Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur ställa om till endast vv prod  (läst 4374 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Hur ställa om till endast vv prod
« skrivet: 08 juni 2010, 18:11:50 »
Kan man ställa en en ivt eller egentligen bosch med rego 637 i endast vv produktion. Funderar på att installera en sån men vill kunna elda i vedpannan ibland och då ställa pumpen i endast vv produktion samt ev stänga framledningen med ventil. Vad tycker ni som har bosch ivt pumpar är det nått att satsa på priset är ju bra i alla fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Hur ställa om till endast vv prod
« Svar #1 skrivet: 08 juni 2010, 19:51:07 »
En lösning är att lägga in ett motstånd parallellt med utegivaren och ha en brytare och skifta med. Alltså lura maskinen att det är typ +20grader ute.
En annan är att VP givaren som känner av radiatortempen som kommer att ligga uppe i temp vid vedeldning sitter så den känner av vedpannans värme. VP slutar värma vid vedeldning och startar när tempen sjunker.
« Senast ändrad: 08 juni 2010, 19:54:18 av Fixaren »
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur ställa om till endast vv prod
« Svar #2 skrivet: 08 juni 2010, 21:19:24 »
Detta tips har varit uppe tidigare i en annan sammanhang, men om du kopplar 5600 ohms motstånd
parallellt med ute givarkabel med en brytare så kan du köra enda ner till  –20 grader ute och pumpen
tror att det är +23,6 grader ute och du kan producera bara varmvatten.

Tips nummer två som Fixaren har skulle man kunna ha 4700 ohms NTCmostånd med en växlande brytare
kopplad parallellt med radiator retur givaren som känner värmen från vedpannan så att värmepumpen
kommer inte att begära någon värmeproduktion. (Bosch och IVT reglerar efter returtemperatur.)
Då skulle man kunna växla mellan originalgivaren och vedpanna givaren efter behov.
« Senast ändrad: 08 juni 2010, 21:41:07 av Remo »

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hur ställa om till endast vv prod
« Svar #3 skrivet: 08 juni 2010, 22:05:55 »
Detta tips har varit uppe tidigare i en annan sammanhang, men om du kopplar 5600 ohms motstånd
parallellt med ute givarkabel med en brytare så kan du köra enda ner till  –20 grader ute och pumpen
tror att det är +23,6 grader ute och du kan producera bara varmvatten.

Tips nummer två som Fixaren har skulle man kunna ha 4700 ohms NTCmostånd med en växlande brytare
kopplad parallellt med radiator retur givaren som känner värmen från vedpannan så att värmepumpen
kommer inte att begära någon värmeproduktion. (Bosch och IVT reglerar efter returtemperatur.)
Då skulle man kunna växla mellan originalgivaren och vedpanna givaren efter behov.


Alltså om pumpen tror det är +23.6 kommer den att gå över i sommardrift läge så att cirkpumpen stannar då kan jag stänga ventilen på framledningen utan risk för att cirkpumpen jobbar mot stängd ventil. Och utan att behöva gå in i menyn och ändra något låter kanon bra  Thumbsup har jag fattat allt rätt
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur ställa om till endast vv prod
« Svar #4 skrivet: 08 juni 2010, 22:30:40 »
Alldeles riktigt om du har sommar urkoppling i fabriks inställning (18 grader)eller lägre.


Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Hur ställa om till endast vv prod
« Svar #5 skrivet: 09 juni 2010, 14:29:43 »
Skrev kanske lite otydligt.
Ena föslaget är att ha en brytare och ett fast motstånd där jag lurar maskinen att det är varmt ute, vilket jag tror att ni fattade. ( vad motståndet skall vara på har jag inte orkat kolla)

