Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Systemskiss ack, fast kondensering, frikyla og spets VVB  (läst 4441 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FarbrorP

  • PÃ¥ spÃ¥ret...
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
Jag har ritat lite på en möjlig framtida anläggning i mitt hus:
- 270m2 bo yta med 170-200m2 golvvärme
- Bubbelbad och generellt stort varmvattenbehov
- Fast kondensering för jämn framledningstemp på golvvärmen
- Möjlighet för solvärmepaneler på ny bygget (jag vet Avensis... ;D)

Jag har använt ekstärna VVX i stället för inbyggda slingor i acken för att förenkla tanken och bättra skiktningen (ref. http://www.samso.com/stjerne/Lagertank2.pdf). Det betyder lite mera teknik, men pumparna går ju bara vid behov så strömförbrukningen blir inte mycket större. Enligt uppgifter (ref. ovan) ska detta ge bättre effekt. En fördel till är låg temperatur på returen från tappvarmvatten VVXen till att mata VPen med (<20 ºC enligt Baxi). Vad tror forumet om detta?

VPn kan vara en Nibe, CTC eller ett vilket som helst märke. Jag är lite oberoende. Styren är det som betyder mest. I V35 tycks dock CTC sin styrning ha blivit bättre.

Acken är på 1000L i ritningen men det är möjligen lite mycket. Kanske 500 eller 750 är bättre. Tappvarmvattnet spetsas i en separat VVB på 200L.

Frikyla vill jag ha till vinkällaren och skafferiet och möjligen några av sovrummen eller övervåningen. Har ritat in en VVX så behöver jag inte ha brine i sirk i huset.

Hänger detta i hop eller är jag på fel spår?






Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Systemskiss ack, fast kondensering, frikyla og spets VVB
« Svar #1 skrivet: 26 mars 2008, 07:17:14 »
VPn kan vara en Nibe, CTC eller ett vilket som helst märke. Jag är lite oberoende. Styren är det som betyder mest. I V35 tycks dock CTC sin styrning ha blivit bättre.

Styren spelar väl ingen roll om du ska köra fast kondensering.  :P

Jag tycker lösningen påminner lite om denna, fast Nibe har löst varmvattnet smidigare och dessutom kan man köra en slags flytande kondensering och samtidigt ha jämn framledningstemp med denna lösning. Komplettera den bara med frikyla. Solvärmen kan du givetvis göra med värmeväxlare om du hellre vill det.

http://www.nibeonline.com/pdf/M10456-3.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Systemskiss ack, fast kondensering, frikyla og spets VVB
« Svar #2 skrivet: 26 mars 2008, 07:39:08 »
Hur skall du få flöde av "acktanksvattnet" över solfångarens värmeväxlare, jag ser ingen cirkpump där annat än på solfångarsidan.
Den vanliga vb-cirkpumpen sitter väl inuti värmepumpen och skulle inte ge flöde åt rätt håll om den gick.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad FarbrorP

  • PÃ¥ spÃ¥ret...
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Systemskiss ack, fast kondensering, frikyla og spets VVB
« Svar #3 skrivet: 26 mars 2008, 08:47:44 »
Jag tycker lösningen påminner lite om denna, fast Nibe har löst varmvattnet smidigare och dessutom kan man köra en slags flytande kondensering och samtidigt ha jämn framledningstemp med denna lösning. Komplettera den bara med frikyla. Solvärmen kan du givetvis göra med värmeväxlare om du hellre vill det.
http://www.nibeonline.com/pdf/M10456-3.pdf
Den ser interessant ut men jag är lite tveksam när det gäller solvärmen på den här lösningen. Det är på grund av solvärmen att jag har valt en stor ack så den har lite volym att jobba mot.

Utloggad FarbrorP

  • PÃ¥ spÃ¥ret...
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Systemskiss ack, fast kondensering, frikyla og spets VVB
« Svar #4 skrivet: 26 mars 2008, 08:48:31 »
Hur skall du få flöde av "acktanksvattnet" över solfångarens värmeväxlare, jag ser ingen cirkpump där annat än på solfångarsidan.
Den vanliga vb-cirkpumpen sitter väl inuti värmepumpen och skulle inte ge flöde åt rätt håll om den gick.
Du har givetvis rätt. Det måste vara en pump på solvärmekretsen. Jag får fundera lite vidare...

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Systemskiss ack, fast kondensering, frikyla og spets VVB
« Svar #5 skrivet: 26 mars 2008, 11:27:46 »
Hej FarbrorP,

Varför inte värma varmvattnet i förvärmningsslinga och varmvattenslinga istället för vvx eller inbyggd beredare. DÃ¥ kan man nyttja tankens lÃ¥gtemp-del till förvärmning. Se Borö som exempel.  http://www.boroe.com/installation/ti/TIV500L-VPTANK.pdf. Med slingor ist för beredare fÃ¥r värmepumpen en större volym att jobba mot när den gör varmvatten. De externa vvx kan du nog skippa. Skiktningen blir bra ändÃ¥.

Solvärme är nog bra men det finns väldigt lite pengar (och energi) att spara. 2007 gjorde vi av med 1500 kWh från april tom september på värme och varmvatten. Lite svårt att räkna hem en solvärmeanläggning på...
Sommartid med hög temperatur på brinen (10-15°C med frikyla i drift) blir värmepumpen mycket effektiv, COP ligger omkring 6. Synd att låta den stå då eller?

Flytande kondensering till golvvärme, långa perioder kommer du att klara dig med 25-30°C framledning. COP på 4-5!

/ErikB
« Senast ändrad: 26 mars 2008, 14:30:22 av ErikB »
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad FarbrorP

  • PÃ¥ spÃ¥ret...
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Systemskiss ack, fast kondensering, frikyla og spets VVB
« Svar #6 skrivet: 26 mars 2008, 17:46:37 »
Varför inte värma varmvattnet i förvärmningsslinga och varmvattenslinga istället för vvx eller inbyggd beredare. DÃ¥ kan man nyttja tankens lÃ¥gtemp-del till förvärmning. Se Borö som exempel.  http://www.boroe.com/installation/ti/TIV500L-VPTANK.pdf. Med slingor ist för beredare fÃ¥r värmepumpen en större volym att jobba mot när den gör varmvatten. De externa vvx kan du nog skippa. Skiktningen blir bra ändÃ¥.
Tänker du slingor ist för separat VVB? I så fall måste vi va nöjd med 45-50 gradigt varmvatten vilket är lite kallt i köket tycker jag.

Solvärme är nog bra men det finns väldigt lite pengar (och energi) att spara. 2007 gjorde vi av med 1500 kWh från april tom september på värme och varmvatten. Lite svårt att räkna hem en solvärmeanläggning på...
Sommartid med hög temperatur på brinen (10-15°C med frikyla i drift) blir värmepumpen mycket effektiv, COP ligger omkring 6. Synd att låta den stå då eller?
Jag är sams i detta, men vi har ganska hög varmvattenförbrukning också sommarstid. Dessutom vill jag vara lite "grön" (och det verkar lite kul å fippla med solvärme).

\FarbrorP

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!