Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Heiho
« skrivet: 24 januari 2010, 09:47:50 »

Hej.

Summa summarum.
Kan någon lista de optimala inställningarna på en version 2.
Tack på förhand
Skrivet av: Enskede
« skrivet: 05 september 2009, 18:37:21 »

Det är precis som kullabacken skriver. Min kod är också 372. Det jag retar mig på, är att detta inte är i överensstämmelse med manualen.
Överhuvudtaget tycker jag att det är löjligt att lösenordsskydda vissa inställningar. Jag kan i och för sig förstå att man vill skydda vissa parametrar som kan skada VP men annat som är lösenordsskyddat är sådant som användaren själv kanske vill experimentera med (såsom temp.diff. vid start/stopp). Det är ju helt orimligt att behöva ringa till en CTC servicekille varja gång man vill ändra en sådan parameter. Guskelov finns detta forum annars hade jag blivit tvungen att pröva upp till 999 olika lösenord för att fina det rätta.
Är man rädd för att användaren ska förstöra något genom parameterändringar, vilket jag betvivlar är möjligt, borde det räcka med in friskrivningsklausul i manualen.
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 05 september 2009, 07:59:53 »

När vi nu talar om vad som finns och inte finns i manualen, har jag upptäckt ett fel i manualen (eller fel i SW) för min EcoHeat.
I manualen står det att man under menyn "Historisk driftinfo" ska kunna se kompressorns totala drifttid i timmar. På min VP måste jag gå in i menyn "Fabriksinst kodad" och ange koden och sedan lämna den menyn utan att ta bort koden. Därefter kan jag avläsa kompressorns drifttid. Om jag inte anger koden finns texten "Kompressor Total drifttid" men ingen tid! Den som inte har tillgång till koden, och den vägrar CTC att släppa, kan alltså inte se hur många timmars drifttid han har på sin kompressor, en i mitt tycke viktig uppgift.

just så måste man göra på eco heat. slå in koden och sen in i "Historisk driftinfo" för att kunna se kompressorns totala drifttid i timmar

kod V3, är 372.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 04 september 2009, 23:49:29 »

Vilken modell har du?
Skriv gärna mer om din anläggning i profilen Enskede.
Koden för v2 är 831 - samma för v3?
Skrivet av: erp
« skrivet: 04 september 2009, 23:10:03 »

Det var konstigt, jag har visserligen EcoAir + EcoEl, men jag har kompressorns totala drifttid i timmar under historisk driftinfo, utan att jag behöver slå någon kod eller göra något annat. Det borde väl vara samma på EcoHeat.

//Ronnie
Skrivet av: Enskede
« skrivet: 04 september 2009, 22:59:56 »

När vi nu talar om vad som finns och inte finns i manualen, har jag upptäckt ett fel i manualen (eller fel i SW) för min EcoHeat.
I manualen står det att man under menyn "Historisk driftinfo" ska kunna se kompressorns totala drifttid i timmar. På min VP måste jag gå in i menyn "Fabriksinst kodad" och ange koden och sedan lämna den menyn utan att ta bort koden. Därefter kan jag avläsa kompressorns drifttid. Om jag inte anger koden finns texten "Kompressor Total drifttid" men ingen tid! Den som inte har tillgång till koden, och den vägrar CTC att släppa, kan alltså inte se hur många timmars drifttid han har på sin kompressor, en i mitt tycke viktig uppgift.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 04 september 2009, 12:59:40 »

Det finns mycket matnyttigt i manualen men vill man veta mer om fullkondensation var fjärde körning, den som här ofta kallas 55-graderskörningen då vp maxtemp råkar vara satt till 55 grader, så får man läsa på vp-forum eller ringa CTC direkt.

Varje anläggning är olik och tillverkaren försöker hitta grundinställningar som kan passa alla.
Själv har jag med min v2 lagt ner mycket energi på att optimera varmvatten utan eltillskott, vilket konstruktionen inte var gjord för.
Till slut blev det bästa att sätta en vvb i serie och dra ner maxtempen till 48 grader.
Efter det har förbrukningen sjunkit från 21000 till 19600 kWh.  :) Sc:,h
Ska försöka lista ut hur det gick till.
Skrivet av: Enskede
« skrivet: 04 september 2009, 08:51:54 »

"vår och höst när pumpen går på normaldrift och en lågframlednings temp. då kan du få många timmar mellan 55  körningarna.
och då blir det kallt i hela tanken."

Det som du, kullabacken, skrivit och som jag citerar här ovan, stämmer nog. I går kväll innan jag gick till sängs gjorde jag ett experiment med min VP. Jag höjde gränsen för sommardrift till 18 grader och sänkte temp. diffen mellan start/stopp till 4 grader för att få fler körningar under natten. I morse kunde jag se att undre pannans temperatur var uppe i 46 grader trots att börvärdet var 39 grader. Detta tyder på att någon av körningarna under natten har skett med ett högre börvärde än det som VP behöver för att värma huset. Det lustiga är att tempen i övre pannan bara är 39 grader trots att det är 46 grader i undre. Det verkar inte som om det är någon vidare bra cirkulation mellan undre och övre pannan.

