Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe vs Thermia  (läst 1747 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vpump

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Nibe vs Thermia
« skrivet: 02 juni 2005, 07:54:32 »
Hej på er!
Jag skulle vilja ha lite råd och tips ifrån er erfarna värmepumpsägare.
Jag ska nu i sommar installera värmepump i mitt hus. Nedervåningen kommer att få vattenburen golvvärme, och övervåningen kommer att få vattenradiatorer. Vad det gäller värmepump så har jag två alternativ att välja mellan.
Antingen så installerar jag en thermia diplomat 8. Jag har fått en offert som slutade på 86´ekl. grävning av kollektor, det fixar jag själv. Jag har också möjligheten att köpa en Nibepump via kontakt till ett bra pris. Bara pumpen skulle hamna på 41´för en fighter 1215. Detta innebär att jag får samorda installationen själv. Men det skulle ju bli mycket billigare. Pump+slang+rör och expansionskärl m.m. skulle väl landa på ca 55´.Sen tillkommer installationskostnad. Ca: 10´ kanske. Skillnad mellan 15-20´. Är det värt det?
Nackdelarna med att installatören inte får sälja pumpen kanske straffar sig i support.
Är Thermia Diplomat TWS 8 bättre pump än  Nibe fighter 1215 eller 1230?
Lönar det sig att ha en enteprenör till totallösningen? Installatören känner mer ansvar om den har sålt hela lösningen.
Är pumparna så bra idag att man inte behöver fundera så mycket på support?
Tacksam för hjälp i mina funderingar!
mvh Roger

Utloggad Norr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: Nibe vs Thermia
« Svar #1 skrivet: 02 juni 2005, 09:26:35 »
Jag har också möjligheten att köpa en Nibepump via kontakt till ett bra pris. Bara pumpen skulle hamna på 41´för en fighter 1215.
Antar att det skulle vara en 8.5:a? Jag skulle tveklöst välja den billigare lösningen, installationen betalar sig så mycket fortare. Ang support så finns det mycket du kan läsa dig till här om hur du undviker problem och optimerar värmesystemet!

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe vs Thermia
« Svar #2 skrivet: 02 juni 2005, 16:33:12 »
Jag kanske inte ännu kan räknas till kategorin erfarna värmepumpsägare. Men jag är åtminstone rätt insatt vid det här laget. Jag beräknade "värdet" av totalentreprenad till sisådär 30' kr. Ett sånt värde går förstås egentligen inte att beräkna. Det får du göra själv, precis som jag. Värdet ligger också i förväntad framtida service - och service kommer du att behöva oavsett hur bra pumpar är nuförtiden. I begreppet service ligger - för mig - särskilt vetskapen om att jag har mobilnumret till den som kopplade in prylarna och som kommer hit på två timmar om jag behöver hjälp.

Om jag någon gång skulle köpa ett nytt hus och göra om samma resa igen skulle jag sannolikt välja att sköta hela projektet själv, för nu har jag en hel massa erfarenhet av hur saker och ting ska gå till. Den erfarenheten kostade mig pengar den här gången, och för mig var det värt varenda öre.

Som många konstaterat är kanske Nibe gör-det-självarens förstahandsval åtminstone om man inte kan få köpa loss ett annat märke till vettigt pris.

Din analys är egentligen komplett, allt vi kan göra är väl att bekräfta att du har tänkt på det mesta och sen överlåta beslutet till dig...

Christian
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!