Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: måle10
« skrivet: 10 oktober 2016, 04:29:40 »

Problemet börjar lösas.
Igår hade jag en VV temp på 49 °C, och idag 51 °C  tummenupp

@måle10, tyvärr hade han inte med sig Ohm mätaren, så eventuellt blir det en vända till.
Men med tanke på att jag nu har 51 °C, så kanske det kan bero.

Slingan är inte spolad, men jag hör inget bubblande vid drift samt så har jag gått runt och luftat elementen.
(Däremot verkar det som om jag behöver pumpa gummiblåsan i expansions kärlet, vid påfyllning av vatten i systemet så åker trycket upp väldigt snabbt, enligt reparatören).
Okej.Du kan testa lufta när den gör varmvatten genom att "lyfta" på säkerhetsventilen några gånger för att se om det hjälper.Tror inte du har några problem med några givare men hur det kunde bli så mycket strul när "kittsystemet" blev monterat verkar knepigt.Hur många starter har du nu?Fick du förklarat hur du ska göra när du pumpar i mer luft i blåsan?
Skrivet av: Gagner
« skrivet: 09 oktober 2016, 11:46:50 »

Problemet börjar lösas.
Igår hade jag en VV temp på 49 °C, och idag 51 °C  tummenupp

@måle10, tyvärr hade han inte med sig Ohm mätaren, så eventuellt blir det en vända till.
Men med tanke på att jag nu har 51 °C, så kanske det kan bero.

Slingan är inte spolad, men jag hör inget bubblande vid drift samt så har jag gått runt och luftat elementen.
(Däremot verkar det som om jag behöver pumpa gummiblåsan i expansions kärlet, vid påfyllning av vatten i systemet så åker trycket upp väldigt snabbt, enligt reparatören).

Skrivet av: måle10
« skrivet: 09 oktober 2016, 06:33:05 »

Måste det vara en Fluke?  Sc:,h Borde det inte funka med vilket mätintrument som helst?
Nej.Ja.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 08 oktober 2016, 08:15:12 »

Du kan ju mäta själv om du vill om du har tillgång till en fluke eller låna och koppla loss kablarna.

Måste det vara en Fluke?  Sc:,h Borde det inte funka med vilket mätintrument som helst?
Skrivet av: måle10
« skrivet: 08 oktober 2016, 05:46:48 »

Okej ett lite steg fram men visst kan det vara så att varmvatten givaren är trasig men tycker ända det ser knepigt ut.Du kan ju mäta själv om du vill om du har tillgång till en fluke eller låna och koppla loss kablarna.

30 °C=18.0
35 °C=14.8
40 °C=12.2
45 °C=10.1
50 °C=8.5
55 °C=7.1


Synd att han/hon inte kunde mäta när personen var på plats Sc:,h Sc:,hdet kan vara att som jag var inne på tidigare att du har luft i slingan.Det är viktigt att slingan är luftfri annars kan DP-lösa tidigare men ni kanske spolade slingan?




Skrivet av: Gagner
« skrivet: 07 oktober 2016, 21:22:16 »

Hej hopp,

@Fredrik567, bra där :) missade att backa tillbaks, sorry

Jag har varit så fast i att koppla problemet med VV till bytet av LCD display:en/Styrkortet, eftersom jag inte innan bytet hade detta problem.

@Tommy E, Samma sak: Bra där  :) funderade tidigare på hur jag faktiskt skulle kunna mäta VV på ett rättvist sätt..
Mina tankar gick endast till varmvatten kran vid närmsta uttag och vattenbunke med kvicksilvertempmätare...... Sc:,h
Ska självklart testa med IR mot VV-röret ut från pumpen.

Som tur är så lär jag mig nåt varje dag (stort eller smått)  ^-^   Sen gäller det bara att behålla det  :-\

Trevlig helg Vänner !
Uppskattar att ni tar er tid till att svara och ge råd  tummenupp
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 07 oktober 2016, 19:52:48 »

Är du säker på att växelventilen inte kärvar?
/ Fredrik

Har för mig att det nämndes någonstans i början :)
Skönt iaf att det närmar sig en lösning  tummenupp Jag hade iaf satt ir-termometern mot utgående varmvatten för länge sedan för att se om tempgivarna spökar, går ju rätt snabbt att göra.
Skrivet av: Fredrik567
« skrivet: 07 oktober 2016, 19:17:16 »

Vänta nu....
var inte växelventilen bland det första som avhandlades i tråden??
Skrivet av: Gagner
« skrivet: 07 oktober 2016, 14:52:18 »

Hej hopp,

Nu har installatör varit och kollat.
@måle10, vi checkade växelventilen och som du misstänkte så gick den ej hela vägen upp själv.
Den är nu bytt  tummenupp

Problemet med låg temp på VV kvarstår dock, så vid kontakt med Thermia supporten så föreslogs det ett eventuellt byte av VV givaren/givarna. Men först en Ohm mätning av dessa för att i så fall konstatera fel. Återkommer om detta senare.

Mina kurvor börjar dock se mycket bättre ut, se bild  ^-^
He he he, schyssta kurvor en fredag......
Skrivet av: måle10
« skrivet: 04 oktober 2016, 05:56:25 »

Hej Hopp,

Nope, har ännu inte sett något hus på displayen, men jag tolkar att den har gjort värme vid markerad tid på bilden. De andra är varmvatten.

Tryckrörs givaren är kopplad korrekt, dvs på just 323-324.

Jag lovar att posta här om installatören klarar av detta  8)

@Måle10, Hur ofta gör din varmvatten och hur varmt?

Sorry jag som var otydlig.Det finns ingen symbol för "husvärme" på din nya display.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 03 oktober 2016, 19:45:11 »

Hej Hopp,

Nope, har ännu inte sett något hus på displayen, men jag tolkar att den har gjort värme vid markerad tid på bilden. De andra är varmvatten.

Tryckrörs givaren är kopplad korrekt, dvs på just 323-324.