Eftersom det verkar stämma att VP gör särskilda körningar för varmvattnets skull kan man ju fråga sig varför den informationen inte finns i manualen. Tror CTC att vi användare är dumma och inte kan ta till oss information eller vad beror det på? Det borde ligga i CTCs eget intresse att upplysa användarna om VPs funktion så långt som möjligt. Troligen skulle man slippa en hel del samtal till sin kundtjänst.
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 04 september 2009, 07:49:13 »

Flera här på forumet talar om 55 graderskörningar. Var i EcoHeatmanualen står det om dem?. Jag har lusläst min manual och inte hittat någon information om att var fjärde körning ska ta upp tempen till 55 grader. Jag har nu på sensommaren när VP går ur sommardriften under nätterna observerat att tempen på morgonen i övre delen av tanken är praktiskt taget lika med tempen i nedre delen av tanken. Så borde inte vara fallet om det fanns någon 55 graders körning. Under natten förbrukas ju inget varmvatten som kyler övre delen av tanken, alltså borde tempen i övre tanken vara betydligt högre än i den undre men det är den inte.
Jag har en CTC EcoHeat som är tillverkad under slutet av 2008 så programvaran är nog den senaste versionen.

din pump var väl ganska ny installerad. så om den fortfarande har en max temp på 50 ºC. så kan det vara svårt att få upp den övre tanken till mer än ca 48 ºC, utan el patron.
och jag vet inte vilken temp du menar att du har i den nedre tanken.
men det är just så det kan bli. om du har ökat start/stop diffen eller andra lösningar  för att få ner antal starter.
vår och höst när pumpen går på normaldrift och en lågframlednings temp. då kan du få många timmar mellan 55 ºC körningarna.
och då blir det kallt i hela tanken.

vid normaldrift så kör pumpen  när den är inkörd till 55 ºC vid var fjärde start. där i mellan  3st starter kör pumpen till 5 ºC över framlednings börvärde.  start min 35 ºC.   

vid sommardrift kör pumpen efter inkörning till 55 ºC. om start/stop diff 5 ºC , startar pumpen vid 50 ºC stop 55 ºC.
ökar man till start/stop diff till tex 7 ºC    startar pumpen vid 48 ºC stop 55 ºC.
Skrivet av: Enskede
« skrivet: 03 september 2009, 23:58:19 »

Flera här på forumet talar om 55 graderskörningar. Var i EcoHeatmanualen står det om dem?. Jag har lusläst min manual och inte hittat någon information om att var fjärde körning ska ta upp tempen till 55 grader. Jag har nu på sensommaren när VP går ur sommardriften under nätterna observerat att tempen på morgonen i övre delen av tanken är praktiskt taget lika med tempen i nedre delen av tanken. Så borde inte vara fallet om det fanns någon 55 graders körning. Under natten förbrukas ju inget varmvatten som kyler övre delen av tanken, alltså borde tempen i övre tanken vara betydligt högre än i den undre men det är den inte.
Jag har en CTC EcoHeat som är tillverkad under slutet av 2008 så programvaran är nog den senaste versionen.
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 03 september 2009, 18:16:00 »

"det är inte  de samma.. ja de blir färre antal starter, men inte på samma vis.
när du ändrar start/stopp diffen så får du en högre stop temp =högre tryck ökad förbrukning.
när man flyttar givaren så kan du hålla samma stop temp som original.=något lägre tryck,  lägre förbrukning."

Jag tror tyvärr att du har fel om detta. På min VP kan jag, i alla fall på sommaren, se att börvärdet för nedre pannan är 50 grader (min VP har ännu inte passerat 72 timmars drifttid på kompressorn!). När jag använde den fabriksinställda temp.-diffen såg jag att temperaturen i pannan sjönk till 45 grader varefter kompressorn startade. Nu sedan jag ökat diffen till 7 grader kan jag se att temperaturen sjunker till 43 grader innan kompressorn startar.

Jag tror att en ökning av temp.diffen är det enklaste sättet att minska antalet start/stopp.

jag har inte fel... :)..
visst detta skiljer nog från system till system. men i mitt fall så har jag testat det mesta..
vi har en för stor pump. under dom 2år vi haft pumpen så har den som mest gott 12h/dygn.
när jag kör den med original inställning så har jag som flest starter vid ca -15 ºC och 40-50st/dygn.
ökade då start/stop diff till 7 ºC fick då ner antal starter radikalt,
satt ett antal temp givare på tanken för att för att logga och se hur pumpen beter sig.
kom då fram till att när kompressorn går så blandas allt vatten i den nedre delen av tanken.
när den sen står så blir det skiktning  i tanken.

det som hände när jag flyttade VP-givaren var att det tog längre tid för den kalla ytan  i tanken att komma upp till givaren, och starta kompressorn.
när kompressorn sedan startar så så är det en större del som är kall, så att de kan bli lite under temp under en kortare tid.
och pumpen får längre gångtid,
längre gångtid , längre stillestånd, samma slut temp som original.
detta gäller vid normaldrift. och det är vid dom 3starter mellan 55 ºC körningarna som det gör störst skillnad.
55 ºC körningarna ser i stort sett lika ut som med original placerad givare.

