Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Underdimensionerad eller varför sÃ¥ hög förbrukning?  (läst 9638 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad blixtgo

  • Superblixt
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Höganäs
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nyfiken amatör
Hej,

Min dotters CTC Ecoheat 8,5 installerades 11/2004. Hon börjar ana ugglor i mössan. Hon bor i Stockholm. Hennes villa drog 4,5 kbm olja eftersom den är rätt dåligt isolerad.

I vintras var det flera dagar med utetemp kring -5 till -10 där kompressorn gick hela tiden likaså eltillskottet. Några dagar läste hon av t.ex.:

    Drifttid senast 24 t:         24 t
    Antal startar senast 24 t: 0

När jag nu läser av alla värden på CTCen ser jag t. ex. att:

    Total drifttid:       20824 t
    Drift kompressor:  24965 kWh
    Elvärme drift:       24848 kWh

Detta betyder att under de 29 månader som värmepumpen har gått, har den använt 50.000 kWh därav hälften ren el. Per år blir det ca. 21.000 kWh/år.

Om vi antar att oljepannan hade 70% årsverkningsgrad, är husets energibehöv ca 0.70 x 45000 = 31.000 kWh/år.

Som jag ser det, drar CTCen 21.000 kWh per år och avger 31.000 kWh, en usel verkningsgrad.

Vi har ingen aning om hon har helt fel inställningar, eller om det finns andra anledningar till dessa katastrofalt dåliga siffror.

Förslag till åtgärder är välkomna.

/blixtgo 

IVT Greenline HT Plus E17 med extern varmvattentank och volymtank för radiatorkretsen. TvÃ¥ borrhÃ¥l pÃ¥ 150 m vardera. Huset byggt 1971, 1 1/2-plans tegelhus utan källare, boyta 450 m2, var tidigare ett församlingshus.  NW SkÃ¥ne, Höganäs kommun.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Det är klart 4,5 kbm olja och sen en 8,5 kw pump låter lite lågt, får man dessutom ha en hög framledning på detta så är det svårt att spara stora pengar....... studs

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Kolla av de 2 valigaste felen:
1. Hög framledningskurva och strypta termostater, öppna termostaterna och styr innetemp med framledningskurvan.
2. Hög panntemp, normalt behöver inte panntempen vara över 50 ºC men jag misstänker att på många CTC-värmepumpar så har temperaturen ställs upp för att man vill ha lite marginal på VV-komforten, -onödigt och dyrt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
Blixtgo:

Jag ansluter till Carl N´s påpekanden, men undrar samtidigt om inte eltillskottet är en stor bov i dramat. Har man ett korrekt dimensionerat borrhål, behövs inget tillskott. Många installatörer ställer nog upp tillskottet väl högt och det får också konsekvenser på elräkningen. huvuddunk
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
Något är galet!
Hur stort är huset? Borrdjup? En eller tvårörssystem?

Carl N har nog ringat in det viktigaste men börja med att ställa ned temp i elpannedelen till tex 43 grader, fördröj shunten med mer än 180 min, se om kurvan kan ställas om, vad står det nu vid -15?, sätt 0 i effekt på elpannan, den borde klara uppvärmning mm utan tillskott vid nuvarande temp.

Nedan framgår mina förutsättningar och jag kommer att klara mig under 7000 kwh för värme och vv under perioden 060331-070331.
Det låter därför i mina öron som din dotter har något som är helt felaktigt. Är det verkligen en 8,5a?
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Har man klena radiatorer (behov av hög värmekurva) till en ctc, kan den tyvärr prioritera elpatronen vid kallt väder!!

det är det sista man vill ska inträffa!!!!!!!!!!!!!!!!

Kolla vid kallt väder att det ALLTID blir som vid ditt avläsningstillfääe!! Kompressorn ska gå kontinuerligt vid kraftig kyla! Aldrig ett stopp.

Den valda maskinen är nog dessutom i klenaste laget, men det man kan göra är att få den att gå så optimalt som möjligt (så lite elpatron som möjligt)

Se lite här om problemet jag nämnde med behov av hög värmekurva.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=12475.105

Kanske finns det nåt tänkvärt där!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad blixtgo

  • Superblixt
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Höganäs
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nyfiken amatör
Tack för en bra början till en fullständig analys! Det tycks mig att ni är överens om läget och om åtgärdarna så här långt.

Att mina svar blir ngt fördröjda, betyder absolut inte att jag inte bryr mig. Det är bara att min dotter Lisa och jag ofta är hemifrån.

Jag kan ange fulständiga värden från CTCen här om detta skulle hjälpa.

Lisa hade ett par radiatorer reglerade med termostater, men hädanefter ska hon ha alla vidöppna.

