Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: "Understyr"  (läst 5425 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fresva

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
"Understyr"
« skrivet: 20 mars 2006, 14:56:07 »
Jag har brottats en tid med regulatorn på min IVT HT+. Som påpekats i flera andra trådar finns det ju lite att önska i vissa avseenden. Jag har framförallt haft problem med tillskottet. Överstyrningen kom jag hyfsat till rätta med genom att dra ned ramptiden på urfasningen till en minut. Nu är det så att jag även får problem med ett motsatt fenomen, nämligen att VP slår ifrån (förmodligen på riktiga kriterier) för att sedan låta temperaturen sjunka så mycket att tillskottet ibland slår till strax efter återstart av VP.

Liknande problem någon? Lösningar? Att öka tillskottstimern får kanske ner frekvensen, men tar rimligen inte bort fenomenent.



Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: "Understyr"
« Svar #1 skrivet: 21 mars 2006, 00:12:37 »
Ser konstigt ut, tempen verkar sjunka snabbt även hetgastempen sjunkar snabbt...
Kan iofs bero på lång stopptid..

Acceptera aldrig att pumpen stannar så där!! Men vad det beror på?
har du en acktank jag tycker att framledningen ligger så stabil o fin...

Pumpen styrs ju av tillslagstempen och ev av tidsfördröjningen. Men den står ju stilla långa perioder. Sen kan ju max returtemp överstigas, men det var det inte eller hur..

Det är som du säger lite pyssel med styren särskilt om man har stor vattenvolym i sytemet.
Den samlar ju ev larm du har inget där??
Nån annan som har nån teori?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad fresva

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: "Understyr"
« Svar #2 skrivet: 21 mars 2006, 08:17:26 »
Tack för kommentarer Bertil.

Vi har köpt ett 50-talshus med lite att önska vad gäller isoleringen... I dagsläget är det ganska sneddimensionerat vad gäller radiatorerna; På bottenvåningen är det rejält tilltaget med stora raddar. Förmodligen av rent estetiska skäl, för att passa till de breda fönstren. På övervåningen är det däremot mycket mindre radiatoryta. Jag har därför fått dra ner på termostaterna för att få till temperaturbilden. Till detta kommer att källaren tidigare var uppvärmd av hetvattnet på oljepannan. Nu har jag fått sätta upp tre nya raddar där nere för att få till det hyfsat.

Summa summarum har jag förmodligen ganska stor vattenvolym, men i vissa lägen är det framförallt källaren och övervåningen som är "aktiva". Kanske kan det förklara en snabbt sjunkande returtemp. Jag förutsätter att regulatorn inte är modellbaserad och därför inte kan lära sig hysets dynamik? Är det enbart kopplingsdifferensen som styr stopptiden, eller finns det andra kriterier?

Returtempen är långtifrån max. Inga larm.

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: "Understyr"
« Svar #3 skrivet: 21 mars 2006, 09:01:39 »
Det är bara kopplinsdiffernsen som styr start/stopp
IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: "Understyr"
« Svar #4 skrivet: 21 mars 2006, 10:48:40 »
Ja i normalfallet.
Men jag har en bekant med "idiotliten" vattenvolym i raddarna. Där styr en startfördröjning meny 6.4

Den finns för att pumpen inte ska få för många starter.

Men du har ju lugn o fin drift så det är nog inte startfördröjningen som ställer till det.
Vilken fördröjning har du pÃ¥ tillskottet??   meny 6.2  det är 60 minuter frÃ¥n fabrik, men kan nog ökas i mÃ¥nga fall för att minska tillskottstimmar... den timern mÃ¥ste ha varit aktiverad för att tilskottet ska tillÃ¥tas!!
Enda undantaget jag kan komma på år Legionellafunktionen (toppvärme) för varmvattnet..

Nån gång har jag sett urkonstig funktion i IVT´s styr, där den inte ökat eller minskat elpannan (vi har separat elpanna) men det brukar rätta till sig över tid!

Hoppas det försvinner för det är INTE acceptabelt!!  Elapronen skall alltid vila i normalfallet
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Peter K

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stuvsta-Huddinge
  • Antal inlägg: 301
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: "Understyr"
« Svar #5 skrivet: 21 mars 2006, 11:56:34 »
Meny 6 innehÃ¥ller inga ändringsmöjligheter (enligt manualen, rätta mig om jag har fel)  utan bara timeravläsningar för spetsvärme (6.1) Tillskottstimer (6.2) Larmtimer (6.3)
Startfördröjning (6.4).

Jag har ställt upp tillskottstimern till 240 minuter och det verkar fungera bra, hade lite tillskott i morse då vi hade duschat en del annars går den aldrig in.

Kan inte hitta någon meny där man kan justera värdet startfördröjningen men däremot går det ju att tidsstyra tillskottet eller blockera det helt.
« Senast ändrad: 21 mars 2006, 12:55:38 av Peter K »
IVT HT + E 9. 200 meter borra, 195 meter aktivt.
Hus ca 220 kvm byggt 1929/65, Delvis tillägsisolerat.
Totalförbrukning ca 18500 kWh/år

Utloggad fresva

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: "Understyr"
« Svar #6 skrivet: 21 mars 2006, 16:35:45 »
Tillskottstimern står på 60 min, dvs fabriksinställning. Har dubbelkollat både inställningen och att timern verkligen börjar räkna ner från 60.

Det märkliga är ju att timern också rullar då kompressorn är frånslagen, annars skulle jag ju inte kunna få så snabb start. Underligt. Jag får väl dra upp fördröjningen en del för att få ner frekvensen av dessa "felaktiga" starter, men det retar mig att inte komma åt grundproblemet! Samtidigt vill jag inte dra upp timern alltför mycket eftersom övervåningen kyls ut ganska snabbt. Tror det skulle kunna bli ganska ojämn temperatur vid riktigt kallt väder. Tillskottet har ändå fått jobba en del den sista månaden.

