Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Besparing l/l + bvp för vv  (läst 679 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Besparing l/l + bvp för vv
« skrivet: 11 augusti 2017, 21:04:47 »
Hallåj!

Jag har spekulerat lite i hur stor besparing en uppgradering av värmesystemet i ett hyreshus. Skulle vilja se vad ni tror för att se om min kalkyl verkar rimlig.

I dagsläget uteslutande direktverkande el. Central frånluft. Även hushållsel bekostas av hyresvärden. Beläget kustnära i Västernorrland med ca 5 grader medeltemperatur. 145kWh/m2/år enligt deklaration men väldigt skeptisk då det motsvarar knappt 50% av total köpt energi. Lägsta månadsförbrukning var
2.5% av totalen, dvs 30% på helår vid samma förbrukning. Så min gissning är snarare 200-240kWh/m2/år.

Uppgradering med l/l samt bvp på frånluften för vv beredning. Nominella effekten på l/l är 56 watt/m2. Eller tar jag effekten*24*30 får jag samma summa som den totala elförbrukningen(inkl vv o hushållsel) för januari. Så borde bli bra täckningsgrad.

Bvp för vv beredningen har effekt på ca 550 watt per lägenhet eller 8,8 watt/m2 utan elspets. Jag räknar med 2,5 personer per lägenhet. Vilket ger ca 227 liter vv per lgh och dygn.

Hur stor energibesparing tror ni detta gör?
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!