Panntemp är satt högt, 56 grader tror jag, för att familjen upplevde att varmvattnet inte var tillräkligt hett. Steffan55 menar att Lisa ska prova med 43 grader panntemp. Men det kräver att hon har extern spetsvärmare som hon faktiskt har men den är avstängd. Vad rekommenderar ni hon ska göra åt detta? Hon ska ju spara energi, inte bara flytta energiförbrukningen från CTCen till den externa vv-beredaren.

Bertil, din länk verkade inte leda till ngt av intresse, kan du kolla den.

Hur stort är huset? Borrdjup? En eller tvårörssystem?
... börja med att ställa ned temp i elpannedelen till tex 43 grader, fördröj shunten med mer än 180 min, se om kurvan kan ställas om, vad står det nu vid -15?, sätt 0 i effekt på elpannan, den borde klara uppvärmning mm utan tillskott vid nuvarande temp.
Staffan55, jag ska ange husets storlek och borrdjup så snart jag kan. Radiatorerna är 2-rörs system, de nästan alla är gjutjärns. Kurvan är 17 grader och 56 grader. Tangerar den högsta kurva CTC har i handboken (15-60).
IVT Greenline HT Plus E17 med extern varmvattentank och volymtank för radiatorkretsen. TvÃ¥ borrhÃ¥l pÃ¥ 150 m vardera. Huset byggt 1971, 1 1/2-plans tegelhus utan källare, boyta 450 m2, var tidigare ett församlingshus.  NW SkÃ¥ne, Höganäs kommun.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Har man 43 ºC i pannan så kan varmvattnet bli lite kallt ja men 48-50 ºC borde ju funka. Jag ser ingen mening med att sänka panntemp mera och värma med extern VVB eftersom kurvan är så pass hög och "tar över" och höjer panntemp då den vill ha varmare framledningstemp.

Men det höga framledningskurvan borde göras något mer åt. Kolla att alla radiatorer verkligen är varma, öka på cirkpumpen ett snäpp kanske?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad blixtgo

  • Superblixt
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Höganäs
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nyfiken amatör
Men det höga framledningskurvan borde göras något mer åt. Kolla att alla radiatorer verkligen är varma, öka på cirkpumpen ett snäpp kanske?
Carl, Circ pump är på högsta läge, 80 watt och har altid varit så. Radiatorerna är varma, det varkar inte finnas t ex luft i systemmet.

En annan sak är, att Lisa har en inomhusgivare. Exakt hur den används i CTC logiken vet jag ej. Men jag tror att kurvan inte räcker för deras hus och att innegivaren ser till att framledningstempens börvärde blir ännu högre än vad kurvan anger. Sedan i förrgÃ¥r har hon börjat köra utan innegivaren--för att ta reda pÃ¥ hur husets innetemp blir när hon kör bara pÃ¥ kurvan.  Hoppas vädret förblir kallt! Annars är det svÃ¥rt att avgöra.

/blixtgo
IVT Greenline HT Plus E17 med extern varmvattentank och volymtank för radiatorkretsen. TvÃ¥ borrhÃ¥l pÃ¥ 150 m vardera. Huset byggt 1971, 1 1/2-plans tegelhus utan källare, boyta 450 m2, var tidigare ett församlingshus.  NW SkÃ¥ne, Höganäs kommun.

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
Förbrukningen av el som du redovisar tyder närmast på en motsvarande förbrukning av mer än 6 kbm olja/år. Då har jag räknat med att kompressoreffekten ger en effekt ggr 3. Är din dotter nyinflyttad med en uppgiven tidigare förbrukning om ca 4,5 kbm olja?

Och hur hög elförbrukning har fastigheten totalt/år? Finns det en "massa" ungar? Med därtill hörande vv-förbrukning.

En framledningstemp vid -15 om 56 gr blir tufft för vilken VP som helst. Där måste ngt göras.

Innegivarens inställda temp ser du som första värde när du går in i menyn. Vad står den på?
Innegivaren har ganska stora möjligheter att ta över från kurvan så det är onekligen ganska bra om man kan ställa in en kurva som fungerar hyggligt. Försök att ställa upp värdet till minst 20 gr och ställa ned -15 värdet, till att börja med till 50 gr.

Om man har så hög framledningstemp som du anger så går pumpen hela tiden mot höga värden och då shuntar den väl oavbrutet från elpannedelen. Försök att ställa av elpatronen och se om ni klarar vv.
Undrar om inte den externa spetsberedaren borde användas. Förresten har din dotter installerat den eller tidigare ägare till huset? Om det senare, kanske en förklaring till uppgiven oljeförbrukning.
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad blixtgo

  • Superblixt
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Höganäs
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nyfiken amatör
Det är Lisa som har installerat pumpen. Om oljeförbrukningen, jag kan dubbelkolla med Lisa troligen imorgon söndag. Hon bodde där ett par Ã¥r innan de skaffade pumpen sÃ¥ hon har siffror. 

