Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Brine temperatur  (läst 4694 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johsj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Brine temperatur
« skrivet: 27 december 2009, 14:46:22 »
Hej

Jag har relativt nyligen fått en Atria 10 instalerad men jag reagerar på att värmepumpen inte går speciellt ofta och då endast i kortare intervaller. Det senaste dygnet har VPn gått 9h, Tillsats 1 6h och tillsats 2 10h och ungefär så har det sett ut sedan starten. Utetemperaturen har legat mellan 0 till +2 grader och innetemperaturen mellan 19-20 grader (kurva 40).

Jag har en misstanke om att Brine temperaturen är för kall och att det är därför VP slår av ofta. Brine ut ligger på -20g och brine in på -18g. Anledningen till att jag misstänker detta är dels att temperaturen är så låg men också att det var en dels strul med blandningen av Brinevätskan vi instalationen då lågtryckslarmet lösta ut flera gånger pga fel blandning.

Taksam för hjälp och kommentarer kring om driftstiderna är onormala samt om Brine temperaturen är korrekt.
/J

Utloggad martinei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Brine temperatur
« Svar #1 skrivet: 27 december 2009, 15:03:07 »
Det verkar inte som din anläggning fungerar som den ska.
den ska gå hela tiden innan tillsats behövs.
brine in vid ca 0grader borde hamna på -5-10grader avfrostningen startar vid -12 (tror jag det är)

mvh
Martin
Thermia Atria8 optimum. Gullringhus(1985)140+40m2 Ettrörsystem. värmeåtervinning (Flexit sl4r)

Utloggad El_-micke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Brine temperatur
« Svar #2 skrivet: 27 december 2009, 19:36:36 »
kolla blandning på brinevätskan det är mycket noga att det är rätt vätska o rätt %.det skall vara etylenglykol blandat till -32....kolla även att det är luftat riktigt
« Senast ändrad: 27 december 2009, 19:43:24 av El_-micke »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!