/Pontus
Skrivet av: erp
« skrivet: 03 september 2009, 16:58:59 »

Vid sommardrift får du ingen högre stopptemperatur, om du höjer diff start/stopp. Vid normaldrift blir det som kullabacken säger, pumpen kör upp temperaturen lika mycket högre som du ökar start/stopp-värdet.

Nu spelar nog inte detta någon större roll, eftersom under vinterhalvåret då pumpen börjar gå mer än halva dygnet och starta färre gånger, behöver man ju inte öka upp diff start/stopp, utan kan köra på 5º.

Jag har alltid elpatronen bortkopplad om det inte är så kallt att jag måste ha den inkopplad för husvärmens skull, och jag har aldrig haft problem med varmvatten. Jag kan i och för sig hålla med om, att det kan bli lite svalt om den går ur sommardrift och pannan ligger på 35º efter att det är flera timmar sedan 55º-körningen. Vill man vara säker på att alltid ha varmvatten, är det ju bara att sätta upp ett schema för extra varmvatten på morgonen eller vid någon annan tid när man vet att man behöver varmvatten, har man elpatronen bortkopplad eller satt till ett lågt värde, kör pumpen till 55º enligt det inställda schemat då.

Ett annat sätt att få varmvatten, kanske inte helt lyckat, är att sätta vp min 40-45 grader, då har man alltid minst så varmt i nedre pannan.

Det CTC säger om elpatronen är kanske inte så dumt, det är säkert så, att tanken är att elpatronen ska vara inkopplad, för en hyfsad komfort. Jag har faktiskt börjat fundera på att testa med patronen inkopplad på 45º under ett år, för att se hur mycket mer ström det skulle gå åt. Det kanske inte spelar så stor roll om man kör så, det här med bortkopplad elpatron och diverse andra knep, är ju en sorts sport för att se hur snålt man kan köra pumpen. Jag tror inte att man gör av med mer än 500-1000 kWh extra om man låter elpatronen gå in på egen hand. Man får säkert bättre varmvattenkomfort på det sättet i varje fall.
Man kommer i varje fall fortfarande att värma huset billigare, än man gjorde, när man körde med olja.

//Ronnie
Skrivet av: jehu
« skrivet: 03 september 2009, 16:46:17 »

Att öka tempdiffen är att försämra COP eftersom man kommer längre från flytande kondensering.

CTCs rekommendationer är att öka min vp-temp till 38 grader höst och vår för att alltid ha tillgång till varmvatten.
I praktiken har jag den inställningen april-oktober, den kan ju lika gärna ligga kvar under sommaren.

Sen är det inte bra att man öht ska behöva fippla med inställningar och extra vv-knappar och liknande för att få tillräckligt med vv.
Det leder oundvikligen till att en del kunder kommer att bli missnöjda (det är inte alla som klarar att följa en instruktion).
Elspets - min erfarenhet av elspets är bara positiv. Jag har vvb monterad nära badrummet och får därför snabbt vv i kranen.
Ska se om jag kan mäta förbrukningen på vvb (2-fas 100 liter) men den kan inte dra mycket när den bara värmer från 43 till 55 grader.
Vår förbrukning har sjunkit sen vi installerade den!
Skrivet av: Enskede
« skrivet: 03 september 2009, 16:22:40 »

> Ronnie

Om jag har förstått dig rätt fungerar min metod att öka start/stopp diffen bra bara på sommaren. När nu vintern nalkas ska jag kanske i stället pröva att flytta givaren. Elpatronerna har jag kopplat ur och tänker inte använda dem.
Apropå elspets kan man numera läsa i en del reklam från CTC att elspets är bra eftersom det skonar kompressorn. I princip erkänner CTC med detta att man inte lyckats bra med varmvattenförsörjningen i EcoHeat. Det är i mitt tycke ett misslyckande om man måste använda elspets för att klara sitt varmvattenbehov. I min familj badar vi aldrig och till dusch räcker varmvattnet men det kan nog bli besvärande låg temp. på varmvattnet när man ska diska under höst- och vårmånaderna när VPs börvärde kan vara så lågt som 35 grader.
Skrivet av: erp
« skrivet: 03 september 2009, 16:07:23 »

Om man ändrar diff start/stopp från exempelvis 5º till 7º, kommer pumpen att värma undre pannan till maxtemperatur (normalt 55º) och sedan låta temperaturen sjunka 7º till 48º innan den startar igen, förutsatt att den går på sommardrift.

Om den inte går på sommardrift, kommer pumpen att starta vid framledningens börvärde eller vid pannans minvärde, och sedan värma pannan 7º i stället för 5º.