Kan det vara så att CTC pumpen inte riktigt vet hur mycket kWh den har använt till kompressorn och eltillskott? ? Hur mäter den egentligen?

Om man har så hög framledningstemp som du anger så går pumpen hela tiden mot höga värden och då shuntar den väl oavbrutet från elpannedelen.
Gärna förklara shunta--jag är rudis på detta.

Det som förvånar mig är att huset blir knappt 20 grader, även kallare på ovanvåningen, med denna tuffa kurva som hon har och efter vi hade satt innegivaren till 'utan' när utetemp var 2 grader.

/Blixtgo

IVT Greenline HT Plus E17 med extern varmvattentank och volymtank för radiatorkretsen. TvÃ¥ borrhÃ¥l pÃ¥ 150 m vardera. Huset byggt 1971, 1 1/2-plans tegelhus utan källare, boyta 450 m2, var tidigare ett församlingshus.  NW SkÃ¥ne, Höganäs kommun.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
Shunten är den "grejen" som blandar till rätt temperatur på vattnet som går ut i radiatorerna. Den har tre ingångar:

*Returvattnet från radiatorerna
*Vatten från nedre halvan av tanken (uppvärmt av värmepumpen)
*Vatten från övre halvan av tanken (uppvärmt av elpatronen).

Den mixar ihop de i lagom mängd. Det Staffan55 menar med "shunta" är då att den tar väldigt mycket vatten som är värmt med elpatron = dålig ekonomi.
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Men det höga framledningskurvan borde göras något mer åt. Kolla att alla radiatorer verkligen är varma, öka på cirkpumpen ett snäpp kanske?
Carl, Circ pump är på högsta läge, 80 watt och har altid varit så. Radiatorerna är varma, det varkar inte finnas t ex luft i systemmet.

Det lÃ¥ter som att det är för klena radiatorer.  :'(

Högtempsystem funkar dåligt tillsammans med en VP, den förvandlas då till en vanlig elpanna när det blir kallt ute. Nästa steg är att investera i nya fetare radiatorer, kan man byta dem själv behöver det inte bli så dyrt.

Låg framledningstemp till radiatorerna är nyckeln till att få en bra funktion på värmepumpen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Paradoxen är att om man höjer värmekurvan så blir det kallare inne!!!!!!!!!!!!

Inte helt säkert men om kompressorn stannar pga av för hög temp (kurva) då kan det bli så.

Länken du fick, där ondgör jag mig över detta fenomen!!!
Kompressorn skall alltid gå vid kraftig kyla, då menar jag alltid!!
Ibland måste man sänka kurvan! för att så ska bli fallet!!!!!!!!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad blixtgo

  • Superblixt
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Höganäs
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nyfiken amatör
Om huset:
Huset drog ca 4,5 kbm olja per år under en 2-års mättperiod. Huset är 150m2 2-plans plus uppvärmd källare 60 m2 byggd 1930-talet.

Om era funderingar och idéer:
Jag kan bekräfta att Lisa verkar ha ett högtemp system. Vid 2 grader ute, och innegivaren inkopplad, hade hon dessa siffror:

Innetemp nuv 20,9 inställd 22. (inställd 22 därför att den mätts i ett rum som blir hetare än andra rum)
Utetemp 2, framledn 42 bör 45, elpanna 57 bör 54, VP 47 bör 50, hgas 87.
Kompr startar 20, på 19:43.
Brine 4/1.

Inställda värden var:

Temp elpanna 54
Framl vid -15  56, värme frÃ¥n vid utetemp 16
Max framledn  63, minst 28
Max effekt 4,5 kW
Shunt fördr  180 min
innetemp 22

Mina funderingar:
Om VP temp är 47 och elpannan är 57 varför är framledn bara 42?

At elpannans börtemp är 54 betyder inte mycket eftersom innetemp 20,9 ligger under börvärdet 22, så elpannan måste kämpa tills innetemp ligger rätt antar jag.

Jag undrar, vad är hetgas och vad innebär 87 grader hgas?

Och slutligen, hur kan CTCen mata in i huset mer energi än huset använt när det uppvärmdes med olja utan att huset upplevs som  mycket varmare?
Förbrukningen av el som du redovisar tyder närmast på en motsvarande förbrukning av mer än 6 kbm olja/år. Då har jag räknat med att kompressoreffekten ger en effekt ggr 3. Är din dotter nyinflyttad med en uppgiven tidigare förbrukning om ca 4,5 kbm olja?


/Blixtgo
IVT Greenline HT Plus E17 med extern varmvattentank och volymtank för radiatorkretsen. TvÃ¥ borrhÃ¥l pÃ¥ 150 m vardera. Huset byggt 1971, 1 1/2-plans tegelhus utan källare, boyta 450 m2, var tidigare ett församlingshus.  NW SkÃ¥ne, Höganäs kommun.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!