Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jag blir galen!!!  (läst 1642 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tesso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Jag blir galen!!!
« skrivet: 18 januari 2009, 21:44:06 »
Har nu 3 offerter, en på Thermia Diplomat 8 och 2 på Nibe 1225-8. thermian kostar med "allt" 137500:- han surrade om några flexslangar(4st) och renssilar(2 st) som jag skulle få med, men det känns som att om jag säger totalentreprenad så menar jag totti, allt? Eller är det grejer man köper på sidan om???

NÃ¥ja Nibe offerten är pÃ¥ 119000(och 130000 den gÃ¥r bort) sÃ¥ den är ju klart billigare, och här stÃ¥r i offerten, övrig el och vvs som Ã¥tgÃ¥r för installation, el och vvs för igÃ¥ngkörning. Är flexslangar och rensrör med i detta?  Jag vet inte ens vad det är.... :o

Nåja; samma aktiva borra på båda 147m och håltagning, bortforsling av panna, återställande och container.

Pratade med Thermiakillen för att pruta lite han är ju ändå betydligt dyrare... enligt honom är Thermiapumpen dyrare och MYCKET bättre(no shit!). Han kunde inte pruta mellanskillnaden trots att jag var villig att betala de 5000 som thermian var dyrare...han ska räkna på det tills på onsdag..Han pratade om att kompressorproblem hos Nibe och hänvisade till råd och rön och folksam. Ok fine Jag kollade r&r där thermia var tystare och hade större(20 liter) vv behållare, MEN, Nibe har ju större(högre) COP så då borde den ju vara lönsammare än thermian.. huvuddunk huvuddunk huvuddunk.

Ja alla experter här i forumet; ska jag slå till på Nibe eller betala mer för Thermian?? Jag är helt villrådig för jag vill ju inte stå med en sämre maskin...

Therese

Ja
Nibe 1225-8 installerad 2009-02-12. 100kvm+ 45 kvm källare.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Jag blir galen!!!
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2009, 22:10:25 »
Med den prisskillnaden skulle jag lätt tagit Nibe-offerten.
Se till att de installerar flex-slangar mot värmekretsen så minskar risken för ljud i radiatorerna och rören.
Smutsfilter som behövs (2) följer med Nibes vp.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Jag blir galen!!!
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2009, 09:15:49 »
Pratade med Thermiakillen för att pruta lite han är ju ändå betydligt dyrare... enligt honom är Thermiapumpen dyrare och MYCKET bättre(no shit!). Han kunde inte pruta mellanskillnaden trots att jag var villig att betala de 5000 som thermian var dyrare...han ska räkna på det tills på onsdag..Han pratade om att kompressorproblem hos Nibe och hänvisade till råd och rön och folksam. Ok fine Jag kollade r&r där thermia var tystare och hade större(20 liter) vv behållare, MEN, Nibe har ju större(högre) COP så då borde den ju vara lönsammare än thermian.. huvuddunk huvuddunk huvuddunk.

Kompressorproblem har jag faktiskt inte sett så mycket för varken Nibe eller Thermia.
I Folksams statistik är IVT överrepresenterad men där finns ingen hänsyn tagen till antalet sålda värmepumpar.
COP är någon tiondel bättre på Nibe men i praktiken handlar det inte om så många kWh/år.

Thermias TWS ska ge lite mer varmvatten, men har du normalt VV-behov räcker VVB:n i Nibe också.

Men 119 kkr för en 1225-8 och 147 m aktiv borra är ett riktigt bra pris.  Thumbsup
Det kan tillkomma för extra foderrör (men så är det nog i alla offerter).

Nibe 1225 har lite färre inställningsmöjligheter i styren med detta påverkar inte funktionen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Jag blir galen!!!
« Svar #3 skrivet: 19 januari 2009, 12:51:46 »
Tänk på AKTIV borra det är djupet under grundvattenvivån... Kör på om det så inte du får en för grund borra...

Köp gärna några extra meter borra det är därifrån du tar "gratisvärmen" du kan säkert pruta till dig lite extra djup...

Kör med.... ja köper av dig men du ska borran vara tex 155 meter och jag kommer noga att kolla att det blir aktivt djup!!!

Jag kommer att loda gundvattennivÃ¥n o djupet  >:D

Lycka till
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!