Vid sommardrift sjunker alltså temperaturen från ett maxvärde enligt diff start/stopp innan pumpen startar igen, medan vid normaldrift värmer pumpen  enligt diff start/stopp från ett minvärde innan den stoppar.

Det är alltså "bara" vid normaldrift man får en högre stopptemperatur, om man ökar diff start/stopp, vid sommardrift får man en lägre starttemperatur.

//Ronnie
Skrivet av: Enskede
« skrivet: 03 september 2009, 15:24:59 »

"det är inte  de samma.. ja de blir färre antal starter, men inte på samma vis.
när du ändrar start/stopp diffen så får du en högre stop temp =högre tryck ökad förbrukning.
när man flyttar givaren så kan du hålla samma stop temp som original.=något lägre tryck,  lägre förbrukning."

Jag tror tyvärr att du har fel om detta. På min VP kan jag, i alla fall på sommaren, se att börvärdet för nedre pannan är 50 grader (min VP har ännu inte passerat 72 timmars drifttid på kompressorn!). När jag använde den fabriksinställda temp.-diffen såg jag att temperaturen i pannan sjönk till 45 grader varefter kompressorn startade. Nu sedan jag ökat diffen till 7 grader kan jag se att temperaturen sjunker till 43 grader innan kompressorn startar.

Jag tror att en ökning av temp.diffen är det enklaste sättet att minska antalet start/stopp.
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 03 september 2009, 13:09:25 »

jag avråder alla som använder elpatron... ni ska inte flytta någon givare!!!
om man flyttar givaren högre upp på tanken, och använder elpannan  så värms även en bit av den nedre tanken av elpatronen också.. och då blir problemet att kompressorn inte startar... eller elpatronen hindrar kompressorn att starta.

/Pontus

Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 03 september 2009, 12:52:56 »

Jag tror att man får exakt samma verkan genom att öka temperaturdifferensen mellan start och stopp, som att flytta givaren.
Jag hade till min förskräckelse nu i somras 25 starter/dygn och en gångtid på 1,23 timmar/dygn. Kompressorn gick alltså bara ca. 3,5 minuter varje gång. Genom att öka start/stopp differensen till 7 grader minskade antalet start/stopp till 7.
Antagligen får man ungefär samma start/stopp temp.differens i botten av pannan, genom parameterändringen, som genom att flytta givaren.

hej!
det är inte  de samma.. ja de blir färre antal starter, men inte på samma vis.
när du ändrar start/stopp diffen så får du en högre stop temp =högre tryck ökad förbrukning.
när man flyttar givaren så kan du hålla samma stop temp som original.=något lägre tryck,  lägre förbrukning.
man utnyttjar större del av tanken vid kylning. längre tid innan start men samma stop temp.
tempen i botten blir lägre. och låga temperaturer är bra.

/Pontus
Skrivet av: Enskede
« skrivet: 03 september 2009, 09:03:53 »

Jag tror att man får exakt samma verkan genom att öka temperaturdifferensen mellan start och stopp, som att flytta givaren.
Jag hade till min förskräckelse nu i somras 25 starter/dygn och en gångtid på 1,23 timmar/dygn. Kompressorn gick alltså bara ca. 3,5 minuter varje gång. Genom att öka start/stopp differensen till 7 grader minskade antalet start/stopp till 7.
Antagligen får man ungefär samma start/stopp temp.differens i botten av pannan, genom parameterändringen, som genom att flytta givaren.
Skrivet av: nyland
« skrivet: 20 augusti 2009, 21:31:23 »

Hej.
Tackar för svaret.. låter bra det.
Tror att jag oxå ska prova att flytta givarn...
Skrivet av: kbyskog
« skrivet: 20 augusti 2009, 12:57:31 »

Hej.. jag har ung samma problem som du beskrev i början..
Är du fortfarande nöjd med omplaceringen av givarn?
Hur mycket start o stopp har du nu på sommarn?
/Fredrik

Hej

Jag är fortfarande mycket nöjd med omplaseringen av givaren.
Jag hade ca 2-6 start och stop, gångtid ca. 1-3 h på försommaren beroende på vädret.

Kompletterade pumpen med solfångare (40 Heat pipe) för 2 månader sen och hittils denna månad så har jag tillräckligt med vv så jag behöver inte ha igång pumpen alls. Fungerar mycket bättre än jag trodde.
Skrivet av: nyland
« skrivet: 24 juli 2009, 20:58:33 »

Hej.. jag har ung samma problem som du beskrev i början..
Är du fortfarande nöjd med omplaceringen av givarn?
Hur mycket start o stopp har du nu på sommarn?
/Fredrik
Skrivet av: kbyskog
« skrivet: 07 april 2009, 06:46:15 »

Hej
Jag är mycket nöjd med inställningarna, bättre än man kunde förvänta sej.
att tempen sjunker när den startar ser jag ej som ett problem, bara bra att den får längre gångtider.
Skall försöka att vänta ett par dygn till och se om den börjar värma till 52 då.