Sen har jag ytterligare en fråga. Min Rego637 har en funktion 8.2 som inte beskrivs i min manual (eller i den senaste från IVT). Benämningen är "Inställning av blockerat tillskott" och kan ställas in på värden -10 till +20. Just nu är detta "ej aktivt". Kan någon beskriva funktionen. Vad jag förstår blockerar man ju användningen av tillskottet med 5.5.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: "Understyr"
« Svar #7 skrivet: 21 mars 2006, 18:27:36 »
I meny 8.  ställer man in dom olika "timrarna"

tillskottstimern räknar pÃ¥ ett mysko sätt... nÃ¥t med om tempen är under börvärdet visst mycket ( det gÃ¥r ställa)  om det är stigande kan den sluta ibland inte...

8.2 finns inte i beskrivningen på 50 sidor om rego 600

men det är verkligen skitbra om tillskottet går att blockera vid viss utetemp!!!!!!!
För ivt´s styr är alldeles för snabb med tillskottet!!!!!

jag påstår att man kan tidsfördröja betydligt mera än 60 min.

men en sak måste man kolla då, det är att den inte överstyr så att kompressorn stoppas efter drift av elpatron...

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Peter K

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stuvsta-Huddinge
  • Antal inlägg: 301
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: "Understyr"
« Svar #8 skrivet: 21 mars 2006, 18:29:00 »
Timern räknar ner hela tiden på min också. Har inte tänkt på när den börjar räkna ner om det är vid varje startcykel eller hur det fungerar. Ska försöka kolla på min Husdata logger vid nästa start.

Inställning blockerat tillskott är väl för att man skall kunna blockera tillskottet vid vissa tempkritetrier, gissar dock då det ej står i min nerladdade manual.
IVT HT + E 9. 200 meter borra, 195 meter aktivt.
Hus ca 220 kvm byggt 1929/65, Delvis tillägsisolerat.
Totalförbrukning ca 18500 kWh/år

Utloggad Peter K

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stuvsta-Huddinge
  • Antal inlägg: 301
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: "Understyr"
« Svar #9 skrivet: 21 mars 2006, 19:35:28 »
Studerade den lite nu och den börjar räkna ca 10-30 sek sedan går den tillbaka igen och börjar om. Detta förutsatt att det inte finns behov för tillskott.
IVT HT + E 9. 200 meter borra, 195 meter aktivt.
Hus ca 220 kvm byggt 1929/65, Delvis tillägsisolerat.
Totalförbrukning ca 18500 kWh/år

Utloggad gkarnfalt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: "Understyr"
« Svar #10 skrivet: 27 mars 2006, 23:05:49 »
Jag har sett samma fenomen hos mig själv och hos minst två till som visar loggkurvor på nätet:
Pumpen jobbar pÃ¥ och gÃ¥r nöjd med bÃ¥de värme och varmvatten, stannar därför, returtempen sjuker rätt snabbt och ca 10 min efter ny start gÃ¥r tillskottet pÃ¥, även om timern är 60 eller som i mitt fall 100 min.  Tillskottstimern borde ju satts Ã¥ter till max när pumpen var nöjd. Har sÃ¥ inte skett? vet ej...
DÃ¥ jag bara sett detta vid rätt kallt och när GT1 sjunkit rätt fort, sÃ¥ har jag undrat om det ev finns nÃ¥n logik att om returtempen fortsätter falla lÃ¥ngt under startvärdet (säg 5 grader eller nÃ¥t) sÃ¥ gÃ¥r tillskottet pÃ¥, oavsett vad timern säger. Lite lÃ¥ngsökt kanske, men jag hittar ingen annan vettig förklaring.  / Göran

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: "Understyr"
« Svar #11 skrivet: 28 mars 2006, 12:46:33 »
I min C5 så påverar även följande inställningar

8.4 Bryt tillskott 48 grader var 47 grader

och

9.2 Stoppa pump 51 grader var 49 grader (Fabriksmenyn)

Originalinställningarna gjorde att 9.2 aktiverades och pumpen stängde av sig. Därefter träder startfördröjningen in, kommer inte i huvudet ihåg vilken punkt, som gör att pumpen stog still i15 min innan den startade och då ahnn den inte få upp temperaturen varför tillskottet slog till och pumpen stannade osv.

 
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad egge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: "Understyr"
« Svar #12 skrivet: 29 mars 2006, 21:57:11 »
Har ni koll på varmvattenproduktionen när ni kollar tillskottstimern? Om jag inte kommer ihåg helt fel, så är den 20 minuter vid VV-produktion, och det går inte att ändra. Den timer man kan ställa in används endast vid värmeproduktion. Kan det göra att man tycker tillskottet går in för snabbt?
IVT Greenline E7 berg + 300/160 VVB
Hus byggt '47 i Stockholm, ca 85+85kvm med golvvärme i källaren
http://egrelius.se/huset/logger/

Utloggad fresva

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: "Understyr"
« Svar #13 skrivet: 30 mars 2006, 12:55:21 »
Jag har sett samma fenomen hos mig själv och hos minst två till som visar loggkurvor på nätet...

Skönt att få en bekräftelse på att det inte bara är jag som haft problemet.

Har ni koll på varmvattenproduktionen när ni kollar tillskottstimern?

I mitt fall gäller problemet framförallt vid värmeproduktion, vilket syns tydligt i loggarna.

Till slut så har jag vridit upp timern till 100 min och fått ner/bort problemfrekvensen. Samtidigt har det ju blivit dramatiskt varmare, så det är ju inte helt lätt att få klart för sig orsak-verkan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!