Det andra är att värmepumpens givare, som normalt sitter på returen från radiatorerna monteras så att den känner av värmen från den alternativa energikällan som då måste köra ut lite högre temp, lite varmare i huset. Värmepumpen kör då inte ut någon värme eftersom temperaturen är högre än önskat börvärde. När veden tar slut och tempen sjunker så startar värmepumpen snällt och fint som vanligt.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur ställa om till endast vv prod
« Svar #6 skrivet: 09 juni 2010, 18:54:55 »
Skrev kanske lite otydligt.
Ena föslaget är att ha en brytare och ett fast motstånd där jag lurar maskinen att det är varmt ute, vilket jag tror att ni fattade. ( vad motståndet skall vara på har jag inte orkat kolla)

Det andra är att värmepumpens givare, som normalt sitter på returen från radiatorerna monteras så att den känner av värmen från den alternativa energikällan som då måste köra ut lite högre temp, lite varmare i huset. Värmepumpen kör då inte ut någon värme eftersom temperaturen är högre än önskat börvärde. När veden tar slut och tempen sjunker så startar värmepumpen snällt och fint som vanligt.

Jag  har  fattad precis vad du menar, men har ändrat det senaste förslaget så att man
monterar en ny givare istället med en växlande brytare så slipper man flytta original givaren ram
och retur varje gång man vill elda med ved, därav kommer 4700 ohm NTC in som motsvarar originalet.
Ser ut att smurfen72 har fattat också vad vi menar alla fall det första alternativet.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Hur ställa om till endast vv prod
« Svar #7 skrivet: 09 juni 2010, 21:32:16 »
Du behöver inte vare sig stänga av eller lura VP för att elda med ved. Det enda som behövs
är en arbetstank till VP så att den kan ta emot energi motsvarande en start av kompressorn.
Ca 20-25 liter per kW brukar vara OK. Koppling enligt bifogad bild kan kanske vara något
att utgå från? Blandningsventilen som väljer mellan ack.tank och VP ställs in på högsta temp.
som huset behöver när det är som kallast. Så fort ack.tanken kan bjuda mer så tas allt flöde
från tanken och flödet via VP stryps (nu kan den värma sin arbetstank bäst den vill). När tempen
i tanken sedan sjunker tas mer och mer flöde via VP helt automagiskt  Thumbsup

Man kan fortsätta köra med flytande kondensering och man kan ha termostater på alla radiatorer
och golvslingor.

http://cid-10d274b219a9fa73.photos.live.com/self.aspx/Energi/soloFLVPobraskamin.jpg
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hur ställa om till endast vv prod
« Svar #8 skrivet: 09 juni 2010, 21:39:23 »
Det kanske är det bästa att montera en givare så den blir påverkad när jag eldar. I såfall borde jag kanske välja ett motstånd som lurar vpn att tro att det går ut varmare vatten än vad det gör för att säkerställa att den inte startar det räcker ju bra att lura den exempelvis 5 grader men vilket motstånd ska man välja då ? En annan sak vad händer när jag byter mellan givarna med en växlande brytare då kommer ju pumpen vara utan framledningsgivare i 1/100 dels sekund kommer den inte larma då eller är dom inte så snabba på att larma.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hur ställa om till endast vv prod
« Svar #9 skrivet: 09 juni 2010, 21:50:07 »
Du behöver inte vare sig stänga av eller lura VP för att elda med ved. Det enda som behövs
är en arbetstank till VP så att den kan ta emot energi motsvarande en start av kompressorn.
Ca 20-25 liter per kW brukar vara OK. Koppling enligt bifogad bild kan kanske vara något
att utgå från? Blandningsventilen som väljer mellan ack.tank och VP ställs in på högsta temp.
som huset behöver när det är som kallast. Så fort ack.tanken kan bjuda mer så tas allt flöde
från tanken och flödet via VP stryps (nu kan den värma sin arbetstank bäst den vill). När tempen
i tanken sedan sjunker tas mer och mer flöde via VP helt automagiskt  Thumbsup

Man kan fortsätta köra med flytande kondensering och man kan ha termostater på alla radiatorer
och golvslingor.