Hmm.. Fortfarande värmer den bara till 50 grader, blir nog att kontakta han som sålde chippet åt mej..
Skrivet av: kbyskog
« skrivet: 30 mars 2009, 18:21:46 »

Hej
Jag är mycket nöjd med inställningarna, bättre än man kunde förvänta sej.
att tempen sjunker när den startar ser jag ej som ett problem, bara bra att den får längre gångtider.
Skall försöka att vänta ett par dygn till och se om den börjar värma till 52 då.
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 30 mars 2009, 18:09:13 »

Kollade nyss historie för senaste dygnet.   studs studs
Drifttid  6:22h
Starter 15 st

Tack för hjälpen, nu blev blev starterna som jag hade tänkt mej.   Thumbsup


ja de låter kanon  hoppas inte att VV blir allt för lidande nu bara.
vad gjorde du för åtgärder nu, för att få till antal starter?

Senaste dygn drifttid 4:49, starter 14      (Utetemp ca 0 grader dagtid)

Flyttade givaren ca. 15 cm upp, 8 cm åt högra sidan
Ändrade VP min till 37 grader,VP max 50 grader, Diff start/stop 8 grader.  (Hetgas 103 grader vid 50 graders körningen)
(Temperaturen faller även nu 1-2 grader när pumpen startar, men ej när den stannar.)

Mycket nöjd över ändringarna, drifttiden, starterna minskade och varmvatten finns fortfarande så det räcker.

Satte även in nyaste versionen av chip i displayen för att få Extra VV på brytare.
Verkade lite underligt att efter bytet av chipet så kör pumpen endast till 50 grader fast jag har ställt in VP max till 52 grader, men vv räcker ju till så...
Du skriver ju att du ändrat VP min till 37º och VP max till 50º.
Är det inte därför den bara värmer till 50º?

//Ronnie

Hade först VP max 52 men det körde bara upp till 50 grader ändå, så ändrade det då till 50. Skall testa på nytt ikväll om det kör upp till 52.

Kollade pumpen på nytt, VP max ställd på 52, på displayen står det att det är inställt på 50 och pumpen stannar på 50 grader ???
Detta problem började när ja installerade den nya programversionen 07-11-12 i panelen.
Hmm.. Något fel på det nya chipet eller vad kan det vara?

vad bra att de fungerar som det  var tänkt. att temperaturen sjunker 1-2 ºC när pumpen startar, kan jag tycka är bra . lite undertemp gör ju inget, och du får du ju större diff .=längre gångtid utan att slut temperaturen ökar.
(likadant för mej)

att  den inte värmer till mer än 50 ºC. kan inte va så att det är i den som begränsningen sitter dom första 72h?
kanske får vänta 72h på kompressorn innan den värmer till 55 ºC igen..
Skrivet av: kbyskog
« skrivet: 30 mars 2009, 17:53:11 »

Du skriver ju att du ändrat VP min till 37º och VP max till 50º.
Är det inte därför den bara värmer till 50º?

//Ronnie

Hade först VP max 52 men det körde bara upp till 50 grader ändå, så ändrade det då till 50. Skall testa på nytt ikväll om det kör upp till 52.

Kollade pumpen på nytt, VP max ställd på 52, på displayen står det att det är inställt på 50 och pumpen stannar på 50 grader ???
Detta problem började när ja installerade den nya programversionen 07-11-12 i panelen.
Hmm.. Något fel på det nya chipet eller vad kan det vara?
Skrivet av: kbyskog
« skrivet: 30 mars 2009, 17:26:00 »

Du skriver ju att du ändrat VP min till 37º och VP max till 50º.
Är det inte därför den bara värmer till 50º?

//Ronnie

Hade först VP max 52 men det körde bara upp till 50 grader ändå, så ändrade det då till 50. Skall testa på nytt ikväll om det kör upp till 52.
Skrivet av: erp
« skrivet: 30 mars 2009, 17:04:48 »

Du skriver ju att du ändrat VP min till 37º och VP max till 50º.
Är det inte därför den bara värmer till 50º?

//Ronnie
Skrivet av: kbyskog
« skrivet: 30 mars 2009, 14:42:04 »

Kollade nyss historie för senaste dygnet.   studs studs
Drifttid  6:22h
Starter 15 st

Tack för hjälpen, nu blev blev starterna som jag hade tänkt mej.   Thumbsup


ja de låter kanon  hoppas inte att VV blir allt för lidande nu bara.
vad gjorde du för åtgärder nu, för att få till antal starter?

Senaste dygn drifttid 4:49, starter 14      (Utetemp ca 0 grader dagtid)

Flyttade givaren ca. 15 cm upp, 8 cm åt högra sidan
Ändrade VP min till 37 grader,VP max 50 grader, Diff start/stop 8 grader.  (Hetgas 103 grader vid 50 graders körningen)
(Temperaturen faller även nu 1-2 grader när pumpen startar, men ej när den stannar.)

Mycket nöjd över ändringarna, drifttiden, starterna minskade och varmvatten finns fortfarande så det räcker.