Jag lovar att posta här om installatören klarar av detta  8)

@Måle10, Hur ofta gör din varmvatten och hur varmt?
Runt 2-4 gånger/dygn och 53 °C.Starten är satt på 42 °C.Ser på grafen att den "strular" lite mellan värme körningarna.Du hade väl kollat växelventilen?Annars tips.
1Stäng av pumpen på huvudbrytaren.
2 stäng tur och retur och lätta på trycket på expansionskärlet.
3 Ta bort displaysplåten men se att du inte tappar den.
4 På växelventilen och nedanför sitter det en knapp på ventilen med samma färg som på armen.Tryck in den och vrid moturs så lossnar ställdonet.
5 Nu ser du insatsventilen(lika som min loggbild)om du trycker hårt uppe på ventilen några gånger för att se att den inte går helt tillbaka.Det är det här som är negativt att hänger sig halvvägs stängd/öppen mot värmesystemet.Samma procedur om du köper en ny insatsventil som kostar ca 300kr och du kan ta en polygrip och skruva bort insatsventilen annars följer en nyckel med om du köper insatsen.
6.När du fått bort insatsventilen så torka rent/tort i ventilhuset och ta lite fett och smörj lite på insatsventilen.Sätt ihop sakerna omvänt och öppna systemet och lufta.
Du har ser jag stor diff mellan framledningen/retur så något knas är det med flödet.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 03 oktober 2016, 19:19:16 »

Följdfråga

Hur länge tar det för din pump från det att den startar tills den stannar? Min tar ca 30 minuter med en vv körning. Då brukar mitt viktade vv vara 38.
Skrivet av: Gagner
« skrivet: 03 oktober 2016, 18:29:52 »

Hej Hopp,

Nope, har ännu inte sett något hus på displayen, men jag tolkar att den har gjort värme vid markerad tid på bilden. De andra är varmvatten.

Tryckrörs givaren är kopplad korrekt, dvs på just 323-324.

Jag lovar att posta här om installatören klarar av detta  8)

@Måle10, Hur ofta gör din varmvatten och hur varmt?
Skrivet av: måle10
« skrivet: 30 september 2016, 09:37:55 »

kan ju kolla att tryckrörsgivaren sitter på rätt plats.
Plint 323-324 till tryckröret (under svarta isoleringen) 2svarta kabla,Dålig bild.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 30 september 2016, 09:18:23 »

Okej annars ser ju grafen bättre ut än tidigare.kan ju vara så enkelt att du har fått luft i slingan men knepigt om hände just nu.Dp-verkar inte vara något fel på eftersom du skiftade till B och testade men börjar fundera på din givare till trycrörstemperaturen om den är okej och frågan är om det är DP som bryter eller om det är trycrörsgivaren som bryter tidigare än DP.
PS:Du ser inget "hus" på din nya display när den kör värme.
Skrivet av: Gagner
« skrivet: 30 september 2016, 09:03:24 »

Hej igen alla vänner,  tummenupp

På fredag nästa vecka kommer tekniker från företaget som bytte till nya LCD-displayen och styrkortet för att se om de kan avhjälpa problemet.

Jag försöker mig på en liten sammanställning över vad jag uppfattar som problem:
* Min varmvatten temp kommer inte upp över 45-46 °C
* Detta resulterar i att pumpen startar många gånger på ett dygn (start för vv är satt till 38)

Har testat med/kontrollerat att:
* Kolla så kablar/anslutning till styrkort är ok
* Kollat så cirk pumpar funkar
* Testkört med den andra driftpressostaten (lyfter vv tempen till 48 °C)
* Testat olika inställningar för t ex start VV
* Kontrollerat tryckrörets temp (hittills aldrig över 90 °C)
* Min retur har aldrig gått över 55 °C
* Fyrkanten (DP) lyser ej konstant utan släcks efter pumpen stannat
* Ändrat "vikt" fördelning mellan beredarens topp och botten temp givare
* Mätt tempen på framledning/retur med IR mätare, vilket stämmer med pumpens givare.

Har dock inte testat att:
* Mäta den faktiska tempen på vattnet om jag spolar ut till ett handfat t ex.

Så jag testar detta, om den stämmer med pumpens givare så vet jag inte om det är så mycket mer jag kan göra/testa innan hjälp kommer från installatören?

Mvh
Gagner

Skrivet av: måle10
« skrivet: 30 september 2016, 04:56:35 »

Se ditt första inlägg på första sidan som exempel på hur du misstolkat bilden.
"Men skicka ut 52 °C när det är 15°Cute Sc:,hvilken kurva kör du på
Sc:,h"
Försök häng med istället för att svamla.Om du hade tittat på grafen från kl 1900-2300 så hade du sett en massa körningar som blev avbrutna  och det var därför jag frågade vilken kurva han körde på och Ts skrev inlägget 22:39.

PS: Det spelar ingen roll längre för nu verkar Ts pump fungerar normalt igen och förhoppningsvis så fungerar varmvatten försörjningen bra och han har fått upp tempen.
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 29 september 2016, 08:52:09 »

Nej måle10, det är du som blandar ihop värme till att sluta frysa och varmvatten för att duscha och bada i tempererat vatten. Jag pratar om varmvatten till dusch och bad.
Du har hakat upp dig på första bilden där det visar att TS har 52C i framledning när han har behov av 16C.
Du vägrar läsa texten "precis efter en varmvattenkörning", du vägrar inse att framledningsgivaren behöver 2-4 minuter på sig att visa radiator vattnets temperatur efter en varmvatten körning. Den har som jag en viss tröghet.
Du vägrar förstå att den bilden är från en varmvatten körning - inte en värme körning. När du sedan blandar in hysters på varmvatten körning så blir siffran helt horribelt stor - över 85C (fortf vid varmvatten körning). Tror du att det ens är möjligt att få till den tempen när maskinen gör varmvatten? Du säger dessutom att maxretur är 48C, på något sätt anser du att maskinen ska kunna lyfta tempen med över 37C på sin väg från retur till framledning - jag säger att det är helt omöjligt.

