Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: DÃ¥lig temp pÃ¥ varmvattnet, och mÃ¥nga starter  (läst 20781 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #75 skrivet: 30 september 2016, 09:18:23 »
Okej annars ser ju grafen bättre ut än tidigare.kan ju vara så enkelt att du har fått luft i slingan men knepigt om hände just nu.Dp-verkar inte vara något fel på eftersom du skiftade till B och testade men börjar fundera på din givare till trycrörstemperaturen om den är okej och frågan är om det är DP som bryter eller om det är trycrörsgivaren som bryter tidigare än DP.
PS:Du ser inget "hus" på din nya display när den kör värme.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #76 skrivet: 30 september 2016, 09:37:55 »
kan ju kolla att tryckrörsgivaren sitter på rätt plats.
Plint 323-324 till tryckröret (under svarta isoleringen) 2svarta kabla,Dålig bild.
« Senast ändrad: 30 september 2016, 09:49:27 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Gagner

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stureby, Enskede, Sthlm
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • VP
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #77 skrivet: 03 oktober 2016, 18:29:52 »
Hej Hopp,

Nope, har ännu inte sett något hus på displayen, men jag tolkar att den har gjort värme vid markerad tid på bilden. De andra är varmvatten.

Tryckrörs givaren är kopplad korrekt, dvs på just 323-324.

Jag lovar att posta här om installatören klarar av detta  8)

@Måle10, Hur ofta gör din varmvatten och hur varmt?
« Senast ändrad: 03 oktober 2016, 18:31:48 av Gagner »
Borra 162m aktiv, Thermia diplomatTWS8, 170kvm uppvärmd yta, Sthlm. I drift 1/2-05.
1:a årets förbr: värme o vv 6580 kWh. Med hh el 15394kWh.
2:a årets förbr: värme o vv 6445 kWh.
http://www.gagner.se/vp/vp.htm

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #78 skrivet: 03 oktober 2016, 19:19:16 »
Följdfråga

Hur länge tar det för din pump från det att den startar tills den stannar? Min tar ca 30 minuter med en vv körning. Då brukar mitt viktade vv vara 38.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #79 skrivet: 03 oktober 2016, 19:45:11 »
Hej Hopp,

Nope, har ännu inte sett något hus på displayen, men jag tolkar att den har gjort värme vid markerad tid på bilden. De andra är varmvatten.

Tryckrörs givaren är kopplad korrekt, dvs på just 323-324.

Jag lovar att posta här om installatören klarar av detta  8)

@Måle10, Hur ofta gör din varmvatten och hur varmt?
Runt 2-4 gånger/dygn och 53 °C.Starten är satt på 42 °C.Ser på grafen att den "strular" lite mellan värme körningarna.Du hade väl kollat växelventilen?Annars tips.
1Stäng av pumpen på huvudbrytaren.
2 stäng tur och retur och lätta på trycket på expansionskärlet.
3 Ta bort displaysplåten men se att du inte tappar den.
4 På växelventilen och nedanför sitter det en knapp på ventilen med samma färg som på armen.Tryck in den och vrid moturs så lossnar ställdonet.
5 Nu ser du insatsventilen(lika som min loggbild)om du trycker hårt uppe på ventilen några gånger för att se att den inte går helt tillbaka.Det är det här som är negativt att hänger sig halvvägs stängd/öppen mot värmesystemet.Samma procedur om du köper en ny insatsventil som kostar ca 300kr och du kan ta en polygrip och skruva bort insatsventilen annars följer en nyckel med om du köper insatsen.
6.När du fått bort insatsventilen så torka rent/tort i ventilhuset och ta lite fett och smörj lite på insatsventilen.Sätt ihop sakerna omvänt och öppna systemet och lufta.
Du har ser jag stor diff mellan framledningen/retur så något knas är det med flödet.
« Senast ändrad: 03 oktober 2016, 19:47:02 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #80 skrivet: 04 oktober 2016, 05:56:25 »
Hej Hopp,

Nope, har ännu inte sett något hus på displayen, men jag tolkar att den har gjort värme vid markerad tid på bilden. De andra är varmvatten.

Tryckrörs givaren är kopplad korrekt, dvs på just 323-324.

Jag lovar att posta här om installatören klarar av detta  8)

@Måle10, Hur ofta gör din varmvatten och hur varmt?

Sorry jag som var otydlig.Det finns ingen symbol för "husvärme" på din nya display.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Gagner

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stureby, Enskede, Sthlm
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • VP
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #81 skrivet: 07 oktober 2016, 14:52:18 »
Hej hopp,

Nu har installatör varit och kollat.
@måle10, vi checkade växelventilen och som du misstänkte så gick den ej hela vägen upp själv.
Den är nu bytt  tummenupp

Problemet med låg temp på VV kvarstår dock, så vid kontakt med Thermia supporten så föreslogs det ett eventuellt byte av VV givaren/givarna. Men först en Ohm mätning av dessa för att i så fall konstatera fel. Återkommer om detta senare.

