Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: max framledningstemp - gäller det även elpatron?  (läst 25521 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: max framledningstemp - gäller det även elpatron?
« Svar #60 skrivet: 29 januari 2012, 21:25:31 »
Borde man inte mäta diffen över hela slingan och justera den till 5-10 grader är det många raddar på samma slinga blir det inte mycket diff på varje.

Det är max 30-35% av flödet som går genom radiatorn.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: max framledningstemp - gäller det även elpatron?
« Svar #61 skrivet: 29 januari 2012, 22:03:45 »
Ja då blir det annat läge huvuddunk
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rfolmer

  • Börjar bli varm i kläderna
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: max framledningstemp - gäller det även elpatron?
« Svar #62 skrivet: 30 januari 2012, 10:16:35 »
Smurfen, du som kan 1245:n så bra: visst går det inte att ställa in max retur?
Det är 58 som gäller, punkt slut?
210 kvm, två plan, hyfsat isolerat 80-tals hus nära Gbg, enrörssystem, 2+2 i familjen. Nibe 1245-8, 160m. 10 MWt / år.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: max framledningstemp - gäller det även elpatron?
« Svar #63 skrivet: 30 januari 2012, 17:07:20 »
Smurfen, du som kan 1245:n så bra: visst går det inte att ställa in max retur?
Det är 58 som gäller, punkt slut?

Ja vad jag vet sÃ¥ men finns det nÃ¥n anledning att begränsa returen mera än sÃ¥  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rfolmer

  • Börjar bli varm i kläderna
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: max framledningstemp - gäller det även elpatron?
« Svar #64 skrivet: 07 februari 2012, 21:21:40 »
Nja, i enrörssystem brukar det vara någon form av strypbricka som lägger ett difftryck över radiatorn, vilket i sin tur skall ge adekvat deltaT.
Mät deltaT in/ut ur radiatorn när kompressorn går kontinuerligt, ligger difftempen på alla radiatorer på mellan 5 och 10 grader är det OK, ligger det under 5 grader bör du försöka strypa flödet, ligger det över 10 grader bör du försöka öka flödet över radiatorn.
Idag fick jag min fina nya IR termometer, och nu har jag mätt alla diffar.
PÃ¥ elva stycken raddarna ligger den mellan 1 och 2 grader. PÃ¥ de andra fem ligger den mellan 3-4 grader.
Alldeles för lågt alltså enligt Rickards riktlinjer. (Diffen över hela systemet (bt3-bt2) ligger på 7 grader, så grundflödet är OK (100% pumphastighet)).

Förklarar detta min branta kurva ??

210 kvm, två plan, hyfsat isolerat 80-tals hus nära Gbg, enrörssystem, 2+2 i familjen. Nibe 1245-8, 160m. 10 MWt / år.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: max framledningstemp - gäller det även elpatron?
« Svar #65 skrivet: 08 februari 2012, 06:33:31 »
Om totala deltaT är 7 grader så har du ju så att säga "rätt" deltaT, för att värmepumpen skall gå så effektivt som möjligt.
Att kurvan är brant beror inte på deltaT utan på att du har ett för klent radiatorsystem, som kräver hög framledningstemp för att orka hålla huset varmt.

Du bör dock kolla mer noga på dina radiatorer, som regel finns det 2-4 separata enrörsslingor i ett enrörssystem, och du bör försöka se till att balansen mellan slingorna är bra, så att inte alla radiatorer med hög deltaT ligger i samma slinga.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rfolmer

  • Börjar bli varm i kläderna
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: max framledningstemp - gäller det även elpatron?
« Svar #66 skrivet: 08 februari 2012, 08:14:26 »
Jo, det finns tre slingor.
Men ingen av raddarna har mer än 4 grader diff över dem, och de allra flesta bara 1-2 grader. Ska de inte strypas??? Eller blir den totala deltaT för stor om alla radiatorerna strypas? Pumpen går ju redan på max hastighet.
210 kvm, två plan, hyfsat isolerat 80-tals hus nära Gbg, enrörssystem, 2+2 i familjen. Nibe 1245-8, 160m. 10 MWt / år.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: max framledningstemp - gäller det även elpatron?
« Svar #67 skrivet: 08 februari 2012, 09:18:27 »
DeltaT över värmepumpen skall vara ca 5-10 grader, 7 grader är som regel helt OK.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rfolmer

  • Börjar bli varm i kläderna
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: max framledningstemp - gäller det även elpatron?
« Svar #68 skrivet: 08 februari 2012, 10:38:54 »
Det som löser problemet är att:

1. Öppna alla termostater
2. Strypa in adekvata grundflöden över varje enskild radiator (deltaT över radiatorn ca 5-10 grader)
3. Om möjligt, efter injusteringarna, sänka kurvlutningen
4. Höj max returtemp
5. Höj max framledningstemp

Om inte heller detta hjälper måste man öka den värmeavgivande ytan, fler eller större radiatorer, en eller ett par fläktkonvektorer - är lösningar som med relativt små insatser kan göra att det hela fungerar problemfritt.
Vänta, nu får vi backa lite. Problemet är att jag behöver en framledningstemp på ~58 grader vid -10C ute.
Håller på att följa dina instruktioner ovan. Har bara kommit till punkt 2 så länge. Konstaterar att diff över varje enskilt radiator är bara 1-2 grader i de flesta fall.
Så det kvarstår att jag måste strypa varje enskild radiator?
(Och när jag är klar med det, justerar jag cirk pumpen så att den totala diffen över systemet är 5-10 grader.)
Eller?
210 kvm, två plan, hyfsat isolerat 80-tals hus nära Gbg, enrörssystem, 2+2 i familjen. Nibe 1245-8, 160m. 10 MWt / år.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: max framledningstemp - gäller det även elpatron?
« Svar #69 skrivet: 08 februari 2012, 11:02:34 »
I ett enrörssystem spelar deltaT över varje enskild radiator mindre roll (bara den inte är för stor = mer än 10 grader).
I ett tvårörssystem skall den vara 5-10 grader över varje enskild radiator.
Det viktiga är som jag sagt tidigare att deltaT över värmepumpen ligger i intervallet 5-10 grader, och att alla radiatorer är varma.

Har du alla radiatorer varma från topp till botten, men trots detta inte får upp värmen med lägre framledningstemp så måste radiatoreffekten ökas genom att du flyttar om/komplettera med fler eller större radiatorer.
Eller måste och måste.
Om elpatron släcker kompressorn så bör man göra något åt radiatorsystemet, eller spetsa med direktel direkt i lokalen i stället för via elpatron.
Det är mycket olämpligt, och dyrt, att låta elpatron höja vb-f så mycket att kompressorn löser ut på driftspressostaten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rfolmer

  • Börjar bli varm i kläderna
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: max framledningstemp - gäller det även elpatron?
« Svar #70 skrivet: 08 februari 2012, 12:08:26 »
Tack, då klarnade det.
FÃ¥r satsa pÃ¥ minst tvÃ¥ extra raddar pÃ¥ nedervÃ¥ningen gissar jag. Bra att ha det utrett!   ^-^
210 kvm, två plan, hyfsat isolerat 80-tals hus nära Gbg, enrörssystem, 2+2 i familjen. Nibe 1245-8, 160m. 10 MWt / år.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!