Se ditt första inlägg på första sidan som exempel på hur du misstolkat bilden.
"Men skicka ut 52 °C när det är 15°Cute Sc:,hvilken kurva kör du på Sc:,h"

Han skickar inte ut 52C till radiator systemet utan till varmvatten tanken, men då vv-prod precis är klar så har den ställt om bör till 16C, 52C framledning hänger kvar en liten stund efter att vv-prod är klar. På min (jo jag vet), så tog det 4 minuter innan framlednings tempen var nere i normal nivå igen efter vv-körning. Att din eller TS maskin skulle ha snabbare givare tror jag inte.

En fråga (eg tre om vi är kinkiga), hoppas att du finner tid att svara. Detta är offtopic då det handlar om värme för att slippa frysa i huset.
Förutsättning du har ute temp 15C, framledning bör 16C, innetemp 22C, vi antar att framledning inte är mkt kallare än innetemp, säg 21C.
Vad händer med din integral då? Kommer den att räkna plus? Om så, hur mycket plus räknar den? (vad är max?)

På min som tydligen "räknar integral helt annorlunda", så kommer följande hända.
Start integral säg 0 för enkelhetens skull.
Efter en minut så kommer den räkna Intergral 0 + (Framledning är 21 - Framledning bör 16) = +5
Efter två minuter så kommer den räkna Integral 2 + (Framledning är 21 - Framledning bör 16) = +10
Efter 3 minuter +15
Så fortsätter den till att integralen är +100, sen slutar den addera. För att vara tydlig, så förutsätter det här att utetempen är konstant, annars kommer summan per minut att ändras. Men den går inte över +100.

Jag håller mig till vad thermias manual säger.
"Det går inte att justera varmvattnets temperatur. Varmvattenproduktionen upphör inte vid en förinställd vattentemperatur, utan stoppas när kompressorns driftpressostat uppnår sitt maxtryck. Vid normala förhållanden motsvarar det en varmvattentemperatur på cirka 50-55C"

Det bekräftas också av TS när han säger att den "lilla fyrkanten" kommer direkt efter en VV körningen är klar, tryckrörs tempen är ok (också enligt TS) alltså larmar den för driftpressostaten.

Om din eller TS maskin stannar på HÖGRETUR 48C, hur i hela friden ska den kunna göra 55C tapp varmvatten dontknow

BTW bilderna i mitt förra inlägg är från TS, titta på första inlägget och sedan på sidan 2. Det är alltså så att han har maxretur 55C, sen att jag också har det hör inte hit.

Då du och jag numera bara försöker överbevisa varandra, så lägger jag ner det här. Vi kommer inte att komma överens och vårt käbbel hjälper inte TS alls. Dessutom så kallar jobbet ::)
Skrivet av: måle10
« skrivet: 29 september 2016, 07:17:18 »

Jo jag sa att jag förstår att du inte tycker att jag inte ska jämföra :) Sen gör jag det ändå, för att jag tycker att det är relevant i vissa värden.
Kommer du ihåg första inlägget? TS har returledning 43C mot tillåtet 55C, han har alltså inte hög retur, eller är det också ändrat mellan våra maskiner? Jag bifogar bilden från första inlägget så slipper du skrolla dit igen. Att/om den styr annorlunda mot vad G2/G3 gör, så spelar ändå retur tempen inte in för TS den maskinen ligger långt under tillåtet, tror att jag skrev det också?
Verkar inte fastna det här märker jag.Jo det ändrat och TS maskin har som standard 48 °Cpåmax retur och på din maskin är 55 °C pga din maskin jobbar mot högre temperaturer.

Han är inte heller ens i närheten av hysteresgränsen på 85C vid tapp varmvattenproduktion, han har 52C i framledning vilket ger 33C tillgodo. Om nu maskinen har gjort tapp varmvatten och blivit klar, så spelar det inte så stor roll att/om hysteresen går in mot värmeproduktionen - han har ju fortf bara 44C tapp varmvatten.
Väldans vad du krånglar till  det.Titta Ts graf klockan 1900 så ser du att den börjar med värmekörningar och jag är 100 på att dom korta körningarna beror på hysteresen.Av vilken anledning skulle den annars starta och stoppa?

Men ok, jag tänker mig att den istället för att hysteres bryta på 85C, istället bryter på framledning bör (16C i bilden) + 15C hysters = 31C, tittar vi då på andra bildserien där tapp varmvatten produktionen fortfarande pågår, så stämmer inte det heller.
För att:
Han har där 57C i framledning, han har dessutom varmare ute (20C), vilket om dom inte ändrat på det också borde göra att framledning bör är lägre än de 16C som han hade vid 15C utetemp. Returledning har han 50C av tillåtet 55C. Om vi även tittar på varmvattentemp så ser vi att den är 43C, jag gissar åter vilt att den körningen alldeles strax är klar då på 44C varmvatten.
Den körningen borde ha stannat på hysteres för länge sedan om den räknade mot värmeproduktions framledning bör.
Du blandar forfarande ihop varmvattentemperaturen och vad framledningen och returen visar.Om du inte får rätt flöde pga att cirkulationen är dålig så kommer framledningstemperaturen sticka iväg och ÄR-värdet kommer passera Bör värdet snabbt så den löser på hyteresen och är inget ovanligt om cirkulationen inte fungerar och det är TEPERATURERNA på FRAMLEDNINGEN och åter det spelar ingen roll vilken temperatur du har i tanken för passerar ÄR-värdet på inställt hysteres värde stoppar produktionen av värme/varmvatten.

