Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kombination av radiatorvärme och golvvärme  (läst 3386 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
Kombination av radiatorvärme och golvvärme
« skrivet: 08 januari 2006, 21:56:47 »
Efter inst av VP har jag (lite väl sent, kanske), börjat överväga att köra golvvärme i st f radiatorvärme den nya delen av mitt hus. Ny (separat) stigare har jag redan på plats för denna del. Ursprungligen tänkte jag använda denna till att mata vanliga radiatorkrestar på resp våningsplan men, som sagt, nu funderar jag på att köra genomgående golvvärme på denna del av huset istället.

För att köra golvvärmen behövs (givetvis) separat cirkpump och shuntventil (för lägre temp, men större flöde). I min Carrier (samma som IVT) Rego 638 finns inbyggt möjlighet att styra en sådan shunt till en andra värmekurva. Problemet är att det blir en ganska komplicerad rördragning om jag vill utnyttja denna styrfunktion, eftersom den nya stigaren grenas av i bortre änden av huvudkretsen (som matar den befintliga stigaren för radiatorer i den gamla delen av huset, samt radiatorer i källaren). Frågan är därför om man verkligen behöver styra shunten 'aktivt'? Rent teoretriskt så borde det väl gå lika bra med fast inställning (som jag givetvis får prova ut) som gör att golvärmestigaren alltid får t ex 50/50 av utgående radiatorvatten, d v s arbetar med halva delta-T, jämfört med radiatorerna.

Vad tror forumet?
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34874
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kombination av radiatorvärme och golvvärme
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2006, 23:37:08 »
Det borde kunna fungera, men bygger på att du inte har en enda termostat i hela huset, ej heller någon klåfingrig som drar på eller minskar flödet på några radiatorer när du inte ser på.

Viss handshuntning kanske du skulle få hålla på med vid varierande utetemp, men i det stora hela borde det fungera tycker jag.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Kombination av radiatorvärme och golvvärme
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2006, 23:46:30 »
Det du kan använda är precis som du förslår en egen shunt ed egen cirkpump.
Om du använder dig av en som har egen termostatstyrning borde du kunna klara dig hyfsat utan att behöva shunta manuellt. Jag vet att vi inte förordar ttermostater men denna termostat har ungefär samma funktion som inmhusgivaren till en VP.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Kombination av radiatorvärme och golvvärme
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2006, 00:18:12 »
Efter inst av VP har jag (lite väl sent, kanske), börjat överväga att köra golvvärme i st f radiatorvärme den nya delen av mitt hus. Ny (separat) stigare har jag redan på plats för denna del. Ursprungligen tänkte jag använda denna till att mata vanliga radiatorkrestar på resp våningsplan men, som sagt, nu funderar jag på att köra genomgående golvvärme på denna del av huset istället.

För att köra golvvärmen behövs (givetvis) separat cirkpump och shuntventil (för lägre temp, men större flöde). I min Carrier (samma som IVT) Rego 638 finns inbyggt möjlighet att styra en sådan shunt till en andra värmekurva. Problemet är att det blir en ganska komplicerad rördragning om jag vill utnyttja denna styrfunktion, eftersom den nya stigaren grenas av i bortre änden av huvudkretsen (som matar den befintliga stigaren för radiatorer i den gamla delen av huset, samt radiatorer i källaren). Frågan är därför om man verkligen behöver styra shunten 'aktivt'? Rent teoretriskt så borde det väl gå lika bra med fast inställning (som jag givetvis får prova ut) som gör att golvärmestigaren alltid får t ex 50/50 av utgående radiatorvatten, d v s arbetar med halva delta-T, jämfört med radiatorerna.

Vad tror forumet?

Kan du inte sätta shunten där du tänkte grena av till golvslingan?

Jag har ju separat shunt till golvvärmen i garaget/förrådet, och den matas från ena radiator-stigen (numera radiator-returen), och shunten sitter där elpannan till golvvärmen tidigare satt. Ingen krånglig rördragning alls, bara en fyrledare från VP till shuntmotor och en signalkabel för tempgivaren.