Mina kurvor börjar dock se mycket bättre ut, se bild  ^-^
He he he, schyssta kurvor en fredag......
Borra 162m aktiv, Thermia diplomatTWS8, 170kvm uppvärmd yta, Sthlm. I drift 1/2-05.
1:a årets förbr: värme o vv 6580 kWh. Med hh el 15394kWh.
2:a årets förbr: värme o vv 6445 kWh.
http://www.gagner.se/vp/vp.htm

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #82 skrivet: 07 oktober 2016, 19:17:16 »
Vänta nu....
var inte växelventilen bland det första som avhandlades i tråden??
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #83 skrivet: 07 oktober 2016, 19:52:48 »
Är du säker på att växelventilen inte kärvar?
/ Fredrik

Har för mig att det nämndes någonstans i början :)
Skönt iaf att det närmar sig en lösning  tummenupp Jag hade iaf satt ir-termometern mot utgÃ¥ende varmvatten för länge sedan för att se om tempgivarna spökar, gÃ¥r ju rätt snabbt att göra.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Gagner

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stureby, Enskede, Sthlm
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • VP
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #84 skrivet: 07 oktober 2016, 21:22:16 »
Hej hopp,

@Fredrik567, bra där :) missade att backa tillbaks, sorry

Jag har varit så fast i att koppla problemet med VV till bytet av LCD display:en/Styrkortet, eftersom jag inte innan bytet hade detta problem.

@Tommy E, Samma sak: Bra där  :) funderade tidigare pÃ¥ hur jag faktiskt skulle kunna mäta VV pÃ¥ ett rättvist sätt..
Mina tankar gick endast till varmvatten kran vid närmsta uttag och vattenbunke med kvicksilvertempmätare...... Sc:,h
Ska självklart testa med IR mot VV-röret ut från pumpen.

Som tur är sÃ¥ lär jag mig nÃ¥t varje dag (stort eller smÃ¥tt)  ^-^   Sen gäller det bara att behÃ¥lla det  :-\

Trevlig helg Vänner !
Uppskattar att ni tar er tid till att svara och ge rÃ¥d  tummenupp
Borra 162m aktiv, Thermia diplomatTWS8, 170kvm uppvärmd yta, Sthlm. I drift 1/2-05.
1:a årets förbr: värme o vv 6580 kWh. Med hh el 15394kWh.
2:a årets förbr: värme o vv 6445 kWh.
http://www.gagner.se/vp/vp.htm

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #85 skrivet: 08 oktober 2016, 05:46:48 »
Okej ett lite steg fram men visst kan det vara så att varmvatten givaren är trasig men tycker ända det ser knepigt ut.Du kan ju mäta själv om du vill om du har tillgång till en fluke eller låna och koppla loss kablarna.

30 °C=18.0
35 °C=14.8
40 °C=12.2
45 °C=10.1
50 °C=8.5
55 °C=7.1


Synd att han/hon inte kunde mäta när personen var på plats Sc:,h Sc:,hdet kan vara att som jag var inne på tidigare att du har luft i slingan.Det är viktigt att slingan är luftfri annars kan DP-lösa tidigare men ni kanske spolade slingan?




Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #86 skrivet: 08 oktober 2016, 08:15:12 »
Du kan ju mäta själv om du vill om du har tillgång till en fluke eller låna och koppla loss kablarna.

MÃ¥ste det vara en Fluke?  Sc:,h Borde det inte funka med vilket mätintrument som helst?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #87 skrivet: 09 oktober 2016, 06:33:05 »
MÃ¥ste det vara en Fluke?  Sc:,h Borde det inte funka med vilket mätintrument som helst?
Nej.Ja.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Gagner

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stureby, Enskede, Sthlm
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • VP
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #88 skrivet: 09 oktober 2016, 11:46:50 »
Problemet börjar lösas.
IgÃ¥r hade jag en VV temp pÃ¥ 49 °C, och idag 51 °C  tummenupp

@måle10, tyvärr hade han inte med sig Ohm mätaren, så eventuellt blir det en vända till.
Men med tanke på att jag nu har 51 °C, så kanske det kan bero.

Slingan är inte spolad, men jag hör inget bubblande vid drift samt så har jag gått runt och luftat elementen.
(Däremot verkar det som om jag behöver pumpa gummiblåsan i expansions kärlet, vid påfyllning av vatten i systemet så åker trycket upp väldigt snabbt, enligt reparatören).

Borra 162m aktiv, Thermia diplomatTWS8, 170kvm uppvärmd yta, Sthlm. I drift 1/2-05.
1:a årets förbr: värme o vv 6580 kWh. Med hh el 15394kWh.
2:a årets förbr: värme o vv 6445 kWh.
http://www.gagner.se/vp/vp.htm

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Dålig temp på varmvattnet, och många starter
« Svar #89 skrivet: 10 oktober 2016, 04:29:40 »
Problemet börjar lösas.
IgÃ¥r hade jag en VV temp pÃ¥ 49 °C, och idag 51 °C  tummenupp

@måle10, tyvärr hade han inte med sig Ohm mätaren, så eventuellt blir det en vända till.
Men med tanke på att jag nu har 51 °C, så kanske det kan bero.

Slingan är inte spolad, men jag hör inget bubblande vid drift samt så har jag gått runt och luftat elementen.
(Däremot verkar det som om jag behöver pumpa gummiblåsan i expansions kärlet, vid påfyllning av vatten i systemet så åker trycket upp väldigt snabbt, enligt reparatören).
Okej.Du kan testa lufta när den gör varmvatten genom att "lyfta" på säkerhetsventilen några gånger för att se om det hjälper.Tror inte du har några problem med några givare men hur det kunde bli så mycket strul när "kittsystemet" blev monterat verkar knepigt.Hur många starter har du nu?Fick du förklarat hur du ska göra när du pumpar i mer luft i blåsan?
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!