Nä nog är det en jäkla tur att jag inte jobbar med VP om dom ändrar i hur grundläggande styrparametrar beräknas mellan de olika modellerna inom samma märke.
Du får gärna jobba med värmepumpar men tro att bara för min maskin fungerar på mitt sätt måste alla fungera lika blir det nog problem a:gl

Nå jag lägger ner detta, då jag uppenbarligen är helt ute och cyklar. Hoppas bara att TS hittar problemet innan han rivit hela pumpen i jakt på en felkopplad kabel. Är det ens ett problem? kanske hans modell inte ska göra varmare vatten än 45C? Som påtalats flera gången nu, min pump är en annan modell och kan göra betydligt varmare vatten, så TS maskin kanske inte klarar mer än 45C? Min stannar på betydligt varmare 58C.

Mina tre frågor kvarstår dock.
1. Kan du mäta faktisk utgående varmvatten temp? Har du bara 44C, eller vad VARMVATTEN står på just då.
2. Har du problem med att vv tar slut?
3. Kör du anti-legionella? Isf går VARMVATTEN tempen upp till ca 63C då?
Vid anti-legionella ska den värma vattnet till att botten givaren visar 60C, då går topp givaren några grader över.

Frispel frivilligt.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 29 september 2016, 04:30:37 »

Om du tittar på TS graf så ser du att på 24 timmar och tycker du det är normalt Sc:,hTitta även på framledningen och returen ::)Om du nu inte ser något fel får du förklara varför TS har så många starter och upplever att varmvattnet inte är tillfredsställande(skulle själv inte vara nöjd med 45 °C)Har själv en Diplomat TWS 2005 och  att jag får inga 100+ på integralen varken vid varmvatten körning eller värmekörning.Diplomaten tycker jag själv är en väldigt driftsäker maskin och sällan några större problem med.Sorgebarnen är vxv.ventilen(insatsen)eller cirkulationspumpen (Wilon)som brukar fela annars inga större problem.Tror i alla fall på cirkulationspumpen eller växelventilen som krånglar.
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 28 september 2016, 21:16:48 »

Jo jag sa att jag förstår att du inte tycker att jag inte ska jämföra :) Sen gör jag det ändå, för att jag tycker att det är relevant i vissa värden.
Kommer du ihåg första inlägget? TS har returledning 43C mot tillåtet 55C, han har alltså inte hög retur, eller är det också ändrat mellan våra maskiner? Jag bifogar bilden från första inlägget så slipper du skrolla dit igen. Att/om den styr annorlunda mot vad G2/G3 gör, så spelar ändå retur tempen inte in för TS den maskinen ligger långt under tillåtet, tror att jag skrev det också?

Han är inte heller ens i närheten av hysteresgränsen på 85C vid tapp varmvattenproduktion, han har 52C i framledning vilket ger 33C tillgodo. Om nu maskinen har gjort tapp varmvatten och blivit klar, så spelar det inte så stor roll att/om hysteresen går in mot värmeproduktionen - han har ju fortf bara 44C tapp varmvatten.

Men ok, jag tänker mig att den istället för att hysteres bryta på 85C, istället bryter på framledning bör (16C i bilden) + 15C hysters = 31C, tittar vi då på andra bildserien där tapp varmvatten produktionen fortfarande pågår, så stämmer inte det heller.
För att:
Han har där 57C i framledning, han har dessutom varmare ute (20C), vilket om dom inte ändrat på det också borde göra att framledning bör är lägre än de 16C som han hade vid 15C utetemp. Returledning har han 50C av tillåtet 55C. Om vi även tittar på varmvattentemp så ser vi att den är 43C, jag gissar åter vilt att den körningen alldeles strax är klar då på 44C varmvatten.
Den körningen borde ha stannat på hysteres för länge sedan om den räknade mot värmeproduktions framledning bör.

Nä nog är det en jäkla tur att jag inte jobbar med VP om dom ändrar i hur grundläggande styrparametrar beräknas mellan de olika modellerna inom samma märke.

Nå jag lägger ner detta, då jag uppenbarligen är helt ute och cyklar. Hoppas bara att TS hittar problemet innan han rivit hela pumpen i jakt på en felkopplad kabel. Är det ens ett problem? kanske hans modell inte ska göra varmare vatten än 45C? Som påtalats flera gången nu, min pump är en annan modell och kan göra betydligt varmare vatten, så TS maskin kanske inte klarar mer än 45C? Min stannar på betydligt varmare 58C.

Mina tre frågor kvarstår dock.
1. Kan du mäta faktisk utgående varmvatten temp? Har du bara 44C, eller vad VARMVATTEN står på just då.
2. Har du problem med att vv tar slut?
3. Kör du anti-legionella? Isf går VARMVATTEN tempen upp till ca 63C då?
Vid anti-legionella ska den värma vattnet till att botten givaren visar 60C, då går topp givaren några grader över.

Frispel frivilligt.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 28 september 2016, 20:02:05 »

Tror jag får frispel snart.Ni är med på att era maskiner jobbar med högre temperaturer är TS maskin kan göra eller?Och att Hög retur togs bort när G2 kom därför får ni bara ett mjukt  larm på hög retur medans TS maskin stannar.Hög retur är ett gammalt larm som kom i samband med att Mega och solid maskinerna kom och anledningen är att larmet finns där är att Megan och soliden kom upp i över 65 °Cvid varmvattenkörning och att vid långa körningar (hyreshus)skulle skydda kompressorn.Den styrningen på framledningsgivaren och returen är ända givarna som styr om hysteresen går in eller "hög retur" på ts maskin och den har ingen aning om den kör varmvatten eller värme och skulle hysteresen gå in så stängs kompressor av oavsett den gör värme eller varmvatten.Samma vid "hög retur" eller om det blir mycket luft i slingan så diffen mellan fram och returen (hysteres) vid varmvattenkörnig.Tommy du skulle ju inte jämföra din maskin med TS maskin skrev du tidigare att du fattade men ända så forsätter du.
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 28 september 2016, 19:10:59 »

Det spelar ingen roll om den gör varmvatten eller värme för blir det "hög retur" så stannar kompressorn och el-partron går in eftersom den forfarande har ett varmvattenbehov.Varmvattensberedningen struntar fullständigt i värmebehovet eller väemeberdningen eftersom den prioriterar varmvatten och kör till DP-löser(maximalt arbetstryck)mao tar den ingen hänsyn till om exempel hysteresen går in utan kompessorn stannar före DP-når max arbetstryck.Den är helt enkelt inte så smart utan kommer ÄR-värdet över inställd hysteres så stannar kompressor oavsett den gör värme eller varmvatten.

