Men funkar ok.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fungerar inte 16gb USB minne till 1255:a??
« Svar #8 skrivet: 18 mars 2014, 14:25:54 »
Det fysiskt stora 1gb jag har fungerar ju perfekt, men den är så stor så luckan ej går att stänga. Eftersom det finns risk att man trycker till luckan när den är på glänt som den gör med det stora minnet, varför man skulle kunna förstöra saker på det sättet, så vill jag sätta ett litet minne som inte är i vägen alls, så man kan stänga luckan helt. Och det fungerar ju fint att stänga luckan helt med Verbatim minnet, men så funkar ju inte själva minnet istället :(
Skall se om jag hittar ett annat idag tänkte jag. Väljer vilket skitmärke som helst nu bara det är litet fysiskt, samt under 4gb om det finns.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Fungerar inte 16gb USB minne till 1255:a??
« Svar #9 skrivet: 18 mars 2014, 14:33:02 »
Annars, om inget annat funkar, får du ju göra det du inte vill men som vi andra önskar att vi kunnat: ansluta VP till nätet (jag förutsätter att nya hårdvaran för UpLink sitter i alla 55:or). ;)
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fungerar inte 16gb USB minne till 1255:a??
« Svar #10 skrivet: 18 mars 2014, 15:51:11 »
Testa att göra en partition på minnet som är max 2GB stor och formatera den med FAT-filsystem.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fungerar inte 16gb USB minne till 1255:a??
« Svar #11 skrivet: 18 mars 2014, 22:17:31 »
Annars, om inget annat funkar, får du ju göra det du inte vill men som vi andra önskar att vi kunnat: ansluta VP till nätet (jag förutsätter att nya hårdvaran för UpLink sitter i alla 55:or). ;)

Funderat pÃ¥ det ocksÃ¥ lite men dÃ¥ mÃ¥ste jag köra igÃ¥ng routern. Och dra lite tillfälliga tp kablar. Vet inte om jag orkar syssla med det nu, skall ju ändÃ¥ fÃ¥ ordning pÃ¥ det riktigt lite längre fram i Ã¥r. Men annars är det lite lockande. Och i sÃ¥ fall kör jag pÃ¥ uplink bas, den som är kostnadsfri, för jag är emot det där med att jag även skall betala för statistik osv. Massa löpande extrakostnader sänker ju "COP" värdet kan man ju nästan säga  :D Jag betalar hellre ordentligt frÃ¥n början bara jag blir fri frÃ¥n framtida räkningar.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fungerar inte 16gb USB minne till 1255:a??
« Svar #12 skrivet: 18 mars 2014, 22:22:32 »
Testa att göra en partition på minnet som är max 2GB stor och formatera den med FAT-filsystem.

Har funderat på det också men inte orkat forska i det mer. Tror du det är den stora partionen VP har problem med? I så fall löser ju ditt tips det problemet, helt klart. Vet du något enkelt program som kan partionera om USB minnen? Har något gammalt partion magic och norton ghost liggande någonstans på någon skiva eller HD som skräpar, men o leta upp det är ju en annan historia. Sedan stöder det säkert inte USB partionering ändå, så om du har ett snabbt tips om ett gratisprogram som du redan känner till, så är det kanon! :)

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Fungerar inte 16gb USB minne till 1255:a??
« Svar #13 skrivet: 18 mars 2014, 23:43:33 »
Formatera om minnet borde du kunna göra direkt i ditt OS, t.ex Windows.

Klarar pumpen FAT32? Kanske måste vara FAT16 eller t.om. EXT2 för att det ska funka.
Men om pumpen trots allt skriver tecken i loggfilen så borde inte problemet ligga på filsystemsnivå så att säga.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fungerar inte 16gb USB minne till 1255:a??
« Svar #14 skrivet: 19 mars 2014, 03:39:50 »
Formatera om minnet borde du kunna göra direkt i ditt OS, t.ex Windows.

Klarar pumpen FAT32? Kanske måste vara FAT16 eller t.om. EXT2 för att det ska funka.
Men om pumpen trots allt skriver tecken i loggfilen så borde inte problemet ligga på filsystemsnivå så att säga.

Går inte formatera till andra storlekar än vad minnet är, då måste man i så fall partionera om först.
Pumpen klarar FAT32, mitt andra minne som fungerar utmärkt med pumpen är formaterad till FAT32.
Man kan inte formatera ett 16gb minne till FAT16, FAT16 klarar inte av det. FAT16 klarar endast 4gb som störst.

Pumpen skriver ett "t" i filerna, ingenting mer, vad jag än gör. Däremot fungerar mitt andra USB minne perfekt. Skulle kanske kunna vara USB version som inte stöds? Vet ej. Detta 16gb minnet är USB 2.0 iaf. Det andra minnet som fungerar vet jag ej vilken version det är.
Men troligast är ju partionsstorleken så jag får partionera om det till 2 gb och testa med det. Det är iofs en annan på forumet som skrivit att hans plastfarsa loggade till ett 16gb minne, vilket ju rör till det ännu mer.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 277
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!