Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Menyratten har fastnat. 2002 Ã¥rs Greenline C7. Ã…TGÄRDAT!  (läst 3216 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Vet någon vad det är för komponent som menyratten är kopplad till. Komponenten sitter fastlödd på kretskortet och har tre elektriska ben. Den ser ut som en fyrkantig vridpotentiometer men är väl knappast det eftersom den "hackar" under vridningen. Det borde väl vara någon form av pulsgivare!?

Min menyratt har fastnat. Den går inte att vrida åt något håll. Gissningsvis är det "hack"-funktionen som gått sönder och låst komponenten så att den inte går att vrida.

Får jag tag på en ny komponent är det ju en enkel sak att löda dit den.

Per L

PS! Ett speciellt tack till IVT-Center i Sävedalen (eg. heter deras res.delsavd. Värmekällan) som tjänstvilligt lyssnade på alla mina frågor och till och med lånade ut ett kretskort som jag kunde visa upp för ELFA och fråga vad det var för komponent jag ville ha.
« Senast ändrad: 07 december 2012, 22:10:57 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Menyratten har fastnat. 2002 års Greenline C7
« Svar #1 skrivet: 06 december 2012, 08:50:59 »
Det är nåt i stil med en sån här:
http://www.electrokit.com/rotationsenkoder-24-p-v-vertikal.43274

Har du tryckknappsfunktion i ratten också så kanske du behöver en sån här:
http://www.electrokit.com/rotationsenkoder-24p-v-vertikal-led-rod-gron-switch.48860
DÃ¥ fÃ¥r du som bonus lite extra belysning i pannrummet  ::)

Jag vet inte hur pinkompatibel dom är med originalet, så du kanske måste dra lite kabel och flytta knappen till ett nytt hål... Vill du hitta en exakt lika dan/kompatibel så borde det stå nån modellbeteckning på den befintliga man kan söka på.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Menyratten har fastnat. 2002 års Greenline C7
« Svar #2 skrivet: 06 december 2012, 16:10:14 »
Menyrattskomponenten kallas för pulsgivare har jag lärt mig nu. Det finns ingen beteckning eller annan identifikation på original pulsgivare.
"Hacken" skapas genom att en fjäder fjädrar ner i fördjupningar i plasthöljet. Pulsgivaren kan stanna i varje fördjupning. På min pulsgivare hade fjädern gått av och fjäderändarna låstes i fördjupningarna så att ratten inte gick att vrida på.

Hos ELFA fick jag tag på en Pulsgivare (35-846-12) som jag nu satt dit i stället.
Nu fungerar menyratten igen även om tre skillnader finns jämfört med originalet:
- Original pulsgivare har 18 "hack" på ett varv medan den jag köpte har 36 "hack"
- Med original pulsgivare ändras menyn ett steg för varje "hack". Med den jag löpte ändras menyn bara vid var annat "hack"
- Den pulsgivare jag köpte hade en inbyggd strömställare som inte behövs. Det var bara att knipsa av strömställarens två lödben

I övrigt passade den fysisk perfekt. Inga ändringar behövde göras (tex axellängden var OK, ratten passade osv)

Per L

PS! Ett speciellt tack till IVT-Center i Sävedalen (eg. heter deras res.delsavd. Värmekällan) som tjänstvilligt lyssnade på alla mina frågor och till och med lånade ut ett kretskort som jag kunde visa upp för ELFA och fråga vad det var för komponent jag ville ha.
 
« Senast ändrad: 06 december 2012, 19:50:16 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Menyratten har fastnat. 2002 års Greenline C7
« Svar #3 skrivet: 07 december 2012, 16:44:58 »
Som bonus, vid bytet av pulsgivaren, verkar jag också ha löst problemet med att ett hack på menyratten innebar flera hopp i menyerna.
Hittills har menyerna bara hoppat ett steg per hack (eg per två hack enligt ovan).
Se mitt tidigare inlägg i denna fråga:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=39295.msg366582#msg366582

Detta skulle då kunna betyda att original pulsgivare är av för låg kvalitet.

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
Passa på att köp i reserv för 37:30 då den ska utgå ur sortimentet https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=35-846-12&toc=0&q=35-846-12
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Ja, det är sant! Jag fick den sista som ELFA hade i Gbg men dom har fler pulsgivare i sitt sortiment så gissningsvis kommer man även i framtiden kunna hitta denna reservdel hos dom.
Det borde räcka med att kolla funktionen samt måtten så skall det fungera.

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det är en ganska vanlig komponent, sÃ¥ det borde inte vara nÃ¥gra problem att hitta likvärdiga även i framtiden (t ex de jag länkade till tidigare). Dock kanske man inte fÃ¥r tag pÃ¥ en som är helt pinkompatibel, men dÃ¥ är det ju bara att borra ett nytt hÃ¥l bredvid det gamla och dra tre kablar mellan ratten och kortet  tummenupp
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Menyratten har fastnat. 2002 års Greenline C7. ÅTGÄRDAT!
« Svar #7 skrivet: 10 december 2012, 10:39:41 »
Elfa Tillgänglighet i centrallager idag  235st

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 256
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!