Om den stannar på för "Hög retur"så stannar kompressorn och el-patron går in.Kompressorn startar när returen kommer under inställt värde på retur.
Öh, va?
Är hysteres inblandad i tapp varmvatten produktion eller ej?
På min maskin bryter den inte tapp varmvattenkörning pga HÖGRETUR, det syns alldeles tydligt i bilden. Om det stannat på HÖGRETUR, så hade den stannat på 56(55), inte 58(55), den slår inte heller på tillsats för att värma det sista heller (förutom vid anti-legionella körning, men då är tempen högre).
Men för TS spelar det ingen roll, han har 43(55) precis efter sin tapp varmvattenkörning, så han har 12C kvar. Här kan vi kanske komma överens om att dom jobbar olika? (jag vet inte hur TS maskin beter sig).

Kanske kan den bryta tapp varmvattenkörning även på hysteres, men jag har aldrig sett så höga temperaturer, ens under anti-legionella körningar och tro mig, jag har tittat många gånger. Vid tapp varmvattenkörning är framledning bör 70C, det innebär att TS måste uppnå en framledningstemp på över 85C (70 i bör och 15 i hysteres), för mig gäller över 81C.

Visst har du sett att bilderna är tagna PRECIS EFTER en tapp varmvattenkörning? Jag vet såklart inte hur lång tid som gått mellan tapp varmvattnet blev klart och TS fotade, men i första inlägger skriver han "Nedan 3 bilder är precis efter att pumpen gjort VV." så jag gissar att det är just "precis efter". Mina bilder är tagna inom 30 sek. Därför kan jag ha framledning 60(28), den har precis sänkt bör värdet från 70 till 28, för den har precis gjort klart tapp varmvattnet. Dock har inte framlednings tempgivaren hunnit sänka sitt värde än. Jag har inga problem med varken varmvatten tempen eller att den bryter på div obskyra saker och ändå ser våra "precis efter vv-körning" bilder väldigt lika ut.

Hade jag haft kvar 60(28) när det blev dax för en värmekörning (33 min efter vv körningen), så hade den såklart stannat på hysteres och jag hade haft bastuvarmt i huset. Frågan är om inte brandlarmet hade löst ut också.
Som tur är så var framledningstempen återställd efter 4 minuter och påverkan på integralen var +8.

Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 28 september 2016, 19:08:35 »

Det spelar ingen roll om den gör varmvatten eller värme för blir det "hög retur" så stannar kompressorn och el-partron går in eftersom den forfarande har ett varmvattenbehov.Varmvattensberedningen struntar fullständigt i värmebehovet eller väemeberdningen eftersom den prioriterar varmvatten och kör till DP-löser(maximalt arbetstryck)mao tar den ingen hänsyn till om exempel hysteresen går in utan kompessorn stannar före DP-når max arbetstryck.Den är helt enkelt inte så smart utan kommer ÄR-värdet över inställd hysteres så stannar kompressor oavsett den gör värme eller varmvatten.

Om den stannar på för "Hög retur"så stannar kompressorn och el-patron går in.Kompressorn startar när returen kommer under inställt värde på retur.
Isåfall borde framledningen i inläggen längre fram vara 70+15=85 vid Vv körningen!!

Obs! Tommy säger att driftpressostaten först stannar pumpen (fyrkanten kommer i displayen) och sedan kommer texten hög retur i displayen. Så har min ALLTID gjort vid en vv körning.

Max returledning då pumpen gör vv finns inte då pumpen går med kompressor!!
Jag har t.ex. just nu 53(40)
Skrivet av: Fredrik567
« skrivet: 28 september 2016, 18:32:43 »

Hej,
Kollade du vad som händer när du ändrade inflytande startgivare?
Och har du mätt verklig VV-temp?
/ Fredrik
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 28 september 2016, 18:06:07 »

301-302= Framledning
303-304= Rumsgivare
305-306= Ute
307-308= EVU
308-309= Motorskydd
311-312= Varmvatten
313-314= Retur
315-316= Brine från VP
317-318= Brine från VP ska vara till  :)
319-320= Högtryck
321-322= Lågt tryck
323-324= Tryckrör (temp)
325-326= Toppgivare

Skrivet av: måle10
« skrivet: 28 september 2016, 18:00:35 »

Varken eller.
"vilket stämmer då jag har retur 58(55)"
Jag har alltså hög retur.

Det jag försöker säga om du läser noga är att det är driftpressostaten som bryter varmvattenkörningen, inget annat. Inga tempgivare, inte integralen, inte hysteres, inte hög framledning, inte hög returledning utan endast driftpressostaten. Läs mitt förra inlägg igen och titta på siffrorna, hittar du något antagande som är fel, så är jag idel öra.
Är du säker på att du inte blandar ihop värme körning med varmvatten körning?
Det spelar ingen roll om den gör varmvatten eller värme för blir det "hög retur" så stannar kompressorn och el-partron går in eftersom den forfarande har ett varmvattenbehov.Varmvattensberedningen struntar fullständigt i värmebehovet eller väemeberdningen eftersom den prioriterar varmvatten och kör till DP-löser(maximalt arbetstryck)mao tar den ingen hänsyn till om exempel hysteresen går in utan kompessorn stannar före DP-når max arbetstryck.Den är helt enkelt inte så smart utan kommer ÄR-värdet över inställd hysteres så stannar kompressor oavsett den gör värme eller varmvatten.

