Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: brinolens fryspunkt  (läst 2629 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henkehå

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
brinolens fryspunkt
« skrivet: 29 december 2010, 23:04:57 »
jag undrar hur man mäter brinolens fryspunkt.
tror jag har blandat den fel så den fryser i kompressorn

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: brinolens fryspunkt
« Svar #1 skrivet: 30 december 2010, 08:40:48 »
Med en sån här kanske:

http://www.jula.se/glykolmatare-optisk-130041



Jag köpte en sån på feltema för några år sedan, men deras sortiment varierar ju från minut till minut :(

Den har skalor för olika vätskor, bland annat etanol (spolarvätska), och jag har använt den mest för att kolla fryspunkten i solfångarkretsen, där jag kör propylenglykol.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: brinolens fryspunkt
« Svar #2 skrivet: 30 december 2010, 10:14:35 »
jag undrar hur man mäter brinolens fryspunkt.
tror jag har blandat den fel så den fryser i kompressorn

Åk ner på macken (förslagsvis en riktig mack, inte 7/11-Shell...) vid stängningsdags och fråga om du får låna deras fryspunktsmätare över natten. En femtiolapp till fikakassan och inlämnat körkort så säger de nog ja.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: brinolens fryspunkt
« Svar #3 skrivet: 30 december 2010, 10:27:08 »
jag undrar hur man mäter brinolens fryspunkt.
tror jag har blandat den fel så den fryser i kompressorn

Åk ner på macken (förslagsvis en riktig mack, inte 7/11-Shell...) vid stängningsdags och fråga om du får låna deras fryspunktsmätare över natten. En femtiolapp till fikakassan och inlämnat körkort så säger de nog ja.

Eller ta med en skvätt brinol till macken och kolla där.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!