Satte även in nyaste versionen av chip i displayen för att få Extra VV på brytare.
Verkade lite underligt att efter bytet av chipet så kör pumpen endast till 50 grader fast jag har ställt in VP max till 52 grader, men vv räcker ju till så...
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 28 mars 2009, 14:32:31 »

Kollade nyss historie för senaste dygnet.   studs studs
Drifttid  6:22h
Starter 15 st

Tack för hjälpen, nu blev blev starterna som jag hade tänkt mej.   Thumbsup


ja de låter kanon  hoppas inte att VV blir allt för lidande nu bara.
vad gjorde du för åtgärder nu, för att få till antal starter?
Skrivet av: kbyskog
« skrivet: 28 mars 2009, 14:25:56 »

Kollade nyss historie för senaste dygnet.   studs studs
Drifttid  6:22h
Starter 15 st

Tack för hjälpen, nu blev blev starterna som jag hade tänkt mej.   Thumbsup
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 27 mars 2009, 14:25:41 »

startfördröjnig  är  inte det bästa sättet.

de jag ser att problemet är, är att kompressorn för snabbt. och i stort sätt rakt  i mot VP-givaren.
vilket gör att den  kommer upp i temp innan hela tanken hunnit bli varm. och temperaturen  i tanken sjunker fort till en början.

sjunker tempen lika fort om du kör en 55g körning?

bästa sättet att lösa de problemet. tycker jag måste va att hitta en bättre placering utav givaren..(så som jag gjort) så att hela tanken hinner bli varm.

eller öka på diff start/stopp. och på så vis lura pumpen att värma tex 8g. men den får upp tempen i tanken 5g.

vv till radiatorerna kommer det nog att räcka till även på vintern. Högsta framledning denna vinter var 35 grader (Utetemp -25)
Har lutning endast på 29 grader och justering på 3 grader.
Har testat lite med olika värden på diff stert/stop men tycker ändå att pumpen startar onödigt mycket.. Vid 55 graders körning så sjunker temperaturen inte lika mycket. Har även testat att flytta givaren då räcker det längre mellan starterna men det verkar som om VP min och max värdena måste justeras en aning då.
Skall testa att sätta VP max till 52, VP min till 38,  Diff start/stop 8.

Vad har du för värden på dessa när du har flyttat givaren?

ja kan mycket väl bli så att du måste ändra värdena. 
har du  koll på hetgas temperatur vid en 55g körning  med givaren placerad orginal.  ändra VP max temp efter hetgas värdet när du flyttat givaren.
VP min är upp till dej. jag kör VPmin 30g

jag har VP max 52g  då har jag hetgas  100g. VP min 30g och diff start/stop 8g

Skrivet av: kbyskog
« skrivet: 27 mars 2009, 13:25:53 »

startfördröjnig  är  inte det bästa sättet.

de jag ser att problemet är, är att kompressorn för snabbt. och i stort sätt rakt  i mot VP-givaren.
vilket gör att den  kommer upp i temp innan hela tanken hunnit bli varm. och temperaturen  i tanken sjunker fort till en början.

sjunker tempen lika fort om du kör en 55g körning?

bästa sättet att lösa de problemet. tycker jag måste va att hitta en bättre placering utav givaren..(så som jag gjort) så att hela tanken hinner bli varm.

eller öka på diff start/stopp. och på så vis lura pumpen att värma tex 8g. men den får upp tempen i tanken 5g.

vv till radiatorerna kommer det nog att räcka till även på vintern. Högsta framledning denna vinter var 35 grader (Utetemp -25)
Har lutning endast på 29 grader och justering på 3 grader.
Har testat lite med olika värden på diff stert/stop men tycker ändå att pumpen startar onödigt mycket.. Vid 55 graders körning så sjunker temperaturen inte lika mycket. Har även testat att flytta givaren då räcker det längre mellan starterna men det verkar som om VP min och max värdena måste justeras en aning då.
Skall testa att sätta VP max till 52, VP min till 38,  Diff start/stop 8.

Vad har du för värden på dessa när du har flyttat givaren?
Skrivet av: ace
« skrivet: 27 mars 2009, 13:15:58 »

CTC:s definition av startfördröjning är inte startfördröjning..utan min stopptid innan start tillåtes.
Det är alltså inte en spärr som hindrar kompressorn att starta en viss tid efter startsignal...utan en parameter som finns för att skydda kompressor mot för täta stopp/start.

