Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur kolla torrhet/fuktighet i marken?  (läst 1775 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KinetiskGasteori

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: ÖstskÃ¥ne
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • PV = nRT
Hur kolla torrhet/fuktighet i marken?
« skrivet: 20 december 2016, 15:58:36 »
Jag har en döende frånluftsvärmepump och undersöker olika alternativ att ersätta den med, däribland markvärme. Huset i fråga ligger i Åhus, 100m från en liten sjö (en "blindtarm" till Helge Å). Marken är sandig och utifrån vad jag har läst på forumet kan det betyda att den är torr, vilket är kass för markvärme.

Finns det något smart sätt att kolla fuktigheten, eller ska man helt enkelt plocka fram spaden och gräva sig ett 1 m djupt hål?
Beg Nibe 360P från 2007. Kompressor, expansionsventil och torkfilter bytt 2015-11. Installerad i mitt hus hösten 2017.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hur kolla torrhet/fuktighet i marken?
« Svar #1 skrivet: 20 december 2016, 19:24:49 »
Sand är sämre än tex lera/jord men du kan ju alltid gräva längre slinga och man bör även kunna lägga slangen nära varandra tex 0,5 meter vid sand och på så sätt öka upptaget utan att behöva gräva längre sträcka.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur kolla torrhet/fuktighet i marken?
« Svar #2 skrivet: 21 december 2016, 10:53:10 »
Fuktig sand funkar mycket bättre än torr.
Men för att veta så krävs nog att man gräver ett hål.
Sen kan du enkelt mäta fukthalten genom att ta ett prov, väga, torka i ugn och väga igen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad KinetiskGasteori

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: ÖstskÃ¥ne
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • PV = nRT
SV: Hur kolla torrhet/fuktighet i marken?
« Svar #3 skrivet: 21 december 2016, 13:36:59 »
Sand är sämre än tex lera/jord men du kan ju alltid gräva längre slinga och man bör även kunna lägga slangen nära varandra tex 0,5 meter vid sand och på så sätt öka upptaget utan att behöva gräva längre sträcka.
Funkar det att ha slang så tätt som 0,5m? Är det för att sand (om den är torr) överför värme sämre är blöt mylla?
Beg Nibe 360P från 2007. Kompressor, expansionsventil och torkfilter bytt 2015-11. Installerad i mitt hus hösten 2017.

Utloggad KinetiskGasteori

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: ÖstskÃ¥ne
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • PV = nRT
SV: Hur kolla torrhet/fuktighet i marken?
« Svar #4 skrivet: 21 december 2016, 13:39:43 »
Fuktig sand funkar mycket bättre än torr.
Men för att veta så krävs nog att man gräver ett hål.
Sen kan du enkelt mäta fukthalten genom att ta ett prov, väga, torka i ugn och väga igen.
Tack, ska testa den mätmetoden. Gillar den typen av approach.  tummenupp
Beg Nibe 360P från 2007. Kompressor, expansionsventil och torkfilter bytt 2015-11. Installerad i mitt hus hösten 2017.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hur kolla torrhet/fuktighet i marken?
« Svar #5 skrivet: 21 december 2016, 14:19:22 »
Funkar det att ha slang så tätt som 0,5m? Är det för att sand (om den är torr) överför värme sämre är blöt mylla?
Det funkar alltid med slangen närmare varandra men man får öka på längden på slingan och ofta gräver man med en planer skopa och då kan man lägga 3-4 svängar i stället för 2. Med slangen närmare varandra ökar uttaget ur marken vilket kan leda till tjälskjutning men den risken lär vara liten i sand.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad KinetiskGasteori

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: ÖstskÃ¥ne
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • PV = nRT
SV: Hur kolla torrhet/fuktighet i marken?
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2017, 14:57:27 »
Var ute och grävde till 90 cm härom dagen. 684g för en halvliter sand. Torkad vägde det 647g, dvs 37g för halvlitern = 74g/l. Sen är det förstås svårt att veta om fukten kommer underifrån eller om det är fukt från vädret som har kommit uppifrån och var på väg ner i djupet.
Beg Nibe 360P från 2007. Kompressor, expansionsventil och torkfilter bytt 2015-11. Installerad i mitt hus hösten 2017.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur kolla torrhet/fuktighet i marken?
« Svar #7 skrivet: 04 januari 2017, 16:51:44 »
5 vikt-% fukt är rätt lite, så du får ta mer slang än rekommenderat.
Å andra sidan är jordvärmeslang billigt, och troligen enkelt att plöja ner om det är sand.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad KinetiskGasteori