http://cid-10d274b219a9fa73.photos.live.com/self.aspx/Energi/soloFLVPobraskamin.jpg
Nu hänger jag inte med om huset behöver 55 grader när det är riktigt kallt kan jag endast utnyttja acktanken ner till 55 grader eller kan jag nyttja den hela vägen ner till ca 35 grader som räcker en stor del av vintern eller ? Har funderat på att installera med arbetstank men tycker det verkar onödigt med dubbla cirkpumpar när det räcker med en om jag kopplar som knäpptank om det inte finns andra fördelar som uppväger nackdelen med en extra cirkpump (som i princip redan sitter där fast kommer att vara avstängd vid vp drift)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Hur ställa om till endast vv prod
« Svar #10 skrivet: 09 juni 2010, 22:46:21 »
Byt ut blandningsventilen i bilden mot en manuell trevägsventil då...
eller ändra blandningstemperaturen på termostatblandaren efter säsong.

Det viktiga i mitt inlägg är att  vi inte gör några ingrepp i VP och att
den kan fortsätta jobba precis som vanligt trots att vi eldar med ved.

Som vanligt fungerar det bättre ju lägre framledningstemperatur vi kan
klara oss med.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur ställa om till endast vv prod
« Svar #11 skrivet: 10 juni 2010, 12:23:45 »
Det kanske är det bästa att montera en givare så den blir påverkad när jag eldar. I såfall borde jag kanske välja ett motstånd som lurar vpn att tro att det går ut varmare vatten än vad det gör för att säkerställa att den inte startar det räcker ju bra att lura den exempelvis 5 grader men vilket motstånd ska man välja då ? En annan sak vad händer när jag byter mellan givarna med en växlande brytare då kommer ju pumpen vara utan framledningsgivare i 1/100 dels sekund kommer den inte larma då eller är dom inte så snabba på att larma.

Om Cp ska inte gå när du eldar med ved så räcker det med alternativet med 5600 ohm parallellt med ute givaren.

” Det kanske är det bästa att montera en givare så den blir påverkad när jag eldar. I såfall borde jag kanske välja ett motstånd som lurar vpn att tro att det går ut varmare vatten än vad det gör för att säkerställa att den inte startar det räcker ju bra att lura den exempelvis 5 grader men vilket motstånd ska man välja då ?”

Denna alternativ stoppar inte Cp:n.  Cp:n går ju oavsett temperatur i fram eller returledningen så länge som ute givaren talar om att det är värmesäsong. Men att mäta returtemperaturen kan man antingen montera en extra givare eller flytta original givaren på sådan plats som mäter returen innan delning till pannan eller pumpen, alltså den gemensamma delen av returen.  
På frågan om mikrosekunder så finns det brytare som överlappar själva över gången att det inte blir avbrott.
« Senast ändrad: 10 juni 2010, 15:12:04 av Remo »

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hur ställa om till endast vv prod
« Svar #12 skrivet: 10 juni 2010, 17:47:29 »
Vet inte om cirkpumpen behöver stoppas beror på hur det blir med cirkulationen. Sommar läge tar väl ett antal timmar över 18 grader innan det träder in och cirkpumpen stannar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur ställa om till endast vv prod
« Svar #13 skrivet: 10 juni 2010, 19:36:49 »
Vet inte om cirkpumpen behöver stoppas beror på hur det blir med cirkulationen. Sommar läge tar väl ett antal timmar över 18 grader innan det träder in och cirkpumpen stannar.

Cirkulationspumpen stannar så fort det blir 18 grader, det finns ingen fördröjning där, fast det är
nästan ingen som kör på fabriks inställningen det är alldeles för hög siffra, själv kör jag för
tillfället på 12,5 grader annars blir det onödigt varmt inne om pumpen skickar varmt vatten in
efter varje VV körning.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hur ställa om till endast vv prod
« Svar #14 skrivet: 10 juni 2010, 22:08:27 »
Då verkar det bäst att lura utegivaren att det är sommar tackar för tipsen *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!