Om den stannar på för "Hög retur"så stannar kompressorn och el-patron går in.Kompressorn startar när returen kommer under inställt värde på retur.
Skrivet av: Gagner
« skrivet: 28 september 2016, 17:29:06 »

Hej hopp,

Har nu kollat:
Gagner, "topp" ska sitta på 325-326 och "varmvatten" på 311-312
och
Kolla för säkerhetsskull så den som gjorde utbytet inte förväxlade kablarna 301(framledningsgivare) och 311(varmvattengivaren).

De sitter på sina korrekta platser.

Någon som har en komplett förteckning för alla uttaget på kortet, dvs så jag följa kablar och utesluta kopplings fel?
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 28 september 2016, 16:52:21 »

Varken eller.
"vilket stämmer då jag har retur 58(55)"
Jag har alltså hög retur.

Det jag försöker säga om du läser noga är att det är driftpressostaten som bryter varmvattenkörningen, inget annat. Inga tempgivare, inte integralen, inte hysteres, inte hög framledning, inte hög returledning utan endast driftpressostaten. Läs mitt förra inlägg igen och titta på siffrorna, hittar du något antagande som är fel, så är jag idel öra.
Är du säker på att du inte blandar ihop värme körning med varmvatten körning?
Skrivet av: måle10
« skrivet: 28 september 2016, 15:34:22 »

Vet inte om du menar mig eller Thermias Installationsguide inte stämmer angående "Hög Retur"På huvud menyn (bild 1) får jag den lilla fyrkaten när varmvattenkörningen är klar. Jag får även "HÖGRETUR", vilket stämmer då jag har retur 58(55) (bild 2). Jag är dock mycket skeptisk till att det är högretur som bryter körningen, se nedan.

Thermias installationguide sidan 50 för TS maskin Diplomat TWS
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 28 september 2016, 11:25:45 »

@Gagner

Vad händer med start xx(yy) eller bottengivaren när du tappar vatten? Sjunker den alls?
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 28 september 2016, 09:04:51 »

Hej förlåt att jag hoppar in här igen, jag har ju eg ingen koll. Förlåt också för att inlägget blir långt, men jag känner att jag måste belägga mina antaganden, min slutsats kommer iaf längst ner.
Som redan har påtalats, så är jag inte i VP branchen och har begränsad kunskap, all erfarenhet kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför följande text för vad den är "amatören spekulerar".
F.n jag lägger in den texten i min signatur, så det inte råder några tveksamheter framöver a:gl

Jag kunde inte låta bli att studera min G3a igår när den gjorde varmvatten och den beter sig väldigt likt det som du beskriver. Förutom att jag får ca 58C varmvatten när körningen är klar.
På huvud menyn (bild 1) får jag den lilla fyrkaten när varmvattenkörningen är klar. Jag får även "HÖGRETUR", vilket stämmer då jag har retur 58(55) (bild 2). Jag är dock mycket skeptisk till att det är högretur som bryter körningen, se nedan.

Menyn "TEMPERATUR" (bild 2) är i mitt öga väldigt lik din "TEMPERATUR", inte med samma värden men liknande.
Bild 2 och värden är från precis efter varmvattenkörningen är klar, på samma sätt om du beskriver i första inlägget
Ex har Jag
framledning 60(28)C
Returledning 58(55)C
Varmvatten 58C
Om hysteres hade stoppat även varmvattenkörning, så hade min stannat vid framledning  > 28+11 alltså vid 40C. Jag hade då inte kunnat få varmare varmvatten än just 40C - HGW används inte vid ren varmvattenkörning så den påverkar INTE i det här fallet.
Att hysteres inte kan stoppa en varmvattenkörning framkommer även av att under själva körningen så har vi framledning bör 70C, så som det syns i din andra bildserie där du hade 57(70).
Den har inte heller stoppat pga returledning hög, då hade den stannat på 56C, inte 58C.
Kvar finns parametern driftpressostat och tryckrörstemp (fyrkanten), tempen har du redan konstaterat att den inte är för hög. Kvar blir DP. Men då du provat att byta den, utan nämnvärt bättre resultat så tror jag att det är den heller. Även om jag inte har ens en liten aning om hur en DP arbetar.
Snabb jämförelse, om din hade stannat på hysters vid varmvattenkörning, så hade den i första bildserien stannat på framledning bör 16C+ Hysteres 15C +1 = 32C. Dvs du kan inte få varmare vatten än 32C, kanske har jag fel - men det känns helt orimligt.

Jag tror att det är dina tempgivare som visar fel, så:
Tre frågor.
1. Kan du mäta faktisk utgående varmvatten temp? Har du bara 44C, eller vad VARMVATTEN står på just då.
2. Har du problem med att vv tar slut?
3. Kör du anti-legionella? Isf går VARMVATTEN tempen upp till ca 63C då?
Vid anti-legionella ska den värma vattnet till att botten givaren visar 60C, då går topp givaren några grader över.

Just ja, jag har skrivit att den INTE räknar på integralen när den gör varmvatten, det var fel. Den fortsätter att räkna, jag har inte studerat det vidare men gissar på att den räknar vidare på senast kända värden, min räknade iaf stadigt av -2 under hela varmvattenkörningen. Om någon annan maskin gör på samma sätt vet jag inte (se signatur).

Skrivet av: måle10
« skrivet: 28 september 2016, 04:52:47 »

Kolla för säkerhetsskull så den som gjorde utbytet inte förväxlade kablarna 301(framledningsgivare) och 311(varmvattengivaren).
Skrivet av: måle10
« skrivet: 27 september 2016, 13:27:39 »

En fråga.Det är inte så enkelt att den som bytte till kittsystemet har stängt tillopp och returen och glömt öppna igen?Inte för det behövs men sånt händer av bara farten.Märkligt.Har nog bytt en 18-19st sådana kittsystem men har aldrig varit några problem.
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 27 september 2016, 13:13:32 »

På tal om något äldre, du har nog inte problem med att tempgivarna visar fel och därför stoppar VV-produktionen. Den stoppas av driftpressostaten helt oberoende av tempgivarna.
Däremot kan dom visa fel så att dom visar lägre temp än vad du faktiskt har. Undrar om det går att komma åt att mäta utgående vv-temp när du spolar i en kran?

