Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pumpen stannar för fort  (läst 5409 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Agust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Pumpen stannar för fort
« skrivet: 27 september 2013, 21:26:08 »
Hej,

Vi har en Nibe 1245 12kw. Vi har haft väldigt många starter så nu har vi installerat en 300 liters volymtank, och jag håller på och justerar in den nu. Jag har ändrat gradminuterna till -250. Igår då jag var där och kollade så startade pumpen som den skulle då gradminuterna var -250 men den stannade efter ca 3 minuter. Framledningens givare är ej flyttad så den mäter temperaturen före volymtanken. Framledningen var ca 8 grader varmare än bör då den stannade. Idag hände samma sak, pumpen startade och gradminuterna ändrades från -254 till -252 och sen till -248 och -243 sen ändrades gradminuterna till 1 och pumpen stannade. Vad är det som är fel? Den borde väl räkna ner minut för minut så den borde ju ha gått typ 30 minuter.


Mvh

Anders

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Pumpen stannar för fort
« Svar #1 skrivet: 28 september 2013, 07:10:32 »
Den stannar för att max tillåten skillnad mellan framledningens bör- och ärvärde har uppnåtts. Då nollas gradminuterna, så beteendet är som det borde.
Du kanske skall testa att flytta tempgivaren så att den sitter efter tanken?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Pumpen stannar för fort
« Svar #2 skrivet: 28 september 2013, 08:26:27 »
Meny 5.1.3 max diff. kompressor, ändra från 10 °C till 15 °C.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Pumpen stannar för fort
« Svar #3 skrivet: 28 september 2013, 10:08:08 »
15° innan den stannar från beräknat börvärde,, nej carl n det är inte en permanent lösning,
problemet är flödes relaterat.  har du tex en zh38k4e Copeland. -5 i förÃ¥ngning och 40° drar kompressorn 3,08 kw
vid 55° 4,13kw 
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Pumpen stannar för fort
« Svar #4 skrivet: 28 september 2013, 10:12:45 »
Om framledningen ligger 8 grader över börvärde efter 3 min har du nog lågt flöde hur stor skillnad har du mellan inkommande och utgående vatten ur vp 7-8 grader brukar vara ok. Tror även att -250 gm är för lågt du får nog höja till ca -150 gm annars kommer framledningen variera onödigt mycket.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Pumpen stannar för fort
« Svar #5 skrivet: 28 september 2013, 11:12:52 »
Tänkte samma sak där, vad är tempdiffen mellan in och utgående värmebärare på värmepumpen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Pumpen stannar för fort
« Svar #6 skrivet: 28 september 2013, 11:36:05 »
Logga ett dygn och lägg in loggen här så ser man hur den går.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Agust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pumpen stannar för fort
« Svar #7 skrivet: 28 september 2013, 16:28:07 »
Hej,

Jag har problem med min dator så loggningen lyckas inte nu men jag har tagit några foton av displayen. Vi har ju haft väldigt många starter före volymtanken blev installerad. Vi har flerrörssystem, totalt 5 slingor och på den längsta slingan så är det 5 radiatorer, och på de övriga 2-3 så jag har strypt flödet till de övriga så att fram-retur är ungefär lika i alla slingor. Skulle det hjälpa att öppna upp dem nu eller ska jag ha strypt dem fastän vi har volymtank? Nu då jag har gradminuterna på -250 så har vi 32 starter per dygn vid utetemperatur +6, och det är ju för många starter. Men om pumpen endast går några minuter nu så blir det ju många starter.

Första fotot då pumpen startar och sen ett foto per minut


Mvh

Anders



Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Pumpen stannar för fort
« Svar #8 skrivet: 28 september 2013, 16:37:07 »
Öka hastigheten  pÃ¥ varma cp sÃ¥ fÃ¥r vi se sen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Pumpen stannar för fort
« Svar #9 skrivet: 28 september 2013, 16:41:35 »
Du loggar med usb minne i vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Agust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pumpen stannar för fort
« Svar #10 skrivet: 28 september 2013, 16:51:33 »
Jo jag har loggat förut men det behövs väl office exel för det och det har slutat att fungera.

Jag har värmebärarpumpen på 100 procent, har haft det senaste halvåret.


Mvh

Anders
« Senast ändrad: 28 september 2013, 18:32:22 av Agust »

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Pumpen stannar för fort
« Svar #11 skrivet: 28 september 2013, 17:04:56 »
Du kan logga och lägga upp filen här utan att använda Excel eller ladda ner OpenOffice eller LibreOffice som är gratisvarianter på Excel.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Agust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pumpen stannar för fort
« Svar #12 skrivet: 28 september 2013, 17:08:16 »
Ok, då ska jag plugga i usb nu. Är 2 minuters intervall bra?

Mvh

Anders
« Senast ändrad: 28 september 2013, 17:14:01 av Agust »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Pumpen stannar för fort
« Svar #13 skrivet: 28 september 2013, 17:33:46 »
Nu då jag har gradminuterna på -250 så har vi 32 starter per dygn vid utetemperatur +6, och det är ju för många starter.

Det spelar ingen roll vad du ställer gradminuterna på eftersom den bryter på hysteres då den inte blir av med värmen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Agust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pumpen stannar för fort
« Svar #14 skrivet: 28 september 2013, 18:25:16 »
Ok, jag loggar med 2 minuters intervall nu så ska jag sätta in filen här så får vi se. Hoppas att ni kan hjälpa mig sen.


Mvh

Anders

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!