Funktionen blir alltså inaktiv vid en höjd hysteres...och kommer bara ligga som en "bakgrunds-säkerhet" så länge pumpen/bufferten fungerar som tänkt.
Vidhåller fortfarande att den bör användas....men det är upp till var och en....och jag strider härmed inte vidare i saken !!

mvh. ACE
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 27 mars 2009, 12:51:42 »

startfördröjnig  är  inte det bästa sättet.

de jag ser att problemet är, är att kompressorn för snabbt. och i stort sätt rakt  i mot VP-givaren.
vilket gör att den  kommer upp i temp innan hela tanken hunnit bli varm. och temperaturen  i tanken sjunker fort till en början.

sjunker tempen lika fort om du kör en 55g körning?

bästa sättet att lösa de problemet. tycker jag måste va att hitta en bättre placering utav givaren..(så som jag gjort) så att hela tanken hinner bli varm.

eller öka på diff start/stopp. och på så vis lura pumpen att värma tex 8g. men den får upp tempen i tanken 5g.
Skrivet av: erp
« skrivet: 27 mars 2009, 11:26:40 »

Ju längre start-fördröjning du kan ha utan att behöva höja framledningskurvan för att hålla tempen inne...ju bättre.
så prova dig fram.
Jag hade definitivt provat att höja startfördröjningen till max fungerande...med en så överdimensionerad pump.
När framledningsbehovet är så högt att det börjar närma sig starttemperaturen...är det så kallt ute att du förhoppningsvis inte har allt för många start/stopp per dygn.
min personliga tro ,är att du bör klara någonstans mellan 15 och 25 min innan framledningen drabbas.... men jag kan ju ha fel !!

Lycka till
mvh. ACE


Att öka startfördröjningen är väl knappast en bra idé, om man vill påverka antalet starter. Pumpen startar ju inte förrän pannan inte klarar att hålla framledningens börvärde, det finns väl ingen anledning till att blockera starten så att framledningens börvärde inte kan hållas. Det enda som kan hända, om man förlänger startfördröjningen, är ju att pumpen inte startar, när framledningen behöver varmare vatten.

Om man däremot ökar "Diff start/stopp" från 5º till 10º, kommer pumpen att starta när pannans temperatur sjunkit till framledningens börvärde. Sedan kommer den att gå dubbelt så länge som vid "Diff start/stopp" = 5º och antal starter kommer att i stort sett halveras, i varje fall så länge framledningens börvärde är högst 45º, sedan kan pumpen inte höja temperaturen 10º, eftersom den bara kan gå till 55º.

//Ronnie
Skrivet av: ace
« skrivet: 26 mars 2009, 21:52:47 »

Ju längre start-fördröjning du kan ha utan att behöva höja framledningskurvan för att hålla tempen inne...ju bättre.
så prova dig fram.
Jag hade definitivt provat att höja startfördröjningen till max fungerande...med en så överdimensionerad pump.
När framledningsbehovet är så högt att det börjar närma sig starttemperaturen...är det så kallt ute att du förhoppningsvis inte har allt för många start/stopp per dygn.
min personliga tro ,är att du bör klara någonstans mellan 15 och 25 min innan framledningen drabbas.... men jag kan ju ha fel !!

Lycka till
mvh. ACE
Skrivet av: kbyskog
« skrivet: 26 mars 2009, 18:41:52 »

Är det så lyckat att sätta startfördröjningen till 25min, då hindrar du ju kompressorn att starta, när den egentligen ska starta. Då halkar panntemperaturen kanske ner under framledningens börvärde.
Det är nog bättre att den får stå på 10min och hellre öka "Diff start/stopp" lit till om det är tätt mellan starterna.

//Ronnie

Ok sänker den tillbaka till 10 min.
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 26 mars 2009, 18:40:26 »

Hej
Tack för alla tips  Thumbsup har nu ändrat Diff Start/stop till 8 grader och startfördröjning till 25 min och skall se hur det börjar påverka starterna.
Har ej haft problem med vv vid normal duch, använder funktionen extra vv när frun skall tappa vatten i bubbelpoolen.

ja bra börja där..   och de kanske räcker.   start fördröjningen kanske du inte ska ställa så högt.
att du inte haft problem med VV e inte så konstigt.  för du har ju typ 12-13st 55graders körningar per dygn.. jag har 3-4st.


kanske inte är några problem med en högstartfördröjing. någon grads undertemp  gör nog inte så mycket. har ju kapacitet i pumpen. problemet blir när det blir kallare då blir kanske undertempen för stor. och inohustempen sjunker
Skrivet av: erp
« skrivet: 26 mars 2009, 18:37:45 »

Är det så lyckat att sätta startfördröjningen till 25min, då hindrar du ju kompressorn att starta, när den egentligen ska starta. Då halkar panntemperaturen kanske ner under framledningens börvärde.
Det är nog bättre att den får stå på 10min och hellre öka "Diff start/stopp" lit till om det är tätt mellan starterna.

//Ronnie
Skrivet av: kbyskog
« skrivet: 26 mars 2009, 18:25:45 »

Hej
Tack för alla tips  Thumbsup har nu ändrat Diff Start/stop till 8 grader och startfördröjning till 25 min och skall se hur det börjar påverka starterna.
Har ej haft problem med vv vid normal duch, använder funktionen extra vv när frun skall tappa vatten i bubbelpoolen.
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 26 mars 2009, 15:38:15 »

ja  problemet är fortfarande att värma ca.150liter vatten 5g med en pump som ger 11kw är förliten volym.
vilket resulterar i många start /stop.