Från början matades golvslingan från stigen, men framtempen var ofta onödigt hög eftersom det mesta går till radiatorerna. Jag har numera kopplat om så att jag i stället matar golvslingan med returvatten från ena radiatorslingan, och shunten rör sig betydligt lugnare nu. Tidigare kunde man höra hur det började knäppa i böjarna där golvslingorna går ner i betongen strax efter att shunten öppnat lite, och en liten stund senare stängde shunten igen. Nu rör sig shunten väldigt sällan

Jag inbillar mig att COPborde bli något bättre eftersom VP får kallare retur och inte behöver producera så mycket varmt radiatorvatten. Borde också klara sig något lägre i temp utan TS eftersom allt framledningsvatten går till radiatorerna i huset och först därefter används restvärmen till golvet.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
SV: Kombination av radiatorvärme och golvvärme
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2006, 21:56:51 »
Elinstallationen för styrn av shunt är inget problem. Problemet är att installation enl tillverkarens instr kräver två (eller åtminstone ett) extra rör från stigaren till VP. Detta för att inte hamna på 'fel' sida om returgivaren (T1). Detta vore väl i o f s inte katastrof, men det är lång bit, och väldigt krånglig väg. Se nedan. Därför funderar jag på förenklingen. Ytterligare ett alternativ skulle kunna vara att köra med styrd shunt enl tillv instr, men 'strunta' i att returen från golvvärmestigaren hamnar på 'fel'sida om T1.
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Kombination av radiatorvärme och golvvärme
« Svar #5 skrivet: 09 januari 2006, 22:57:18 »
Elinstallationen för styrn av shunt är inget problem. Problemet är att installation enl tillverkarens instr kräver två (eller åtminstone ett) extra rör från stigaren till VP. Detta för att inte hamna på 'fel' sida om returgivaren (T1). Detta vore väl i o f s inte katastrof, men det är lång bit, och väldigt krånglig väg. Se nedan. Därför funderar jag på förenklingen. Ytterligare ett alternativ skulle kunna vara att köra med styrd shunt enl tillv instr, men 'strunta' i att returen från golvvärmestigaren hamnar på 'fel'sida om T1.

Min returgivare sitter också på "fel" sida, dvs den ser returtemperaturen från både radiatorslingorna och golv (shunt) slingan. Jag har inte upplevt detta som något annat än ett kosmetiskt problem. Jag planerar ju att installera innegivare i huset, vilken kommer att påverka radiatorkretsen, och då kommer nog eventuella reglerproblem att försvinna helt.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
SV: Kombination av radiatorvärme och golvvärme
« Svar #6 skrivet: 10 januari 2006, 19:43:28 »
Tack för intressant info, tipo. Det är just sådana här erfarenheter som är så värdefulla att kunna utbyta inom forumet.

Ursprungligen var jag lite orolig för att en lösning med returen från golvvärmen på 'fel' sida om T1 skulle kunna ge obalans, och kanske t o m självsvängning i systemet. Dina erfarenheter verkar dock ge belägg för att så inte är fallet, så jag är nog beredd att prova i alla fall. Möjligen kollar jag med Carrier först, så att det inte är något fundamentalt fel. Därmed blir lösningen enl nedan. Skulle det bli problem med självsvängning kan jag ju alltid koppla bort styrningen och köra shunten manuellt. Några pengar i sjön blir det under alla förhållanden inte, eftersom både shunt och cirkpump är grejor från mitt gamla värmesystem.
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Kombination av radiatorvärme och golvvärme
« Svar #7 skrivet: 10 januari 2006, 23:53:53 »
Det ser ut ungefär som mitt system. Jag har dock ingen källare och jag har två radiatorstammar som går längs huset och shuntgruppen (golvet) är inkopplad mitt emellan dessa två stammar.

Jag har som sagt kopplat om så att shuntgruppen numera använder returvattnet från den bortre radiatorstammen. Ser lite mysko ut när både stig och retur till golvet sitter på returen, men fungerar väldigt bra. Det ger en lämpligare framtemp till golvet samtidigt som den varma framledningen enbart går till huset, vilket ger prioritet till huset.

Jag har ett par kulventiler så jag kan koppla om till originalkopplingen om jag skulle vilja.

När jag i början pratade med Stiebel om det konceptuella problemet med att returgivaren ser returen från både radiator och golvslinga tyckte de inte att det var nåt problem. Det finns ju ett dykrör i acken där givaren normalt skall sitta, och då går det inte att separera slingorna.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!