Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Uppvärmning av mitt hus  (läst 1654 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad perr

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Uppvärmning av mitt hus
« skrivet: 25 maj 2005, 11:22:23 »
HEJ !

Har lite funderingar om ny uppvärmning av mitt hus, ett sten hus från -56 som finns i Timrå.
Har idag olja/el panna Albin från -92. Gör av med 2m3 olja samt ca 7' i hushållsel.
Huset är på 80 m2 med öppen planlösning  + lika stor källare. Har golvvärme i kök,
dusch/bastu avd i källaren ca 16 m2 vardera och i övrigt radiatorer.
Tomten är 1400 m2 och marken av lera och gräsmattan är inte alltför jämn och rik på mossa.
Har planer på att bygga ut bostads planet med 40-60 m2 någon gång i framtiden. 

Vad kan ni komma med förslag på vad jag skall göra.

/Per

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Uppvärmning av mitt hus
« Svar #1 skrivet: 25 maj 2005, 13:50:25 »
HEJ !

Har lite funderingar om ny uppvärmning av mitt hus, ett sten hus från -56 som finns i Timrå.
Har idag olja/el panna Albin från -92. Gör av med 2m3 olja samt ca 7' i hushållsel.
Huset är på 80 m2 med öppen planlösning  + lika stor källare. Har golvvärme i kök,
dusch/bastu avd i källaren ca 16 m2 vardera och i övrigt radiatorer.
Tomten är 1400 m2 och marken av lera och gräsmattan är inte alltför jämn och rik på mossa.
Har planer på att bygga ut bostads planet med 40-60 m2 någon gång i framtiden. 

Vad kan ni komma med förslag på vad jag skall göra.

/Per


Hur snart tänker du bygga ut?
Kan du vänta med att stoppa in en värmepump tills dess?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad perr

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Uppvärmning av mitt hus
« Svar #2 skrivet: 25 maj 2005, 14:11:59 »
Det är väl 3-5 år bort, har slut på oljan och ingen lust att köpa mer.

Frågan är om man kanske ska börja med pelletsbrännare tills man gjort utbyggnaden,
man kanske kan "bygga in" kostnad av VP i byggkostnaden.

Hade en tanke på luft /vatten men hur det funkar här vet jag inte och det är lite av ett kall hål där vi bor

Har även installerat FTX-ventilation( VM2 ) i huset.
« Senast ändrad: 25 maj 2005, 14:58:02 av perr »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Uppvärmning av mitt hus
« Svar #3 skrivet: 26 maj 2005, 08:06:30 »
Du skulle kunna kolla vad jordvärme kostar för dig, jag mejlar namn + nummer på en bra och billig installatör från S-vall. Jordvärme behöver inte bli så jättemycket dyrare än luft/vatten VP och 1400 m2 tomt borde räcka för detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Uppvärmning av mitt hus
« Svar #4 skrivet: 26 maj 2005, 12:27:44 »
Har gjort en kalkyl baserad på dina uppgifter, måste dock säga att du förbrukar betydligt mindre energi än vad du borde...

Har räknat med en överdimensionerad värmepump så att du skall klara utbyggnaden, om du vill ha en hög KB-temp även efter utbyggnaden bör du utöka kollektorns längd med 50-100 meter.

Mina kalkyler lämnas utan garanti för ett lyckat resultat.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!