Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepumpar och elbrist vintertid  (läst 9768 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Värmepumpar och elbrist vintertid
« Svar #30 skrivet: 10 november 2005, 11:06:11 »
Nota Bene: Om Miljöpartiet fortfarande sitter vid rodret (Gud förbjude) så kan utgången bli hur tokig som helst. Tex en grön effektskatteväxling, där överskottet går till grusvägar i glesbyggd.

Eller ännu värre: Eldriven järnväg utan kundunderlag.  ;)

http://www.botniabanan.se/

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: Värmepumpar och elbrist vintertid
« Svar #31 skrivet: 10 november 2005, 11:34:29 »
Kom  nu inte här Ã¥ gnäll pÃ¥ Botniabanan. Det lyft det är för den del av norrland som faktiskt lever och frodas ska banne mig inte underskattas. Den delen av sverige finns ocksÃ¥, och en infrastruktursatsning här kommer göra regionen till en ordentlig motor.  Botniabanan knyter ihop pÃ¥ ett enastÃ¥ende sätt, och gör att man tar sig frÃ¥n universtitetsstaden till teknikföretagen pÃ¥ halva den tid som det tar för en 08 att peta ut de första tre kusarna ur näsan sittandes i bilkön en normal onsdagsmorgon.

Ta bara Arbetspendlingen och de effekter detta kommer få för regionen, och därmed på sikt även för landet är mycket stora. De enda som hitintills gnällt är ett par, tre ornitologer med alldeles för mycket fritid....
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad kyticka

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmepumpar och elbrist vintertid
« Svar #32 skrivet: 10 november 2005, 16:35:04 »
Citera

- Dimensionera VP så att den blir kortsiktigt lönsam för dig. Riktigt kalla dagar tar du el eller fjärrvärme!

glöm fjärrvärme - fast avgift är så pass hög att det inte är lönsamt  :-\


Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepumpar och elbrist vintertid
« Svar #33 skrivet: 11 november 2005, 10:02:33 »
Sfingx skrev sitt intressanta inlägg om allmänningens tragedi
Citera
Antag en betesmark ger 100 enheter avkastning av ull och kött om 100 fÃ¥r betar där. 105 fÃ¥r ger överbetning och avkastningen minskar till 95 enheter.  etc 


Ja , tyvärr är det sÃ¥.  Och enligt experiment pÃ¥ grupper bestÃ¥ende av lärare är männen större egoister än kvinnorna ..

Experimenten utfördes innan  FI var pÃ¥tänkt och avsÃ¥g att visa för deltagarna att samarbete leder till bättre resultat för en grupp av människor än egna race

SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Värmepumpar och elbrist vintertid
« Svar #34 skrivet: 11 november 2005, 10:27:50 »
Sfingx skrev sitt intressanta inlägg om allmänningens tragedi
Citera
Antag en betesmark ger 100 enheter avkastning av ull och kött om 100 får betar där. 105 får ger överbetning och avkastningen minskar till 95 enheter. etc


Mycket har jag skrivet på detta forum men inte det.
Den äran skall Roland ha.
 *vinkar*

Utloggad Bagus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepumpar och elbrist vintertid
« Svar #35 skrivet: 11 november 2005, 15:41:33 »
Mycket tankar och åsikter har det varit!

Mitt inlägg blir att: Varför motarbetar samhället att vi spar en naturresurs? När jag installerade VP för att spara el ,ca 20.000 per år, drabbas jag av ett 60.000 kr högre taxeringsvärde på fastigheten. Min uppfattning är att man istället skall sätta poäng på de som INTE gjort åtgärder, dvs en form av starffpoäng (skatt). Skall omfatta dem som inte bytt till nya (energisnåla) vitvaror, inte bytt till isolerade fönster, inte bytt från olja eller direktel. Om jag bytt vitvaror och fönster, hur många poäng och skatt hade det blivit?

Logiken med straffpoäng(skatt) kommer från hur samhället i övrigt hanterar energiåtgång med energiskatter och moms samt den skandalskatt vi får för att besöka innerstaden i Stockholm.

Mitt andra inlägg är: Jag förstår inte kritiken av VP. Om inte VP fanns skulle alternativet till olja vara att ha elpanna, dvs en högre elförbrukning än VP. Om man kritiserar VP - vad är alternativet? Fler lastbilar med pellets? Mer rök ur skorstenarna?

Håller med tidigare inlägg att jag tror att vi kommer att få någon form av effekttaxa, dvs vid toppar som kostar elbolagen att t ex oljeelda fram elkraft. Det ger också incitament att vi kan tåla en grad kallare innomhus de allra kallaste dagarna på året.
Stockholm, 2 plan á 100m2 + hel källare + oinredd vind. Byggår 1928, ingen extra isolering. Nibe 1115-10kW + VPA 300/200. Driftstart 2 sept 2005. (Tidigare elpanna 15,75kW - Årstal 44 500 kWh inkl hushållsel, nu ca 18 000 kWh)

Fritidshus med Luft/Luft. En vinter med underbart klimat. Bättre utnyttjande av huset. Nu plan på L/L till garaget.

Fritidshus2; torp från sent 1800 tal, ca 80m2, vattenburen värme. Behöver ny LVVP snarast! Nöd elpanna just nu, ingen statistik från tidigare.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Värmepumpar och elbrist vintertid
« Svar #36 skrivet: 11 november 2005, 23:28:56 »
Med rätt utrustning klarar vi oss utan att behöva frysa det enda som behövs är ett vettigt incitament. Tekniken finns men intresset är noll.
Varför fråga när man kan göra fel själv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 566
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!