Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Legionellakörning vid stor tappning  (läst 2173 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Legionellakörning vid stor tappning
« skrivet: 13 november 2011, 22:25:30 »
För andra söndagen i rad har jag märkt att legionellakörningen av mina 300l infaller exakt med tidpunkten då hela familjen badar och duschar. Det gör ju att TS2 måste vara på mycket längre än om vattnet stått still i beredaren. Hur gör jag för att ändra tidpunkten för körning? Gör jag inget kommer det ju vara runt 19.00 varje söndag i all framtid.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Legionellakörning vid stor tappning
« Svar #1 skrivet: 14 november 2011, 07:30:24 »
På min VP bestäms tidpunkten av när man väljer att aktivera extra VV.
Om jag gör detta mitt i natten mellan fredag/lördag så sker alltid temphöjningen precis då hedanefter.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Legionellakörning vid stor tappning
« Svar #2 skrivet: 14 november 2011, 08:10:27 »
PÃ¥ min VP kan kag ställa invilken tid pÃ¥ dygnet det skall ske. Olika tillverkare verkar ha olika syn pÃ¥ användarvänlighet. Eller sÃ¥ räknar Nibe med att dess ägare ändÃ¥ tillbringar större delen av dygnet i pannrummet...  *roflmao*
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Legionellakörning vid stor tappning
« Svar #3 skrivet: 14 november 2011, 09:01:19 »
Hej DKT!
Hade samma problem, sÃ¥ jag ställde fram körningen till  var 8:e dag, för att flytta fram körningen till mÃ¥ndag och sedan därefter ställa tillbaka denna pÃ¥ var 7:e. PÃ¥ detta sätt fÃ¥r du dina körningar pÃ¥ mÃ¥ndagar hädanefter. För min del ändras detta under eldningssäsongen p.g.a. HGW:n.
Lycka till!
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Legionellakörning vid stor tappning
« Svar #4 skrivet: 14 november 2011, 09:02:47 »
PÃ¥ min VP kan kag ställa invilken tid pÃ¥ dygnet det skall ske. Olika tillverkare verkar ha olika syn pÃ¥ användarvänlighet. Eller sÃ¥ räknar Nibe med att dess ägare ändÃ¥ tillbringar större delen av dygnet i pannrummet...  *roflmao*
*roflmao* det gör man antagligen om man har en Nibe  ::)
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Legionellakörning vid stor tappning
« Svar #5 skrivet: 14 november 2011, 10:13:33 »
*roflmao* det gör man antagligen om man har en Nibe  ::)
Ouch ;D
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Legionellakörning vid stor tappning
« Svar #6 skrivet: 14 november 2011, 10:50:25 »
Hahaha...  ::)

På 1245 kan man ställa in klockslag, men på 1215 så fanns inte så många inställningsmöjligheter.
Tror detta snarast handlar om VP:ns ålder (om det inte är en Thermia vars styr ser likadan ut som för 10 år sen).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Legionellakörning vid stor tappning
« Svar #7 skrivet: 14 november 2011, 19:41:34 »
En legionellakörning startas ALLTID isamband med en ordinarie vv-körning. Mao så måste vp få startsignal för vv och göra detta innan tillsats höjer temp till legionellasäker nivå.
På en Thermia startar det inte en given tid, men som du säger så blir de samma tid om ni lever efter schema ;)
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Legionellakörning vid stor tappning
« Svar #8 skrivet: 14 november 2011, 20:21:41 »
Jag ställde in min legionellakörning att köras mitt i natten för dÃ¥ är det minst risk att nÃ¥n tappar vatten sÃ¥ det heta vattnet blir kvar i beredaren länge sÃ¥ alla bacilusker blir riktigt kokade men jag har ju en Nibe där man kan ställa in vilken tid legionella körningen ska köras  ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Legionellakörning vid stor tappning
« Svar #9 skrivet: 14 november 2011, 20:29:14 »
Japp, finns lite att hämta på styren hos värmläningarna... ;)
Körde igÃ¥ng en 1245:a härom veckan, finns lite intressanta inst. pÃ¥ den. Bla legionellainst.  Gjorde som du, satte top-up till kl 01:00 dÃ¥ maskinen sitter i ett nybyggt hus med nya regler sÃ¥ är tillsats begränsad till 2 kW. Dessutom är det tre lägenheter i huset vilket skulle kunna fÃ¥ top-up tiden att aldrig ta slut :)
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Legionellakörning vid stor tappning
« Svar #10 skrivet: 14 november 2011, 20:37:08 »
Den tröttnar efter ett tag körde min vp med 0 kw installerad eleffekt  huvuddunk och har för mig att den provade 3 gÃ¥nger att höja tempen innan den gav upp för styren fattade inte att med 0 kw elffekt sÃ¥ finns ingen elpatron men det kanske är Ã¥tgärdat med nya mjukvaran.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Majk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Iggesund
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Legionellakörning vid stor tappning
« Svar #11 skrivet: 20 november 2011, 17:40:50 »
Jag ändrade min legionellakörning till att köra varje dygn. Då körde den igång vid nästa vv körning.
Det kanske man kan använda om man efter duschningarna ändrar till varje dag och sedan tappar vv.
Sen är det bara att ändra tillbaka till önskat intervall.

Blir nog bäst om man gör manövern på morgonen efter.
Kanske funkar, bara å prova :)
Thermia Optimum-8, 150 m borrhål. 1,1/2 plans villa byggd 1953 på 115kvm+ca 40kvm uppvärmd källare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!