Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken innegivare?  (läst 2366 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Vilken innegivare?
« skrivet: 08 januari 2011, 19:15:54 »
Hej, har nu provat på de flesta utetemperaturer sen jag körde igång värmepumpen, och har fått till en klockren värmekurva med fasta instrypningar på alla raddar. Tänker nu installera innegivare för att få till det där sista på värmekomforten, inte minst inför vårsolen. Då återstår frågan: Thermias egen innegivare eller något annat kul? Och vet någon vad Thermias innegivare kostar? Kan man montera den själv på ett tryggt sätt (är ingen elektriker men har dragit logger-nät och telefontrådar själv utan problem)?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vilken innegivare?
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2011, 19:53:56 »
Innegivaren monterar du lätt själv, det är två tråd så vanlig telefonledning fungerar utmärkt. Att ersätta den med nått annat fungerar nog inte då den har flera funktioner än enbart ge ett värde för värmen i rummet, man kan tex även läsa av yttertemperatur och ställa om vissa värden allt sker digitalt så det sker en kommunikation mellan styrdator och rumsenheten och då måste enheterna "tala" samma språk.
Vet inte vad den kostar i dag men skulle gissa mellan 1-2000:-
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Vilken innegivare?
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2011, 21:40:34 »
Man kan ju bara köpa via Thermia och jag betalade närmare 2000 för den= djävligt dyrt
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad El_-micke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilken innegivare?
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2011, 05:42:25 »
2000 är ocker pris ....vi tar 1500+ moms installerad o klar.

Utloggad alo.

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Vilken innegivare?
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2011, 12:12:28 »
944:-plus moms kostar dom!

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Vilken innegivare?
« Svar #5 skrivet: 09 januari 2011, 12:16:42 »
944:-plus moms kostar dom!
Kan dom prissätta dom hur dom vill eller är det jag som blivit blåst >:(
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilken innegivare?
« Svar #6 skrivet: 09 januari 2011, 12:54:53 »
944:-plus moms kostar dom!
Kan dom prissätta dom hur dom vill eller är det jag som blivit blåst >:(

Självklart kan den som säljer till slutkund prissätta som han/hon vill. Det är väl inte ovanligt att rörisen lägger på 50% på sitt pris...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Vilken innegivare?
« Svar #7 skrivet: 09 januari 2011, 16:35:40 »
944:-plus moms kostar dom!
Kan dom prissätta dom hur dom vill eller är det jag som blivit blåst >:(

Självklart kan den som säljer till slutkund prissätta som han/hon vill. Det är väl inte ovanligt att rörisen lägger på 50% på sitt pris...
Inge skoj! Till mej sa dom att det inte gick att få bättre pris,och då jobbade jag åt dom och hjälpte dom med fjärrvärme. Surt!!
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!