och som jag har. inte säker på att alla anläggningar fungerar lika. har väl med flöden att göra.
men i mitt fall . har jag givaren placerad i röret (original)   
kompressorn värmer då blandas allt vatten i tanken nedre delen får i stort sätt samma temperatur. skiljer ca 1g mellan topp å botten. mitten där röret sitter är ytterligare  en  grad varmare.

när kompressorn sedan stanna skiktas temperaturen i tanken.
den kalla nivån från returen knallar uppåt i tanken.     när den nivån kommer upp mot givaren i röret startar  kompressorn igen.

när jag nu har flyttat givaren längre upp på tanken så tar det längre tid  för den kalla nivån att nå till givaren.(utnyttjar  en större del utav tanken, som sedan ska värmas vilket resulterar i att kompressorn också går något längre) =färre start/stop

och när jag flyttade givaren så stiger till och med temperaturen efter att kompressorn stannat.
Skrivet av: erp
« skrivet: 26 mars 2009, 14:29:03 »



jojo helt rätt.
men de betyder att om du har samma detaT så kommer minder mängd varmtvatten att shuntas ut till radiatorerna.
vilket gör att du har mindre hjälp av radiatorkretsen  när kompressorn  värmer. så du har i stort sätt bara tanken att jobba i mot.

i jämförelse med ett högtempssystem där shunten släpper ut mer och högre temp till radiatorerna.

Det är pannan som levererar energin, inte radiatorerna, de fördelarar bara energin som pannan håller med.
Om huset gör av med exempelvis 5kWh under en viss tid så lämnar pannan ifrån sig 5kWh under samma tid, sen spelar det ingen roll vad du har för system eller delta T.
Det huset gör av med tas från pannan, det finns ingen annan stans att ta värmen ifrån.

//Ronnie
Skrivet av: ace
« skrivet: 26 mars 2009, 13:19:59 »

Utmatad effekt på radiator-kretsen är = flöde x 4,2 x DeltaT .
det spelar ingen roll om det är hög-tempererat eller ej...det är inblandningen av hetvatten....Dvs DeltaT/temphöjningen över shunten som avgör...


Sitter givaren i retur-röret..dvs det med pumpen ??

Ändra diff K till 8K ,  samt startfördröjning till 25 -30 min.

ACE

röret som givaren sitter  i är ett insticksrör  som sitter mitt  i den nedre delen av tanken.
OK  Thumbsup
ACE
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 26 mars 2009, 13:18:54 »

Sitter givaren i retur-röret..dvs det med pumpen ??

Ändra diff K till 8K ,  samt startfördröjning till 25 -30 min.

ACE

röret som givaren sitter  i är ett insticksrör  som sitter mitt  i den nedre delen av tanken.
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 26 mars 2009, 13:12:54 »

Förmodligen................

Om jag dubblar antalet radiatorer i mitt hus, så innebär det inte att det går åt mindre energi för att värma huset, det enda är att jag kan sänka framledningstemperaturen, men jag får ju dubbelt så mycket vatten att värma upp.

//Ronnie

jojo helt rätt.
men de betyder att om du har samma detaT så kommer minder mängd varmtvatten att shuntas ut till radiatorerna.
vilket gör att du har mindre hjälp av radiatorkretsen  när kompressorn  värmer. så du har i stort sätt bara tanken att jobba i mot.

i jämförelse med ett högtempssystem där shunten släpper ut mer och högre temp till radiatorerna.
Skrivet av: erp
« skrivet: 26 mars 2009, 13:04:15 »

Förmodligen................

Om jag dubblar antalet radiatorer i mitt hus, så innebär det inte att det går åt mindre energi för att värma huset, det enda är att jag kan sänka framledningstemperaturen, men jag får ju dubbelt så mycket vatten att värma upp.

//Ronnie
Skrivet av: ace
« skrivet: 26 mars 2009, 13:01:05 »

Sitter givaren i retur-röret..dvs det med pumpen ??

Ändra diff K till 8K ,  samt startfördröjning till 25 -30 min.

ACE
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 26 mars 2009, 12:57:12 »

Om man har ett lågtemperatursystem eller ett högtemperatursystem spelar ingen roll när det gäller hur mycket värme som går ut till radiatorer eller slingor. Det är husets värmebehov som avgör det.
Huset kräver samma värmemängd vid en viss temperatur oberoende av vilket värmesystem man har.
//Ronnie

nja håller inte riktigt med där. både ja å nej.
värmebehovet avgör.
men om du har samma värmebehov... du har 55g i taken i båda fallen. om du har ett lågtempssystem kanske framledningen är 30g. och ett högtempssystem har en framledning på 50g.

då bör vattnet i tanken räcka längre om du shuntar ut 30g i jämförelse med 50g eller tänker jag fel?
Skrivet av: erp
« skrivet: 26 mars 2009, 12:50:28 »

Om man har ett lågtemperatursystem eller ett högtemperatursystem spelar ingen roll när det gäller hur mycket värme som går ut till radiatorer eller slingor. Det är husets värmebehov som avgör det.
Huset kräver samma värmemängd vid en viss temperatur oberoende av vilket värmesystem man har.
//Ronnie

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!