Sidan 8 i manualen för optimum skickas med som bild.

Skrivet av: måle10
« skrivet: 27 september 2016, 12:59:34 »

Om driftpressostaten är trasig eller att den inte återansluter sig så lyser lilla fyrkanten konstant och det verkar den inte göra.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 27 september 2016, 12:38:33 »

Var det inte så att TS kopplade in den andra driftpressostaten och den enda skillnaden var att temperaturen blev något högre, vilket är helt normalt. Och VV produktion bryts inte av någon tempgivare utan av driftspressostaten när nog högt tryck uppnåtts.
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 27 september 2016, 12:27:29 »

Om växelventilen är ok så är det troligt att driftpressostaten spökar
Nu har jag läst på lite mer och Fredrik ser ut att vara något på spåret.
Fyrkanten indikear antingen utlöst driftpressostat, eller för hög temp i tryckröret. Tryckröret var det inte

Hej Alla, passar på att tacka för visat intresse  tummenupp
Jag har kollat till tryckrörs tempen varje gång också, men den håller sig under 100 °C vid varje körning (oftast kring 90 °C).

Kvar är då pressostaten.

Och nej det här är INTE taget från min erfarenhet från min G3a,utan från manualen för optimum.
http://www.tcmadmin.thermia.se/docroot/dokumentbank/Thermia_Total_User_VUGFD207_se.pdf
Sidan 12.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 27 september 2016, 11:42:04 »

Hello Måle, prövade tidigare att ändra hastighet också, då hördes det att den "gick upp i varv".
Men som du säger, för att vara helt säker bör jag lossa på skruven och se om det snurrar (går det förresten att göra i drift utan att det sprutar ut vatten?)
Jodå det är inga problem att släppa på centrumskruven men det kan droppa lite.Lys med ficklampa för att se omaxeln snurrar.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 27 september 2016, 11:23:05 »

Hej Alla, passar på att tacka för visat intresse  tummenupp
Jag har kollat till tryckrörs tempen varje gång också, men den håller sig under 100 °C vid varje körning (oftast kring 90 °C).
Men kommer den lilla fyrkanten upp och kompressorn stannar.Helt klart så blir varmvattenkörningen avbruten av någon anledning.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 27 september 2016, 11:16:18 »

@ måle

I första inlägget står det att temperaturerna är direkt efter en vv körning! Vi måste då anta att det är så att kranen var i rutan vid drift (pumpen säger att den gör vv). Åtminstone i ett senare inlägg är det klart att den kör en vv för då finns en kran i displayen. Om den då skulle bryta på hysteres måste ju nån kabel vara fel, eller vad bestämmer att hysteres ska bryta vid en värmekörning?

Sen kan inte jag heller förstå skillnaden mellan en diplomat, optimum och g2/g3 gällande integralberäkningen vid ett värmebehov? Jag trodde enbart att optimum hade varvtalsstyrda cp och g3 dessutom hgw.

Min fungerar iallafall precis som ts gällande temperaturerna, direkt efter en vv körning och pumpen stannat visas det som framledning 60(21) och efter en tid går den ned till typ 21(21). Skulle det ta 3 minuter från det att pumpen stannat tills framledning är nere till 21 skulle min integral också vara +100.
Skrivet av: Gagner
« skrivet: 27 september 2016, 09:36:01 »

Tror inte givaren som är boven om inte startgivaren är trasig så den startar på varmvattengivaren istället men det förklarar inte din höga framledningstemperatur.Såg att den har 17 drifttid på värmepump och samma drifttid på varmvattenkörning Sc:,hmao vill den bara köra varmvatten men bryter på hysteres .Anledningen varför den avbryter varmvatten körningen kan vara att tryckrörstempen (fyrkanten kommer upp)blir för hög eller att den löser på hysteres men kan vara så lurigt att den löser på att returen blir för hög(55 °C) .Kan ju vara så enkelt att den som satte dit kittsystemet lyckas att koppla fel .En del verkar tro att bara för att du har fått "kittsystemet" med 2009 displayen så får du extra funktioner med så är inte fallet och det varken byts eller sätts dit några givare så du har en vanlig tws med samma styrning som tidigare.Är du helt säker på att cp snurrar och det räcker inte med att känna med handen på  cp och känna att den snurrar utan man måste kolla att axeln snurrar.

Är lite inne på det också, men vad kan ha kopplats fel förutom tempgivarna i vv-beredaren..... Sc:,h
Skrivet av: Gagner
« skrivet: 27 september 2016, 09:33:39 »

HM..ännu en misstanke att cp står still annars verkar det jätte konstigt.Hur hög blir returen?Och armen på står nedåt när den gör varmvatten på vxv.Det kan ju vara så den bryter på varmvatten körningen hela tiden så det är därför framledningstemperaturen blir hög men eftersom hysteres går in och du får ett 100+värde så borde framledningstemperaturen sjunka under den tiden.

Hello Måle, prövade tidigare att ändra hastighet också, då hördes det att den "gick upp i varv".
Men som du säger, för att vara helt säker bör jag lossa på skruven och se om det snurrar (går det förresten att göra i drift utan att det sprutar ut vatten?)
Skrivet av: Gagner
« skrivet: 27 september 2016, 09:30:30 »

Japp det är tryckrörstemperaturen den bryter på och inte DP.Om du kollar hur hög tryckrörstemperaturen blir så nu börjar det likna något.Om din tryckrörstemperatur blir högre än 135 °C så avbryts varmvatten körningen och du hamnar på ruta 1 igen eftersom du forfarande har ett varmvattenbehov.Nu är frågan varför det har kommit nu efter kitt bytet eller har du bara otur :'(

Hej Alla, passar på att tacka för visat intresse  tummenupp
Jag har kollat till tryckrörs tempen varje gång också, men den håller sig under 100 °C vid varje körning (oftast kring 90 °C).




Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 27 september 2016, 09:03:14 »

3 gånger har jag förklarat för dig att TS har ingen G3 men det verkar inte fungera
Beräknas inte integral och hysteres på samma sätt oavsett G3 eller ej ? Vad har dom ändrat ?
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 27 september 2016, 08:46:15 »

Jo då, det fungerar. Och jag har lärt mig nya saker igen, det tackar jag för.
Tänker inte försöka lära mig mer om det, då det knappast hjälper TS
Skrivet av: måle10
« skrivet: 27 september 2016, 08:22:16 »

Jo jag är medveten om att han har en annan modell.
Men jag var inte medveten om att dom ändrat hur hysters och integral beräknas.

Min beräknar integral genom att en gång per minut jämföra framlednings temp med framledning bör, diffen summeras varje minut och läggs till föregående värde.
ex: Start integral 0
Minut 1, framledning bör = 40C, framledning är = 39C Integral blir 39-40 = -1
Minut 2, framledning bör = 40, framledning är = 37C Intergralen blir (fg integral) -1 + (37-40) = -4
Minut 3 har det blivit varmare ute och framledning bör = 25C, framledning är = 27C Integralen blir då -4 + (27-25) = -2

Om det från föregående körning har blivit plus 7 på interalen så räknar den.
Integral +7.
Minut 1, framledning bör = 40, framledning är = 39C, integral blir +7 + (39-40) = +6
Minut 2, framledning bör = 40, framledning är = 37, integral = +6 + (37-40) = +3

Men som sagt, jag är en glad amatör med begränsad kunskap, ex visste jag inte att dom ändrat hur dessa värden beräknas eller att hysteres kunde begränsa vv-produktionen.
Som jag brukar säga, man lever så läge man lär.
3 gånger har jag förklarat för dig att TS har ingen G3 men det verkar inte fungera
Skrivet av: måle10
« skrivet: 27 september 2016, 08:18:54 »

Ahh, Tackar.
Hittade också detta: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=52958.msg543407#msg543407
Så jag prövade att koppla om till den som ska ge högre temperatur, visst det blev högre, men bara 3grader (dvs 48grader).
Kopplade dock tillbaks till orginalet.

Är det jag som är virrig, ska det inte bli högre än 45 grader på varmvattnet?
När pumpen avslutar så blir det en liten fyrkant i vänstra hörnet på displayen, brukar väl tyda på driftpressostaten?
Nu har jag då testat med den andra DP:n, och fyrkanten kommer upp i alla fall....suck
Japp det är tryckrörstemperaturen den bryter på och inte DP.Om du kollar hur hög tryckrörstemperaturen blir så nu börjar det likna något.Om din tryckrörstemperatur blir högre än 135 °C så avbryts varmvatten körningen och du hamnar på ruta 1 igen eftersom du forfarande har ett varmvattenbehov.Nu är frågan varför det har kommit nu efter kitt bytet eller har du bara otur :'(
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 27 september 2016, 08:06:50 »

Jo jag är medveten om att han har en annan modell.
Men jag var inte medveten om att dom ändrat hur hysters och integral beräknas.

Min beräknar integral genom att en gång per minut jämföra framlednings temp med framledning bör, diffen summeras varje minut och läggs till föregående värde.
ex: Start integral 0
Minut 1, framledning bör = 40C, framledning är = 39C Integral blir 39-40 = -1
Minut 2, framledning bör = 40, framledning är = 37C Intergralen blir (fg integral) -1 + (37-40) = -4
Minut 3 har det blivit varmare ute och framledning bör = 25C, framledning är = 27C Integralen blir då -4 + (27-25) = -2

Om det från föregående körning har blivit plus 7 på interalen så räknar den.
Integral +7.
Minut 1, framledning bör = 40, framledning är = 39C, integral blir +7 + (39-40) = +6
Minut 2, framledning bör = 40, framledning är = 37, integral = +6 + (37-40) = +3

Men som sagt, jag är en glad amatör med begränsad kunskap, ex visste jag inte att dom ändrat hur dessa värden beräknas eller att hysteres kunde begränsa vv-produktionen.
Som jag brukar säga, man lever så läge man lär.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 27 september 2016, 07:49:37 »

Tommy du är med på att TS inte har en G3 eller?Om exempel cirkulationpumpen står still eller flödet inte fungerar tillfredsställande cirkulation som halv öppen/stängd vxv blir ju flödet påverkat eller?Om kompressorn startar med dålig cirkulation eller ingen så kommer framledningstemperaturen öka snabbare(ÄR-värdet) än (BÖR-värdet) än normalt pga cirkulationen i systemet och hysteresen hinner inte med så är det vanligt att den bryter.Om hysteresen är ställd på exempel 15 och och cirkulationen är bristfällig eller inte fungerar så är det inte konstigt.Sedan kan är det ju inte ovanligt att exempel att den bryter på hysterses pga kurvan exempel är för hög vid normal körning vid integralräkning vid slutet av värmekörning och därför får ett +värde på integralen.
En liten fördjupning.
Integralen handlar egentligen om tid eftersom den beräknar vilken framledningstemperatur du ska ha på FÖREGÅENDE körning.Om du tittar på integralen efter en värmekörning så kan du se ett +värde och det är det värde integralen räknar efter vid nästa värmekörning mao ett värmebehov.När kompressor startar efter integralen når startvärdet exempel -80 och nu vet integralen att den hade ett exempel +7 från föregående körning så kommer den räkna snabbare på integralminuterna denna körning beroende på vilket värmebehov du har och så håller det på.Om du exempel får ett 0=värde på integralen efter värmekörningen så har beräkningen hunnit ifatt.Eftersom den prioriterar varmvatten och avbryter en värmekörning så kommer den vänta i 2 minuter innan den börjar räkna integralen igen efter varmvattenkörningen.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!