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: ÖstskÃ¥ne
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • PV = nRT
SV: Hur kolla torrhet/fuktighet i marken?
« Svar #8 skrivet: 04 januari 2017, 20:00:14 »
5 vikt-% fukt är rätt lite, så du får ta mer slang än rekommenderat.
Å andra sidan är jordvärmeslang billigt, och troligen enkelt att plöja ner om det är sand.

Aj, då ser det mörkt ut. 14x17m = ca 240 kvm är vad som finns ledigt på tomten framför huset. En infart, rad med småträd och diverse 'krafs' äter upp ytan. Förutom det kan man kanske få ut 40m slanglängd till med till- och från-transport från den baksidan och kortsidan av huset.
Beg Nibe 360P från 2007. Kompressor, expansionsventil och torkfilter bytt 2015-11. Installerad i mitt hus hösten 2017.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hur kolla torrhet/fuktighet i marken?
« Svar #9 skrivet: 04 januari 2017, 23:09:18 »
Lägger du med 0,5 meter mellan kanske du får ner närmare 500 meter men vet inte hur mycket energi det ger i sand. Eftersom du har flvp så borde huset vara hyffsat isolerat eller ? Hur många kwh gör du av med per år och hur stort är huset. Om du inte får ner tillräckligt med slinga går det kombinera med tex en flm från nibe som ger energi till brine från vent luften men priset det brukar dra iväg.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad KinetiskGasteori

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: ÖstskÃ¥ne
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • PV = nRT
SV: Hur kolla torrhet/fuktighet i marken?
« Svar #10 skrivet: 15 januari 2017, 15:32:12 »
Lägger du med 0,5 meter mellan kanske du får ner närmare 500 meter men vet inte hur mycket energi det ger i sand.

Jag pratade med Terrawatts pumpkonstruktör Råsbäck och han trodde inte på att lägga så tätt. Även om slanglängden ökar, får man inte mer markyta att utvinna värme ur, var hans invändning. Han sade också att min kommun hade testat markslingor på olika djup och 1,5 m var lika effektivt som 1,0 m, så jag skulle kunna testa fuktigheten en bit längre ner.

Citera
Eftersom du har flvp så borde huset vara hyffsat isolerat eller ? Hur många kwh gör du av med per år och hur stort är huset. Om du inte får ner tillräckligt med slinga går det kombinera med tex en flm från nibe som ger energi till brine från vent luften men priset det brukar dra iväg.

Med havererad kompressor, dvs ren elvärme, har jag haft ett snitt på 16500 kWh/år inkl hushållsel. Huset är byggt 1996, 120 kvm, ett plan och golvvärme. Råsbäck trodde att 280 m slinga (240 kvm fri tomtyta + 40 m runt huset) borde räcka med grovt räknat 15W/m. Det skulle ge 4,2 kW.

December 2010 är värst i min statistik sedan starten 2007. Då förbrukade jag 3460 kWh, dvs en snitteffekt på 4,8 kW. Tyvärr vet jag inte vad toppförbrukningen var, hur länge den varade och hur mycket som hushållsel, men en sådan månad kräver ju elpatron och spetsel. I 19 fall av 20 ser det ut att gå bra utan, om jag verkligen skulle få ut 4,2 kW.
« Senast ändrad: 15 januari 2017, 15:50:41 av KinetiskGasteori »
Beg Nibe 360P från 2007. Kompressor, expansionsventil och torkfilter bytt 2015-11. Installerad i mitt hus hösten 2017.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hur kolla torrhet/fuktighet i marken?
« Svar #11 skrivet: 15 januari 2017, 15:42:16 »
Ja inte är det nån nackdel mad att lägga slingorna djupare men det blir mera grävning. Det finns undersökningar som visar att utbytet ökar om man lägger slingorna tätt men kommer inte ihåg vart jag läst det. 400 meter slinga tätt förlagt motsvarar ju inte 400 meter glest förlagd slinga men det det ger mera än 200 meter som man får ner om man lägger med traditionellt avstånd.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!