Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LjudnivÃ¥ Nibe 1235 - tips?  (läst 2904 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kjell_G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skövde
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe S-1255 3-12 kW dockad FLM
Ljudnivå Nibe 1235 - tips?
« skrivet: 14 februari 2012, 14:28:44 »
Sitter alltså med en Nibe 1235 från -07. Ljudnivån är ganska hög, antingen har jag blivit känsligare eller så har ljudet verkligen ökat. Hur som helst så hörs det uppåt (sovrum) och genom vägg (vardagsrum) och det är ett lågfrekvent brummande ljud. Pumpen står på betongplatta, mot yttervägg och har flexslangar samt nylon?fötter. Jag har inte gjort några åtgärder mer än ett extra lager gips i taket vilket dämpade ljudet något. Vägg mot vard.rum har också fått ett extra gipslager och ska dessutom kläs med panel framöver.

Har pratat med Nibe, har haft en av  deras godkända installatörer här som gjort en funktionskontroll och som menar att ljudet är normalt, dock utan att mäta dB. Nibe själva säger att det inte finns nÃ¥gon spec pÃ¥ hur mycket den ska lÃ¥ta och därför är det oväsentligt hur jag upplever ljudet, däremot är det relevant att "deras" installatör säger att den är acceptabel. Där har jag inget att hämta. Märkligt nog har de inga Ã¥sikter hur pumpen placeras utan överlÃ¥ter det till installatör. Märkligt eftersom de väl mÃ¥ste vara medvetna om den störande bullernivÃ¥n? De kunde ju varnat/angett att pumpen INTE ska stÃ¥ i bostadsdelen?

Nu funderar jag på vilka åtgärder som kan göras för att få bort ljudet, förutom byte av pump (har kollat om det går att byta till tystare kompressor men Nibe säger att det inte fungerar med 1245 t.ex.) En annan variant är att göra en tillbyggnad och flytta ut pumpen dit men det är en stor och kostsam åtgärd. Så jag tar gärna emot tips på

-åtgärder för att dämpa bullret
-förslag på att gå vidare med Nibe (har 6-årsgaranti)

Kjell G
Gillar Byggahus.se och alla husfixarprogram (nästan) med extraplus för Grand Designs

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ljudnivå Nibe 1235 - tips?
« Svar #1 skrivet: 14 februari 2012, 15:13:56 »
Gummifötter.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ljudnivå Nibe 1235 - tips?
« Svar #2 skrivet: 14 februari 2012, 15:19:10 »
lyssna vart du hör mest ljud. Lägg örat mot golvet respektive väggar och se om du hör någon skillnad. Därigenom borde du kunna få en hint om vad det är du behöver bearbeta. Trots flex slangar kan det ju vara via rör som ljud fortplantar sig.

Ofta går det att finjustera fötterna på värmepumpen vilket kan göra att den får bättre balans och därmed inte fortplantar ljudet på samma sätt.

Om du tänker dig en lastbil som står utanför huset på gatan så kan du ofta höra denna in i ett normalt hus. lågfrekvent ljud kan vara svårt att stoppa
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Kjell_G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skövde
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe S-1255 3-12 kW dockad FLM
SV: Ljudnivå Nibe 1235 - tips?
« Svar #3 skrivet: 14 februari 2012, 15:41:14 »
Om nu ljudet är svårt att bygga bort så kanske det inte hjälper att göra väggarna tjockare/tätare eller att försöka avskärma pumpen mer? Tänkte också på alternativet att sätta skjutdörrar framför och ev klä med akustikplattor?

FÃ¥r antagligen försöka mig pÃ¥ ett tillbygge, en farstu och placera hela grovköket där. DÃ¥ blir jag av med ljudet frÃ¥n tvättmaskin ocksÃ¥  ^-^

Kjell G
Gillar Byggahus.se och alla husfixarprogram (nästan) med extraplus för Grand Designs

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ljudnivå Nibe 1235 - tips?
« Svar #4 skrivet: 14 februari 2012, 21:20:00 »
Är flexslangar monterade pÃ¥  90graders vinklar? Vidare har vi sett hur flexslangar kan stelna och därigenom förlorar sin flexibilitet och minskar sin dämpande förmÃ¥ga. Slangar som vi har sett stelna har varit inne i pumpen men samma kan jo hända pÃ¥ dom utvändiga ocksÃ¥ vem vet?
Man kanske kan klä plåt väggarna på pumpen invändigt med dämpande akustikskivår att minska kompressor ljudet.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Ljudnivå Nibe 1235 - tips?
« Svar #5 skrivet: 14 februari 2012, 21:38:33 »
Ser 1235 ut som 1230 inuti så är insidan av plåtarna redan klädd med nån typ av ljuddämpande material. Kompressorn är tom inbyggd i en plåtbox som invändigt är klädd med ljuddämpande material.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ljudnivå Nibe 1235 - tips?
« Svar #6 skrivet: 14 februari 2012, 21:44:21 »
Montera flexslangar även om du redan har skulle jag montera 1 till tror inte själva vp låter så högt men ljudet fortplantas via rören.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ljudnivå Nibe 1235 - tips?
« Svar #7 skrivet: 15 februari 2012, 18:12:50 »
Ett skäl till att ljudet upplevs ha ökat kan vara att du kräver högre framledningar nu när det är kallt. Högre framledning = kompressorn jobbar hårdare.

Utloggad Gäst1001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ljudnivå Nibe 1235 - tips?
« Svar #8 skrivet: 15 februari 2012, 22:44:27 »
Kakel lär ju göra saken sämre iaf. Mjuka material i rummet. Du skriver inte vad det är för rum heller. Mycket tyg, gör skillnad. Suger åt sig ljud.

Det är inte 6års garanti. De har 2år enbart. Resten är trygghetsförsäkring.
Har köldbärare in sjunkit sedan start så kan den gå hårdare.

Innan du börjar försöka bygga bort det så kan du först ta reda på hur du ska göra.

Utloggad G Bergström

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Ljudnivå Nibe 1235 - tips?
« Svar #9 skrivet: 18 februari 2012, 12:41:11 »
Ser 1235 ut som 1230 inuti så är insidan av plåtarna redan klädd med nån typ av ljuddämpande material. Kompressorn är tom inbyggd i en plåtbox som invändigt är klädd med ljuddämpande material.

Min 1130 är isolerad som ovan.
Upplever min fortfarande som tyst. men lite lite mer hörs den nu.
Jag har den i källaren i förre detta bastun som är isolerad så den hörs knappt alls, bara om det är knäpptyst i huset och jag står på våningen ovan rakt ovanför. .

Men vad jag sett har hänt är att det ljudämpande materialet som är klistrat på insidan och även inne i plåtboxen runt kompressorn, har börjat glida neråt ett par centimeter,
 limmet orkar inte hÃ¥lla isoleringen pÃ¥ plats helt enkelt....
« Senast ändrad: 18 februari 2012, 12:46:14 av G Bergström »
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!